المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سماد مصر(ايجيفرت)


aboamro
07 - 05 - 2007, 23:10
ترقبوا قطاع الأسمدة قريبا جدا ....

"أبراج كابيتال" الاماراتية تسعى لشراء الشركة المصرية للأسمدة
الثلاثاء 24 ابريل 2007 - 11:50 GMT+4
قال مصطفي كامل المدير العام للشركة المصرية للاسمدة امس ان شركة أبراج كابيتال الاماراتية تجري محادثات لشراء الشركة المصرية للاسمدة، وقال كامل لرويترز ان ابراج بدأت عملية الفحص النافي للجهالة بشأن الشركة قبل ثلاثة اسابيع تمهيدا للتقدم بعرض، واضاف ان أكبر مساهم في الشركة المصرية للاسمدة هو مجموعة صافولا السعودية للمنتجات الغذائية، وتبلغ الطاقة الانتاجية للشركة المصرية للاسمدة نحو 1.3 مليون طن، وقال شخص مطلع على المحادثات ان ابراج تريد شراء كل أسهم الشركة المصرية مقابل 1.3 مليار دولار بناء على توقعات بنمو الطلب العالمي على الاسمدة لتوليد مزيد من الوقود الحيوي.

10 ? 3 ? 2007
مصانع الأسمدة الحكومية تتحايل علي قيود التصدير.. والأسعار تواصل الارتفاع


تشهد سوق الأسمدة - إنتاجاً وتسويقاً - تطورات تنذر بزيادات كبيرة في الأسعار خلال الفترة المقبلة، فقد تراجع المخزون الاستراتيجي ببنك الائتمان الزراعي من ٨٠٠ ألف طن في يناير ٢٠٠٥ إلي ١٨٠ ألف طن ٢٠٠٦، وتتعالي الدعوات لعلاج مشكلة دعم الطاقة في هذه الصناعة، والتي يمثل الغاز فيها ٧٠% من التكلفة، وكشف خبراء معنيون عن تزايد التصدير إلي السودان وتحايل المصانع الحكومية علي السقف التصديري الموضوع لها،
للاستفادة من ارتفاع الأسعار عالمياً، مما يزيد الفجوة بين المعروض والاحتياجات، وزاد من حدة الأزمة تضارب الأرقام بشأن الإنتاج والاستهلاك، والنقص الشديد في سماد سلفات النشادر، حيث يصل الإنتاج إلي ٢٠٠ ألف طن، والاستهلاك ٣٠٠-٣٥٠ ألفاً، بما يعني أن «الملف» يحتاج إلي مراجعة شاملة.
وقال المهندس عاصم دوس، العضو المنتدب لشركة «هيدرو» وسكرتير الجمعية المصرية للأسمدة، إن المخزون الاستراتيجي في بنك التنمية الزراعية لا يتجاوز حالياً ١٨٠ ألف طن مقابل ٨٠٠ ألف طن في يناير ٢٠٠٥، ولابد من تغطية العجز من خلال الاستيراد سواء من مصانع المناطق الحرة أو من الخارج.
وأضاف أن أرقام الاستهلاك الفعلي من الأسمدة متباينة، بحيث يصل الرقم إلي ٩.٣ مليون طن حسب بيانات وزارة الزراعة و٨.٣ مليون طن حسب بيانات مصنع أبوقير للأسمدة، ولذا يمكن رصد حجم الاستهلاك بمتوسط ٨.٦ مليون طن سنوياً، وحجم الإنتاج السنوي حوالي ٨ ملايين طن،
ولذا فإن حجم العجز حوالي ٦٠٠ ألف طن، وبعد وضع مخزون بنك التنمية الزراعية في الحسبان ١٨٠ ألف طن، فإن العجز يصل إلي ٤٢٠ ألف طن، يضاف إليها ما تقوم المصانع بتصديره للخارج باعتباره فائضاً، وهو أمر غير حقيقي، لأن السوق المحلية تستوعب إجمالي الإنتاج أو أكثر.
وقال: إن المصانع تقوم بتسليم إنتاجها بسعر ٥٥٥ جنيهاً للطن، يضاف إليه ٦٠ جنيهاً لصندوق موازنة الأسعار، و٥٠.٠% رسماً لنقابة الزراعيين، و٥% ضريبة مبيعات بجانب سعر النولون، وهو مختلف من مكان لآخر، بحيث يصل إلي ٣٥ جنيهاً في مناطق الوجه البحري، و٣٧ جنيهاً في المنيا، و٣٨ جنيهاً في أسيوط، و٣٩ جنيهاً في الوادي الجديد وسوهاج، وقنا ٤٠ جنيهاً، وأسوان ٤١ جنيهاً.
وأضاف أن ٧٥% من إجمالي الاستهلاك يتم في الفترة من يناير وحتي أغسطس، مشيراً إلي أن صندوق موازنة الأسعار تم تحميله بمديونيات كبيرة، حيث تم خلال العام الماضي استيراد نحو ٧٠٠ ألف طن بقيمة تتجاوز الـ٧٠٠ مليون دولار، وما تم تحصيله من المصانع والتجار ٦٠ جنيهاً للطن، لا تكفي لسد هذه المديونيات.
وقال: إن الوضع في سوق الأسمدة يختلف بشكل كبير عن سوقي الحديد والأسمنت، فالحكومة هي اللاعب الرئيسي في سوق الأسمدة، وتمتلك الشركات المنتجة تقريباً باستثناء شركات المناطق الحرة، بعكس الحديد والأسمنت.
وأضاف أن الحكومة تلزم الشركات ببيع طن الأسمدة بسعر لا ٥٥٥ جنيهاً للطن ثم تتم إضافة الضرائب والرسوم المختلفة، في حين يتجاوز سعره عالمياً الـ٢٠٠٠ جنيه للطن، والمبرر لهذا الوضع هو استمرار الحكومة في دعم الطاقة، ولا يتم تعويض المصانع عن فروق الأسعار إلا عن الكميات التي تعتبرها فائضاً في الإنتاج وبغرض توجيهها للسوق المحلية بدلاً من تصديرها للخارج.
وطالب بوضع خطة لتحرير سوق الأسمدة تدريجياً من حيث الطاقة والمنتج، بحيث يتلاءم السعر المحلي مع السعر العالمي، مؤكداً أن السعر المحلي لن يرتفع فجأة، ولكن بشكل تدريجي بحيث تحصل الحكومة علي كامل تكلفة الطاقة، ويستطيع المصنع أن يبيع إنتاجه بالسعر العالمي، وهذا هو الوضع الذي يجب أن يسود خلال الفترة المقبلة لعلاج تشوهات سوق الأسمدة.
وأشار إلي أن سعر طن اليوريا المستورد من دول البحر الأسود وصل إلي ٣٠٨ دولارات، ومن منطقة الشرق الأوسط ٣٢٢.٥ دولار، ودول البلطيق ٣٠٠ دولار، وأمريكا الشمالية ٣٥٥ دولاراً، وهذه الأسعار بدون تكلفة النقل.
واستبعد إمكانية أن يتم علاج هذه التشوهات من خلال فرض رسم صادر علي صادرات المصانع للخارج، لأن الحكومة هي المالك الرئيسي لهذه الشركات، «ولن تعطي باليمين ما أخذته بالشمال»، فالوضع في سوق الأسمدة مختلف عن سوق الحديد والأسمنت التي تسيطر عليها الشركات الخاصة، مؤكداً أن مصانع الأسمدة يتم حرمانها من مكاسب كبيرة مراعاة للبعد الاجتماعي وعدم تحميل الفلاح أعباء إضافية، إلا أن تحرير الأسعار لابد أن يتم إن آجلاً أو عاجلاً.
وأكد طارق الشناوي، عضو المجلس التصديري للصناعات الكيماوية، أن مصانع الأسمدة تتبع أساليب مختلفة لتوجيه جزء من إنتاجها للتصدير، للاستفادة من ارتفاع الأسعار العالمية، بحيث تضع أرقاماً لحجم إنتاجها السنوي يقل عن سعتها الإنتاجية السنوية، لتصدير الفارق بينهما باعتباره فائض إنتاج برغم حاجة السوق المحلية إليه.
وأضاف أن حجم صادرات مصنع أبوقير للأسمدة من اليوريا سنوياً يصل إلي ٢٥٠ ألف طن، وحصل علي موافقة وزارة الزراعة لتصديرها بجانب تصدير ٢٥٠ ألف طن في شكل «يو إيه إن»، فهو مركب يوريا نترات نشادر، إلي جانب تصدير نحو ٨٠ ألف طن «فيرمكس»، وهو سماد مركب وتصدير أمريكا بنحو ٢٠٠ ألف طن سنوياً.
ولفت إلي أن صافي مبيعات المصنع بلغ ملياراً و٥٤٢ مليون جنيه، بينما لا تتجاوز تكلفة إنتاجها ٧٤١.٨ مليون جنيه، بإجمالي أرباح حوالي ٨٠٠ مليون جنيه.
وأضاف أن الحكومة تدعم الأسمدة بشكل «مستتر» بحيث لا يدرج دعم الأسمدة في موازنة الدولة السنوية الخاصة بالدعم، بحيث يصل سعره العالمي إلي حوالي ٢٠٠٠ جنيه والدولة تبيعه للفلاح بـ٧٠٠ جنيه للطن، وبالتالي تتحمل الدولة دعماً يقدر بـ١٣٠٠ جنيه للطن، ويتم تحميلها علي صندوق موازنة الأسعار، متسائلاً لماذا ندعم الأسمدة ولا نريد الاعتراف بهذا الدعم؟
وأشار إلي أن وجود عجز بنسبة ٥% في السوق يرفع الأسعار بنسبة ٢٥%، لافتاً إلي أن العجز في الأسمدة قبل احتساب مخزون بنك التنمية الزراعية يصل إلي ١.٣ مليون طن، وبعد احتساب هذا المخزون يظل العجز حوالي ٥٠٠ ألف طن، ولذا فإن ارتفاع الأسعار أمر متوقع وطبيعي في ظل هذا العجز، بحيث وصل سعر طن اليوريا إلي ٩٠٠ جنيه للطن، ومن المتوقع أن يشهد ارتفاعاً مستمراً خلال الفترة المقبلة التي تمثل ذروة الاستهلاك بالنسبة للأسمدة في مصر وتستمر في أغسطس المقبل.
وأشار إلي أن حجم الإنتاج من سلفات النشادر لا يتجاوز ٩٨ ألف طن، منها ٨٧ ألف طن لشركة النصر للأسمدة، و١١ ألف طن لشركة الكوك للكيماويات، بينما يتراوح حجم الاستهلاك السنوي بين ٣٠٠ و٣٥٠ ألف طن، ويتم تغطية العجز بين الإنتاج والاستهلاك من خلال استبدالها بالنترات.
وقال: إن تكلفة الطاقة «الغاز» تمثل ٧٠% من تكلفة الإنتاج، بحيث يحصل المصنع علي الوحدة الحرارية ١٠٠٠ قدم مكعب، بسعر ١.٢٥ دولار، وبالتالي يمثل سعر الغاز حوالي ٣١ دولاراً من تكلفة إنتاج طن اليوريا، تعادل حوالي ٢٥٠ جنيهاً للطن، يضاف إليها مصاريف أخري بقيمة ٥٠ جنيهاً، وبالتالي فإن إجمالي تكلفة إنتاج طن اليوريا حوالي ٣٠٠ جنيه للطن.
وأوضح أن بنك التنمية الزراعية يستحوذ وحده علي ٥٥% من حجم الأسمدة ويقوم بتوزيعها من خلال شركة جديدة قام بتأسيسها العام الماضي بعد انتقادات كثيرة له بسيطرته علي توزيع الأسمدة فقام بإنشاء هذه الشركة وبالتالي فإن الوضع لم يتغير كثيراً ولابد من خروج البنك بشكل فعلي من سوق التوزيع لعلاج التشوهات الموجودة حالياً.
وأشار إلي أن إجمالي استثمارات هذا القطاع تتجاوز الـ ١٢ مليار جنيه وهناك نحو ٤٥٠٠ تاجر وحوالي ٧٠ موزعاً في هذا المجال، لافتاً إلي أن الدولة ستضطر لعلاج العجز بين الإنتاج والاستهلاك إلي الاستيراد من مصانع المنطقة الحرة وهي حلوان للأسمدة والتي ستبدأ إنتاجها فعلياً خلال ٣ أسابيع ومصنع المصرية للأسمدة ومصنع الإسكندرية للأسمدة وسيتم الاستيراد بالسعر العالمي ولا يتجاوز رسم الصادر علي مصانع المنطقة الحرة ١%.
وقال المهندس حاتم الجمل وكيل أسمدة إن اهتمام المصانع بالتصدير أدي إلي حدوث الأزمة بشكل مبكر هذا العام مما دفع التجار والفلاحين نحو تخزين الأسمدة لتفادي ارتفاع أسعار خلال الفترة المقبلة.
وأضاف أن السعر وصل حالياً إلي ٩٠٠ جنيه للطن ومن المتوقع أن يصل إلي ١٠٠٠ جنيه خلال الفترة المقبلة في ظل العجز السائد في السوق حالياً.
وأكد أن علاج هذه الأزمة من خلال وقف التصدير والقضاء علي الحيل التي تتبعها المصانع الحكومية باعتبارها اللاعب الرئيسي والأساسي في هذه السوق لتصدير جزء من إنتاجها للاستفادة من الأسعار العالمية.
وأشار إلي أن الاستثمارات الأجنبية في هذا المجال تقتصر علي مساهمات عربية في عدد من المصانع، لافتاً إلي أن جزءاً من أزمة الأسمدة يتمثل في تصدير كميات من الإنتاج المحلي لدول الجوار مثل السودان.
وقال صبري الهواري مزارع من محافظة القليوبية: إن سعر طن النترات المستورد والمحلي ارتفع إلي ٩٠٠ جنيه، بينما كان سعر الطن لا يتجاوز ٦٠٠ جنيه للمحلي و٧٠٠ جنيه للمستورد.
وأضاف أن الفلاح يحصل حالياً علي احتياجاته من الأسمدة من خلال السوق السوداء بعد أن اختفت النترات تماماً من «شون» بنك التنمية الزراعية واليوريا أصبحت ضئيلة للغاية.
وأشار محمد عبدالمجيد برغش رئيس جمعية السلام التعاونية بمركز بدر بالبحيرة إلي اختفاء سلفات النشادر من السوق في ظل تراجع المعروض منها في الأسواق إلي جانب ارتفاع أسعار سماد النترات إلي ٨٨٠ جنيهاً واليوريا إلي ٩٠٠ جنيه للطن وذلك اعتباراً من مطلع الشهر الماضي.
وأرجع محمد الشرقاوي عضو مجلس إدارة الشعبة العامة للأسمدة الارتباك الذي يسود سوق الأسمدة حالياً إلي سياسة التوزيع التي يطبقها بنك التنمية والائتمان الزراعي حالياً بحيث يستحوذ مع قطاع التعاونيات الزراعية علي ٧٠% من حجم الإنتاج و٣٠% فقط للقطاع الخاص مما يقلل من حجم المعروض منها في السوق ويدفع تجار التجزئة إلي رفع الأسعار.
وأكد أن المصانع تركز علي زيادة صادراتها للخارج للاستفادة من السعر العالمي المرتفع الذي تجاوز مؤخراً الـ ٣٠٠ دولار للطن بينما يتم تسليمه لبنك التنمية الزراعية بسعر لا يتجاوز ٥٥٥ جنيهاً للطن والفرق شاسع بينهما، مشيراً إلي أن تكلفة الإنتاج محلياً لا تتجاوز ٤٠٠ جنيه للطن.
وطالب بأن تقوم الدولة بحظر تصدير الأسمدة في ظل احتياج السوق المحلية لها.
وأكد أن دولاً مثل ألمانيا تحظر التعاقدات التصديرية لمصانع الأسمدة إلا بعد إشباع حاجة السوق المحلية، مشيراً إلي وجود تعارض بين إلحاح الدولة علي الاستيراد من الخارج وفتح باب تصدير الأسمدة.
وقال إن الاستيراد من الخارج لا يحل مشكلة ارتفاع الأسعار لأن السعر العالمي يتجاوز الـ ٢٠٠٠ جنيه للطن، وبالتالي فإن العلاج الوحيد هو توجيه الإنتاج المحلي المدعم لإشباع السوق المحلية وحظر التصدير.
وأشار إلي أنه رغم صدور قرار يحظر تصدير النترات، فإن مصنع أبوقير للأسمدة يتحايل علي القرار من خلال خلطها بمواد أخري كالفوسفور والكبريت وتصديرها علي أنها منتج Nbk للهروب من القرار والاستفادة من السعر العالمي.
ونفي علي ماهر رئيس شركة الدلتا للأسمدة هذه الاتهامات، مؤكداً أن مصانع القطاع العام لا تبالغ في أسعارها ولا تهتم بزيادة التصدير علي حساب السوق المحلية.
وقال إن المصانع تبيع إنتاجها بسعر لا يتجاوز ٥٥٥ جنيهاً لطن اليورويا والنترات، إلا أن حلقات الوصل وتجار التجزئة تستغل نقص المعروض في الأسواق وتقوم برفع الأسعار بشكل مبالغ فيه أما سلفات النشادر فهناك مصنع وحيد يقوم بإنتاجها وهو النصر للأسمدة ولا توجد فيها عمليات استيراد من الخارج.
ونفي شريف الجبلي رئيس غرفة الصناعات الكيماوية زيادة في أسعار الأسمدة خلال الفترة الماضية، مؤكداً أن الأسمدة وحتي لو وصل سعرها إلي ٨٠٠ جنيه أو ٩٠٠ جنيه للطن فهي أقل بكثير من السعر العالمي الذي تجاوز الـ ٣٣٠ دولاراً للطن.
وأضاف أن باكستان تبيع طن الأسمدة للفلاحين بسعر ١٨٠ دولاراً للطن رغم أنها مدعومة والصين تبيعه بـ ٢٠٠ دولار للطن ومصر لديها أرخص سعر لليوريا في العالم.
ونفي وجود احتكار لعمليات استيراد الأسمدة كما أن المستورد غير مسؤول عن ارتفاع أسعارها في السوق المحلية، ولكن حلقات التجزئة هي المسؤول الأول عن رفع الأسعار بشكل غير مسبوق.

106% ارتفاع فى أرباح " سماد مصر " خلال الربع الأول لعام 2007






(**********:void(0);)

(**********:void(0);)

(**********:void(0);)

GetAllLocalTime (2007, 5-1, 6 , '05:26:00' ); الاحد 6 مايو 2007 8:26 ص
خاص - مباشر (http://services.mubasher.net/stories/SourcesNews.aspx?Source=181)


(**********:void(0);)









أظهرت نتائج أعمال شركة سماد مصر "ايجيفرت" خلال الربع الأول من العام المالى 2007 نمو صافي أرباح الشركة بمعدل 106% حيث سجلت صافي ربح بلغ 904,292 ألف جنيه مقارنة بنحو 438,869 ألف جنيه خلال الربع الأول من عام

aboamro
09 - 05 - 2007, 12:03
مبروك سماد مصر صفر اب ونفذ حوالى نصف مليون سهم اتلم لمة حلوة ؟؟؟
:medium-smiley-066:

aboamro
11 - 05 - 2007, 14:34
الأخوة الأعزاء
أرجو قراءة هذه الأخبار وتحليلها جيدا ...

تجار الأسمدة يطالبون بالاجتماع مع أباظة ورشيد والغول لسد العجز بالسوق (24 ابريل. 2007)



القاهرة -أ.ش.أ- طالب تجار الأسمدة بالاتحاد العام للغرف التجارية بالالتقاء مع كل من المهندس أمين أباظة وزير الزراعة والمهندس رشيد محمد رشيد وزير التجارة والصناعة والمهندس عبد الرحيم الغول رئيس لجنة الزراعة والرى بمجلس الشعب من أجل بحث الأزمة المتوقعة التى سيواجهها سوق الاسمدة خلال موسم الصيف الزراعى المقبل.
جاء ذلك خلال أول اجتماع عقد اليوم لمجلس ادارة شعبة الاسمدة بالاتحاد بعد تشكيله الجديد برئاسة المهندس محمد الخشن ، وتم خلاله مناقشة العجز الحالى فى سوق الاسمدة والمقدر بنحو نصف مليون طن .
طالب بعض الاعضاء بتوجيه كافة الكميات المعروضة الى بنك الائتمان الزراعى لكى يتولى بيعها للمزارعين بعد أن كانت الكميات تقسم على ثلاثة أثلاث بين البنك والتجار (القطاع الخاص) والجمعيات الزراعية.
ولاحظ أعضاء الشعبة أن القطاع الخاص حصل خلال شهرى يناير وفبراير على كميته( 30% )، ولكن الخلل فى توزيع كميات الانتاج بدأ فى شهر مارس الماضى وارتفعت حصة بنك الائتمان الزراعى الى 50 % تقريبا وانخفضت حصة التجار الى 21% مما أدى الى ارتفاع الأسعار وتخطى سعر الطن ألف جنيه.
ونوه الأعضاء بالحملة الاعلامية التى تلت هذه الزيادة فى الأسعار ومبادرة المهندس أمين أباظة وزير الزراعة بشراء الكمية المطلوبة لسد العجز بسعر التصدير من المناطق الحرة، بعد اجتماعه مع رؤساء مصانع الاسمدة، مما أدى الى تراجع السعر الى 850 جنيها للطن.. وطالبوا الوزير بمبادرات مماثلة لسد العجز المتوقع خلال موسم الصيف حيث يبدأ طلب المزارعين على السماد يزداد خلال شهر مايو ثم يبلغ ذروته خلال يوليو ومنتصف أغسطس من كل عام.


مليون جنيه لتوفير الأسمدة للمزارعين بالأسعار القديمة 300
الأخبار 9 مايو 2007
كتب أحمد مجدي:
أعلن امين اباظة وزير الزراعة واستصلاح الاراضي عن استمرار توفير الاسمدة الأزوتية اللازمة لاحتياجات الزراعة خلال الموسم الصيفي الحالي حتي منتصف اغسطس رغم ان المتوافر حاليا من الاسمدة مضافا اليه ما سيتم ضخه في شركات الانتاج المملوكة للدولة وفقا للتعاقدات مع جهات التوزيع المختلفة بنك التنمية والتعاونيات والقطاع الخاص لا يغطي احتياجات الزراعة في الموسم الحالي بالاسعار المحلية السارية 680 جنيها للطن مما سيتطلب توفير كميات اضافية تبلغ حوالي 235 الف طن يوريا و46.5 ازوت وحوالي 40 ألف طن نترات نشادر و40 ألف طن سلفات نشادر 20 % ازوت.
صرح بذلك د.سعد نصار مستشار وزير الزراعة واوضح انه تم عقد اتفاق مع رؤساء شركات الاسمدة المملوكة للدولة والقطاع الخاص ورؤساء القطاعات المعنية بالوزارة والبنك الرئيسي للتنمية والتعاونيات الزراعية ورئيس الجمعية المصرية لتجار وموزعي الاسمنت وذلك لضمان توفير الاسمدة الازوتية .. واكد انه سيتم توفير الاسمدة الازوتية للمزارعين سواء من البنك أو التعاونيات أو القطاع الخاص بالاسعار المدعمة 700 جنيه للطن بصرف النظر عن فروق الاسعار بين سعر البيع للمزارع والاسعار المدفوعة للشركات عن الكميات الاضافية وفقا لاسعار التصدير وستتحمل الدولة فرق الاسعار الف جنيه للطن بدعم حوالي 300 مليون جنيه دعما للمزارعين
:medium-smiley-091:

aaaa
11 - 05 - 2007, 23:14
واضح ان قطاع الاسمدة فية طلعة وظهر هذا فى جلسة الخميس 10/5/2007

ارتفع سهم ابو قير من 145 ج الى 152 ج

المالية والصناعية خلال الاسبوع 75ج الى80ج

السماد بيجمع لطلعة

يبدو ان المصرية سوف تباع بسعر مرتفع

aboamro
12 - 05 - 2007, 02:30
الاخوة الاعزاء
يجب علينا ان لا نغفل هذا الموضوع عند حديثنا عن سهم سماد مصر :

زيادة استثمارات شركة سماد مصر في شركة بولي سيرف للأسمدة
الاربعاء 18 أكتوبر 2006 11:35 ص بورصتي القاهرة والأسكندرية
ورد بيان من شركة سماد مصر يفيد أن الشركة قد قامت بزيادة استثماراتها في شركة بولي سيرف للأسمدة والمواد الكيماوية والتي تمتلك 99.03% من شركة أبو زعبل للأسمدة والمواد الكيماوية وذلك بنسبة 5.45 % مقابل 3.95% عام 2005 بعدد أسهم 410.125 سهم مقابل 277.500 سهم عام 2005.

28 يناير 2007
بيان من شركة سماد مصر (ايجيفرت) (SMFR.CA) بخصوص زيادة استثماراتها في شركة بولى سيرف للأسمدة و المواد الكيماوية
اسم الشركة : سماد مصر (ايجيفرت)
كود الترقيم الدولي : EGS51191C012
كود رويترز : SMFR.CA
مضمون الإعلان :
بيان من شركة سماد مصر تفيد فيه أن الشركة قد قامت بزيادة استثماراتها فى شركة بولى سيرف للأسمدة و المواد الكيماوية و التي تمتلك 99.03% من شركة أبو زعبل للأسمدة و المواد الكيماوية بعدد 112875 سهم ليصبح إجمالي استثمارات شركة سماد مصر في شركة بولى سيرف للأسمدة و الكيماويات 823425 سهم بإجمالي نسبة 7%.

امتدادا لاستراتيجيتها في الاعوام السابقة عام 2007 هو انطلاقة لشركة سماد مصر "ايجيفرت"

صرح مصدر مسئول فى شركة سماد مصر أن الشركة تضع استراتيجية للتنمية والتطوير فى قطاع الأسمدة الكيماوية والصناعات البتروكيماوية وذلك امتدادا لاستراتيجية الشركة فى الأعوام السابقة .
وقد اخذت الشركة بعين الاعتبار ضرورة تنمية مصادر الدخل وتنويعها ولتحقيق ذلك قامت بزيادة استثماراتها فى شركة بولى سيرف للأسمدة و المواد الكيماوية و التي تمتلك 99.03% من شركة أبو زعبل للأسمدة و المواد الكيماوية من 3.9 % الى 7 % وستقوم الشركة بزيادة استثماراتها فى الشركة العربية للكبريت من مليون جنيه الى 10 مليون جنيه فى خطة استثمارية طويلة الآجل . ( العالم اليوم )

aboamro
20 - 05 - 2007, 02:27
مراقبة أداء سهم سماد مصر ابتداء من الغد ...

hala
21 - 05 - 2007, 12:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته-----أهنى حضرتك على هذا الموضوع والمتابعة الجيدة رغم عدم الإهتمام به من قبل الأعضاء حتى أنا .لكن إن شاء الله سأقرأ الموضوع كله اليوم لأنه يستحق خاصة إن السماد صفر أب أمس واليوم وإن شاء الله نحاول نتابعه الأيام القادمة وياريت حضرتك تقول وجهة نظرك الشخصية ممكن يوصل لكام لأن النهاردة 14.98 علشان أحاول أدخل فيه لو كان مستهدفه كويس إن شاء الله ياريت لو عند حضرتك فكرة تقولها وربنا يجازيك خير.وعلى فكرة أنا قريت حاجة خاصة بيه بس مش بتركيز فى أحد المنتديات بتقول إن سعر السماد زاد جدا فى السوق السودا لان الفلاحين بيقولوا إن الحكومة بتديهم سماد متخزن من السنة اللى فاتت.أنا هحاول أبحث عن هذا الكلام وأقرأه بتركيز ونرى مدى تأثيره على السهم إن شاء الله.والله الموفق

aboamro
21 - 05 - 2007, 19:33
تحياتى للجميع ... النصيحة ... حامل السهم احتفاظ طول ما السهم مصفر اب والبيع لما يفتح طالما كسبان ...لا للشراء على الأب ... يعنى مبروك للى لحق الموضوع من اوله ...

aboamro
24 - 05 - 2007, 21:02
الأخوة الأعزاء ...
راقبو سهم سماد مصر الأسبوع الجاى أتوقع تصفيره هذه المرة ولكن بلا توقف حتى الـ 16 جنيه مبدئيا ... اذا اشتطاع تجاوزها ربما نرى الـ 18 جنيه ...
هذه ليست دعوة للشراء ... قرارك ملك لك وحدك ...
ولكنى اهمس فى اذن حامل السهم ... احتفظ بسهمك ... خير قريب فى الطريق باذن الله ...

hala
25 - 05 - 2007, 01:16
الأخوة الأعزاء ...
راقبو سهم سماد مصر الأسبوع الجاى أتوقع تصفيره هذه المرة ولكن بلا توقف حتى الـ 16 جنيه مبدئيا ... اذا اشتطاع تجاوزها ربما نرى الـ 18 جنيه ...
هذه ليست دعوة للشراء ... قرارك ملك لك وحدك ...
ولكنى اهمس فى اذن حامل السهم ... احتفظ بسهمك ... خير قريب فى الطريق باذن الله ...
إن شاء الله تعالى.

m_2007
25 - 05 - 2007, 02:06
مأزق السماد الحالى هو نفسة الخاص بالمنتجعات

اسهم زيادة رأس المال المتوقع اضافتها للسماد فى اول الشهر القادم

aboamro
25 - 05 - 2007, 22:00
يا أخى الفاضل أسهم الزيادة بتاعة السماد 4.8 مليون سهم واجمالى عدد الأسهم بعد الزيادة 9.6 مليون سهم يعنى كمية بسيطة مش كتير انما المنتجعات ده مئات الملايين من الأسهم ... فرق كبير جدا فى عدد السهم ... ماتقلقش من موضوع اسهم الزيادة ده وخد عندك ايكون قريب قوى اسهم الزيادة بتاعتها هتنزل وشوف السهم دلوقت راح فين ... عقبال السماد ...

اليومين دول فى اشاعتين على السهم ربنا يسهل ويكونوا صح ...

1- استحواذ شركة سماد مصر على كامل اسهم العربية للكبريت
امتدادا لاستراتيجيتها في الاعوام السابقة عام 2007 هو انطلاقة لشركة سماد مصر "ايجيفرت"

صرح مصدر مسئول فى شركة سماد مصر أن الشركة تضع استراتيجية للتنمية والتطوير فى قطاع الأسمدة الكيماوية والصناعات البتروكيماوية وذلك امتدادا لاستراتيجية الشركة فى الأعوام السابقة .
وقد اخذت الشركة بعين الاعتبار ضرورة تنمية مصادر الدخل وتنويعها ولتحقيق ذلك قامت بزيادة استثماراتها فى شركة بولى سيرف للأسمدة و المواد الكيماوية و التي تمتلك 99.03% من شركة أبو زعبل للأسمدة و المواد الكيماوية من 3.9 % الى 7 % وستقوم الشركة بزيادة استثماراتها فى الشركة العربية للكبريت من مليون جنيه الى 10 مليون جنيه فى خطة استثمارية طويلة الآجل . ( العالم اليوم )

2- استثمارات اماراتية تدخل فى سماد مصر لتدعيم مشاريع زراعية عملاقة
23 -5 - 2007
مصر تخصص 3 آلاف فدان لمستثمرين إماراتيين لإقامة مشروع زراعي
وقعت الحكومة المصرية أمس مع مستثمرين من دولة الإمارات اتفاقا لاستصلاح مساحة تصل إلى 3 آلاف فدان بمنطقة الصالحية «جنوب شرق القاهرة». وقال الدكتور أسامة كامل رئيس قطاع الزراعة الآلية بوزارة الزراعة المصرية في تصريحات له أمس عقب التوقيع على الاتفاق الذي تم بمقر وزارة الزراعة المصرية أن المشروع سيتم بمعدات وآلات تابعة للحكومة المصرية

مؤكدا أن المشروع يعد نقطة البداية للتعاون المستقبلي بين مصر والإمارات في تنفيذ مشروعات مماثلة بما يحقق التكامل الزراعي بين مصر ودولة الإمارات في المجال الزراعي. وأضاف انه بمقتضى الاتفاق فإن عملية الاستصلاح تشمل استخدام جرارات ذات قدرة عالية وبلدوزرات ومعدات تسوية حيث المستهدف أن يتم إقامة مزرعة حديثة متكاملة على هذه المساحة مزودة بوسائل الري الحديث وأنظمة الري المحوري.

وأشار إلى انه سيتم من خلال المشروع استخدام المزرعة النموذجية في زراعة بعض محاصيل الفاكهة التي تجود زراعتها بالمنطقة وإنشاء الصناعات القائمة عليها علاوة على زراعة بعض المساحات بمحصول البرسيم لاستخدامه في مشروعات تنمية الثروة الحيوانية.

وكان السفير الإماراتي بالقاهرة قد التقى الأسبوع الماضي مع الدكتور أحمد نظيف رئيس الحكومة المصرية سلمه رسالة خطية من الشيخ حمدان بن زايد آل نهيان نائب رئيس مجلس الوزراء تتعلق بطلب الإمارات توسيع استثماراتها الزراعية في مصر وخاصة مشروع توشكى لزراعة مئة ألف فدان.


ان شاء الله ربنا هيرزق من يحمل السهم خيرا ...

قرار شراءك لأى سهم ملك لك وحدك ...

m_2007
26 - 05 - 2007, 00:10
اخى العزيز

المقارنه بالنسبه للمنتجعات مع الفارق الكبير طبعا

واتوقع ان شاء اللة صعود قوى للسهم بعد اضافة اسهم الزيادة

aboamro
27 - 05 - 2007, 14:18
الحمد لله ... السهم صفر أب ... يا ريت لو نسمع أراء الأخوة وتوقعاتهم ..

hala
27 - 05 - 2007, 14:50
الحمد لله ... السهم صفر أب ... يا ريت لو نسمع أراء الأخوة وتوقعاتهم ..
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته------النهاردة قرأت خبر الإستحواز نقلا عن الأخت نونا والشركة فعلا استحوزت على خمسين فى المية يعنى الخبر الاولانى الحمد لله تمام.

aboamro
27 - 05 - 2007, 18:31
بيان "سماد مصر - ايجيفرت" بشراء50% من أسهم "العربية للكبريت للخامات والكيماويات المصحونة"


الاحد 27 مايو 2007 3:06 م بورصتي القاهرة والأسكندرية

العنوان : سماد مصر (ايجيفرت) (SMFR.CA) بيان من شركة سماد مصر ( ايجيفرت
اسم الشركة : سماد مصر (ايجيفرت)
كود الترقيم الدولي : EGS51191C012
كود رويترز : SMFR.CA
مضمون الاعلان :
بيان من شركة سماد مصر ( ايجيفرت ) بخصوص قيام الشركة بشراء 300000 سهم ( فقط ثلاثمائة الف سهم لا غير ) من أسهم الشركة العربية للكبريت للخامات والكيماويات المصحونة بما يعادل 50% من رأسمال الشركة العربية للكبريت للخامات والكيماويات المصحونة .

السيد حسونة
04 - 09 - 2007, 00:30
انا شايف ان سماد مصر فيه جيم جديد بعد ان ظل هذه الفترة الطويلة ما بين 13.5 الى 15 اظنها ما بين شهر او شهرين بعد ان حقق رقم عالى فوق ال 20 واظنه هيبدأ يقول حاجة والله اعلم :36_1_53[1]:

digital12055
04 - 09 - 2007, 09:14
اليوم البداية الحقيقة للسماد فى الصعود بقوة الى 25 جنية ان شاء الله

السيد حسونة
04 - 09 - 2007, 15:04
:aaa0asmilies: ولله الحمد والمنة السهم حقق الى كان المطلوب منه وزيادة كان الواحد متوقع السهم هيلعب ما بين 15 الى 15.5 ولكن السهم انطلق الى 16 وكمان عداها وهذا من فضل الله واعتقد ان السهم ان شاء الله سيكمل الى 17 وعندها ننظر للسهم اما يواصل او يصحح وعلى هذا الجلسة القادمة مهمة جدا اما سيواصل ام لا اما اذا السهم اراد اليصحيح فهم على الرحب والسعة نبيع ثم نشتريه اقل من القمة ب 1.5 والله اعلم

aboamro
28 - 09 - 2007, 14:03
سماد مصر اعتقد عليه تجميع فى حدود 14.9 والسهم شكله متماسك بس هو فى مشكلة انه ممكن يتأثر بالمالية والصناعية لو نزلت فى حالة نزول خبر اصرار الهيئة على تقسيم المالية على 4 ؟؟؟
عموما السهم ممتاز فى الشراء تحت اى ظرف مابين 14 - 14.5 جنيه

aboamro
08 - 10 - 2007, 14:07
السهم مازال محافظ على دعمه القوى 14.7 وان شاء الله نشوف ارقام حلوة بعد التجميع ما يخلص ...

aboamro
10 - 10 - 2007, 23:58
السهم اليوم منفذ 311 الف سهم على صعود أعتقد دى بداية الصعود الفعلى اللى بكرة هنشوفه باذن الله ...

aboamro
11 - 10 - 2007, 14:30
:aaa0asmilies:
مبروك لحاملى السهم السهم كسر مقاومة هامة اليوم وهى 15.89 وبفوليوم عالى ولم يستطع كسر المقاومة الثانية 16.28 وارتد قبلها من عند 16.22 بس الصراحة ميه ميه طلعة كويسة .... والسهم شكله النهاردة ممتاز ...
اعتقد المفروض النهاردة جنى ارباح فى نصف الكمية والنصف الثانى يوم الثلاثاء بعد العيد ...
أنا عن نفسى عملت كده ومبروك لحاملى السهم ...
:jump1: :jump1:

adel11941194
10 - 11 - 2007, 20:35
سماد مصر
من احدي شركات انتاج وتوزيع السماد في مصر
عندما تنظر الي ميزانيتها عليك ان ترفع القبعة لها
مثل هذه الشركات بالو قت الطويل سوف يكون لها شان مثل المالية والصناعية
مرفق تحليل مالي عن 9 شهور من رابط مباشر
ذات نمو عالي في الاداء
سيولة عالية مستثمرة في ودائع وشريكة في شركات ممتازة جدا
لا تتعامل بالاحتفاظ بالعملات الاجنبية تجنبا لاخطار السيولة النفدية
لها ائتمان في البنك تسحب علي المكشوف في حالة طلب البنك السداد تستطيع سداها في اي وقت لما لها من سيولة عالية
انهت معظم علاقاتها بالضرائب بجميع انواعها
مخزون عالي من موادها التي تتعامل عليها
هذه وجهة نظر خاصه جدا لميزانية من وجهة نظري جميله جدا جدا بعيدا تماما عن التحليل الفني

وليست دعوة لا للبيع ولا للشراء
مرفق ميزانيتها من 1/9/2007 الي 30/9/2007

aboamro
15 - 11 - 2007, 19:57
السماد اشتغل يا رجالة ... ونتائج الأعمال ممتازة ... القمة اللى جاية ممكن تكون اعلى من اللى فاتت ...

نتائج أعمال "سماد مصر - ايجيفرت" خلال عام

بورصتي القاهرة والأسكندرية الاثنين 29 أكتوبر 2007 2:32 م
اسم الشركة : سماد مصر (ايجيفرت)
كود الترقيم الدولي : EGS51191C012
القوائم المالية عن الفترة :من 01/01/2007 الى 30/09/2007
صافي الربح : 6,391,756 جنيه مصري
ارقام المقارنة عن الفترة : من 01/01/2006 الى 30/09/2006
صافي الربح لفترة المقارنة : 2,221,383 جنيه مصري
تقرير الفحص المحدود : مرفق
المصدر : سماد مصر (ايجيفرت)

aboamro
18 - 11 - 2007, 21:12
البنوك تدرس تمويل المشروع : "بولي سيرف" تقيم مصنعا للأسمدة في تنزانيا
جريدة المال الاحد 18 نوفمبر 2007 12:02 م

قال شريف الجبلي رئيس مجلس إدارة شركة "بولي سيرف للأسمدة": إن الشركة قررت إقامة مصنع في تنزانيا بهدف الاستفادة من الإمكانات التصديرية والتسويقية المتواجدة في شرق أفريقيا.

وأضاف الجبلي أن المجموعة بصدد تلقى قرض من بعض البنوك العاملة في مصر لتمويل المشروع الذي سيعد واحدا من أضخم المشروعات المصرية في منطقة شرق أفريقيا.

ورفض الجبلي الإفصاح عن التكلفة الإجمالية للمشروع غير أنه أوضح أن مشروعات الأسمدة تتمتع بضخامة التمويل.

وكشف الجبلي على أن عددا من المساهمين المحليين سيشارك في المشروع الذي يأتي في إطار خطط المجموعة للتوسع في الأسواق العربية والأفريقية التي يتزايد طلبها على الأسمدة مع ارتفاع أنشطة استصلاح الأراضي في هذه الدول.

وأضاف الجبلي أن "بولي سيرف" تستهدف الاستفادة من الحوافز والإمكانات المتاحة في اتفاقيات التجارة الموقعة بين مصر وبعض الدول في زيادة صادراتها، مشيرا إلي اتفاقية "الكوميسا" والتي تعد مصر وأغلب دول شرق أفريقيا أعضاء فيها.

وتعد "بولي سيرف" منذ إنشائها في عام 1990 أحد الموزعين الرئيسين للأسمدة في السوق المصرية والمصدر لمعظم دول أوربا وأمريكا الجنوبية بنحو 300 ألف طن سنويا.

وأوضح شريف الجبلي أن المجموعة ستبرم اتفاقيات مع عدد الشركات لتوفير الغاز الخاص بالمشروع الذي ستخصص صادراته لأسواق جنوب أفريقيا الأكثر طلبا على الأسمدة

:medium-smiley-064: شركة سماد مصر تمتلك حصة فى شركة بولى سيرف للأسمدة ....:medium-smiley-064:

porsa
19 - 11 - 2007, 07:13
من مبداء الاستثمار السهم فعلا ممتاز و ارباحة فى ازدياد معقول جدا و استثمارتة و شركاتة التابعة طيبة فى شركتى العربية للكبريت و بولى سيرف و التى بصدد الاخيرة انشاء مصنع فى تنزانيا ضخم ذو طاقة انتاجية عالية و هيا بصدد الان طلب قرض لاتمام المشروع و السهم قيمتة متدنية فى قطاعة و عدد اسهمة قليل 9.6 مليون سهم فقط بقيمة اسمية 5 جنية و فنيا شكلة ممتاز اعتقد ان السهم اختيار موفق جدا الفترة القادمة على المستوى القصير و المتوسط و الطويل بالتاكيد

aboamro
21 - 11 - 2007, 21:38
سماد مصر
دعم 14.75
المستهدفات 15.8 16.75 17.25 جنيه
الاتجاه صاعد

:Taj79:

aboamro
24 - 11 - 2007, 15:45
HCتتوقع تحقيق سماد مصر 9.1 ملايين جنيه أرباحا نهاية العام
العالم اليوم المصرية الخميس 22 نوفمبر 2007 9:40 ص


شركة HC لتداول الأوراق المالية أشارت في دراسة حديثة لها عن شركة سماد مصر إلى تحقيق نمو 8.3% فى الإيرادات التشغيلية(النشاط) بالإضافة إلى تراجع في التكاليف أدى إلى زيادة 194.8% في الأرباح (التشغيلية) مما نتج عن زيادة في هامش الأرباح بنسبة تتراوح بين 5% و 6%.

أشارت HC إلى ارتفاع إجمالى أصول الشركة بنسبة 31.2% من 57.3 مليون جنيه ديسمبر 2006 إلى 75.2 مليون جنيه ديسمبر 2007.

أوضحت الدراسة أن سماد مصر استخدمت السيولة النقدية المتولدة لديها بالإضافة إلى القادمة من زيادة رأسمالها لتخفيض الديون البنكية على الشركة.

تراجعت مديونية الشركة لدى البنوك من 16.5 مليون جنيه ديسمبر 2006 إلى 3.2 مليون جنيه سبتمبر 2007.

تراجعت نسبة الديون إلى حقوق الملكية من 0.61 مرة إلى 0.06 مرة علاوة على ذلك تحتفظ الشركة بسيولة قوية 3.7 مرة بالإضافة إلى نقدية 1.2 مرة في 30 سبتمبر 2007.
تتوقع الدراسة أن تحقق صافي ربح في حدود 9.1 مليون جنيه نهاية العام المالي الحالي والربح المتوقع لكل سهم 95 قرشا نتيجة لذلك فإن مضاعف الربحية سيصل إلى 16.6 مرة.

حققت الشركة خلال الأشهر التسعة الأولى من العام المالي الحالي نموا بإيرادات التشغيل (النشاط) 8.3% إلى 76.8 مليون جنيه مقارنة بنحو 70.9 مليون جنيه نفس الفترة العام الماضي.. علاوة على ذلك فإن الشركة كانت قادرة على إدارة التكاليف بشكل أفضل لتحقق زيادة طفيفة 2.1% فقط ونتيجة لذلك فإن أرباح النشاط ارتفعت بنسبة 98.9% من 2.26 مليون جنيه إلى 6.65 مليون جنيه.

أكدت H.C في الدراسة التي أعدها رئيس قسم البحوث بالشركة ولاء حازم.. أن الشركة حققت نموا في الأرباح قبل الضرائب بنسبة 332.8% لتحقق 9.39 مليون جنيه الأشهر التسعة الأولى من العام المالي الحالي مقارنة مع 2.22 مليون جنيه نفس الفترة العام السابق أرجعت ذلك بشكل أساسي لتحقيق الشركة لدخل 1.83 مليون جنيه من إيرادات أوراق مالية مقارنة بصفر خلال الأشهر التسعة الأولى من العام الماضي.

أشارت إلى تحويل 3 ملايين جنيه كمخصص لضرائب الدخل فى الأشهر التسعة الأولى من العام الحالي مقارنة مع (صفر) العام السابق أدى إلى تقليص النمو في صافي دخل الشركة إلى 187.7% ليصل إلى 6.29 مليون جنيه مقارنة مع 2.22 مليون جنيه العام السابق.

محمود السبيلي
24 - 11 - 2007, 17:01
ان شاء الله الفتره القادمه سوف تكون خير علي سماد

aboamro
29 - 11 - 2007, 23:27
سهم جيد فى سوق سيء
:080:

aboamro
05 - 12 - 2007, 15:31
سماد مصر تقرر الدعوة إلى الجمعية العامة لمناقشة زيادة راس المال
خاص – مباشر
الأربعاء 5 ديسمبر 2007
وافق مجلس ادارة شركة سماد مصر (ايجيفرت) بجلسته المنعقدة بتاريخ 4 ديسمبر2007 على دعوة الجمعية العامة العادية للشركة للتصديق زيادة راس مال الشركة المرخص به من 60 إلي 300 مليون جنية والتصديق علي اضافة اغراض جديدة للشركة لمواجهة متغيرات السوق والمحافظة علي استقرار و تطوير اداء الشركة وكذلك الموافقة علي بيع مقر الشركة 9 ش عدي ميدان المساحة الدقي لارتفاع تكلفة الترميم لمقر بناء علي قرار حي الدقي بالترميم الكامل للمقر و سرعة انهاء اجراءات شراء مقر جديد للشركة مع عرض ما تم تنفيذة علي اول جمعية عامة تنعقد للشركة .
وأضاف بيان للشركة تلقته إدارة البورصة أن مجلس الإدارة عرض قائمة المركز المالي في 31 أكتوبر2007 والتى أظهرت تحقيق قيمة مبيعات في 31 أكتوبر2007 مبلغ 98.21 مليون جنية مقابل 80.25 مليون جنية في 31 أكتوبر 2006 فى حين بلغ صافي الربح في 31 أكتوبر2007 مبلغ 9.23 مليون جنية مقارنة بمبلغ 2.32 مليون جنية في 31 أكتوبر 2006 .

وأظهرت نتائج أعمال شركة سماد مصر (ايجيفرت) خلال التسعة أشهر الأولى من العام المالى 2007 نمو أرباح الشركة بمعدل 187.7% حيث سجلت صافى ربح قدره 6.391 مليون جنيه مقارنة بنحو 2.221 مليون جنيه خلال التسعة أشهر الأولى من العام المالي 2005- 2006.

aboamro
12 - 12 - 2007, 18:46
سهم السماد عمل شغل جامد وأثبت جدارته فى وسط التصحيح ...:nosure:

teacher
13 - 12 - 2007, 04:25
سهم السماد عمل شغل جامد وأثبت جدارته فى وسط التصحيح ...:nosure:
هو فيت التصحيح ده؟
احنا لسه ما شفناش تصحيحات
دا كان شد ودن بس

falke
13 - 12 - 2007, 16:51
فعلاً كلام جميل جداً جداً

هيثم فتحي
15 - 12 - 2007, 04:53
اسم الشركة: سماد مصر (إيجيفرت)http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif الغرض من إنشاء الشركة تقوم الشركة على الاتجار فى الاسمدة والمخصبات والكيماويات الزراعية والمواد الاولية المتعلقة بها المحلية والمستوردة وتصنيع وتعبئة الاسمدة الصلبة والسائلة وخلافه . http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif تاريخ الانشاء http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 1997http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif آخر سعر إغلاق http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 16.99 جنيه مصرىhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif عدد الأسهمhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif القيمة الإسمية للسهم http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif رأس المالhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 9,600,000http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 5.00 جنيه مصرىhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 48,000,000.00 جنيه مصرىhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif القيمـة السوقيـةhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif القيمة الدفترية http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif حقوق المساهمينhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 163,104,000.00 جنيه مصرىhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 5.82 جنيه مصرىhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 55,879,055.00 جنيه مصرىhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif مراجع الحسابات: كرم وشركاه

http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif الشركات التابعة : بولى سيرف للأسمدة (7.01 % )

العربية للكبريت (50 % )

http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifالإدراة http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif رئيس مجلس الإدارة : شريف ممدوح محمد كمال عبد الباقى العضو المنتدب : شريف ممدوح محمد كمال عبد الباقىhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif أعضاء مجلس الإدارة : حلمى عمر محمود

احمد عبد اللطيف عبد الله

نازك فائق سامى

محمد كمال الدين طه

شيرين ممدوح كمال عبد الباقى

محسن محمد ابو التساهيل

http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifمعلومات الإتصال http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif العنوان: 13شارع حسين رستم- ميدان المساحة - الدقى - الجيزةhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif رقم الهاتفhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif +202 - 7491360 / 61 http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif الفاكس http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif الموقع الإلكترونىhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif البريد الإلكترونيhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif +202 - 7491362 http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif egyfert@egyfert.com (egyfert@egyfert.com)

هيثم فتحي
15 - 12 - 2007, 04:57
قرارات مجلس الادراة في 5 ديسمبر 2007

هيثم فتحي
15 - 12 - 2007, 05:00
تنفيذات يوم الاربعاء والخميس للسهم
نشــاط السـوقhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 13/12 الخميسhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 12/12 الأربعاء أعلــى ســعرhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 17.30http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 16.81 أقــل سعـرhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 16.61http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 15.45 حجم التداولhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 489,615http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 637,044 قيمة التداولhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 8,293,783http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 10,313,456 إغلاق ســابق (اخر)http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 16.74http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif 15.51

هيثم فتحي
15 - 12 - 2007, 05:07
اعتقد والله اعلك انه القطاع الوحيد الذي ليس عليه اهتمام من المتعاملين ولو انه ليس قطاع واعد ومربح لما لجا ساويرس الي بيع اوراسكوم للاسمنت
واستثمار جزء من الفائض بعد التوزيع لاستثمار في مجال الاسمده
وايضا لوحظ تنفيذات بكميات عاليه في هذا السهم مع ارتفاع تنفيذات ابوقير للاسمده وارتفاع سعرها
واعتقد ان الميكر دخل السهم لانه سهم واعد ان شاء الله لانه مرتبط بانتاج الاسمده للاراضي الزراعيه الذي وصل سعر الطن في السوق السوداء الان حوالي 2000جم ومع ازدياد الاقبال علي المنتج سيزيد من ارباح الشركه ان شاء الله
وهذا ليس دعوه للبيع او الشراء

madihaelmalawany
15 - 12 - 2007, 23:05
صباح الخير اخى هيثم
هى دى الاسهم صحيح
بارك الله فيك ووفقك دائما للصالح

teacher
16 - 12 - 2007, 01:12
.. بعد الهزة العنيفة .. التي شهدتها بورصة الأوراق المالية خلال الايام القليلة الماضية.. نتيجة الاعلان عن بيع قطاع الاسمنت في شركة أوراسكوم للانشاء والصناعة.. لاحدي الشركات الفرنسية بمبلغ 17 مليار دولار ..
وتبعتها موجة بيع واسعة النطاق في أسهم مجموعة أوراسكوم والتي تمثل حوالي 50% من مؤشر البورصة.. مما أدي الي تراجع جميع الاسهم المطروحة في جلسات المقصورة خلال تعاملات الاسبوع الماضي.. عادت اسهم الكبار للصعود مرة أخري في جلسة الخميس بينما اسهم الصغار لاتزال تتأثر بهذه الهزة.

teacher
16 - 12 - 2007, 01:14
يناقش مجلس الشعب في جلسة السبت 29 ديسمبر القادم 29 استجوابا جديدا قدمها النواب ومنها إعادة ملف بيع بنك القاهرة إلي البرلمان لأول مرة منذ بداية الدورة البرلمانية وتدور الاستجوابات حول معاملة وزارة الصحة مع نواب الشعب واهدار المال العام في قوافل طبية لتحقيق أغراض سياسية.
وطرح شركات التأمين في البورصة وانهيار العملية التعليمية وغياب الدور الرقابي في القروض والمنح التي تحصل عليها الدولة والفساد في قطاع الاتصالات وانهيار المؤسسات الصحية في المستشفيات الجامعية والعامة وإصدار قانون الكسب غير المشروع وصفقة بيع عمر افندي.
كما يحدد المجلس موعدا لمناقشة 37 طلبا تدور حول البطالة وتلوث مياه النيل وارتفاع اسعار تذاكر القطارات وزيادة أسعار الأدوية في ظاهرة تعد الاولي من نوعها يشارك اكثر من 203 نواب من نواب مجلس الشعب من الاغلبية والمعارضة في مناقشة ملف ازمة ارتفاع أسعار السلع من خلال خمسة استجوابات قدمها النواب محمد عبدالعليم وكمال أحمد وحمدين صباحي ومصطفي بكري والدكتور حمدي حسن و146 طلب إحاطة وسؤالين وطلبي مناقشة شارك فيها اكثر من ثلثي النواب.
وجه النواب تساؤلاتهم إلي الحكومة والتي ترد عليها في جلسة خاصة يعقدها مجلس الشعب يوم الاثنين 31 ديسمبر الجاري وضمت قائمة المستجوبين والموجهة إليهم طلبات الإحاطة والأسئلة الدكتور احمد نظيف رئيس مجلس الوزراء ووزراء التنمية الاقتصادية والتجارة والصناعة والتضامن الاجتماعي.
طالب النواب بأن تقدم الحكومة سياساتها حول مواجهة انتشار الفقر في المجتمع وارتفاع الأسعار.

هيثم فتحي
16 - 12 - 2007, 03:33
صباح الخير اخى هيثم
هى دى الاسهم صحيح
بارك الله فيك ووفقك دائما للصالح
صباح الخير د مديحه
كل عام وكل الزملاء بخير
قال الرسول الكريم صلي الله عليه وسلم ( من فرج عن مؤمن كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامه )
صدق الله العظيم
وفي حديث قدسي ( إن الله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه )

hany8
16 - 12 - 2007, 03:50
لا اله الا انت سبحانك اسغفرك واتوب اليك

هيثم فتحي
16 - 12 - 2007, 04:07
انتظروا الشوط الثانى
ماذا تقصد اخي العزيز بانتظروا الشوط الثاني

hany8
16 - 12 - 2007, 04:15
ماذا تقصد اخي العزيز بانتظروا الشوط الثاني

اسف يا استاذنا كان مجرد سهو وانا عدلت المشاركة
انا كان قصدى سهم ىخر لكن اختلط عليا الامر
اعتذر مرة اخرى عن اى لبس اكون قد سببته

tifaa
16 - 12 - 2007, 04:32
كل عام وانتم بخير جميعا

hossameco
16 - 12 - 2007, 05:10
مشكوريييييييييين

ناصف
16 - 12 - 2007, 20:01
كل عام والمنتدى جميعه بخير وفى تقدم وازدهار

hany8
17 - 12 - 2007, 10:52
كل عام وانتم بخير

sos
17 - 12 - 2007, 11:01
كل عام والجميع بخير ...اعاده الله عليكم بالخير واليمن والبركات


http://www2.0zz0.com/2007/12/17/12/86853935.gif

هيثم فتحي
27 - 12 - 2007, 00:40
السماد يا جماعه ميقلقش
بس عايز صبر الماليه والصناعيه رفعت اخر الجلسه اليوم ل165 وابو قير للاسمده ل182.5
والسهم رفع ل18 اخر الجلسه
لا داعي للتسرع القطاع واعد واقسم بذلك

ooozzz
27 - 12 - 2007, 02:51
السماد سهم محترم

عادل امين
12 - 01 - 2008, 08:44
.
26 يناير عمومية غير عادية لسماد مصر – ايجيفرت لزبادة راس المال المرخص مباشرGetAllLocalTime (2008, 1-1, 8 , '07:19:00' );الاثنين 7 يناير 2008 11:19 م http://www.mubasher.info/CASE/images/temp/907eff90-7ed1-4a1a-912d-6f7311a311dc.png?3dfa4726-342d-43f1-a1d0-d2daf2dab3b8
http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif روابط متعلقة سماد مصر (إيجيفرت) (http://www.mubasher.info/CASE/Companies/ComWatch.aspx?ComID=1597) http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifاعلنت شركة سماد مصر – ايجيفرت عن الدعوة لعقد اجتماع الجمعية العامة غير العادية للشركة يوم السبت 26 يناير 2008 بقاعة نادي المقاولون العرب للتجديف – الدقيفى تمام الساعة الثانية عشر ظهراً و ذلك للنظر في زيادة راسمال الشركة المرخص به 240 مليون جنيه ليصبح 300 مليون جنيه بدلا من 60 مليون جنيه و ذلك بتعديل المادة ( 6 ) من النظام الاساسي للشركة .
كما ستقوم الجمعية العامة بالنظر في اضافة اغراض لاعمال الشركة و ذلك بتعديل المادة ( 3 ) من النظام الاساسي للشركة .

uioprty
20 - 01 - 2008, 02:30
26 يناير عمومية غير عادية لسماد مصر

اي الاسبوع الاخير لموعد الجمعية

فما المتوقع لاداء السهم ؟؟؟؟

alprince alaa
20 - 01 - 2008, 03:16
26 يناير عمومية غير عادية لسماد مصر

اي الاسبوع الاخير لموعد الجمعية

فما المتوقع لاداء السهم ؟؟؟؟

الجمعيه حتناقش رفع راس المال من 60مليون الى 300 مليون جنيه و بالتالى سيتيح ذلك عمل اكتتاب لرفع راس المال و ليس بالضروره ان يكون بكامل مبلغ زياده راس المال و لكن بالتاكيد سيكون له تاثير ايجابى على السهم و ارى سعر 26-28 جنيه قريب جدا قبل ميعاد انعقاد الجمعيه...............قولوا يا رب .................

سامر
20 - 01 - 2008, 07:14
يا رب :cgiving: :cgiving: :cgiving:

عادل امين
27 - 01 - 2008, 01:03
اعتمدت الجمعية العامة غير العادية لشركة سماد مصر – ايجيفرت اليوم الموافقة علي زيادة راسمال الشركة المرخص به 240 مليون جنيه ليصبح 300 مليون جنيه بدلا من 60 مليون جنيه و ذلك بتعديل المادة ( 6 ) من النظام الاساسي للشركة .كما اقرت الجمعية العامة الموافقة علي اضافة اغراض لاعمال الشركة و ذلك بتعديل المادة ( 3 ) من النظام الاساسي للشركة .
المصدر: http://egystock.blogspot.com (http://www.esgmarkets.com/forum/redirector.php?url=http://egystock.blogspot.com/)

emad george
04 - 05 - 2008, 10:44
سجلت سماد مصر قفزة قوية فى ارباحها خلال الربع الاول 2008 وذلك لوجود خطط طموحة للتوسعات...مع انطلاق قطاع الاسمدة الواعد محليا وعالميا ...هل سنرى ايضا قفزة قوية فى اسعار السهم؟؟؟

emad george
04 - 05 - 2008, 15:25
أكد أحمد منتصر مدير علاقات المستثمرين بشركة سماد مصر (ايجيفرت)ان ارتفاع صافى أرباح الشركة خلال الربع الأول من العام المالى الجارى 2008 يرجع إلى ارتفاع صافى مبيعات الشركة التى بلغت 49.853 مليون جنيه فيما بلغت تكلفة المبيعات 36.331 مليون جنيه ليصل بذلك مجمل ربح الشركة 13.5 مليون جنيه مقارنة بنحو 1.5 مليون جنيه خلال الربع الأول من العام الماضى. وقال فى تصريحات خاصة أن الشركة نجحت فى زيادة حجم المبيعات من نشاط الاستيراد مما أدى إلى زيادة هامش الربحية فضلا عن الارتفاعات الكبيرة التى شهدها قطاع الأسمدة فى الربع الأول من العام الجارى. وأظهرت نتائج أعمال الشركة خلال الربع الأول من العام المالى الجارى 2008 نموا قياسيا فى صافي أرباحها حيث سجلت صافي ربح قدره 10.424 مليون جنيه مقارنة بنحو 904,292 ألف جنيه عن الربع الأول لعام 2007 . وحول مشروعات الشركة خلال الفترة القادمة أضاف أن الشركةعلى وشك الإنتهاء من دراسة أحد المشاريع فى مجال الأسمدة المركبة ، كما تسعى للحصول على موافقة الهيئة العامة للاستثمار بشأن الدخول فى مجال البتروكيماويات . وقالت الشركة فى مارس الماضى أنها تقوم ببلورة عدة فرص استثمارية صناعية فى مجال الأسمدة والصناعات البتروكيماوية والكيماوية لاختيار الأفضل منها للبدء في تنفيذها بعد استكمال كافة دراسات الجدوى الاقتصادية المتكاملة واختيار مقدمي المعرفة الفنية والتكنولوجيا مشيرا إلى أن الشركة ستكون المساهم الرئيسي والمروج لأي من هذه الفرص التي سيتم اختيارها...-المصدر:البورصة المصرية اليومhttp://egyptstockexchange.blogspot.com

TAWTAW
04 - 05 - 2008, 17:09
الاخ الفاضل
الجزء الاول : فكرة جيدة ان يكون هذا المكان مرجع لهذا السهم من اخبار وتعليقات ومعلومات
شكرا على هذه الفكرة ( سهم اجيفرت )
الجزء الثانى : ما هى مستهدفات السهم بعد هذه الاخبار من وجهة نظر الاخوة المحللين

:swahlcom_4ad9:

TAWTAW
14 - 05 - 2008, 23:30
هل اثرت الزيادات الجديدة فى الاسعار على الاسمدة
لذلك نرى الهبوط الكبير الان
ام ان هبوط البورصة عامة هو السبب
نرجو الاجابة لمن يملك المقدرة على التحليل
وشكرا لجميع الاخوة بالمنتدى
:Taj69:

sfasih2003
15 - 05 - 2008, 00:04
هل اثرت الزيادات الجديدة فى الاسعار على الاسمدة
لذلك نرى الهبوط الكبير الان
ام ان هبوط البورصة عامة هو السبب
نرجو الاجابة لمن يملك المقدرة على التحليل
وشكرا لجميع الاخوة بالمنتدى
:Taj69:


اخى العزيز
هبوط سعر السهم بمعدل 20% تاثرا باحوال السوق لايقارن بالاسهم التى صححت مايقرب من 40% زى بوليفارا - الاعلامى - القناة للتوكيلات ........ الخ
والسهم مازال محتفظ بنفسه فى منطقة ال +30 ج
لذا اتوقع مع ردة السوق ان يعاود السهم الارتفاع ثانيا وبسرعة حيث انه يوجد اخبار كتير لم تعلن بعد بخصوص القطاع

sfasih2003
15 - 05 - 2008, 00:07
ولا اخفيك سرا
اذا قلت لك انه مع نهاية العام سيكون سعر السهم قد تجاوز ال 70 ج بكل سهولة وسيكون سهم عام 2009

M.ABDALLH
15 - 05 - 2008, 01:23
علي فكرة موسم الزراعة بيبدء عاداتا من نص شهر مايو
وعجبني خبر ان مقيش تراخيص هتطلع لمصانع اسمدة جديدة

zetro4m
15 - 05 - 2008, 09:04
اخى العزيز
هبوط سعر السهم بمعدل 20% تاثرا باحوال السوق لايقارن بالاسهم التى صححت مايقرب من 40% زى بوليفارا - الاعلامى - القناة للتوكيلات ........ الخ
والسهم مازال محتفظ بنفسه فى منطقة ال +30 ج
لذا اتوقع مع ردة السوق ان يعاود السهم الارتفاع ثانيا وبسرعة حيث انه يوجد اخبار كتير لم تعلن بعد بخصوص القطاع


رغم اني شاري السهم و علي اسعار عالية من 40 و 39.5 و عملت متوسطات وبالتريدات اصبح المتوسط الان 36 جنيه
لكن للأسف شايف السهم رايح ل 23 جنيه خلال أسبوعين او تلاتة بكسره ل 33 جنيه لأسفل
و شايف ان اي ارتفاع ل 35 او 36 هو فرصة بيع و اعادة شراء من تحت
وجهة نظر متشائم و اقسم لكم ان هذا السهم في محفظتي و علي اسعار عالية

zetro4m
15 - 05 - 2008, 13:41
لست من هواة التهليل و التجليل لأسهمي السهم معي بأسعار عاليةو اليوم عملت تريدة من 28 ل 31 و حتي الان لم اتخذ قرار بوقف الخسائر او الاضافة لتحسين المتوسط
ارجو من الأخوة الاعضاء ابداء الراي
و سأقوم مساء اليوم برفع تشارت اوضح فيه نقاط الدعم و مقاومة ووجهة نظري

TAWTAW
16 - 05 - 2008, 14:15
الاخوة الاعزاء
ان شاء الله بداية من الجلسات القادمة
سنجد السهم فى اتجاه صعودى
وسيتخطى المقاومات
لكن قليلا من الصبر
وسنجد خيرا ان شاء الله
وتعود البسمة

:medium-smiley-091:

M.ABDALLH
19 - 05 - 2008, 01:15
لست من هواة التهليل و التجليل لأسهمي السهم معي بأسعار عاليةو اليوم عملت تريدة من 28 ل 31 و حتي الان لم اتخذ قرار بوقف الخسائر او الاضافة لتحسين المتوسط
ارجو من الأخوة الاعضاء ابداء الراي
و سأقوم مساء اليوم برفع تشارت اوضح فيه نقاط الدعم و مقاومة ووجهة نظري
انا السماد عاجبني اوي بس مش عارف ليه حضرتك شايف رايح 23
انا لو لقيت السوق اتظبط ان شاء الله هاشتري السماد

TAWTAW
21 - 05 - 2008, 16:50
[quote=M.ABDALLH;317201]انا السماد عاجبني اوي بس مش عارف ليه حضرتك شايف رايح 23
انا لو لقيت السوق اتظبط ان شاء الله هاشتري السماد

يا ترى اخى الكريم
السوق انضبط ولا لسة
ارجو التعليق

:boat: :boat: :boat: :boat: :boat: :boat: :boat:

M.ABDALLH
22 - 05 - 2008, 02:59
[quote=M.ABDALLH;317201]انا السماد عاجبني اوي بس مش عارف ليه حضرتك شايف رايح 23
انا لو لقيت السوق اتظبط ان شاء الله هاشتري السماد
يا ترى اخى الكريم
السوق انضبط ولا لسة
ارجو التعليق
:boat: :boat: :boat: :boat: :boat: :boat: :boat:
للاسف انا مش خبير تحليل فني ولا مالي
بس عن نفسي انا استريحت للسوق ودخلت
لو حضرتك مقلق وعايز تدخل السوق يبقي بنص الكمية او تلت الكمية

TAWTAW
23 - 05 - 2008, 06:38
الاخ الفاضل M.ABDALLH
بعد التحية
شكرا لردك
وانا بالفعل عندى اسهم فى السماد
ولكنه لا يتحرك بنفس السرعة التى كانت من قبل
أصبحت حركته بطيئة ...والسؤال لماذا؟؟؟
ولكنه سهم واعد ان شاء الله

:Smilies085: :Smilies085: :Smilies085: :Smilies085:

M.ABDALLH
24 - 05 - 2008, 13:33
تحياتي لك يا TAWTAW
انا برده ملاحظ انه بطيء وبرده دخلت فيه علي اساس استثمار
ما قدرش اشوف سهم عامل 1000% واسيبه
وان شاء الله نشوف فيه خير

TAWTAW
25 - 05 - 2008, 17:03
الاخ الفاضل M.ABDALLH
بعد التحية
ما هو تعليقكم على تداول السهم اليوم
اعتقد انه كان جيدا
وان شاء الله غدا سيكون أفضل
مع تمنياتى لك بالخير

:034: :1109:

بولس
26 - 05 - 2008, 07:19
انا لا املك هذا السهم لكن ارى انه سهم واعد وهو حقق ارباح كبيره فى
الربع الاول لكن يجب ان لا ننسى ان سبب طلوع السهم ايام لما كان بيتداول
بمتوسط 15 جنيه هو ما اخذه من اورسكوم للانشاء حيث كان يملك فيها اسهم
اخذ 300 جنيه على كل سهم :034:

M.ABDALLH
27 - 05 - 2008, 07:23
تحياتي لك يا TAWTAW
الحمد لله علي الاداء الجيد والسهم لم في اخر الجلسة لمة حلوة
ولو اني نفسي يغير من ولاد عمه اللي في القطاع الزراعي اللي بيعملوا 20%
ولكن برده الحمد لله انه بيطلع وانا ان شاء الله واخده استثمار لعدم قدرتي علي المتابعة يوميا
سلامي لك

king44
27 - 05 - 2008, 08:05
http://r3s4.net/uploads/02e3c22f79.png (http://r3s4.net/)

TAWTAW
27 - 05 - 2008, 12:43
[quote=M.ABDALLH;327376]تحياتي لك يا TAWTAW
الحمد لله علي الاداء الجيد والسهم لم في اخر الجلسة لمة حلوة
ولو اني نفسي يغير من ولاد عمه اللي في القطاع الزراعي اللي بيعملوا 20%
ولكن برده الحمد لله انه بيطلع وانا ان شاء الله واخده استثمار لعدم قدرتي علي المتابعة يوميا
سلامي لك
M . ABDALLH
بعد التحية
مبروك تداول اليوم جيد
مع التمنيات الطيبة لك وللجميع

:Smilies071: :Smilies071: :Smilies071:

TAWTAW
30 - 05 - 2008, 06:09
الاخوة الافاضل
ما هو تعليقكم على حركة السهم
وهل سيحقق القمة السابقة
:ostrich_liam:

king44
30 - 05 - 2008, 16:46
الاخوة الافاضل









ما هو تعليقكم على حركة السهم
وهل سيحقق القمة السابقة

:ostrich_liam:


ثباته فوق 37.33 ((وهى منطقة أحزمه هامه للدعوم تاره وللمقاومات تاره اخرى )) يؤدى به لإختراق آقرب ثلاث قمه سابقه عند 38.4 و 39.98 و 43.38...ومستهدفات السهم أعلى من ذلك حيث ال55 جنيه هدف متوقع لمستوى 161.8% فيبوناتشى لتصحيح لارج سيكل الهابطه الاخيره...وبعض مؤشرات الذبذبه الاتجاهيه مثل آر إس آى و الاستوك استيك على النطاق الاسبوعى مازالت ترشحه للصعود ..اما الماكد والمومنتيوم فيدعمان صعوده على النطاق اليومى ...إذن السهم صاعد فى كل من الاجلين القصير والمتوسط إن اشاء الله

أما هبوطه عن مستوى 35.65 فيعود به لدعم 33.6...واستبعد ذلك...ومن المعروف ان جمعية الشركه وافقت على زيادة راس المال المرخص فى يناير الماضى لتفتح المجال لزيادة راس المال المدفوع فى اى وقت لتمويل توسعات الشركه فى توزيع الاسمده بالمحافظات كما ورد بمحضر الجمعيه...

والسهم مضاعف ربحيته الان حوالى 7.5 مره فقط وهو من اقل المضاعفات على مستوى البورصه حيث يبلغ فى كل من ابو قير للاسمده والماليه والصناعيه حوالى 13 مره

ريم123456
30 - 05 - 2008, 19:11
الاخوه الزملاء
مساء الخير عليكم جميعا
اولا هذه التصورات لسهم سماد مصر ايجفرت من خلال معلوماتي الشخصيه وهي ليست دعوه للشراء اوالبيع
1-الطلب المحلي علي جميع انواع الاسمده في مصر يتجاوز الكميات المنتجه اضعاف كثيره
2-ورغم ذلك فباب التصديرمازال مفتوح دون ثمه قيود ويتزايد يوم بعد اخر الطلب علي جميع انواع السماد المصري لما يتسم به من جوده عاليه
3-وهذا يعني ان تلك الشركات يتوقع لها تحقيق ارباح تفوق ما تم تحقيقه خلال السنوات الماضيه لذلك اري ان مضاعف ربحيه هذا السهم سوف تتقلص لتصل الي5مرات فقط وهومايؤدي الي تغير مسار السهم بحيث يصبح من اسهم المؤسسات وليس اسهم المضاربات الامر الذي يؤدي الي وجود قوه شرائيه كبيره ربما تنهض به الي ارقام قياسيه مقارنه بالاسعار الحاليه
4-هناك عروض شرا ء كثيره من العديد من الدول الاوربيه لشراء حصص حاكمه في بعض شركات الاسمده حيث ان هذه الدول لاتحبذ اقامه مثل هذه المصانع حرصا منها علي توافر البيئه الصحيه لمواطنيها
مما سبق اتصور خلال الايام القادمه صعود قوي لهذا السهم وباقي اسهم القطاع

:inlove:
:057b: :057b: :057b:



:smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r:

king44
30 - 05 - 2008, 19:36
الاخوه الزملاء
مساء الخير عليكم جميعا
اولا هذه التصورات لسهم سماد مصر ايجفرت من خلال معلوماتي الشخصيه وهي ليست دعوه للشراء اوالبيع
1-الطلب المحلي علي جميع انواع الاسمده في مصر يتجاوز الكميات المنتجه اضعاف كثيره
2-ورغم ذلك فباب التصديرمازال مفتوح دون ثمه قيود ويتزايد يوم بعد اخر الطلب علي جميع انواع السماد المصري لما يتسم به من جوده عاليه
3-وهذا يعني ان تلك الشركات يتوقع لها تحقيق ارباح تفوق ما تم تحقيقه خلال السنوات الماضيه لذلك اري ان مضاعف ربحيه هذا السهم سوف تتقلص لتصل الي5مرات فقط وهومايؤدي الي تغير مسار السهم بحيث يصبح من اسهم المؤسسات وليس اسهم المضاربات الامر الذي يؤدي الي وجود قوه شرائيه كبيره ربما تنهض به الي ارقام قياسيه مقارنه بالاسعار الحاليه
4-هناك عروض شرا ء كثيره من العديد من الدول الاوربيه لشراء حصص حاكمه في بعض شركات الاسمده حيث ان هذه الدول لاتحبذ اقامه مثل هذه المصانع حرصا منها علي توافر البيئه الصحيه لمواطنيها
مما سبق اتصور خلال الايام القادمه صعود قوي لهذا السهم وباقي اسهم القطاع

:inlove:
:057b: :057b: :057b:



:smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r: :smilie_r:


اتفق معك تماما...وسمسارى فى احدى الشركات الكبرى اكد لى وجود مشتريات مؤسسيه بالفعل وإن شاء الله ينتظر هذا السهم مستهدفات قويه

احمد عزت
31 - 05 - 2008, 02:53
والله نفسي الكلام ده يبقي صح علشان السهم معي بسعر غالي

ريم123456
31 - 05 - 2008, 13:20
والله نفسي الكلام ده يبقي صح علشان السهم معي بسعر غالي
استاذ احمد لاتقلق فالشركه اداؤها ممتاذ وسوف تحقق ارباح كثيره طالما صبرت في السهم اياكانت الاسعار التي قمت بالشراء بها:2_asmilies-com:

boy
31 - 05 - 2008, 14:52
بالنسبة للسماد كان قدصعد الى ما بعد ال 40 ج وانخفض سعرة اثناء التصحيح وليس وحدة الذى انخفض وبعد ذلك رد الى 39ج فهو فى مرحلة تجميع كما ان القطاع منتظر قرار تقسيم المالية وزيادة راس المال المجانى ففى حالة ارتفاع اسعار المالية سوف يرتد معها سماد مصر لاسعار ان شاء اللة جيدة جدا

ريم123456
31 - 05 - 2008, 14:57
[quote=boy;333939]بالنسبة للسماد كان قدصعد الى ما بعد ال 40 ج وانخفض سعرة اثناء التصحيح وليس وحدة الذى انخفض وبعد ذلك رد الى 39ج فهو فى مرحلة تجميع كما ان القطاع منتظر قرار تقسيم المالية وزيادة راس المال المجانى ففى حالة ارتفاع اسعار المالية سوف يرتد معها سماد مصر لاسعار ان شاء اللة جيدة جدا[/ هذه الخبار صحيحه واؤيدك الراي:medium-smiley-102:

TAWTAW
31 - 05 - 2008, 15:55
[quote=احمد عزت;333521]والله نفسي الكلام ده يبقي صح علشان السهم معي بسعر غالي
وانا كمان يا استاذ احمد
وان شاء الله خيرا
:Smilies38: :33_asmilies-com: :Smilies38: :33_asmilies-com: :Smilies38:

TAWTAW
01 - 06 - 2008, 07:50
صباح الخير على كل الناس
ان شاء الله يوم جميل وأخضر
:tomcat(1):
:tomcat(1):

ريم123456
01 - 06 - 2008, 19:29
الاخوه الافاضل
مساء الخير
برجاء عدم القلق من السهم فهو في فتره تجميع حاليا وسوف نري فيه اسعار مرضيه الفتره القادمه
ولا تنسوا شيئا في غايه الاهميه وهو ان السوق في مررحله تجميع ولم يصل بعد الي مرحله الاستقار المطمئنه عقب السقوط المدوي
علي اي حال سبق وان اشرت في احد مشاركاتي ان القطاع باكمله من القطاعات القويه وان هذه الشركه تحديدا اداؤها المالي قوي للغايهوعلي المدي المتوسط وسوف نقول بعد فتره ليست بالطويله هذا السهم كان بكذا
ومتاسفه ان كنت اطلت عليكم
:33_asmilies-com: :33_asmilies-com: :33_asmilies-com: :33_asmilies-com: :33_asmilies-com:

TAWTAW
02 - 06 - 2008, 12:39
[quote=ريم123456;335588] الاخوه الافاضل
مساء الخير
برجاء عدم القلق من السهم فهو في فتره تجميع حاليا وسوف نري فيه اسعار مرضيه الفتره القادمه
ولا تنسوا شيئا في غايه الاهميه وهو ان السوق في مرحله تجميع ولم يصل بعد الي مرحله الاستقرار المطمئنه عقب السقوط المدوي
علي اي حال سبق وان اشرت في احد مشاركاتي ان القطاع باكمله من القطاعات القويه وان هذه الشركه تحديدا اداؤها المالي قوي للغايهوعلي المدي المتوسط وسوف نقول بعد فتره ليست بالطويله هذا السهم كان بكذا
ومتاسفه ان كنت اطلت عليكم
:33_asmilies-com: :33_asmilies-com: :33_asmilies-com: :33_asmilies-com: :33_asmilies-com:
الاخت ريم
تحياتى
متى نصل الى مرحلة استقرار السوق فى رأيك

ريم123456
02 - 06 - 2008, 12:56
الاخ TAWTAW
صباح الخير
اعتقد اخي الفاضل
ان حاله السوق لكي يمكن القول اننا بدئنا الدخول في مرحله الاستقرار
وتكوين مراكز ماليه جديده لتاخذنا الي مرحله جديده من الصعود القوي
لن يكون ذلك الابعد انتهاء السنه الماليه والتي تكون دائما في30/6من كل عام ودخول المؤسسات الي السوق مره اخري كذلك الاعلان عن نتائج اعمال الشركات للنصف الثاني واعتقد ان ذلك لن يكون قبل شهرين من الان
والله اعلم:welcomeani: :welcomeani: :welcomeani: :welcomeani:

TAWTAW
03 - 06 - 2008, 00:10
[quote=ريم123456;336653] الاخ TAWTAW
صباح الخير
اعتقد اخي الفاضل
ان حاله السوق لكي يمكن القول اننا بدئنا الدخول في مرحله الاستقرار
وتكوين مراكز ماليه جديده لتاخذنا الي مرحله جديده من الصعود القوي
لن يكون ذلك الابعد انتهاء السنه الماليه والتي تكون دائما في30/6من كل عام ودخول المؤسسات الي السوق مره اخري كذلك الاعلان عن نتائج اعمال الشركات للنصف الثاني واعتقد ان ذلك لن يكون قبل شهرين من الان
والله اعلم:welcomeani: :welcomeani: :welcomeani: :welcomeani:
الاخت ريم
تحياتى
معنى هذا اننا سنستمر على هذا الحال
الى نهاية الشهر تقريبا
:bicycleddf: :bicycleddf: :bicycleddf:

king44
03 - 06 - 2008, 08:34
سماد مصر كان يجب آلا يكسر 35.30 لانها منطقة احزمه دعوم ومقاومات هامه... وطالما كسرها فالسهم مقبل على منطقة تلاقى دعوم ومقاومات هامه اخرى فى منطقة 33.75 إلى 32.33 وهى بالتأكيد منطقة شراء ممتازه يتلاقى فيها خطى التريند الصاعد والهابط... يليها منطقة 30.5_30.90 والتى لااعتقد كسرها مره اخرى كما حدث فى 15 مايو الماضى وتكرار ذلك يتطلب وصول الكيس 30 الى حدود 10200 مره اخرى وهذا احتماله ضعيف

أما مناطق جنى الارباح للمضارب فأصبحت تنحصر بين 37.25 إلى 38.40 وبتجاوز هذا المقاومات سنصل فوق الاربعينات إن شاء الله


يعنى بإختصار حدود المتاجره فى السهم حاليا على الشورت والميدوم تيرم تترواح بين منطقتى 33 و 38 تقريبا

ومازال السهم محافظ على الماجور آب تريند منذ يناير الماضى والذى يستهدف حوالى 50 جنيه مبدئيا بشرط الثبات فوق 38.55 الذى يؤهله لإختراق قمته السابقه 43.38...والله الموفق

king44
03 - 06 - 2008, 09:00
http://r3s4.net/uploads/68a35d6ac9.png (http://r3s4.net/)

ريم123456
03 - 06 - 2008, 22:03
الاخوه الافاضل
مساء الخير السهم اليوم رغم سقوط السوق في بدايه الجلسه وهبوط سعر السهم حتي مستوي33جنيه ثم الارتداد القوي للسهم حتي35.7 في نهايه الجلسه يعطي مؤشر ايجابي ومطمئن لاداء السهم الفتره المقبله سيما ان اخبار التقسيم وتوزيع الاسهم المجانيه لسهم الماليه اقرب حدا للغايه ومن المعروف انه يوجد ارتباط قوي بين اداء السهمين لذا ربما نشهد خلال الايام القليله القادمه تطور ايجابي لاداء السهم ربما يصعد به انشاء الله الي مستويات جديده قياسيه:33_asmilies-com: :33_asmilies-com: :33_asmilies-com:
لذا فا لصبر ثم الصبر في هذا السهم الفتره المقبله:musik010: :musik010:

TAWTAW
06 - 06 - 2008, 20:20
الاخوة الافاضل
تحية لكم
ما هو المتوقع للسهم بداية من هذا الاسبوع
بعد الاخبار الكثيرة التى سمعناها
عن قطاع الاسمدة
شكرا للجميع

:1109: :1109: :1109: :1109: :1109: :1109: :1109:

king44
09 - 06 - 2008, 09:18
[url=http://up.esgmarkets.com/][img]http://up.esgmarkets.com

TAWTAW
09 - 06 - 2008, 13:14
سماد مصر يتحرك
خطوة
خطوة

:Smilies082: :Smilies082: :Smilies082:
:Smilies082: :Smilies082: :Smilies082:

TAWTAW
10 - 06 - 2008, 19:50
اعتقد ان انخفاض المؤشر بوجه عام له تأثير على السهم
وان شاء الله
عندما يرتد المؤشر صعودا
سنرى خيرا فى هذا السهم
ان شاء الله

:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

TAWTAW
11 - 06 - 2008, 23:32
[quote=TAWTAW;346074]اعتقد ان انخفاض المؤشر بوجه عام له تأثير على السهم

وان شاء الله
عندما يرتد المؤشر صعودا
سنرى خيرا فى هذا السهم
ان شاء الله


:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:


انــــــــا وأنــــــــــــت للنهايــــــــــة
وهى خير ان شاء الله

TAWTAW
13 - 06 - 2008, 18:28
[quote=TAWTAW;347920][quote=TAWTAW;346074]اعتقد ان انخفاض المؤشر بوجه عام له تأثير على السهم


وان شاء الله
عندما يرتد المؤشر صعودا
سنرى خيرا فى هذا السهم
ان شاء الله


:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:


السماد بدأ يتحرك
ولكن حركة بطيئة

:medium-smiley-136: :nosure: :medium-smiley-136: :nosure: :medium-smiley-136:

teacher
14 - 06 - 2008, 17:06
http://img291.imageshack.us/img291/743/mifrsn4.jpg

TAWTAW
14 - 06 - 2008, 17:11
[quote=teacher;349465]http://img291.imageshack.us/img291/743/mifrsn4.jpg


الاخ الفاضل
تحياتى وشكرى لهذا المجهود
برجاء من سيادتكم اضافة
التعليق حتى نفهم ما نراه
ونستطيع ان نقرأ هذا الرسم
تقبل تحياتى

محمد عزت
14 - 06 - 2008, 21:12
[quote=teacher;349465]http://img291.imageshack.us/img291/743/mifrsn4.jpg



الاخ الفاضل
تحياتى وشكرى لهذا المجهود
برجاء من سيادتكم اضافة
التعليق حتى نفهم ما نراه
ونستطيع ان نقرأ هذا الرسم

تقبل تحياتى


انفجار السهمممممم

:Taj35: :Taj35: :Taj35:

TAWTAW
14 - 06 - 2008, 22:38
[quote=TAWTAW;349470]

انفجار السهمممممم

:Taj35: :Taj35: :Taj35:

يـــــــــــــــــارب
السهم ينفجر

TAWTAW
15 - 06 - 2008, 12:14
[quote=TAWTAW;349737][quote=محمد عزت;349651]

يـــــــــــــــــارب

السهم ينفجر

السهم حتى الان
ارتفاع 1.7%
عايزين الانفجاااااااااااار

M.ABDALLH
16 - 06 - 2008, 09:30
[quote=TAWTAW;349737][quote=محمد عزت;349651]

يـــــــــــــــــارب

السهم ينفجر

السهم حتى الان
ارتفاع 1.7%
عايزين الانفجاااااااااااار

الانفجار محتاج اخبار
:Smilies042: :Smilies042: :Smilies042:

النمر
16 - 06 - 2008, 11:36
سوف نرى ال60 قريبا

ريم123456
16 - 06 - 2008, 12:03
الاخوه الافاضل
باذن الله سوف ينفجر السهم قريبا ونري فيه اسعار عاليه جدا
واليوم بدات تظهر هذه المؤشرات فسعر السهم وصل الي37.1 وهي بدايه الانطلاق انشاء الله خاصه بعد تقسيم سهم الماليه الي اربعه اسهم وهو ماسيؤدي الي زياده السيوله داخل القطاع
الاخوه الافاضل برجاء الانتظار والهدؤ فالخير قادم انشاءئ الله
:cgiving: :cgiving: :cgiving: :cgiving:

TAWTAW
16 - 06 - 2008, 12:33
الاخوه الافاضل
باذن الله سوف ينفجر السهم قريبا ونري فيه اسعار عاليه جدا
واليوم بدات تظهر هذه المؤشرات فسعر السهم وصل الي37.1 وهي بدايه الانطلاق انشاء الله خاصه بعد تقسيم سهم الماليه الي اربعه اسهم وهو ماسيؤدي الي زياده السيوله داخل القطاع
الاخوه الافاضل برجاء الانتظار والهدؤ فالخير قادم انشاءئ الله
:cgiving: :cgiving: :cgiving: :cgiving:

السهم يتحرك
لكن على استحياء

:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

M.ABDALLH
16 - 06 - 2008, 14:21
الأسمدة الباهظة .. تهديد جديد لشبكة الغذاء 6/15/2008 1:13:18 Pm



واشنطن/وينيبيج (كندا) (رويترز) - كانت محركا للثورة الخضراء وساعدت في انقاذ الملايين من الجوع والان اضحى سعر احد أهم مستلزمات الزراعة يفوق قدرة كثير من المزارعين في العالم.

ومع ارتفاع أسعار الغذاء وانخفاض المخزون اصبح العالم في اشد حاجة لمحصول وفير ولكن الاسمدة التي كانت في وقت ما أحد أكثر السلع وفرة اضحت نادرة وباهظة.

ويقدر ان ربع البروتين الذي يستهلكه الانسان مصدره الاسمدة لذا فان الاسعار المرتفعة والنقص في السوق الفورية يزيد الضغط على منظومة الغذاء المعتلة بالفعل.

وقال خايمي تاديو وهو مزارع ارز من الفلبين لرويترز "لا يمكنك ان تتوقع محصولا كبيرا اذا لم تستخدم اسمدة ولكن السعر يخنقنا" مضيفا ان جوال الاسمدة يباع بحوالي 1800 بيزو او 43 دولارا مقارنة بأقل من 1000 بيزو قبل عام.

وتابع "خرج عن السيطرة كليا لان أسعار الاسمدة ستواصل الارتفاع طالما استمر صعود أسعار النفط. اخشى ان كثيرين لن تكون لهم طاقة بها."

والاسمدة مثل الفيتامينات بالنسبة للتربة وتنقسم لثلاثة انواع رئيسية النيتروجين والبوتاس والفوسفات.

وتقتفي بعض الاسمدة مثل النيتروجين الذي يستهلك طاقة خلال عمليات انتاجه اثر أسعار النفط. والبعض الاخر عليه طلب كبير فحسب رغم أن خبراء يقولون ان النقص ليس نتيجة قلة الامدادات.

وفي الشهر الماضي وافقت الصين على دفع أكثر من ثلاثة أمثال السعر الذي كانت تسدده قبل عام لتحصل على امدادات البوتاس المحدودة مما ادي لصعود اسعار أسهم شركات عالمية لانتاج الاسمدة لمستويات قياسية.

وقدر محللون ان الصين وهي اكبر سوق لاستيراد الاسمدة ستدفع بين 650 و670 دولارا للطن.

وقال بيل دويل الرئيس التنفيذي لشركة البوتاس الكندية اكبر منتج للاسمدة في العالم "مع الضغط المكثف على انتاج الغذاء في العالم والنمو المستمر للطلب على البوتاس سيكون ذلك واقع صناعتنا في المستقبل القريب."

والسعر المرتفع عبء على المزارعين الاثرياء والفقراء على السواء رغم ارتفاع الاسعار العالمية للمحاصيل. فاذا سارت الامور بشكل جيد يمكن ان يحصل المزارع على ثلاثة دولارات مقابل كل دولار واحد يستثتمر في الاسمدة .

ويقول روبرت مكلين وهو مزارع من حزام الحبوب في كندا "نأمل ان تتعاون معنا الطبيعة. حتى يمكنا ملء الصوامع .. لاننا .. جازفنا كثيرا."

وارتفعت أسعار الفوسفات 50 في المئة على مدار العام الى 570 دولارا كنديا للطن حين حجز مكلين احتياجاته من الاسمدة في يناير كانون الثاني.

ويضيف ان المزارعين الذين انتظروا حتى الربيع دفعوا ما يصل الى 1230 دولارا كنديا للطن.

وتابع "سمعنا تقارير عن ارتفاع كبير (في السعر) لم يتوقع احد ان يزيد 100 في المئة."

ومع تساقط مطر كاف وحرارة مناسبة تساعد الاسمدة المزارعين على جني ارباح من أسعار الحبوب التي سجلت مستويات تاريخية. ولكن المحصول الضعيف سيتركهم في صراع لشراء امدادات للعام المقبل.

ولعبت الاسمدة دورا حيويا في الثورة الخضراء في العقود القليلة الماضية حين تمكن مزارعون بصفة خاصة في الدول الفقيرة من تحقيق زيادة كبيرة في المحصول.

وبدأت الثورة الخضراء في الاربعينات من القرن العشرين وساعدت الاسمدة غير العضوية التي طورت حديثا في تحقيق زيادة كبيرة في الانتاج الغذائي وانقذت دولا مثل الهند من مجاعة.

ونما استخدام الاسمدة في العالم اكثر من 11 مرة من 14.5 مليون طن في عام 1950 الى 169.4 مليون طن في عام 2007 بينا قفز تعداد سكان العالم من 2.5 مليار نسمة الى 6.6 مليار نسمة.

ولكن الان مع ارتفاع أسعار الاسمدة والوقود يقلق البعض من ان انتاج كثير من الحبوب قد ينهار مما يمثل ضغطا على جميع المزارعين وبصفة خاصة في الدول النامية.

وقال راجيف شاه الذي يدير برنامج تنمية الزراعة في مؤسسة بيل وميلندا جيتس التي تنفذ برامج معونة ضخمة في افريقيا "انها مشكلة هائلة بالنسبة للمزارعين منخفضي الدخل."

وذكر ان استخدام الاسمدة كان يمثل تحديا في افريقيا منذ فترة طويلة حيث يستخدم المزارعون عشر ما يستخدمه المزارع الامريكي.

والمشاكل تتفاقم الان مع اضطرار الفلاحين لاستخدام كميات اقل من الاسمدة. كما يواجهون نقصا ويتعاملون مع تجار بلا ضمير يبيعون منتجات قليلة الجودة. بصفة عامة المجازفة كبيرة هذا الموسم.

ويعتقد البعض ان الحل الوحيد الممكن يتمثل في زيادة الدعم الحكومي للمزارعين الفقراء.

ويعتقد بدرو سانشيز من معهد الارض بجامعة كولومبيا ان الدعم الضخم للاسمدة افضل وسيلة للمزارعين لمواجهة الاسعار "المقلقة".

وأضاف "يتكيفون مع الوضع بالحصول على اسمدة مدعومة وحبوب محسنة. انها بصفة اساسية تضاعف انتاج المحاصيل الغذائية الاساسية مثل الذرة. وهم يحققون فائضا."

من راسل بلينش وروبرتا رامبتون

TAWTAW
18 - 06 - 2008, 05:57
صباح الخير
على الجميع
نتمنى لكم يوم سعيد

:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

shikaz
18 - 06 - 2008, 20:09
انا شايف الأداء النهارده ما كانش كويس, بس عندى امل يكون ده للتجميع الأخير و عايزين نسمع اراء

:nosure:

M.ABDALLH
19 - 06 - 2008, 00:39
انا شايف الأداء النهارده ما كانش كويس, بس عندى امل يكون ده للتجميع الأخير و عايزين نسمع اراء

:nosure:

حاول تعرف اداء السهم واعمل تريدات ممكن تطلع بجنيه مكسب كل يوم

shikaz
19 - 06 - 2008, 15:37
إغلاق السهم فوق "" 33.5 فى يوم زى ده يعتبر هايل

TAWTAW
19 - 06 - 2008, 19:31
[quote=shikaz;356428]إغلاق السهم فوق "" 33.5 فى يوم زى ده يعتبر هايل
اعتقد ان السوق سيرتفع
يوم الاحد ان شاء الله
:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

mido atta
20 - 06 - 2008, 13:03
الاخــــوه الافاضل
حاملى السهم السلام عليكم
احتمال الاعلان عن زياده رأس مال الشركه يوم الاحد القادم ...ويعتبر هذا السهم من افضل الاسهم الاستثماريه والامنه :02:

TAWTAW
20 - 06 - 2008, 16:32
[quote=mido atta;357016]الاخــــوه الافاضل
حاملى السهم السلام عليكم
احتمال الاعلان عن زياده رأس مال الشركه يوم الاحد القادم ...ويعتبر هذا السهم من افضل الاسهم الاستثماريه والامنه :02:
الاخ المحترم ميدو
بعد التحية
ياترى الخبر الجميل ده
منين
واحتماله كام ...... %
تمنياتى لك بالتوفيق

:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

mido atta
20 - 06 - 2008, 18:45
[quote=mido atta;357016]الاخــــوه الافاضل
حاملى السهم السلام عليكم
احتمال الاعلان عن زياده رأس مال الشركه يوم الاحد القادم ...ويعتبر هذا السهم من افضل الاسهم الاستثماريه والامنه :02:
الاخ المحترم ميدو
بعد التحية
ياترى الخبر الجميل ده
منين
واحتماله كام ...... %
تمنياتى لك بالتوفيق

:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

TWATWA باشـــــــــــا
لو قلتك من مجلس الاداره نفسه مش هاتصدقنى على العموم باين على السهم انه فيه خبر قريب والمصدر موثوق فيه واحب اطمنك اخبارى اكيده ممكن تفرق ايام بسيطه ...على فكرة انا باشوفك باستمرار فى باب الاشاعات وكان لى مشاركه عن وادى كومومبو وقتها كان 43ج ومش عارف اتحذفت ليه ممكن اعرف السبب من مين
..وتقبل منى:02: وافر التقدير .أخوك mido :02: atta :02:

media sat
20 - 06 - 2008, 23:39
[quote=TAWTAW;357193]
TWATWA باشـــــــــــا
لو قلتك من مجلس الاداره نفسه مش هاتصدقنى على العموم باين على السهم انه فيه خبر قريب والمصدر موثوق فيه واحب اطمنك اخبارى اكيده ممكن تفرق ايام بسيطه ...على فكرة انا باشوفك باستمرار فى باب الاشاعات وكان لى مشاركه عن وادى كومومبو وقتها كان 43ج ومش عارف اتحذفت ليه ممكن اعرف السبب من مين
..وتقبل منى:02: وافر التقدير .أخوك mido :02: atta :02:

بصراحة مش مصدق:medium-smiley-081:

mido atta
21 - 06 - 2008, 14:54
[quote=mido atta;357271]

بصراحة مش مصدق:medium-smiley-081:
علشان خاطرى صدق:482: :482: :482: :482:

tamer19019
21 - 06 - 2008, 15:19
[quote=mido atta;357796][quote=media sat;357492]
علشان خاطرى صدق:482: :482: :482: :482:
ههههههههه اهو كدة اقتنع[/quote

TAWTAW
22 - 06 - 2008, 06:38
[quote=TAWTAW;357193]
TWATWA باشـــــــــــا
لو قلتك من مجلس الاداره نفسه مش هاتصدقنى على العموم باين على السهم انه فيه خبر قريب والمصدر موثوق فيه واحب اطمنك اخبارى اكيده ممكن تفرق ايام بسيطه ...على فكرة انا باشوفك باستمرار فى باب الاشاعات وكان لى مشاركه عن وادى كومومبو وقتها كان 43ج ومش عارف اتحذفت ليه ممكن اعرف السبب من مين
..وتقبل منى:02: وافر التقدير .أخوك mido :02: atta :02:
الأخ الفاضل mido atta
صباح الخير
وتحياتى
تمنياتى لك بيوم سعيد
وتحقيق كل ما تتمناه
:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

mido atta
23 - 06 - 2008, 20:34
[quote=mido atta;357271][/size]
الأخ الفاضل mido atta
صباح الخير
وتحياتى
تمنياتى لك بيوم سعيد
وتحقيق كل ما تتمناه

:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

TAWTAW باشـــــا
سماد مصر سهم من الاسهم القويه جدا وعليه خبر زياده رأس المال مما يعطى السهم رونق وقوة بالرغم من السبات المتسم به السهم حاليا وعلى فكره انا شارى السهم ب 36ج
ومش قلقان ان السعر نزل ولو نزل كمان هاشترى وازود الكميه
لاننى واثق فى السهم
انه هايعمل طفرات سعريه عاليه جدا وعلى احدى القنوات الفضائيه المحترمه الصادقه فى كلامها قال احد ضيوفها(امس) ان قطاع الاسمده سوف يشهد ارتفاعات عاليه فى الاسعار مع أزمه الغذاء العالمى ...
TAWTAW باشــــــــا
تحياتى الخاصه لك:02:

TAWTAW
23 - 06 - 2008, 21:53
[quote=TAWTAW;358301]
TAWTAW باشـــــا
سماد مصر سهم من الاسهم القويه جدا وعليه خبر زياده رأس المال مما يعطى السهم رونق وقوة بالرغم من السبات المتسم به السهم حاليا وعلى فكره انا شارى السهم ب 36ج
ومش قلقان ان السعر نزل ولو نزل كمان هاشترى وازود الكميه
لاننى واثق فى السهم
انه هايعمل طفرات سعريه عاليه جدا وعلى احدى القنوات الفضائيه المحترمه الصادقه فى كلامها قال احد ضيوفها(امس) ان قطاع الاسمده سوف يشهد ارتفاعات عاليه فى الاسعار مع أزمه الغذاء العالمى ...
TAWTAW باشــــــــا
تحياتى الخاصه لك:02:
مساء الخير استاذ ميدو
كلامك صحيح وقد استمعت الى هذه القناة والتصريحات التى ذكرتها عن السهم
تمنياتى لك وللجميع بالتوفيق فى هذا السهم
تقبل تحياتى

:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

M.ABDALLH
23 - 06 - 2008, 21:53
علمونا في التحليل الفني نشتري لما المؤشرات تكون في منطقة تشبع بيعي ويا سلام لو الفوليم يكون بيقل لحد مايكون نشف خالص وانا شايف ان الشرطين اتحققوا في سهمنا
هاعتبر نفسي لسة شاري انهاردة علي اللي اتعلمته
لما نشوف التحليل الفني بينفع ولا

TAWTAW
23 - 06 - 2008, 21:58
علمونا في التحليل الفني نشتري لما المؤشرات تكون في منطقة تشبع بيعي ويا سلام لو الفوليم يكون بيقل لحد مايكون نشف خالص وانا شايف ان الشرطين اتحققوا في سهمنا

هاعتبر نفسي لسة شاري انهاردة علي اللي اتعلمته

لما نشوف التحليل الفني بينفع ولا

الاستاذ الفاضل
M.ABDALLH
ما هو توقعك للغد ان شاء الله بناء على كلامك السابق
تقبل تحياتى
:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

M.ABDALLH
24 - 06 - 2008, 13:34
المالية والصناعية المصرية تبدأ فى قيد زيادة رأس المال بالسجل التجارى
العالم اليوم المصرية الثلاثاء 24 يونيو 2008 8:51 ص




روابط متعلقة
المالية والصناعية المصرية


يحيى قطب:انتظرو نتائج اعمال الشركة عن الاشهر الخمسة الاولى من العام الحالى

أكد الكيميائى يحي قطب رئيس مجلس ادارة الشركة المالية والصناعية المصرية ان الشركة تشارك فى مؤتمؤ الاتجاهات المستقبلية للاقتصاد المصرى الذى سيعقد فى لندن لعرض الفرص الاستثمارية فى الشركة ومعدلات نموها ونتائج اعمالها على المستثمرين الاجانب.

واكد يحيى قطب فى تصريحات خاصة لـ "العالم اليوم" ان اجراءات التجزئة والاسهم المجانية ستتم فى تاريخ استحقاق واحد لحامل السهم واشار الى ان الاجراءات اوشكت على الانتهاء,حيث حصلت الشركة على موافقة الهيئة العامة للاستثمار وكذلك موافقة الهيئة العامة لسوق المال ويتم حاليا قيد زيادة رأس المال عن طريق الاسهم المجانية وكذلك الزيادة فى عدد الاسهم بسبب التجزئة فى السجل التجارى ثم ستحدد مصر للمقاصة نهاية الاسبوع الحالى او بداية الاسبوع القادم موعد الاستحقاق الذى يتوقع ان يكون الاربعاء القادم.

واشار يحيى قطب الى ان نتائج الشركة عن الاشهر الخمسة الاولى من العام الحالى سيتم الافصاح عنها الاسبوع القادم وستكون مبهرة للسوق وستؤدى الى اعادة تقييم للشركة نظرا لمعدلان النمو الكبيرة .

M.ABDALLH
24 - 06 - 2008, 13:37
جاء سهم المالية و الصناعية المصرية فى المركز الثانى من حيث حجم التداول بقيمة تعاملات بلغت 22 مليون جنيه متضمننا ثلاث عمليات تطبيقية بقيمة 2.1 مليون جنيه و ارتفع السهم بنسبة 3.20% ليتداول على 355 جنيه.

shikaz
24 - 06 - 2008, 14:07
معلش مش فاهم إيه دخل الماليه و الصناعيه بسماد مصر؟
:nosure:

mido atta
24 - 06 - 2008, 18:03
جاء سهم المالية و الصناعية المصرية فى المركز الثانى من حيث حجم التداول بقيمة تعاملات بلغت 22 مليون جنيه متضمننا ثلاث عمليات تطبيقية بقيمة 2.1 مليون جنيه و ارتفع السهم بنسبة 3.20% ليتداول على 355 جنيه.
الخبر ده ليه علاقه بالعملاق النائم ...انا خايف عليك لو صحى
وسمع الكلام ده هايزعل منك..
سماد مصر فى انتظار الخبر قريبا جدا ...

shikaz
24 - 06 - 2008, 21:18
هههه والله انا إلى خايف من المارد ده إلى بقاله فتره معرض يفضل كده و يا خدنا و ينزل :) لأ والله انا بهزر سماد مصر قطاع محترم و وقته قريب و كمان فى عز الوقوع إحترم دعومه جامد اوى

M.ABDALLH
25 - 06 - 2008, 04:32
معلش مش فاهم إيه دخل الماليه و الصناعيه بسماد مصر؟
:nosure:

مجرد سهم واحد في القطاع لو اتحرك
السماد ان شاء الله بيتحرك معاه

mido atta
25 - 06 - 2008, 16:21
مع نزول اسعار غالبيه
الاسهم الا وسهمنا الغالى صامد وفى حاله ثبات ..السهم ليس بمرحله التعريض
بل بمرحله التجميع والسعر اليوم مغرى جدا جدا للشراء ولك كامل الحريه فى اقتناء جوهره غاليه القيمه
فنحن فى انتظار الخبر
القريب جدا جدا...

shikaz
25 - 06 - 2008, 22:59
كسر ال 33.5 ما كانش حاجه كويسه خالص , عموما بكره يوم مهم إن الناس تمسك و لا البرصه تلم شويه , و إلا الناس هيجيلها رعب , و إنتو عارفين عندنا الناس ما بتصدق ترمى و توقع

TAWTAW
25 - 06 - 2008, 23:08
مع نزول اسعار غالبيه
الاسهم الا وسهمنا الغالى صامد وفى حاله ثبات ..السهم ليس بمرحله التعريض
بل بمرحله التجميع والسعر اليوم مغرى جدا جدا للشراء ولك كامل الحريه فى اقتناء جوهره غاليه القيمه
فنحن فى انتظار الخبر
القريب جدا جدا...
مساء الخير استاذ / ميدو
بعد التحية
يا اخى العزيز انت بتشوقنا
مع ان البورصة حالها مش كويس
يا ترى الاخبار حلوة قوى
سوف انتظر اخبارك
تقبل تحياتى
:02: :02: :02: :02: :02: :02: :02:

M.ABDALLH
25 - 06 - 2008, 23:33
لا حول ولا قوة الا بالله
لاول مرة من سنة ادخل في طريق الخسارة عشان جربت اعمل حاجة اسمها استحمار
مفيش حاجة اسمها استثمار في بورصتنا ولا يمكن انا اخترت غلط

mido atta
25 - 06 - 2008, 23:42
لا حول ولا قوة الا بالله
لاول مرة من سنة ادخل في طريق الخسارة عشان جربت اعمل حاجة اسمها استحمار
مفيش حاجة اسمها استثمار في بورصتنا ولا يمكن انا اخترت غلط

طيب اللى حصل حصل
ايه رأيك تجرب معانا وتدخل بحته صغيره فى المارد النايم والسعر بكره هايكون عسل انا عن نفسى لونزل تانى هاأشترى تانى جرب ومش ها تزعل الخبر قريب صدقنى..أخوك ميدو:02:

shikaz
26 - 06 - 2008, 00:04
ميدو المشكله مش فى الشركه ولا الخبر , المشكله فى ظروف السوق , انت شايف إن كسر ال33.5 عادى؟ فى نظرى الأهم ال31 إنها ما تتكسرش
إنت إيه رايك ؟

mido atta
26 - 06 - 2008, 00:17
ميدو المشكله مش فى الشركه ولا الخبر , المشكله فى ظروف السوق , انت شايف إن كسر ال33.5 عادى؟ فى نظرى الأهم ال31 إنها ما تتكسرش
إنت إيه رايك ؟

صدقنى سعر السهم مانزلش كتير انا شارى
ب36ج والنهارده زودت الكميه على 31.6ج واللى مطمنى ان السهم ليس عليه تداول كبير يعنى اللى معاه السهم عارف ومقتنع بقيمه السهم مش زى الاسهم الاخرى ..لكنت شفت نزول حقيقى فى سعر
السهم انا باشبهه السهم ده بطوق النجاه
من هياج بحر الظلمات
اللى أحنا وقعنا فيه بمزاجنا...تقبل تحياتى:02:

yhyawy1
26 - 06 - 2008, 00:20
ممكنف نعرف من حضرتك خبر السماد

وشكرا مقدما

mido atta
26 - 06 - 2008, 00:28
ممكنف نعرف من حضرتك خبر السماد

وشكرا مقدما
الخبر المؤكد هو زياده رأس مال الشركه سهم لكل سهم للتوسعات التى امام الشركه والخبر نازل قريب بأذن الله

shikaz
27 - 06 - 2008, 16:06
السهم ده محترم اوى التلاند بتاعه و نصيحه لسه ما يتخرجش منه دلوقتى , عيبه الوحيد إنه سهم ماشى مع الكيس 30 , إنشاء الله الموضوع كله يتعدل قريبا

mido atta
01 - 07 - 2008, 15:51
سؤال محيرنى وياريت الاقى اجابه ...
هو فين صاحب الباب؟
من أول مشاركه لى
فى هذا الباب وانا مش لاقى الاستاذ عماد
وده حال اغلبيه الابواب
ليسيكو..المصريين فى الداخل والقاهره و....
ارجو الاهتمام من اصحاب الابواب لطلب المشوره واخذ رايهم
بالاخص فى هذه الايام.....

mido atta
03 - 07 - 2008, 19:13
دعم فولاذى عند 30ج

النمر
03 - 07 - 2008, 20:43
[quote=mido atta;372942]دعم فولاذى عند 30ج[/quote


اتوقع للسه م 50 ج:02:

mido atta
03 - 07 - 2008, 23:12
[quote=mido atta;372942]دعم فولاذى عند 30ج[/quote


اتوقع للسه م 50 ج:02:
سهم السماد المارد النائم
أتوقع له أسعار ومستهدفات عاليه جدا...بس مســـــــــأله وقت..
وأكيد ربنا موجود معانا:02:

mido atta
05 - 07 - 2008, 11:57
الاتحاد الاوروبي ومصر يوقعان اتفاقا بشأن المنتجات الزراعية وكالة رويترز GetAllLocalTime (2008, 7-1, 5 , '07:02:00' );السبت 5 يوليو 2008 9:02 ص
http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifقالت المفوضية الاوروبية يوم الجمعة ان مفاوضي الاتحاد الاوروبي وقعوا اتفاقا اوليا لتحرير التجارة في اغلب المنتجات الزراعية والسمكية مع مصر وهي السوق الاهم في الشرق الاوسط لمنتجات الاتحاد الاوروبي.
وقالت المفوضية في بيان ان الاتفاق يمنح مصدري الاتحاد الاوروبي حرية دخول فورية للسوق المصرية فيما يتعلق بنحو 90 بالمئة من المنتجات الزراعية والسمكية.
وستستمر مصر في تطبيق الشروط الراهنة على وارداتها من التبغ والنبيذ والمشروبات الكحولية ولحوم الخنزير لكن ستخفض الى النصف الرسوم على الحلوى والشيكولاتة والمعكرونة والمخبوزات.
وأضاف البيان ان قيمة صادرات الاتحاد الاوروبي لمصر من هذه المنتجات بلغت نحو 600 مليون يورو (942 مليون دولار) في الفترة من 2005 الى 2007 بالمقارنة مع ما يعادل 540 مليون يورو من الصادرات المصرية للاسواق الاوروبية في الفترة نفسها.
وفي المقابل سيفتح الاتحاد الاوروبي أسواقه أمام جميع المنتجات باستثناء قائمة من المواد التي تعتبر "الاكثر حساسية" والتي سيتم الابقاء على مستوى معين من الحماية عليها عن طريق رسوم الاستيراد او الحصص.
وتشمل هذه المنتجات الطماطم (البندورة) والخيار والخرشوف والقرع والاعناب والثوم والفراولة والارز والسكر والمنتجات المعالجة التي تحتوي على نسب عالية من السكر واسماك التونة والسردين المصنعة.
وتابع البيان "هذا الاتفاق سيمكن من تعزيز وضع المصدرين الاوروبيين للسوق المصرية وهي أهم سوق في الشرق الاوسط."
وأضاف ان السوق المصرية ستتسع كذلك من حيث الحجم بسبب النمو السكاني الكبير. وتابع ان الاتفاق الاولي سيكون "الاساس لاتفاق مستقبلي ينتظر

بدايه الاخبار الجيده
على القطاع كله

mido atta
05 - 07 - 2008, 12:05
دعم فولاذى عند ال 30ج

mido atta
07 - 07 - 2008, 20:43
دعم فولاذى عند ال 30ج
السوق المنيل ده مش نافع معاه
ولا دعم فولازى ولا يحزنون...
النهارده فى الشركه لاقيت واحد
هايطلب السماد كنت عاوز أقوله..
ونعم الاختيار بس سمعت بيقول
للتريدر أطلب 1000 على 23ج
قولت فى سرى ربنا يسامحك....

zetro4m
07 - 07 - 2008, 20:55
السوق المنيل ده مش نافع معاه
ولا دعم فولازى ولا يحزنون...
النهارده فى الشركه لاقيت واحد
هايطلب السماد كنت عاوز أقوله..
ونعم الاختيار بس سمعت بيقول
للتريدر أطلب 1000 على 23ج
قولت فى سرى ربنا يسامحك....

الورقة فعلا تحترم
انا منتظر لها تكون قاع و ترتد و انشاء الله ناوي ادخل فيها بقوة

mido atta
07 - 07 - 2008, 23:52
الورقة فعلا تحترم
انا منتظر لها تكون قاع و ترتد و انشاء الله ناوي ادخل فيها بقوة

أنا مدبس فى السهم ب 36ج أنتظر شويه وكون مراكز شراء على الهادى ومتستعجلش
خليك هادى وراسى على قد ما تقدر السماد سهم مش ها أقولك بس هو السوق
يالا هى ديه البورصه
يوم تحت ويوم تحت..

mido atta
09 - 07 - 2008, 17:40
:02: ســـــــــماد مصر:02:
:02: ايجيفــــرت:02:
36..35..34....28ج
خزن السماد كل شىء
بميعاد..
السماد قنبله موقوته

mido atta
10 - 07 - 2008, 18:21
:02: ايجيــــــــــفرت:02:
الثبات عند ال28ج
ربنا يكرم

mido atta
12 - 07 - 2008, 16:35
http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifقال تقرير حديث صادر عن بيت الاستثمار العالمي «جلوبال» إن مصر استحوذت على أكبر طاقة إنتاجية للأسمدة فى المنطقة العربية خلال عام 2007، حيث بلغت 10 مليون طن سنوياً بما يعادل 36.4 فى المئة من إجمالي الطاقة الإنتاجية للأسمدة في المنطقة.
وأضاف التقرير أن المملكة العربية السعودية احتلت المرتبة الثانية حيث بلغت طاقتها الإنتاجية التصميمية 6.8 مليون طناً ما يعادل 24.6 فى المئة، تليها قطر بطاقة إنتاجية تبلغ 5.3 مليون طناً بنسبة 19.4 فى المئة من إجمالي الطاقة الإنتاجية للمنطقة. والجدير بالذكر أن هذه الدول تعد من الدول الرئيسية المنتجة للغازعلى مستوى العالم كما أنها تتمتع بوفرة إمدادات الغاز.
وتوقع أن تحقق الطاقة الإنتاجية للأسمدة في الشرق الأوسط نسبة نمو سنوي مركب تبلغ 18.1 فى المئة، وأن تستحوذ المنطقة على 57.1 فى المئة من التوسعات في إجمالي الطاقة الإنتاجية للأسمدة في العالم، مشيرا إلى أن الطاقة الإنتاجية ظلت ثابتة فى المنطقة خلال عام 2007 عند مستوى 27.7 مليون طناً .
وذكر التقرير أن الطاقة الإنتاجية للأسمدة في المنطقة ارتفعت خلال الأعوام السبعة الماضية بمعدل نمو سنوي مركب بلغت نسبته 3.5 فى المئة مقارنة مع معدل النمو العالمي البالغ نسبته 2.8 فى المئة، مما أدى إلى ارتفاع حصة المنطقة من إجمالي الطاقة الإنتاجية للأسمدة في العالم لتصل إلى 12 فى المئة، ويرجع ذلك إلى توافر الغاز الكافي في المنطقة وارتفاع الطلب على الأسمدة في جنوب آسيا وشرقها، كما أكد التقرير أن منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا شهدت ارتفاع معدلات استغلال الطاقة الإنتاجية بنسبة فاقت 100 فى المئة خلال الأعوام السبعة الماضية مما أدى إلى ارتفاع الإنتاج الإقليمي بمعدل سنوي مركب بلغت نسبته 4.8 فى المئة. و من بين الأسباب الرئيسية وراء ارتفاع معدلات استغلال الطاقة الإنتاجية، ارتفاع الطلب على الأسمدة في جنوب آسيا و شرقها نظرًا لقربها من مواقع التصدير في منطقة الشرق الأوسط.
وقال التقرير إن منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا خططت للتوسع بشكل كبير في الطاقة الإنتاجية للأسمدة بمختلف أنواعها بتكلفة بلغت 15.7 مليار دولار أمريكي ، مما يرفع من الطاقة الإنتاجية في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا إلى 30.7 مليون طناً في العام 2008 و34.9 مليون طناً في العام 2009.
وتوقع أن تستمر الطاقة الإنتاجية في الارتفاع لتصل إلى 53.7 مليون طناً في العام 2011 بنمو سنوي مركب تبلغ نسبته 18.1%، كما توقع أن تساهم المملكة العربية السعودية بالجزء الأكبر من الزيادة في الطاقة الإنتاجية للأسمدة وهو ما يتوقع أن يرفع الطاقة الإنتاجية التصميمية للبلاد من 6.8 مليون طنا في العام 2007 إلى 20.3 مليون طناً في العام 2011 وترتفع إلى 55.3 مليون طن بحلول العام 2012 .
وأشار التقرير إلى أن البدء المتوقّع للتوسع في الطاقة الإنتاجية للأسمدة سوف يؤدي إلى زيادة الإنتاج بمعدلات ضخمة، ونتيجة لذلك سوف تقوم دول المنطقة بتخفيض معدلات استغلال الطاقة الإنتاجية من 106.1 في المائة في العام 2009 إلى 94.7 في المائة بحلول العام 2011.
وبناء على معدل الاستغلال المتوقع للطاقة الإنتاجية للأسمدة توقّع التقريرأن تشهد نسبة الاستهلاك المحليِّ إلى الواردت في المنطقة ارتفاعا من 56.4 في المائة في العام 2007 إلى 70.3 في المائة في العام 2011.
وقال التقرير أن دول مصر والسعودية والجزائر ستعمل على زيادة الطاقة الإنتاجية للأسمدة في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا والتي ستبدأ خلال 2010 و2011، ومن المتوقع أن تشهد المنطقة زيادة رئيسية في الطاقة الإنتاجية لسماد الأمونيا مما سيؤدي إلى زيادة الطاقة الإنتاجية لليوريا في المنطقة فضلا عن أنه من المنتظر بدء المنطقة في إنتاج سماد فوسفات الأمونيا الثنائي والفوسفات، بينما يتوقع أن تشهد الطاقة الإنتاجية لحمض الكبريتيك زيادة هائلة.
وأوضح التقرير أن منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا سجلت معدلات استغلال للطاقة الإنتاجية بلغت نسبتها 115 في المائة في العام 2007، ويعزى هذا الارتفاع بصفة أساسية إلى زيادة الطلب على الأسمدة في شرق أسيا وجنوبها بنسبة 53.7 في المائة، مما أدى إلى زيادة واردات المنطقة بنسبة 24.9 في المائة.
وتوقع أن يبقى معدل استغلال الطاقة الإنتاجية ثابتا عند مستوى 115 في المائة، حيث أن الطاقة الإنتاجية في شرق آسيا وجنوبها سوف تظل قيد المعالجة. وبناء على ذلك، سوف يحقق إنتاج الأسمدة في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا زيادة تبلغ نسبتها 11.1 في المائة منذ بداية العام 2008.

mido atta
14 - 07 - 2008, 16:39
تقدمت شركة المالية والصناعية المصرية (http://www.mubasher.info/CASE/Companies/ComNews.aspx?ComID=1587&Page=1)ببعض مستندات قيد أسهم زيادة رأس مالها المصدر من 519.762240 مليون جنيه إلى 693.016320 مليون جنيه وذلك بتوزيع أسهم مجانية، كما تقدمت الشركة ببعض مستندات تجزئة القيمة الاسمية لسهم الشركة من 40 جنيه للسهم لتصبح 10جنيه للسهم الواحد .
وأضاف بيان لإدارة البورصة أنه سيتم عرض موضوع قيد أسهم الزيادة وتجزئة القيمة الاسمية للسهم على لجنة القيد وذلك بعد استيفاء الشركة لجميع المستندات المطلوبة.
يشار إلى أن الجمعية العامة العادية للشركة أقرت (http://www.mubasher.info/CASE/News/NewsDetails.aspx?NewsID=171772&src=M181)يوم السبت 19 أبريل الماضى توزيع سهم مجاني لكل ثلاثة أسهم أصلية على أن يتم تمويل هذه التوزيعات خصماً من أرباح عام 2007 وأرصدة الاحتياطيات في 31 ديسمبر 2007 ، فيما اعتمدت (http://www.mubasher.info/CASE/News/NewsDetails.aspx?NewsID=171775&src=M181)الجمعية غير العادية الموافقة على تجزئة القيمة الاسمية للسهم من 40 جنيهاً إلى 10 جنيهات .


يبلغ رأسمال الشركة المصدر والمدفوع نحو 519762240 جنيه موزعاً على 12994056 سهم بقيمه اسمية 40 جنيهاً .

وحددت إتش سى مؤخرًا القيمة العادلة (http://www.mubasher.info/CASE/News/NewsDetails.aspx?NewsID=185105&src=M181)لسهم " المالية والصناعية " عند 388 جنيه بارتفاع قدره 8.1% عن السعر السوقي للسهم وقت الدراسة(11 يونيو) والبالغ 358.9 جنيه، وأوصت بالاحتفاظ بالسهم .



:02: أيجيـــــــــــــفرت:02:
مع هذا الخبر قفزة قوية لسماد مصر00 برجاء الاحتفاظ بالسهم الغالى

mido atta
15 - 07 - 2008, 16:34
:02: أيجيـــــــــــــــفرت:02:
اليوم حركه واضحه فى القطاع

النمر
23 - 08 - 2008, 14:02
هل من جديد ؟

aboamro
23 - 08 - 2008, 17:33
سماد مصر ......
سهم جيد به مميزات عديدة :
عدد اسهم صغير يسهل التحكم فيه 9 مليون سهم
قطاع واعد
الشركة تحقق ارباح جيدة وفى كلام قريب عن زيادة رأس مال

باذن الله مع ارتداد السوق هنشوفه فوق الـ 30 جنيه

TAWTAW
27 - 08 - 2008, 16:38
مواعيد جلسات التداول خلال شهر رمضان المبارك

صرح ماجد شوقي رئيس البورصة المصرية أنه تقرر تعديل مواعيد جلسات التداول خلال شهر رمضان المبارك.

وقال شوقي فى تصريحات لوكالة أنباء الشرق الاوسط أنه تقرر بصفة مبدئية تلقيص مدة جلسة التداول الرئيسية بالبورصة/داخل المقصورة/ الى ساعتين ونصف الساعة فقط بدلا من أربع ساعات.

وأضاف أن جلسة التداول الرئيسية /داخل المقصورة/ ستبدأ إعتبارا من الساعة العاشرة والنصف صباحا وتنتهى فى الواحدة ظهرا بدلا من الثانية والنصف ظهرا.

وأوضح أن جلسة التداول بسوق خارج المقصورة ستبدأ اعتبارا من الساعة الواحدة والربع ظهرا بدلا من الساعة الثانية و45 دقيقة ظهرا على أن تنتهي فى تمام الساعة الواحدة و45 دقيقة بدلا من الساعة الثالثة والربع ظهرا.

وأشار إلى أنه سيتم العمل بالمواعيد الجديدة اعتبارا من اليوم الاول لشهر رمضان المبارك على أن تعود البورصة لمواعيدها العادية عقب انتهاء عطلة عيد الفطر المبارك.

كل عام وانتم بخير

teacher
30 - 08 - 2008, 22:12
رمضان كريم

mido atta
01 - 09 - 2008, 17:20
رمضان كريم



الله أكـــــــــــــــــــــرم

waelhope4600
01 - 09 - 2008, 21:50
بسم الله الرحمن الرحيم

«۩۞۩ 15 الف شريط اسلامي بين يديك ۩۞۩»

أردت أن أهديكم هذه الهدية البسيطة بمناسبة قدوم شهر رمضان الكريم ~~~ 1429 هـ ~~~ برنامج اليوم ليس برنامج ....... انما كنز من كنوز الانترنت

-- الشريط الاسلامي الالكتروني --

هذا الكنز بداخله ( 15 ألف ) شريط اسلامي .. مابين قرآن ودورس وخطب والفتاوي وشرح الكتب ووو....الخ من جميع انواع الاشرطه لعدد كبير من المشايخ المشهورين بعلمهم فعلا البرنامج كنز من كنوز الانترنت خصوصا اذا عرفنا ان أغلب الاشرطه الموجوده فيه يمكن صعب ان تجدها بالتسجيلات .. اضافة الى مميزات البرنامج الجميله من امكانية استماع الشريط عالانترنت او تنزيله على الجهاز

عند فتح قائمة القرآن الكريم سنجد ختمات للقراء بـ 17 رواية مختلفه اهمها رواية حفص عن عاصم وهي ما نقرأه يوميا بمصاحفنا حيث عند فتحها سنجد ختمات لـ 34 قارىء معروف

وعند الضغط بالزر اليمين على اي شريط ستظهر هذه القائمه اللي ماعتقد تحتاج شرح

بأول خيارين للإستماع .. احيانا تكون الصيغه غير مفعله وها معناه ان الملف المطلوب موجود بالصيغه الاخرى استماع وتنزيل.. مع ملاحظة ان صيغة ام بي ثري تتميز بالنقاوة العاليه وصيغة الريل بلاير بالسرعه

اضافة شريط الى المفضله : حيث تستطيع سماعه بوقت لاحق

اضافة شريط لقائمة الانتظار : حيث عند انتهاء الشريط الحالي سيتم التشغيل التلقائي للأشرطة الموجودة بقائمة الانتظار

حفظ الماده : حيث نستطيع تنزيل الشريط على الكمبيوتر بأي صيغة نريد

نسخ الرابط : هذا الخيار يمكننا من ارسال لنك للشريط لأي شخص للاستماع للشريط بدون تنزيل البرنامج

وباقي الخيارات لا تحتاج شرح ومن المميزات الجميله بالبرنامج .. عندما نقوم بتنزيله للأسفل سيختفي بجانب الساعه

اما اذا اردنا وضعه ضمن البرامج والنوافذ المفتوحه بالتاسكبار فمن قائمة ادوات نختار تصغير النافذة لشريط المهام. وايضا يوجد قائمة المحفوظات التي تحتوي على الاشرطة التي تم الاستماع اليها سابقا

واخيرا قمت بتجربة البرنامج بحيث تأكدت ان في حالة الاستماع للشريط على الانترنت فهو لايقوم بتبطيء الانترنت وايضا لا يتأثر ببطىء الانترنت حيث ستعمل الملفات بدون توقف

حجم البرنامج : 492 كيلو بايت

لتحميل البرنامج :

http://m75hokman.googlepages.com/Islamic.cassette.zip

والله يجازي خير كل شخص استمع ونشر هذا البرنامج

«۩۞۩ تم ولله الحمد ۩۞۩»

stocker
05 - 09 - 2008, 04:29
سماد مصر ايجفيرت يعلن عن نفسة كواحد من اقوى الشركات الواعدة بنمة رائع الفترة
القادمة كشركة و سهم ارى 27 و من ورائها 34 قادمة و هيا محطات فى رحلة طويلة فى راى..

stocker
05 - 09 - 2008, 04:40
سماد مصر (ايجيفرت)
الموارد المصرية
عضو مجلس إدارة
شراء
20,000

stocker
05 - 09 - 2008, 04:42
ارتفاع صافي مبيعات إيجيفرت وراء ارتفاع أرباح الشركة بنسبة 348% مباشر GetAllLocalTime (2008, 7-1, 29 , '07:09:00' );الثلاثاء 29 يوليو 2008 10:09 ص
http://www.mubasher.info/CASE/images/temp/22dcab13-1909-4002-8fc1-393b10c57a4e.png?8e5b9304-83d0-40b3-a373-429278b31c3e

http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif روابط متعلقة سماد مصر (إيجيفرت) (http://www.mubasher.info/CASE/Companies/ComWatch.aspx?ComID=1597)http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifأظهرت نتائج أعمال شركة سماد مصر إيجيفرت (http://www.mubasher.info/CASE/Companies/ComNews.aspx?ComID=1597)خلال النصف الأول من العام المالي الحالي والمنتهى في 30 يونيو 2008 نمو في صافي الأرباح بنسبة 348.4% حيث حققت صافي ربح بعد مخصص الضرائب 16.538 مليون جنيه مقارنة بنحو 3.688 مليون جنيه عن نفس فترة المقارنة من العام الماضى

stocker
05 - 09 - 2008, 04:43
ايجيفرت تنتهى من تطوير العربية للكبريت بداية العام المقبل العالم اليوم المصرية GetAllLocalTime (2007, 8-1, 9 , '06:27:00' );الخميس 9 أغسطس 2007 9:27 ص

http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif
http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif
شركة سماد مصر "ايجيفرت" بدأت تطوير الشركة العربية للكبريت التى تمتلك 50% .
قامت الشركة بتعيين مستشار دولى متخصص فى البتروكيماويات ليقوم بوضع خطة للتطوير.
تسعى الشركة لزيادة انتاج الشركة العربية للكبريت لتصبح من كبرى الشركات فى السوق المحلى بتطوير الماكينات الخاصة بها لإنتاج انواع مختلفة من الكبريت كذلك انتاج اصناف جديدة لا تقوم الشركة بانتاجها فى الوقت الحالى مشيرا الى ان عملية التطوير سيتم الانتهاء منها بداية العام القادم .
أشار مصدر فى الشركة الى اقرارها فى الاجتماع الاخير التوسع فى شراء مخازن جديدة للشركة فى المحافطات .
اضاف بالنسبة لحصد الشركة فى شركة بولى سيرف نسبة المساهمة حاليا 7.75 % وتمتلك مصنع ابو زعبل للأسمدة والصناعات الكيماوية .
حققت شركة سماد مصر ايجيفرت زيادة فى أرباح النصف الاول من العام الحالى 2007 حوالى 80% باجمالى 3.6 مليون جنيه مقابل 2 مليون جنيه عن نفس الفترة من العام الماضى.
يصل راس مال شركة سماد مصر ايجيفرت الى 48 مليون جنيه موزعة على حوالى 9.2 مليون سهم بقيمة اسمية 5 جنيهات.

stocker
05 - 09 - 2008, 04:44
سماد مصر (إيجيفرت)http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif الغرض من إنشاء الشركة الاتجار فى الاسمدة والمخصبات والكيماويات والمبيدات الزراعية والمواد الاولية المتعلقة بها المحلية والمستوردة وتصنيع وتعبئة الاسمدة الصلبة والسائلة "الأسمدة الورقية" وإنتاج البذور والتقاوي الزراعية والأعلاف الخاصة بها والإتجار فيها وكذلك الإتجار فى الحاصلات الزراعية ومنتجاتها وإنتاج الأسمدة المركبة والإتجار فيها والإستيراد والتصدير والوكالة التجارية.

aboamro
05 - 09 - 2008, 15:44
السهم ده كويس وبيتحرك هو والمالية والصناعية ومصر للكيماويات مع بعض ... واعتقد القطاع ده هو اللى هيتحرك حركة كويسة الايام اللى جاية ...

shttiger
06 - 09 - 2008, 03:50
ممكن احد الاخوه يضع لنا نقاط المقاومه والدعم وتحليل لاداء السهم عن يوم الخميس الماضى 4/9 وشكرا

كباب كفته
07 - 09 - 2008, 12:15
stocker
انت قديم جدا
واخبارك بنعرفها ومالوش داعي تنزلها
وتعمل هيصه على السهم

والا بتلحق التعمير والاستشارات الهندسيه وروح طل على موضوعهم

اي سهم بيطبل عليه بالمنتديات والاعلام

فهو الى طريق الهلاك

الا اذا كنت تتمنى ان تعرقل السهم بتطبيلك ابو دقه قديمه

وداري على شمعتك تئيد

انا باتكلم من خبرة
مش للاستعراض
وماعنديش معرف ثاني
:medium-smiley-081:

ahmedmoftah
08 - 09 - 2008, 20:59
افتكروا مشركتي وهذا السهم ها يعمل شغل زي الفل وبلاش نتكلم كتير عشان الكلام فعلا اتضحلي اخيرا انه بيوقع اي سهم

بولس
14 - 09 - 2008, 16:35
السهم ده جيد جدا ومحقق ارباح عاليه وسمعت عن كلام عن زياده راس المال
لتوسعات الشركه كما ان عدد اسهمها محدود يا ريت اللى يعرف حاجه يفرحنا
:cgiving:

meta
18 - 02 - 2009, 22:50
افرح يا عم بولس
نتائج الاعمال قربت من اسبوع الى 10 ايام
الكلام دة من مدير علاقات المستثمرين فى الشركة
وكلام كبير فى الطريق
بس اوعى تكون بعت السهم

selemo
18 - 02 - 2009, 23:37
السهم بيتلم ببلاش والدليل عرض كميات كبيرة
الشركة 9 مليون سهم فى 8ج =72 مليون كل الشركة فية جيم كبير
السهم ابتظروه

meta
19 - 02 - 2009, 00:55
السهم فى اقل سعر لة من اكثر من سنة

dealer9
21 - 02 - 2009, 13:25
يوجد تحسن طفيف مع بدايات غير مؤكده لإنفرجات ايجابيه على المؤشرات السريعه وبعض بوادر التجميع الخفيف على سماد مصر بدعم من منطقة 7.65_8.07 والمقاومه 8.37_ 8.66 وهذا امر جيد قد يؤدى الى تحركه بصوره افضل ..ولكن ما آلت اليه اسهم الماليه والصناعيه من مهازل بسبب بيع المؤسسات يؤدى حتما بالضروره والتبعيه الى ظهور ضغوط بيعيه بدون لزمه على سماد مصر وباقى قطاع الكيماويات عموما والتى تقتفى أثر الماليه والصناعيه صعودا وهبوطا للاسف..وندعو الله ان تنشر الشركه ميزانيه افضل من ميزانية الماليه والصناعيه غير المقنعه والتى لم تحقق مستهدفها المعلن مع توارد بعض الاخبار غير الرسميه عن نفاذ مخزون الاسمده لدى الشركات الزراعيه مما قد يؤدى الى عودة التوازن فى سعر طن الاسمده عالميا

mido atta
21 - 02 - 2009, 14:57
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zetro4m http://www.esgmarkets.com/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.esgmarkets.com/forum/showthread.php?p=377719#post377719)
الورقة فعلا تحترم
انا منتظر لها تكون قاع و ترتد و انشاء الله ناوي ادخل فيها بقوة

أنا مدبس فى السهم ب 36ج أنتظر شويه وكون مراكز شراء على الهادى ومتستعجلش
خليك هادى وراسى على قد ما تقدر السماد سهم مش ها أقولك بس هو السوق
يالا هى ديه البورصه
يوم تحت ويوم تحت..


أياااااااااااااااااام
ليه تفكرونى بالذى مضى

meta
21 - 02 - 2009, 15:57
حال السهم مثل حال السوق
والسهم وصل الى القاع وبيجمع
وينتظر نتائج اعمال هى الاعلى فى تاريخة
و توزيعات ارباح و نتائج اعمل يعنى
جة يومة

selemo
21 - 02 - 2009, 18:54
ياجماعة ال يعرف يسفسر لينا من الشركة الكبون كام وهل فية شراء اسهم خزينة
لان فية حاجة مش طبيعية السهم يعتبر مطابق لاسهم المالية زالجيمات معا 9 مليون سهم
واعلى مستوى ارباح ال يعرف يتصل يطمنا لان السهم بيتلم السوق طالع ونلاقى واحد عارض 10000 سهم على7.9 السهم بيتلم
لو انا مش فاهم حد يفهمنى

dealer9
21 - 02 - 2009, 20:31
بخصوص أرباح سماد مصر وميزانيته فى نهاية 2008 والمتوقع صدورها قريبا ....فقط نذكر انفسنا بإن الشركه محققه صافى ربح خلال التسعة الاولى من 2008 قدره 17.6 مليون جنيه لو تم مقارنتهم بأرباح 2007 كلها البالغه 11 مليون سيتضح مدى قوة المركز المالى لسماد مصر خلال 2008 حيث يتضح زياده 64% بالمقارنه بين التسعه شهور والعام السابق بأكمله... وبالطبع ستزيد صافى ارباح الشركه فى نهاية 2008 بأى حال من الاحوال عن 17.6 مليون جنيه بعد اضافة ربح الربع الاخير إن شاء الله وبالتالى السهم يتداول بمضاعف ربحيه حوالى 4 مرات فقط

meta
21 - 02 - 2009, 23:14
طبقا لحساب الارباح
الكوبون المتوقع 2 جنية
ولكن هل سيتم توزيع كوبون
مع رغبة الشركة فى التوسع
اذاً : المتوقع نصف سهم مجانى
واكتتاب
و المتابع يعرف ان انجح
اكتتاب تم فى السوق المصرى منذ سنوات
هو اكتتاب سماد مصر

meta
22 - 02 - 2009, 23:29
اليوم تجميع واضح

selemo
22 - 02 - 2009, 23:42
السهم تجميع واضح

ucppharma
03 - 03 - 2009, 10:52
اية نتائج الاعمال دى ازاى

dodo66
03 - 03 - 2009, 11:15
مغري ...............................

DR.ENT
03 - 03 - 2009, 12:15
يعنى معنى كدة الشركة خسرت اكتر من 12 مليون اخر 3 شهور من السنة ,,,,,,,,,,,,,,,,يا ريت لو حد فاهم حاجة يقولنا

ucppharma
03 - 03 - 2009, 12:33
لو فية احترام المعروض نتائج الاعمال تكون تفصيلية توضح اللى حصل

deaaf
03 - 03 - 2009, 14:42
يعنى معنى كدة الشركة خسرت اكتر من 12 مليون اخر 3 شهور من السنة ,,,,,,,,,,,,,,,,يا ريت لو حد فاهم حاجة يقولنا
بصراحة حاجة اغرب من الخيال !!!!!!!! ومعنى كده ان الشركة كانت بتبيع السماد مجانا !!!!!!!!!
:nosure::nosure::nosure::nosure::nosure::nosure::n osure::nosure::nosure::nosure::nosure::nosure::nos ure:

deaaf
03 - 03 - 2009, 14:46
اية نتائج الاعمال دى ازاى
المجلس سرق 12 مليون جنيه لانهم عارفين محدش بيحاسب حد !!!!!!

emo991
03 - 03 - 2009, 18:37
عمل ارباح سيئه جداااااااااا بالنسبة لسعر السهم اعتقد فى اسهم كتير فيها فرص افضل الميزة الوحيدة اللى فى السهم دا ان عدد الاسهم قليل و ممكن يتعمل فيه جيم

selemo
03 - 03 - 2009, 18:51
مين يفسر سر صعود مصر لصناعة الكيماويات اخر الجلسة وبكميات كبيرة
اخر الجلسة مطلوب 140 الف معروض 40 الف
وصعود من 5.6 الى 5.9 اى 6%
هل يشتغل القطاع
اما الارباح فليس لها تفسير غير اللعب بالاوراق المالية مفيش غير كدة وهم قعدوا يأجلوا على امل السوق يتحسن لكن سوها فى الاخر
على فكرة ال بيخسر فى مصر هوه ال بيكسب

emo991
03 - 03 - 2009, 19:15
فعلا اللى بيخسر هو اللى بيكسب النيل للكبريت شغال 100% و شركة خسرانه سبحان الله

emo991
03 - 03 - 2009, 19:22
http://www.mubasher.info/CASE/images/temp/0bb0f5e4-26fb-4f2e-9d69-f39f4e875394.png?6057e8a1-7dd6-4ef7-8de0-83685de73b02
http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif روابط متعلقة سماد مصر (إيجيفرت) (http://www.mubasher.info/CASE/Companies/ComWatch.aspx?ComID=1597)http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifكتب - رامي سميح

أكد ثروت الليثى المدير المالى لشركة "سماد مصر - إيجيفرت" على أن انخفاض الإيرادات الأخرى وارتفاع أعباء التمويل كانت السبب الرئيسى فى تراجع أرباح الشركة بمعدل 53% خلال 2008 لتحقق صافى ربح بلغ 5.269 مليون جنيه مقارنةً بصافى ربح بلغ 11.265 مليون جنيه خلال نفس الفترة من عام 2007 وهو ماصاحبه انخفاض فى ربحية السهم الأساسى من 1.32 جنيه إلى 0.84 جنيه .

وارتفعت أعباء التمويل من 1.623 مليون جنيه إلى 3.178 مليون جنيه بزيادة قدرها 95.8% ,كذلك انخفضت الإيرادات الاخرى من 7.122 مليون جنيه الى 2.489 مليون جنيه بتراجع قدره 65% ,كما حققت الشركة تراجعاً فى إيرادتها من الأوراق المالية بنسبة بلغت 97.2% لتسجل 50.014 ألف جنيه مقابل 1.825 مليون جنيه .
وسجلت مبيعات الشركة مبلغ 173.330 مليون جنيه مقابل 116.053 مليون جنيه بزيادة قدرها 49.3% تزامن ذلك مع ارتفاع تكلفة المبيعات من 104.728 مليون جنيه الى 161.731 مليون جنيه بزيادة قدرها 54.4% ’ليرتفع بذلك مجمل الربح من 11.324 مليون جنيه إلى 11.598 مليون جنيه بزيادة طفيفة بلغت 2.4% .
ارتفعت المصروفت العمومية والإدارية من 1.121 مليون جنيه إلى 2.313 مليون جنيه فيما انخفضت مكافأت وبدلات حضور وانتقال أعضاء مجلس الإدارة من 2.533 مليون جنيه إلى 1.322 مليون جنيه ,وسجلت مخصصات انتفى منها الغرض مبلغ 100 ألف جنيه فى حين بلغ مخصص ديون مشكوك فى تحصيلها 54.475 ألف جنيه وبلغ الإهلاكات 92.408 ألف جنيه .لترتفع بذلك أرباح التشغيل من 7.577 مليون جنيه إلى 7.914 مليون جنيه بزيادة قدرها 4.44% .

حققت الشركة خسائر رأسمالية بنحو 7.433 ألف جنيه فى حين بلغ مخصص الضرائب 2 مليون جنيه مقابل 4 مليون جنيه خلال الفترة المقارنة .



http://212.162.134.28/Upload/2009/3/case/smad%20misr.png
22.4% انخفاضاً فى رأس المال العامل

وعلى صعيد المركز المالى فقد ارتفع إجمالى الأصول طويل الأجل إلى 32.065 مليون جنيه مقابل 25.388 مليون جنيه بزيادة قدرها 26% وذلك نتيجة ارتفاع الاستثمارات طويلة الأجل من 19.37 مليون جنيه إلى 25.11 مليون جنيه بزيادة قدرها 5.74 مليون جنيه وترجع هذه الزيادة إلى قيام شركة بولى سيرف و شركة أبو زعبل بزيادة رأسمالها كذلك ارتفع صافى قيمة الأصول الثابته إلى 3.35 مليون جنيه مقابل 246 ألف جنيه وذلك نتيجة قيام الشركة بشراء مقر جديد وأرض لبناء مخزن للشركة .
بلغ إجمالى الأصول المتداولة 41.747 مليون جنيه مقابل 45.159 مليون جنيه بتراجع قدره 7.5% وذلك نتيجة انخفاض الأرصدة لدى البنوك والنقدية بالصندوق من 20.766 مليون جنيه إلى 10.63 مليون جنيه .
وسجلت الالتزامات المتداولة 14.309 مليون جنيه مقابل 9.8 مليون جنيه بارتفاع قدره 46% وذلك نتيجة ارتفاع حسابات السحب على المكشوف إلى 9.402 مليون جنيه ,لينخفض رأس المال العامل من 35.358 مليون جنيه الى 27.437 مليون جنيه بانخفاض قدره 22.4% .

"سماد مصر" تقترح توزيع 20 قرشاً أرباحاً عن عام 2008


كشفت قائمة التوزيعات المقترحة لشركة " سماد مصر - إيجيفرت " اقتراح مجلس الإدارة توزيع 1.920 مليون جنيه على المساهمين بواقع 20 قرشاً للسهم الواحد .
يبلغ رأسمال الشركة المصدروالمدفوع 48 مليون جنيه موزعاً على 9.6 مليون سهم بقيمة اسمية 5 جنيه للسهم الواحد .

meta
03 - 03 - 2009, 22:16
2 مليون بدلات مجلس ادارة
بلد كلها حرامية

poussy
03 - 03 - 2009, 22:24
يأكلوا فلوسنا
واحنا نخسر في السهم
ونخسر في الارباح وكفاية علينا 20 قرش للسهم

لاحول ولا قوة الا بالله

selemo
12 - 03 - 2009, 01:33
فعلا الميكر بقيل السهم
يعنى اليوم اول الجلسة حتى المالية ال هيه سبب مشاكل القطاع اتحركة ولو شوية وهو المعروض فية ثلاث اضعاف الطلب على الاقل شىء
غريب ومحبط
دية حقيقة مش عارف لو يلم دهمة 9 مليون مش كتير ولا السهم وحش سهم حيرنا
دة حتى لو وحش ماليا حش مضاربيا

محمد متولي
12 - 03 - 2009, 12:37
السهم حاليا" هدوء قبل العاصفة
وأتوقع الصعود الأحد وبقوة
حيث أن أورسكومات صعدت
ومن المفترض أن يلازمها سماد مصر

محمد متولي
13 - 03 - 2009, 23:27
التجارة تقدم مساندة تصديرية لـ١٠ قطاعات كيماوية بنسبة ١٥%
المصري اليوم الجمعة 13 مارس 2009 12:53 ص





http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifقررت وزارة التجارة والصناعة تقديم مساندة تصديرية فورية لصادرات ١٠ قطاعات كيماوية بنسبه ١٥ %، بعد أن قدمت دراسات تثبت أحقيتها فى الحصول على المساندة.
وقال مصدرون بالقطاع إن صادرات البلاستيك تراجعت ٤٢ % يناير الماضى ثم ٢٥ % الشهر الماضى فى وقت تتزايد فيه التوجهات لفتح أسواق جديدة للقطاع.
وأشاروا إلى أن صادرات الصناعات الكيماوية والأسمدة تراجعت من ٢٥ مليارًا إلى ١٨ مليار جنيه بسبب الأزمة العالمية لكن المساندة التصديرية يمكنها المساعدة فى فتح أسواق جديدة وزيادة كم التصدير حتى لو كانت الأسعار تراجعت عالميا.

محمد متولي
13 - 03 - 2009, 23:37
:swahlcom_4ad9::swahlcom_4ad9::swahlcom_4ad9:

selemo
14 - 03 - 2009, 00:03
القطاع يستعد للانطلاق
بعد صعود اورسكوم للانشاء
التى 50% منها اسمدة
بعد خروج قطاع الاسمنت
والبداية الاحد

محمد متولي
14 - 03 - 2009, 15:26
القطاع يستعد للانطلاق
بعد صعود اورسكوم للانشاء
التى 50% منها اسمدة
بعد خروج قطاع الاسمنت
والبداية الاحد

هذا ما نتوقعه باذن الله تعالى

محمد متولي
14 - 03 - 2009, 18:08
تأهيل 50 شركة مصرية كبري للتصدير لدول الاتحاد الأوروبي

صرح وليد هلال رئيس المجلس التصديري للصناعات الكيماوية والاسمدة ان المجلس التصديري للصناعات الكيماوية والأسمدة بالتعاون مع برنامج تحديث الصناعة بدأ في تنفيذ برنامجه لمساندة الشركات والمنتجين المصريين المصدرين لدول الاتحاد الأوروبي للحصول علي شهادة 'ريتش' والتي يشترط الاتحاد الأوروبي الحصول عليها لتسجيل المواد الكيماوية التي تتضمنها السلع المصدرة لاسواقه

وأضاف انه تقرر البدء بتسجيل أكبر 50 شركة مصدرة للكيماويات والاسمدة لدول الاتحاد الاوروبي للحصول علي الشهادة الجديدة فورا لضمان عدم توقف الصادرات المصرية في هذا المجال للسوق الاوروبي الذي يعتبر اكبر شريك استراتيجي للصادرات المصرية وتمثل الصناعات الكيماوية والاسمدة نحو 72 % من اجمالي صادراتنا لدول الاتحاد الاوروبي.

وأضاف وليد هلال أن برنامج تحديث الصناعة سيساهم في تكلفة الحصول علي هذه الشهادة والتي تتراوح ما بين 30 إلي 50 ألف يورو لتسجيل المادة الكيماوية الواحدة في الشركات والمكاتب الاوروبية المتخصصة والمعتمدة من الاتحاد الاوروبي.

محمد متولي
14 - 03 - 2009, 22:43
‏mohamed metwlli (http://www.esgmarkets.com/forum/member.php?u=15478), ‏selemo (http://www.esgmarkets.com/forum/member.php?u=20377), ‏Somaya (http://www.esgmarkets.com/forum/member.php?u=4827), ‏مجدى محمد (http://www.esgmarkets.com/forum/member.php?u=19805), ‏الصياد2008 (http://www.esgmarkets.com/forum/member.php?u=20728), ‏amgad2000 (http://www.esgmarkets.com/forum/member.php?u=1128), ‏louze1980 (http://www.esgmarkets.com/forum/member.php?u=18723)

مساء الخير على كل الحضور
وان شاء الله سهمنا سيبدأ الصعود
مع أوراسكوم للانشاء والصناعة

sos
15 - 03 - 2009, 11:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اسألكم الا تنسوا ادعيه افتتاح اليوم
--------------------------------------



دعاء دخول السوق
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيى ويميت وهو حى لا يموت بيده الخير وهو على كل شىء قدير
اللهم اسألك خير هذا السوق وخير ما فيه واعوذ بك من شر السوق وشر ما فيه
اللهم اكفنا بحلالك عن حرامك واغننا بفضلك عمن سواك
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


دعاء نماء المال
اللهم ارضنى بما قضيت لي . وعافني فيما أبقيت
حتى لا أحب تعجيل ما أخرت . ولا تأخير ما عجلت
اللهم تقبل منا هذا الدعاء

محمد متولي
16 - 03 - 2009, 00:13
قطاع الأسمدة بـ"أوراسكوم للإنشاء" يوقع اتفاقية مع مجموعة برازيلية في مجال توزيع الأسمدة والمنتجات الزراعية مباشر الاحد 15 مارس 2009 6:35 ص http://www.mubasher.info/CASE/images/temp/715db8cb-0a66-4462-8013-6e0883d26381.png?50878ac0-fcc2-4f3f-837c-0ccbadb57ae5
http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif روابط متعلقة أوراسكوم للإنشاء والصناعة (http://www.mubasher.info/CASE/Companies/ComWatch.aspx?ComID=1839)http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifأعلنت أوراسكوم للإنشاء والصناعة وFITCO Tradecom البرازيلية - جزء من مجموعة Fertipar البرازيلية – علي دخولهم في تحالف استراتيجي من خلال التوقيع على اتفاقية حصرية لتصدير واستيراد سماد اليوريا إلي البرازيل.
وتركز الاتفاقية علي الأسمدة النيتروجينية وعلى وجه الخصوص سماد اليوريا ، وقد تم بالفعل الاتفاق علي أول شحنة إلي البرازيل بكمية 30 ألف طن.
وأوضح ناصف ساويرس العضو المنتدب لشركة أوراسكوم للإنشاء والصناعة قائلاً: نحن على ثقة بأن تحالفنا الإستراتيجي مع شريكنا البرازيلي سيربط مصانعنا بشمال إفريقيا بشبكة توزيع مجموعة Fertipar بالسوق البرازيلي يشكل مستديم.
وتعد FITCO هي شركة رائدة في توزيع الأسمدة بمنطقة أمريكا اللاتينية وبالأخص البرازيل.


من ناحية أخرى قدمت شركة أوراسكوم للإنشاء والصناعة بطلب لهيئة التنمية الصناعية بإقامة مصنع للأسمدة الفوسفاتية فى منطقة السباعية بأسوان ويستهدف المشروع الحصول على ٥٠٠ ألف طن من حمض الفوسفوريك و١٥٠٠ طن من حمض الكبريتيك و١٠٠٠ طن من سماد الداب.
وقال حسن بدراوى، مدير علاقات المستثمرين فى شركة أوراسكوم للإنشاء والصناعة OCI إن الشركة فى انتظار موافقة الهيئة على المشروع، مضيفاً أن هذا المشروع يأتي فى إطار استراتيجية الشركة للتوسع فى مجال الأسمدة وإنتاج الأنواع المختلفة منه، خاصة الأسمدة المركبة الداب والذى لا يُنتج فى السوق المحلية.

قالت شركة أوراسكوم للإنشاء الصناعة أنها ستعلن عن نتائج أعمالها السنوية لعام 2008 غداً وذلك وسط توقعات إيجابية لأداء الشركة خلال عام 2008.
وتوقعت سي آي كابيتال ارتفاع إيرادات الشركة بنسبة 52.7% لتصل إلى 3.651 مليار دولار، كما توقعت ارتفاع صافي أرباح الشركة إلى 981.1 مليون دولار بزيادة 349% مقارنة بأرباح عام 2007 .
ويبلغ رأسمال الشركة المصدروالمدفوع 1.07 مليارجنيه لعدد 214.77 مليون سهم بقيمة اسمية قدرها 5 جنيه

MINA33_2010
16 - 03 - 2009, 14:04
انا اخدت السهم النهاردة علي 8.33
هل دة سعر كويس

واية هي اول مستهدافات السهم

شكرا

محمد متولي
18 - 03 - 2009, 12:11
السهم الوحيد اللى لسه متحركش
وأعتقد فرصة جيدة للشراء
والاستثمار

محمد متولي
20 - 03 - 2009, 16:32
سماد مصر ايجفيرت
يجهز لانطلاقة قوية
ووضح ذلك من تجميع بكميات وزيادة الفوليوم بجلسة الخميس وبداية تعافى قطاع الكيماويات بشكل عام
لذا يجب التمسك بالسهم من حامليه والخير قادم باذن الله

محمد متولي
20 - 03 - 2009, 16:55
سامح فهمي : البتروكيماويات صناعة واعدة تجتذب الاستثمارات العالمية
الجمهورية المصرية الجمعة 20 مارس 2009 7:14 ص

http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifأكد المهندس سامح فهمي وزير البترول أن الجدوي الاقتصادية للمشروعات البترولية تعد نموذجا لجذب المؤسسات المالية لتمويلها خاصة بعد أن حققت العديد من المشروعات الاستراتيجية المتطورة تكنولوجيا أرباحا وقيمة مضافة مرتفعة.. أكد أهمية متابعة تطورات تكنولوجيا صناعة البتروكيماويات بعد أن أصبحت من أهم الصناعات الواعدة علي الرغم من المنافسة التي تشهدها الأسواق العالمية في ظل التأثيرات السلبية للأزمة المالية العالمية مشيرا إلي أهمية استكمال قطاع البترول حاليا لمشروعات المرحلة الأولي من الخطة القومية لتوفير احتياجات السوق المحلي وتصدير الفائض.

جاء ذلك خلال حضور وزير البترول الجمعية العامة لشركتي سيدي كرير للبتروكيماويات "سيدبك" والخدمات البترولية التجارية "بتروتريد" لاعتماد نتائج أعمال عام 8 200 وخلال هذه الجمعية تم الموافقة علي توزيع كوبون للسهم بواقع 170 قرشا بنسبة 85 % من القيمة الاسمية للسهم.

أوضح المهندس أحمد الجيار رئيس الشركة أن مصنع "سيدبك" يسهم في تغطية القيمة المضافة لأنه يعمل بأيد وخامات مصرية 100% وأن اجمالي انتاج الشركة من الايثيلين حوالي 276 ألف طن وحوالي 226 ألف طن من البولي ايثيلين بالاضافة إلي 24 ألف طن من البوتاجاز و12 ألف طن من النافتا وأن صافي قيمة مبيعات الشركة بلع حوالي ملياري جنيه وصافي الربح مليار جنيه.

أضاف انه تم تصدير 99 ألف طن من البولي ايثيلين إلي 37 دولة قيمتها حوالي 133 مليون دولار بالاضافة إلي توفير 120 ألف طن من البولي ايثيلين لتغطية احتياجات السوق المحلي مشيرا إلي انه جار حاليا دراسة زيادة طاقة المصنع الحالي لانتاج 460 ألف طن سنويا وإنشاء وتركيب خط ثالث لانتاج البولي ايثيلين.. قال وفيق زغلول رئيس "بتروتريد" إن الشركة استمرت في التوسع في الأنشطة التجارية وتطوير معدلات الأداء لتحسين الخدمات للمواطنين والعمل بفكر اقتصادي حيث نجحت الشركة في تحقيق أهدافها لتوفير فرص عمل جديدة للشباب وتحقيق نتائج أعمال جيدة حيث بلغ اجمالي الايرادات 370 مليون جنيه وبلغ الفائض النهائي حوالي 24 مليون جنيه.

selemo
20 - 03 - 2009, 19:44
دة مش وقت تريدة ببربع جنية دة وقت احتفاظ القطاع واعد محليا وعالميا
مع العلم السهم 9 مليون سهم كلة والعدد الحر اتلم
السهم من 20 يوم كان
ب 12 جنية يعنى الهيكسب هيبع ب .........
.......... كتير ان شاء الله

thegazy
20 - 03 - 2009, 22:40
النتائج المالية للعام 2008 أظهرت ربح بمقدار 5,569,372 مليون جنيه مقابل 11,265,524 مليون جنيه للعام المالي 2007جنيه بتراجع مقداره 51%.

أعلى سعر منذ نوفمبر الماضي كان 14.62 جنيه وأقل سعر كان 7.46 أوائل مارس الحالي.

محمد متولي
20 - 03 - 2009, 22:50
دة مش وقت تريدة ببربع جنية دة وقت احتفاظ القطاع واعد محليا وعالميا
مع العلم السهم 9 مليون سهم كلة والعدد الحر اتلم
السهم من 20 يوم كان
ب 12 جنية يعنى الهيكسب هيبع ب .........
.......... كتير ان شاء الله


وأنا معك
نعم للاحتفاظ

د.ايهاب الشريف
21 - 03 - 2009, 00:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اذا سمح لى اساتذتى فى الباب وذوى الخبرة بالمشاركة فهم اقدر منى عقليا واقتصاديا فى التقدير

القطاع اكبر واثمن بكثير من جنيهات معدوده فى تريده او استثمار مضاربى.......... مصر من الدول القلية فى العالم التى تسمح بهذه الصناعات على ارضها وهذه ميزة فقط اقتصادية لها دخل يفوق التوقع........... الكيماويات والاسمده هى رأس الحربة لبعثه ما يطلقون عليها بعثه طرق الابواب وهى الدجاجة التى ستبيض دهب وياقوت والماظ لمن يستثمر فيها وكفاك اورسكوم وما بها من عقليات وخبرات واقتصاديين يحولون الهواء الى اموال ويبحثون بمجهر عن فرص الاستثمار أتخذت قطاع الاسمده والكيماويات مجالها الجديد الذى ضحت من اجله بشركاتها التى باعتها وهى فى اوج مجدها (ومن يرى سببا لبيعها شركاتها غير ذلك فهو لا يفهم الف باء اقتصاد) من اجل هذا القطاع الوليد الذى ارى شخصيا فيه ثراءا واستثمارا مع الصبر ستحصد منه مالا يمكنك ان تتخيله انت ولا غيرك....... فكر :nosure::nosure::nosure:فى قطاع الاسمده والكيماويات فهو قطاع الذهب المستقبلى

هذه دعوه للتفكير فى قطاع استثمارى تضع فيه اموالك واموال اولادك حتى لا تضيعها وتصبح فردا من قطيع ادمن الاشاعات وادمن الخسارة..... (هذا رأى وليس دعوه لا للبيع ولا للشراء وغير ملزم لاى احد مهما كان وينحينى من مسؤلية اى تبعات له).......

جزاكم الله خيرا جميعا

اخوكم د. ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving::cgiving:

د.ايهاب الشريف
21 - 03 - 2009, 13:59
السلام عليكم ورحمة الله

وجدت مقال غاية فى الاهمية وددت ان انقله لكم عله يكون شمعه تنير مسلك للتفكير فى ما هو مستقبلى وجاد دون ان يتهمنى اح بانى اروج لاى قطاع فلك الخبر وعليك التفكير وانت صاحب قرارك فقك وليس على ادنى مسؤلية

جزاكم الله خيرا
د. ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving::cgiving:



قطاع الأسمدة خارج حسابات :nosure: (http://egyptstockexchange.blogspot.com/2009/03/blog-post_5112.html):nosure::nosure::nosure:

رغم الضربة التى تلقاها قطاع الأسمدة نتيجة تراجع الأسعار العالمية بنحو 53% فى النصف الثانى من 2008، إلا أن الطلب على الغذاء يدفعه للانتعاش مرة أخرى، ويبدو أن هذا هو ما دفع المنتجين المصريين للتوسع فيه، كأحد القطاعات المقاومة للانهيار المالى والاقتصادى العالمى. كانت الأسمدة المصرية قد شهدت توسعات فى السنوات الأخيرة، بإنشاء مصانع جديدة بدأت العمل بالفعل، أو أخرى يجرى تأسيسها مع زيادة الطلب المحلى والعالمى على الأسمدة. وانعكس ذلك على زيادة الصادرات، حيث ارتفعت قيمتها تدريجيا من 14.95 مليون دولار فى 2004 إلى 77.73 مليون فى 2007، إلا أنها قفزت قفزة واسعة فى 2008 مع الزيادة الكبيرة فى أسعار السماد العالمية، حيث زادت قيمة الصادرات بنسبة 361% لتصل إلى 359 مليون دولار فى الأشهر التسعة الأولى فقط من العام، طبقا لآخر البيانات المتاحة على موقع نقطة التجارة الدولية التابع لوزارة التجارة؛ لذلك أثرت الأزمة بشكل رئيسى على المصانع المصرية المعتمدة على التصدير. خاصة الموجودة فى المناطق الصناعية الحرة، كما يقول محمد الإبراشى، محلل أسمدة فى «سى. آى. كابيتال»، مثل الإسكندرية للأسمدة (استثمارات إماراتية) والمصرية للأسمدة (مملوكة لأوراسكوم للإنشاء والصناعة) حلوان للأسمدة (شركة مشتركة، 60% من أسهمها مال عام)، حيث تراجعت الكميات المصدرة نتيجة انخفاض الطلب العالمى، كما هبطت قيمة الصادرات نتيجة لتراجع الأسعار العالمية، إلا أن الأسعار قد عاودت الارتفاع منذ بداية 2009، كما يشير أحدث تقارير «سى. آى. كابيتال» عن الأسمدة. فقد بدأت مخزونات الغذاء فى التراجع فى العالم، وبدأ الطلب من المزارعين على الأسمدة يعود، فى مقابل انخفاض عرض الأسمدة فى السوق الدولية، خاصة مع استمرار الحظر الصينى على تصديرها، كما يقول تقرير «سى. آى. كابيتال». وهو ما يبشر بتغير الاتجاه الهبوطى الذى ساد الأسواق فى الشهور الماضية. كان تراجع النشاط الإنتاجى الزراعى فى العالم فى الشهور الماضية، وما ظهر من تناقص فى الإقبال على الزراعة، رغم أنها مجال مضمون للاستثمار فى ظل الأزمة، رغم انخفاض الأسعار العالمية للأسمدة يعود وفقا للإبراشى لحقيقة أن أسعار التجزئة التى يشترى بها المزارعون لم تتغير كثيرا، «وبالتالى ارتفعت التكلفة عليهم، فى الوقت الذى تراجعت فيه أسعار الحاصلات الزراعية، خاصة البقول التى كانت قد وصلت لمستويات قياسية من الارتفاع فى النصف الأول من 2008، وهو ما يعنى تراجع هامش الربح للمزارعين». ومن جهة ثالثة فإن حركة الإقراض قد تراجعت فى ظل الأزمة المالية العالمية، وهو ما أثر بدوره على تمويل الاستثمارات الزراعية فى العالم. وها هو الوضع يتغير. توسعات فى إنتاج الأسمدة يتجه عدد من شركات الأسمدة العاملة فى السوق المصرية لتوسيع النشاط فى الفترة المقبلة، خاصة فى مجال الأسمدة الفوسفاتية، فمن المقرر أن يتم إنشاء أكبر مجمّع لإنتاج الأسمدة الفوسفاتية وعدد من الأسمدة المركّبة التى تحتوى على عنصرى الأمونيا (الأزوت والفوسفات) اللازمين معا للقطاع الزراعى، باستثمارات تبلغ 650 مليون دولار، فى منطقة السباعية بمدينة إدفو، وتسهم فى المشروع شركات مصرية من قطاع الأعمال والقطاع الخاص، وشركات أجنبية من اليونان والولايات المتحدة. وتقدمت شركة أوراسكوم للإنشاء والصناعة بالفعل بطلب لهيئة التنمية الصناعية بإقامة مصنع للأسمدة الفوسفاتية فى هذا الإطار. ويقول عمر دروزة، بإدارة علاقات المستثمرين بالشركة، إن الطلب على السماد بدأ يتزايد فى العالم بعد تراجعه فى الربع الأخير من العام الماضى، ومتوقع أن يزيد بشكل أكبر فى الربع الثانى من العام، حيث كان هناك تراجع عن الشراء فى انتظار المزيد من تراجع الأسعار، كما هو الحال فى كثير من السلع فى ظل الأزمة، أما الآن فهناك حاجة لزيادة الإنتاج الزراعى، وبالتالى يزيد الطلب على الأسمدة. ويقول دروزة إن الشركة مستفيدة من مصانعها، «لدينا مصنع لإنتاج الأمونيا فى العين السخنة، ينتجها مصنع لديه عقود غاز مميزة فى أسعارها، وسنستفيد منها للحصول على أعلى قيمة مضافة، لإنتاج أسمدة مركبة (داب) فى المصنع الجديد». ويوضح دروزة أن مصر لديها ميزة تنافسية فى انخفاض تكلفة الغاز والفوسفات، مما يفتح الفرص للمنتج فى الأسواق الدولية. وتتجه الشركة كذلك لتوسيع شبكات التوزيع الخارجى عبر شراكات واتفاقيات مع شركات أجنبية، لتسهل لها التوزيع مع انتعاش الطلب فى السنوات القادمة، واقتحام أسواق جديدة مرتفعة الطلب مثل السوق البرازيلية، التى تستورد مليونى طن يوريا، مرشحة للزيادة كما يقول دروزة، لذلك عقدت الشركة اتفاقية مع شركة توزيع برازيلية مؤخرا، لتسهل لها الدخول إلى تلك السوق. يؤيد محمد أبوهرجة، مدير غرفة الصناعات الكيماوية، التوسع فى هذه الصناعة سواء فى الأسمدة الفوسفاتية أو النيتروجينية، «نحن نصدر الفوسفات كمادة خام بأسعار متدنية، فإذا ما دخل فى صناعة الأسمدة تصبح هناك قيمة مضافة، وتشغيل للعمالة وعوائد أكبر»، أما الأسمدة النيتروجينية (اليوريا والنترات)، فإنها تعتمد على الغاز الطبيعى كمادة خام فى الصناعة، وبالتالى فإنها تحقق قيمة مضافة تعود على الاقتصاد بدلا من الاكتفاء بتصديره فى صورته الخام بسعر منخفض، كما يقول أبوهرجة. ويرى بعض المحللين أن التوسع فى الاستثمار فى صناعة كثيفة الاستخدام للطاقة فى مصر لا يعد أفضل الخيارات، على اعتبار أن احتياطيات مصر من الغاز بشكل خاص قد لا تفى بهذا الطلب على المدى الطويل، إلا أن محمد الإبراشى يقول إن ما تعلنه وزارة البترول يؤكد أن احتياطيات الغاز المتاحة تكفى لمدة عشرين عاما على الأقل، بينما يحتاج المستثمر نحو 5 سنوات لاسترداد قيمة استثماراته وتحقيق هامش ربح، وبالتالى فإن فترة عشرين سنة تعد كافية لتحقق هذه الاستثمارات جدواها الاقتصادية. الشركات العامة والدعم لم تستفد شركات الأسمدة العامة من طفرة الأسعار فى العام الماضى، حيث لا تسمح لها الحكومة بالتصدير، مما جعلها تتضرر بشكل أكبر من ارتفاع تكاليف الطاقة على القطاع منذ منتصف 2008. وتعمل الشركات العامة فى مجال الأسمدة النيتروجينية (اليوريا والنترات)، وتعتبر أهمها الدلتا والنصر للأسمدة والصناعات الكيماوية، بينما تسيطر على 60% من هذا القطاع شركة أبوقير للأسمدة، وهى شركة مشتركة تبلغ حصة المال العام فيها 80%. ويقول على ماهر، رئيس مجلس إدارة شركة الدلتا للأسمدة، إن مصانع الأسمدة كانت تحصل على الغاز الطبيعى، وهو مادة خام رئيسية فى الصناعة، مقابل 1.7 دولار لكل وحدة حرارية، وبعد قرار الحكومة برفع الأسعار على المصانع كثيفة الاستهلاك للطاقة تضاعفت التكلفة تقريبا، ليصبح سعر الوحدة الحرارية 3 دولارات، وهى مقومة بالعملة الأجنبية وبالتالى تزيد التكلفة كلما زادت قيمة الدولار. «وتعد هذه التكلفة مرتفعة بالمقارنة بالدول العربية المنافسة فى هذا المجال»، كما يرى ماهر. وفى مواجهة التكاليف التى تضاعفت تقريبا، لم يزد السعر الذى يشترى به بنك التنمية والائتمان الزراعى الأسمدة من الشركات العامة بشكل مواز، إذ رفع البنك السعر من 750 جنيها لطن اليوريا إلى 1000 جنيه، وهى زيادة غير كافية تبعا لماهر، خاصة أن البنك يبيع الطن فى النهاية للمزارعين بـ1500 جنيه. لذلك فإن «الشركات تخسر منذ يوليو 2008». ويعتبر محمد أبوهرجة أن مصانع الأسمدة التابعة لقطاع الأعمال العام تتعرض لظلم كبير، كما إن بعض خطوط الإنتاج فى المصانع العامة لم تخضع للإحلال والتجديد منذ سنوات رغم مطالبات الشركات المستمرة بذلك، حتى تم وقفها كما هو الحال فى وحدات إنتاجية فى شركة النصر وشركة الدلتا للأسمدة. ويوضح أبوهرجة أن الحكومة فى مقابل عدم استغنائها عن خطوط إنتاج، قد لجأت لاستيراد الأسمدة نتيجة تزايد الطلب المحلى، «أى إننا نفضل أن ننفق على الاستيراد بدلا من الإنفاق على تجديد القطاع العام». من جهة أخرى، فإن الدولة عندما كانت تحتاج للأسمدة لسد احتياج السوق المحلية، كانت تلجأ للشراء من المصانع الموجودة فى المناطق الصناعية الحرة بالسعر العالمى، كبديل للاستيراد، رغم أن هذه المصانع كانت تحصل على الطاقة بسعر تفضيلى، وتقوم بتصدير منتجاتها للخارج، مستفيدة من طفرة الأسعار، وفى المقابل فإن المصانع العامة مجبرة على البيع بأسعار محددة فى السوق المحلية، وممنوع عليها التصدير، ويقول أبوهرجة إن «الفارق كبير بين السعر الذى تشترى به الحكومة من المصانع التابعة لها وبين السعر فى المناطق الحرة، ووصل فى بعض الأوقات إلى 1100 جنيه للطن». ويرى ماهر أنه من الممكن أن تسمح الحكومة للشركات العامة بالتصدير والاستفادة من الأسعار العالمية فى تعزيز مكاسبها، «السماد سلعة موسمية ترتبط بالمواسم الزراعية، وبالتالى هناك فترات يتراجع فيها الطلب المحلى، وهى فترات مناسبة للتصدير لأسواق ذات مواسم مغايرة». الأسمدة بين الدعم والتحرير تقدم الأسمدة الأساسية بسعر مدعم للمزارعين، مثل اليوريا والنترات (أسمدة نيتروجينية)، وهى تستخدم عدة مرات خلال الموسم، لأنها مهمة للنمو الخضرى للنباتات. «كان سعر الشيكارة مستقرا عند 35 جنيها منذ سنتين تقريبا، لكن الحكومة رفعته إلى 75 جنيها السنة الماضية، يعنى الضعف، ولما بدأت الأسعار العالمية تنزل لم تتراجع هنا أكثر من 15 جنيها»، كما يقول محمد لطفى، مزارع من المنيا. وتختلف كمية السماد المستخدم فى الزراعة حسب نوع المحصول، ففدان القصب يحتاج 15 شيكارة، بينما يحتاج فدان القمح إلى 5 شكائر. ويحتوى طن اليوريا على 20 شيكارة تقريبا. أما الأسمدة الفوسفاتية فهى أغلى ثمنا، وتستخدم مرة واحدة فى بداية كل موسم لتحسين خواص التربة، ووصل سعر الشيكارة منها العام الماضى إلى 105 جنيهات.

MINA33_2010
21 - 03 - 2009, 15:17
هل سعر سيدي كرير 9.20 كويس الواحد يشتري بالسعر دة

واية اول مستهدافاتة الاولي..! ارجو سرعة الرد علشان لو كدة الحق اشتري يوم الاحد
وشكرا

selemo
21 - 03 - 2009, 20:32
مع نزول مخزونات الاغذية
وبداية دورة زراعية جديدة
+تركيز اوباما على الوقود الحيوى يعنى الحصلة =
سمـــــــــــــــــــــــــــــــاد

محمد متولي
21 - 03 - 2009, 23:40
من المؤكد بأنه سيكون أحد القطاعات الهامة والمستهدفة خلال الفترة القادمة

meta
22 - 03 - 2009, 20:35
اليوم بدأ التحرك فوق ال 8.5

selemo
22 - 03 - 2009, 23:15
ايه الاخبار
الشركة تانى 9 مليون سهم اى سهم مالى +جيمات
وصلت
وقطاع فل الفل
وصلت ..... لكن العلم عند ربى

د.ايهاب الشريف
23 - 03 - 2009, 03:54
السلام عليكم ورحمة الله

اذا سمحتم لى مشاركة لاخى الكريم ابو عمار فى بابه الجديد اراحت صدرى وزادت من ثقتى فيه فى كل كلمه يقولها
د. ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving::cgiving::cgiving :



اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heroellazez http://www.esgmarkets.com/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.esgmarkets.com/forum/showthread.php?p=1049881843#post1049881843)
.. السلام عليكم ورحمة الله ..


أستاذنا الجميل "شريف عمار"
دائما ما تثرينا بآراءك الساحرة وتحليلاتك شديدة الروعة ..

.. الحقيقة أخي قرأت مشاركتك بشأن تحديد هويتنا في البورصة .. هل هي مضاربة أم استثمار قصير أو طويل الأمد .. والحقيقة أن الاستثمار الطويل رائع ومثمر للغاية .. إلا أنه لا بد أن يكون في تريند صاعد .. حتي لا يعود لي السهم كل فترة عند سعر الشراء وأسفل منه ولا يكون هناك فائدة من الاستثمار بهذا الشكل ! ... ألا تري ذلك معي ؟! .. إلا إذا تأكدت أن هناك بوادر صعود حقيقي وواضح للمؤشر ؟!

.. سؤال لك أخي الكريم .. هل سهم "سماد مصر" يندرج تحت أسهم المضاربات أم الاستثمار طويل الأمد ؟! .. خاصة اني أمتلك كمية معقولة فيه وحائر بين الاستثمار فيه أو المضاربة .. لما سبق وأن ذكرته في السطور السابقة ! ... ولو أمكن لحضرتك أن تحدد لي اتجاة في هذا الشأن ورؤيتك لهذا السهم ؟

جزيل الشكر لك
تقبل أرق التحايا
......

hero


رد ابو عمار:cgiving::cgiving::cgiving::cgiving:

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا لك على هذه المجاملة وماتوفيقى الا بالله
عايز نصيحتى سماد مصر سهم لا يتم التفريط به ابدا وهذه الشركة من الشركات التى تحت المنظار من شركات كبرى فى نفس التخصص والله اعلم وان شاء الله ستثبت الايام كلامى هذا فدعك من الكلام المؤقت عن وضع السهم وتحليله الفنى لانه الان برخص التراب ولا تنظر تحت قدميك والله اعلم

selemo
28 - 03 - 2009, 14:37
سماد مصر(ايجيفرت)
السهم اتلم او على وشك
شفتم السهم يوم الخميس على المسطرة
رائع والسهم هيفصل عن المالية والكيماويات
السهم احتفاظ
الميكر فية لما هيطلعه هيطمع جامد
غير ان القطاع اصلا هايل
وطبعا الله اعلم
احنا بتكلم من ايام 8ج ولسة بدرى
ورجعوا المشاركات
والله اعلم
دة مجرد توع العلم عند الله

selemo
28 - 03 - 2009, 15:55
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed metwlli http://www.esgmarkets.com/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.esgmarkets.com/forum/showthread.php?p=1049877074#post1049877074)
اشاعة شبه مؤكدة لدى احدى شركات السمسرة بأن

أوراسكوم للانشاء والصناعة تتجه لشراء سماد مصر ( ايجيفرت ) خلال الفترة المقبلة

والله أعلم


أتمنى أن يكون الموجودين صدقوا كلامى اللى قولته أمس وشوفتوا حجم التداول المهول على السهم النهارده
يارب يكون حد استفاد من الخبر







طيــــــــــــــــــــــر يا سماد

amado7
28 - 03 - 2009, 16:29
اخى الفاضل انا معايا سماد مصر على 9.25 تنصحنى انى اعمل فية تريدات ولا اية راي حضرتك لو دريدات اشترى عند كام وابيع عند كام وشاكر فضل حضرتك

amado7
28 - 03 - 2009, 17:15
اخى الفاضل انا معايا سماد مصر على 9.25 تنصحنى انى اعمل فية تريدات ولا اية راي حضرتك لو دريدات اشترى عند كام وابيع عند كام وشاكر فضل حضرتك

amado7
28 - 03 - 2009, 17:16
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed metwlli http://www.esgmarkets.com/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.esgmarkets.com/forum/showthread.php?p=1049877074#post1049877074)
اشاعة شبه مؤكدة لدى احدى شركات السمسرة بأن

أوراسكوم للانشاء والصناعة تتجه لشراء سماد مصر ( ايجيفرت ) خلال الفترة المقبلة

والله أعلم


أتمنى أن يكون الموجودين صدقوا كلامى اللى قولته أمس وشوفتوا حجم التداول المهول على السهم النهارده
يارب يكون حد استفاد من الخبر







طيــــــــــــــــــــــر يا سماد
اخى الفاضل انا معايا سماد مصر على 9.25 تنصحنى انى اعمل فية تريدات ولا اية راي حضرتك لو دريدات اشترى عند كام وابيع عند كام وشاكر فضل حضرتك

selemo
28 - 03 - 2009, 17:48
[quote=amado7;1049885676]اخى الفاضل انا معايا سماد مصر على 9.25 تنصحنى انى اعمل فية تريدات ولا اية راي حضرتك لو دريدات اشترى عند كام وابيع عند كام وشاكر فضل حضرتك[/ك]
أخى الفاضل السيولة لسة دخلة
السهم واعد جدا جدا
لكن العلم عند ربى
لوخايف بيع النصف بمكسب حاليا مؤكد وسيب النصف الاخر
والله اعلم
اما انا فمعى وهكمل مع الميكر لان مش هيقلقنى
8.5 ابدا
انا كنت عامل باب لروبكس
اول مادخل الميكر كان معايا 5.8 وبعت على 7
كانت نقطة خاطئة الان هوه ب 11.5 وممكن يكمل
خايف اكرر نفس الخاطىء
لان لسة السيولة بدءة
لكن الله اعلم نصص

tamer19019
30 - 03 - 2009, 09:15
[quote=selemo;1049885634]اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed metwlli http://www.esgmarkets.com/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.esgmarkets.com/forum/showthread.php?p=1049877074#post1049877074)

اشاعة شبه مؤكدة لدى احدى شركات السمسرة بأن


أوراسكوم للانشاء والصناعة تتجه لشراء سماد مصر ( ايجيفرت ) خلال الفترة المقبلة

والله أعلم


أتمنى أن يكون الموجودين صدقوا كلامى اللى قولته أمس وشوفتوا حجم التداول المهول على السهم النهارده
يارب يكون حد استفاد من الخبر


اشاعة غير صحيحة وتاكدت منها امس من احدى شركات السمسرة

meta
30 - 03 - 2009, 11:55
ممكن احد الاخوة يقول لنا قرارت الجمعية
تانى يوم ولا حس ولا خبر

poussy
30 - 03 - 2009, 12:10
ممكن احد الاخوة يقول لنا قرارت الجمعية
تانى يوم ولا حس ولا خبر

عمومية "إيجيفرت" تعتمد نتائج الأعمال و توزيع 21 قرشًا للسهم


http://www.mubasher.info/CASE/images/temp/3c0b0928-b89c-40b6-a2d5-dfc5561bd646.png?3143cb80-7b75-437f-828b-bcedaf3af42a

http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gif

http://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifhttp://www.mubasher.info/CASE/images/spacer.gifكتب : هانى الشرقاوى


اعتمدت اليوم الجمعية العامة العادية لشركة "سماد مصر - ايجيفرت" التصديق على تقرير مجلس الإدارة عن نشاط الشركة ومركزها المالي عن السنة المالية المنتهية فى 31 ديسمبر 2008 وتقرير مراقب الحسابات عن القوائم المالية للسنة المالية المنتهية فى 31 ديسمبر 2008 و اعتماد الميزانية والحسابات الختامية للشركة عن السنة المالية المنتهية فى 31 ديسمبر 2008.
كما قامت العمومية العادية بالموافقة على توزيع كوبون نقدى على المساهمين بواقع 21 قرشاً للسهم بدلا من 20 قرشاً كان قد اقترحها مجلس الادارة .

وبراء زمة أعضاء ورئيس مجلس الإدارة وإخلاء مسئوليتهم عن السنة المالية المنتهية فى 31 ديسمبر 2008 والموافقة على تعيين عضو مجلس إدارة جديد وإجراء انتخابات تعيين مجلس إدارة الشركة لمدة ثلاث سنوات والترخيص لمجلس الإدارة في إبرام التعاقدات بين الشركة وأعضاء مجلس الإدارة و الشركات التى يساهمون فيها وفقا لنصوص المواد 97 إلى100 من قانون 159 لسنة 1981 و لائحته التنفيذية و تحديد مكافأت و بدل حضور و انتقال السادة أعضاء مجلس الإدارة والترخيص لأعضاء مجلس الإدارة أو من يفوضه بالتبرع فيما يزيد عن ألف جنيه خلال عام 2009 و تجديد تعيين مراقب الحسابات وتحديد أتعابه عن السنه المالية التي تنتهي فى 31 ديسمبر 2009.
وكانت نتائج أعمال الشركة عن عام 2008 قد أظهرت تحقيق الشركة صافي ربح بلغ 5.269 مليون جنيه بتراجع 53% مقارنةً بصافي ربح بلغ 11.265 مليون جنيه خلال نفس الفترة من عام 2007 .

يبلغ رأسمال الشركة 48 مليون جنيه موزعاً على 9.6 مليون سهم بقيمة اسمية 5 جنيه للسهم.

selemo
30 - 03 - 2009, 19:22
معليش السهم فى النقطة الحاسمة للانطلاق واجهتة
مشاكل خارجية لكنه سينطلق لاسباب كثيرة
اولها ان الميكر اخد فية اليوم على الغالى كمية كبيرة
السهم سيحول الميكر تصفيرة فى القريب
فى اى فرصة هدوء
يعنى السوق بكرة لو لم فى النصف الثانى خير
و العلم عند ربى

selemo
03 - 04 - 2009, 21:45
معليش السهم فى النقطة الحاسمة للانطلاق واجهتة
مشاكل خارجية لكنه سينطلق لاسباب كثيرة
اولها ان الميكر اخد فية اليوم على الغالى كمية كبيرة
السهم سيحول الميكر تصفيرة فى القريب
فى اى فرصة هدوء
يعنى السوق بكرة لو لم فى النصف الثانى خير
و العلم عند ربى

لو بتسمعوا الكلام
والعلم عند ربى
السهم نفذ مليون سهم
وهوه اصلا 9 مليون كلة حر وغير حر
الظاهر انا هغير مستهدفات السهم
يا رب يا مسهل
والعلم عند ربى

د.ايهاب الشريف
08 - 04 - 2009, 12:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انتبهوااااااااااااااااااااااااا لهذا السهم فكثيرووووووووووووووووووووون يراهنون عليه ويرونه حصااااااااااااان المستقبل كسهم وكقطااااااااااااااااااااااع


فكرررررررررررررررررر ولا تجعل احد يفكر لك

جزاكم الله خيرا

د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving::cgiving:

meta
08 - 04 - 2009, 21:04
الكوبون امتى
مفروض يكون اعلن عن يوم استحقاقة

hakim_teto
08 - 04 - 2009, 23:08
الكوبون يوم 29/4/2009 وذلك من المصدر شركة مصر للماقصة

meta
08 - 04 - 2009, 23:49
29/4
ميعاد صرف ولا يوم استحقاق
لان بيبقى فرق اسبوع بين الاتنين

د.ايهاب الشريف
09 - 04 - 2009, 11:14
السلام عليكم ورحمة الله

توقعوا لحظه انفجاااااااااااااااااااااااااااااااااااار فى سهم سماد مصر فى اى لحظه ولقد اقتربت ولا يغرك لعب الاطفال الذى يتم على الشاشة الان............ فكررررررررر واصبررررررررر تجنى اكثر مما تتخيل

انت مسؤل عن قرارك


فكر انت وخذ قرارك فانت اذكى من ان تتبع كلامى او ان يفكر لك احد فأنا اقل بكثيييييييييييير من ان افكر لك....... انت مسؤل عن قرارك وحدك ولا احد غيرك.... لكن......فكرررررررر .....فكرررررررررررر


اللهم بلغت اللهم فشهد
اللهم بلغت اللهم فشهد

الساعه 11.15 صباحا يوم الخميس 9/4/2009



د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving::cgiving:

meta
09 - 04 - 2009, 11:49
استاذ /ايهاب 22
احى فيك الحماس
بس والنى تقولى على اى اساس هذا الكلام
هل مجرد احساس
ام خبر انت عارفة
للعلم انا معايا السهم بس قلقان

د.ايهاب الشريف
09 - 04 - 2009, 11:59
اخى الكريم

حماسى اخى الكريم بناءا على ما اعرف وبناءا على معطيات واضحة وضوح الشمس وليس وقتها الان

لا مكان للاحاسيس فى بورصتنا الغريبه ولا يمكننى ان اقول شيئ بناءا على احساسى فمن انا حتى اقول بناءا على احساسى؟؟؟؟؟

نصيحتى المتواضعة هى الصبر اخى الكريم والله والله والله ستهلل من الفرح:36_1_13::36_1_13:

ولكن انت صاحب قرارك وحدك

meta
09 - 04 - 2009, 12:16
[quote=ايهاب22;1049892348]اخى الكريم

حماسى اخى الكريم بناءا على ما اعرف وبناءا على معطيات واضحة وضوح الشمس وليس وقتها الان


اية بقى الى تعرفة
تبقى ريحتنى
اخى الكريم

د.ايهاب الشريف
09 - 04 - 2009, 12:34
سؤال لن تجد له اجابه

حتى تستريح اعتبرنى لا اعرف شيئا واعتبر كلامى هلوسة من رجل لااااااااااااااا يعرف شيئا ولكن بصوت عالى

اسالك سؤال واحد واحتفظ بالاجابة لنفسك لنفسك لنفسك.... لماذا انت اشتريت السهم وعلى اى اساس؟؟؟؟؟؟

خذ قراااااارك بنفسك

meta
09 - 04 - 2009, 12:43
اشتريت السهم على اساس ارباح 18 مليون و كوبون 2 جنية
لكن ولاد الحلال شفطوا الارباح و سخطوا الكوبون الى 21 قرش
ومن ساعتها و السهم جالة شلل اطفال و لين فى العظام

MINA33_2010
09 - 04 - 2009, 14:34
يا جماعة انا اشتريت كمية كبيرة من السهم علي 12.29
هل دة سعر معقول للسهم


واية هي اول مستهدفاتة ... ارجو الافادة واللي عندوا اخبار يريحنا ويقولها علشان الواحد ميحسيش انة (لبس في السهم)

د.ايهاب الشريف
09 - 04 - 2009, 15:03
مهما كانت كميتك مش هتكون قد اللى لم قبل كده السهم من 11.5 الى 13.5 فى 3فيشاااااااااات فقط

ربنا يبارك للجمع

الصبر والله مفتااااااااااااح الفرج وبردوووووووو انت صاحب قراراك

على قدر اهمية السهم يكون قدر الضغط عليه..... محدش يقولى اللم عشان الكبون لانه حايله 21. قرشششششششش

انسى انك معاك السهم وهتشووووووف خيررررررررررر والله والله والله خيررررررررررر لكن لو هتفضل تفكر يبقى البورصة بالنسبالك مكان دخلتو غلط (هذا الكلام لى اولا وليس لشخص معين)

كمان سؤال...لو مشتريتش السهم النهرده هتشتريه امتة او كنت هتشترى غيره ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هذه ليست دعوه لا للبيع ولا للشراء وانا غيرررررررر مسؤول غير عن نفسى فقططططططط

MINA33_2010
09 - 04 - 2009, 16:07
مهما كانت كميتك مش هتكون قد اللى لم قبل كده السهم من 11.5 الى 13.5 فى 3فيشاااااااااات فقط

ربنا يبارك للجمع

الصبر والله مفتااااااااااااح الفرج وبردوووووووو انت صاحب قراراك

على قدر اهمية السهم يكون قدر الضغط عليه..... محدش يقولى اللم عشان الكبون لانه حايله 21. قرشششششششش

انسى انك معاك السهم وهتشووووووف خيررررررررررر والله والله والله خيررررررررررر لكن لو هتفضل تفكر يبقى البورصة بالنسبالك مكان دخلتو غلط (هذا الكلام لى اولا وليس لشخص معين)

كمان سؤال...لو مشتريتش السهم النهرده هتشتريه امتة او كنت هتشترى غيره ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هذه ليست دعوه لا للبيع ولا للشراء وانا غيرررررررر مسؤول غير عن نفسى فقططططططط

استاذ ايهاب طريقة حضرتك في الكلام والردود مثل وهتشووووووف خيررررررررررر والله والله والله خيررررررررررر & محدش يقولى اللم عشان الكبون لانه حايله 21. قرشششششششش ومعني اخر جملة ان عند حضرتك اخبار (واخبار جامدة جدا)
ويمكن يكون متفق معي العديد من الاعضاء


اتمني لو عند حضرتك اخبار قولنا عليها (من باب العلم بالشيء ) علشان يمكن تكون اخبارك مش صحيحة ونقدر نصحح الاخبار ويمكن تكون جيدة ونحاول اننا ندخل بأكثر من كدة.

meta
11 - 04 - 2009, 16:24
حتى الان لم يحدد فعلا ميعاد الكوبون

meta
12 - 04 - 2009, 22:46
اليوم تجميع

thegazy
29 - 04 - 2009, 17:58
النتائج المالية للربع الأول 2009 ,,

صافي الربح 2,099,163 جنيه مقابل صافي ربح 10,423,886 جنيه عن نفس الفترة من العام الماضي ,,

تراجع الأرباح بنسبة 79.9%

المحررررروس
29 - 04 - 2009, 18:17
12.73 جنيه مصرى 4.6 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

اليوم 29\4\2009
:medium-smiley-081:

teacher
29 - 04 - 2009, 19:49
12.73 جنيه مصرى 4.6 % http://www.mubasher.info/case/images/arrow-up.gif

اليوم 29\4\2009

:medium-smiley-081:




السماااااااااااااااد
لو اخترق ال 13.7 هيطير
ويركبلة جناحات لل 20

المحررررروس
29 - 04 - 2009, 20:38
السماااااااااااااااد
لو اخترق ال 13.7 هيطير

ويركبلة جناحات لل 20


:36_1_41::36_1_41::36_1_41:

Ameen
29 - 04 - 2009, 20:40
السهم دة محدش بيعبرة بتحليل او راى
سهم ملوش اصحاب

د.ايهاب الشريف
29 - 04 - 2009, 21:25
السهم دة محدش بيعبرة بتحليل او راى




سهم ملوش اصحاب



لا بالعكس اخى الكريم السهم له اصحاب كتيرة جدااااا كمان بس بتحب تعمل فى صمت لحسن لما بتتكلم عن السهم بيتم اتهامها انها بتروج للسهم لذلك الافضل ان تجعل الايام هى اللى تتكلم وتذكر الناس باصحاب السهم اللى كانوا فيوم بيقولوا لكم السهم فيه خير كثير و مع الصبر هيعمل اكتر مما تتخيلوااااااااا بس للاسف:medium-smiley-026::medium-smiley-026::medium-smiley-026: اتهموهم انهم مروجين وعاوزين يدبسوا الناس فى السهم..... هو لما تدبس فى كنز يبقى بتدبس؟؟؟؟؟

عارف اللى بيحزن اخى الكريم انه فيه ناس كل شغلها الهجوووووووووم والاستفزاز لكن تستفيد منهم بشى لا طبعا

عموما


الاياااااام افضل اثبات للجميع


د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving::cgiving:

teacher
29 - 04 - 2009, 21:30
السماد عامل شكل فنى تحفه
وفوليوم ممتاز وكذلك البنك الوطنى
ومحدش يقولى حرام وحلال
اصل اللى بيحللو لكح
ميتكلموش بعد كده
فى الحلال والحرام

Ameen
29 - 04 - 2009, 21:38
سمعت كلام ان الكوبون لحامل السهم حتى يوم 26/4
ممكن حد يأكد المعلومة دى

د.ايهاب الشريف
29 - 04 - 2009, 21:46
السماد عامل شكل فنى تحفه










وفوليوم ممتاز وكذلك البنك الوطنى
ومحدش يقولى حرام وحلال
اصل اللى بيحللو لكح
ميتكلموش بعد كده

فى الحلال والحرام



راى فنى فى سهم سماد مصر طبعا ممتاذ طبعا



والرسالة واضحه جدااااااا اخى الكريم............... هو صحيح مين اللى حلل لكح عشان يمكن فتواه تكون لها دليل؟؟؟؟؟؟؟:nosure:

مسالة الحلال والحرام انت مسؤل عنها امام رب العباااااااااااد وحدك وهتتسأل عليها قدامه هو وحده....امااااااااااااام الجباااااااااااااااااااااااااااااااار... هتقدر توقف امام الجبااااااااااار وملك الملوك وتقول على حاجه دى حلااااااااال بدون اى دليل من كتابه او سنه رسوله؟؟؟؟؟؟؟؟.... لو حاسس انك قادر وعندك دليل فليذهب الجميع الى الجحيم واولهم انا. طول منت مقتنع بشئ خلى الكل يتكلم ومتسمعش لحد خالص بس الاهم يكون قلبك مرتاااااااااااااااح انه حلاااااااااااااال وسيبك من اى حد تانى.... هو حد هيسأل معاك فى القبر ولا انت بس اللى هتتسأل..... وحدك...وحدك؟؟؟؟؟؟؟




اللى يتكلم فى الحلال والحرام اما يكون معاه دليل من الكتاب والسنه او رأى علماء موثوقين بهم وبذلك يبقى نصيحه لوجه الله... اما اللى يهبل ويعبط فى الكلام من غير دليل و يقولك سيبك من الحلال والحرام ويحاول يستفز الناس بكلام ملوش ولا دليل ولا اى شئ غير مرض الظهور فدا انسان ملوش اى لازمة ميعرفش يفيدك غير فى الهجوم الاستفزازى لانه انسان نكره امعه صفر على الشمال كما يقولون ويكفى قول المتنبى فيه




وإن بُلِيتَ بِشَخْصٍ لا خَلاقَ لَهُ * * فَكُنْ كأنَّكَ لَمْ تَسْمَعْ وَلَمْ يَقُلِ



أترك مجاورة السفيه فإنها ..... ندم وعبء بعد ذاك وخيم





إذا جريت مع السفيه كما جرى ..... فكلاكما في جريهمذموم



وإذا عتبت على السفيه ولمته ... في مثل ما يأتي فأنت ظلوم


شكرا اخى الكريم على الرسالة الجميله وربنا يباركلك فى اسهمك جميعها ويقنعك اكثر واكثر بيها ويزيدك علم وخبرة فى البورصة وفى كل مجال


د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving:

thegazy
29 - 04 - 2009, 22:49
سمعت كلام ان الكوبون لحامل السهم حتى يوم 26/4


ممكن حد يأكد المعلومة دى


لم يتحدد بعد نهاية الحق في الكوبون وبالتالي لم يتحدد ميعاد التوزيع.

المحررررروس
30 - 04 - 2009, 15:05
12.83 جنيه مصرى 0.6 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

اليوم 30\4\2009
:medium-smiley-081:

aamermahmoud
01 - 05 - 2009, 09:37
اللهم أرزقنا رزقا حلال طيبا مباركا فيه

Ameen
02 - 05 - 2009, 12:21
يا ترة حيعدى ال 13.4
المقاومة القوية ولا00000000

A_Aziz
02 - 05 - 2009, 13:19
اللهم أرزقنا رزقا حلال طيبا مباركا فيه
أحلى مشاركة وأقيم مشاركة وأصدق مشاركة

اللهم أرزقنا رزقاً حلالاً طيباً مباركاً فيه

A_Aziz
02 - 05 - 2009, 13:26
من يعرفني يعلم عني أنني لا أتحدث من فراغ

السهم به الخير الكثير ويستحق أفضل من تلك الأسعار

أرباح الربع الأول تأثرت بالأزمة العالمية ولكن هل يستمر ذلك

بالطبع لا وبقليل من التفكير تجد أن المستقبل هي صناعة الأسمدة

فكر في أزمة الغذاء العالمية وفكر في التحذيرات من إنتشار المجاعات

أوراسكوم للإنشاء كيان عملاق قام على المصرية للأسمدة والتي بيعت رخيصاً

وكان مساهموها يعتقدون بأنها بيعة رابحة وخسروا وخاب مسعاهم بالطبع

فكر قليلاً ستجد إنفجار أسهم قطاع الأغذية والتي تعتمد على قطاع الأسمدة

طبعاً تلك ليست إلا دعوة للتفكير فقط لا غير وقرارك لابد أن ينبع من داخلك

أود أن أحيي الأستاذ إيهاب على مجهوداته الممتازة

د.ايهاب الشريف
02 - 05 - 2009, 21:41
من يعرفني يعلم عني أنني لا أتحدث من فراغ



السهم به الخير الكثير ويستحق أفضل من تلك الأسعار

أرباح الربع الأول تأثرت بالأزمة العالمية ولكن هل يستمر ذلك

بالطبع لا وبقليل من التفكير تجد أن المستقبل هي صناعة الأسمدة

فكر في أزمة الغذاء العالمية وفكر في التحذيرات من إنتشار المجاعات

أوراسكوم للإنشاء كيان عملاق قام على المصرية للأسمدة والتي بيعت رخيصاً

وكان مساهموها يعتقدون بأنها بيعة رابحة وخسروا وخاب مسعاهم بالطبع

فكر قليلاً ستجد إنفجار أسهم قطاع الأغذية والتي تعتمد على قطاع الأسمدة

طبعاً تلك ليست إلا دعوة للتفكير فقط لا غير وقرارك لابد أن ينبع من داخلك

أود أن أحيي الأستاذ إيهاب على مجهوداته الممتازة



اخى الكريم واستاذى لك الشكر والتحية والاحترام

شهادلة من استاذ كبير له كل التقدير من الجميع لتلميذ شرف له وفخر ان يكون تمليذ لك اخى الكريم


الحقائق مهما غطاها الزمن لابد وان تظهر فالحقيقة كالذهب مهما غطيته يبقى ذهبا حتى ولو غطيته بالتراب


"الصبر مفتاح الفرج"


انا كنت وسأبقى تلميذ لكل اساتذه المنتدى واخو الجميع بلا اى استثناء


ايهاب الشريف :cgiving::cgiving::cgiving:

teacher
03 - 05 - 2009, 09:15
جلسة خضراء
على الجميع
باذن الله

moumen2010
04 - 05 - 2009, 01:05
السلام عليكم
ان شاءالله هتعرفوا قيمه السهم ده وهتدعولى
بجد يا جماعه السهم به الخير الوفير واقل شيىء ممكن تشوفوا العشرين
يعى 20 لحلوح وخدوا بالكم السهم فى العام السابق فى نفس الفتره كان يتداول بالقرب من 40 لحلوح
احنا بس نشوف العشرين وبعدين نشوف باقى المستهدفات
وللعلم هذا راى شخصى وكل واحد حر لكن السهم ذهب والسلام عليكم

moumen2010
04 - 05 - 2009, 08:45
جلسه جرجيررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

moh_tiger222
04 - 05 - 2009, 09:21
ان شاء الله 17 خلال الاسبوع الجاى

المحررررروس
04 - 05 - 2009, 14:12
13.00 جنيه مصرى 2.2 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

اليوم 4\5\2009
:medium-smiley-081:

moumen2010
04 - 05 - 2009, 14:51
سماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااد مصر
اوعى وشك
وتحيا مصر
مبدئيا مستهدف 15 فى فتره قصيره جدا جدا جدا
وكل واحد حر فى اتخاذ القرار الورقه انهارده عامله فليوم رهيب 433218سهم
والسلام عليكم

المحررررروس
04 - 05 - 2009, 14:54
سماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااد مصر
اوعى وشك
وتحيا مصر
مبدئيا مستهدف 15 فى فتره قصيره جدا جدا جدا
وكل واحد حر فى اتخاذ القرار الورقه انهارده عامله فليوم رهيب 433218سهم
والسلام عليكم


لما تسمد الارض كويس تبقى حضررررررررررررراء

moumen2010
04 - 05 - 2009, 15:27
الارض اللى فى الصحراء عاوزينها تبقى خضرا
سالت ازاى تبقى خضرا
قالولى هات سماد وسمدها

د.ايهاب الشريف
04 - 05 - 2009, 19:21
الارض اللى فى الصحراء عاوزينها تبقى خضرا
سالت ازاى تبقى خضرا
قالولى هات سماد وسمدها

شكرا على الابتسامة التى رسمتها على وجهى اخيراااااا من مشاركتك هذه اخى الكريم ومن رد الاستاذ (المحروس ) الاستاذ teacher عليك


اقترب الخير والكل بفضل لله سيسعد فقد اوشك من يجمع السهم ان يحكم وقبضته عليه ويخرج ضعاف القلوب

السهم اقتصاديا ومستقبلا فيه الخير الكثير ومع الصبر و عدم الخوف وخاصة مع النظرة الاستثماريه تجنى ما لم تكن تتخيله مع الوضع فى الاعتبار مراحل الارتفاع وافضل طريقه هى المراحل الاستتثمارية وليس مراحل المضاربات التى يعتمد عليها من يجمع السهم فهو يضغط يضغط حتى اذا اوشك الناس على رمى السهم مللا منه صعد به فجأة فيزيد من صبر الناس ويجعل ناس اخرين تدخل فلا يوجد ميكر يريد ان يصعد بنفسه والا فلمن سيبيع؟؟؟؟؟ لنفسه؟؟؟



الصبر مفتاح كل خير



اتمنى ربحا حلالا طيبا للجميع واشكرك انت والاستاذ (المحروس ) والاستاذ teacher على رسم الابتسامة فى كل مكان وهى ابتسامه هادفه


جزاكم الله خيرا

د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving:

د.ايهاب الشريف
05 - 05 - 2009, 09:58
السلام عليكم ورحمة الله

اليوم 5/5/2009 الساعة 11 صباحا


نصيحة خالصة لوجه الله وحده للجميع


اياااااااااااااك والتهور واتباع مبدأ جنى الارباح فى هذا السهم خاصة دون احتراااااااااااااف
وبما ان اغلبنا غير محترف فالصبررررررررررررررررر
الصبرررررررررررررر
الصبرررررررررررررررررررررر


اقولكم على سر


الراجل صاحب السهم خولقو دييييييييييييق ومعندوووووووووووش صبر خااااالص وخوااااااااااااااف عشان كده لما يحس ان فيه خطر او حد تانى هيدخل او الناس مش هتبيع تلاقيه دايما يااااااااخد مااااااااااااركت وبكميااااااااااااااااات كبيره وانتو متابعين السهم


السهم لسه فيه خيييييييييييييييييير كتيييييييييييييييير لانه لم يتحرك بعد
لانه لم يتحرك بعد
لانه لم يتحرك بعد
لانه لم يتحرك بعد
لانه لم يتحرك بعد


والمستخبى هيجيلو وقت ويبان بس لما يجى وقته:nosure::nosure::nosure:



خلى شعارك الصبرررررررر دايما


الراجل اتخنق ولازم يطلع والا فيه ناس جاهزة تشيل الليلة كلهاااااااااااااا


جزاكم الله خيرا


د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving:

المحررررروس
05 - 05 - 2009, 15:57
13.56 جنيه مصرى 5.9 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif


اليوم 5\5\2009
:Taj35::Taj35::Taj35:

المحررررروس
05 - 05 - 2009, 16:00
شكرا على الابتسامة التى رسمتها على وجهى اخيراااااا من مشاركتك هذه اخى الكريم ومن رد الاستاذ (المحروس ) الاستاذ teacher عليك


اقترب الخير والكل بفضل لله سيسعد فقد اوشك من يجمع السهم ان يحكم وقبضته عليه ويخرج ضعاف القلوب

السهم اقتصاديا ومستقبلا فيه الخير الكثير ومع الصبر و عدم الخوف وخاصة مع النظرة الاستثماريه تجنى ما لم تكن تتخيله مع الوضع فى الاعتبار مراحل الارتفاع وافضل طريقه هى المراحل الاستتثمارية وليس مراحل المضاربات التى يعتمد عليها من يجمع السهم فهو يضغط يضغط حتى اذا اوشك الناس على رمى السهم مللا منه صعد به فجأة فيزيد من صبر الناس ويجعل ناس اخرين تدخل فلا يوجد ميكر يريد ان يصعد بنفسه والا فلمن سيبيع؟؟؟؟؟ لنفسه؟؟؟



الصبر مفتاح كل خير



اتمنى ربحا حلالا طيبا للجميع واشكرك انت والاستاذ (المحروس ) والاستاذ teacher على رسم الابتسامة فى كل مكان وهى ابتسامه هادفه


جزاكم الله خيرا

د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving:

:36_1_39::36_1_39::36_1_39::36_1_39::36_1_39::36_1 _39::36_1_39::36_1_39:

د.ايهاب الشريف
05 - 05 - 2009, 21:51
العنوان : اوراسكوم للانشاء والصناعة (ocic.ca) بيان من شركة اوراسكوم للانشاء والصناعة تفيد فيه إضافة كبريتات الامونيوم لقائمة منتجاتها من الأسمدة


05/05/2009 - 10:41


العنوان : اوراسكوم للانشاء والصناعة (ocic.ca)

بيان من شركة اوراسكوم للانشاء والصناعة تفيد فيه إضافة كبريتات الامونيوم لقائمة منتجاتها من الأسمدة

اسم الشركة : اوراسكوم للانشاء والصناعة

كود الترقيم الدولي : Egs65901c018
كود رويترز : Ocic.


مضمون الاعلان : ورد بيان من شركة اوراسكوم للانشاء والصناعة تفيد فيه إن قطاع الأسمدة بالشركة قد قام بالتوقيع علي اتفاقية للتصنيع المشترك مع الشركة المالية و الصناعية المصرية (efic) تقوم بموجبها شركة أوراسكوم للإنشاء والصناعة بإمداد (efic) بمنتج الامونيا اللازمة لإنتاج كبريتات الامونيوم و التى سوف يتم تصديرها إلى كافة الأسواق العالمية حصرا عن طريق شركة اوراسكوم للإنشاء و الصناعة لذا قررت ادارة البورصة ايقاف التعامل على اسهم الشركة لمدة 10 دقائق وتعليق العروض والطلبات المسجلة قبل نشر هذا الاعلان لحين الاطلاع على الخبر المنشور .



تعليق


الوحششششششششششش اورسكوم ابتدى يظهر فى القطااااااااع ........... يعنى لااااااااازم القطاااااااااااع يتحرك بالعافية و بيقولوا اللى يجاور السعيييييييييييد يسعددددددددددد


الصبررررررررر والخير كله موجوووووووووووود
البيه مش بيلم فى السهم من فراااااااااااغ
البيه عارف السهم مستقبله فيه ايه
انا بقول مستقبله و مش بقول تريده



د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving:

سامح احمد
06 - 05 - 2009, 00:24
استجابة لمطالب رشيد والجبلى وهلال..

"نظيف" يصدر قراراً بتعديل أسعار الطاقة للصناعات الكيماوية

الثلاثاء، 5 مايو 2009 - 22:37

أصدر الدكتور أحمد نظيف رئيس مجلس الوزراء، مؤخراً القرار رقم 446 لسنة 2009، الخاص بتعديل أسعار الطاقة للصناعات الكيماوية، والعودة إلى أسعار ما قبل 1 يوليو 2008، حيث تم تخفيض أسعار الكهرباء من 33 قرش/ كيلووات إلى 23 قرش/ كيلووات، وتخفيض سعر الغاز من 3 دولار لكل مليون وحدة حرارية بريطانية إلى 1.5 دولار لنفس الوحدة.

من جانبه، قال خالد أبو المكارم عضو مجلس إدارة غرفة الصناعات الكيماوية باتحاد الصناعات وعضو المجلس التصديرى للصناعات الكيماوية والأسمدة، إن قرار تعديل أسعار الطاقة للصناعات الكيماوية جاء استجابة لمطالب أصحاب المصانع العاملة فى هذا القطاع، ونأمل أن يساهم القرار فى زيادة إنتاجية المصانع، وكمية السلع المصرية التى سيتم تصديرها للخارج خلال المرحلة المقبلة.

أضاف أبو المكارم أن الصناع لم ييأسوا، وظلوا يطالبون بحقوقهم من أجل الحصول على هذا الدعم، خاصة فى ظل الخسائر التى تتكبدها مصانع الكيماويات بسبب تفاقم الآثار السلبية للأزمة المالية العالمية، واضطرار عدد من المصانع العاملة فى القطاع إلى تسريح نسبة كبيرة من العمالة لديها، لعدم قدرتها على صرف مرتبات لكل ما لديها من عمالة.

يذكر أن هذا القرار جاء بعد الاجتماعات المكثفة التى عقدتها غرفة الصناعات الكيماوية باتحاد الصناعات المصرية برئاسة الدكتور شريف الجبلى مع كبار المسئولين الحكوميين خلال الفترة الأخيرة، إضافة للعديد من الاتصالات التى قامت بها القيادات بالغرفة مع المهندس رشيد محمد رشيد وزير التجارة والصناعة، لتحقيق مطالب الصناع العاملين فى هذا القطاع الصناعى الحيوى.

كما يعد هذا المطلب من أهم الموضوعات التى أثارها الاجتماع الذى عقده المجلس التصديرى للصناعات الكيماوية والأسمدة برئاسة المهندس وليد هلال، فى 26 يناير الماضى، الذى حضره المهندس مصطفى شريف الجبلى وكيل المجلس والمدير التنفيذى لشركة "أبو زعبل" للأسمدة، وخالد أبو المكارم عضو المجلس، وحامد موسى رئيس شعبة البلاستيك بغرفة الصناعات الكيماوية باتحاد الصناعات، والمهندس محمد السيد العضو المنتدب لشركة "كابسى" للدهانات، والمهندس حسن عبد السلام عضو مجلس إدارة مجموعة "السويدى" للكابلات.

http://www.*************/vb/********/misc/progress.gif

د.ايهاب الشريف
06 - 05 - 2009, 00:39
استجابة لمطالب رشيد والجبلى وهلال..

"نظيف" يصدر قراراً بتعديل أسعار الطاقة للصناعات الكيماوية

الثلاثاء، 5 مايو 2009 - 22:37

أصدر الدكتور أحمد نظيف رئيس مجلس الوزراء، مؤخراً القرار رقم 446 لسنة 2009، الخاص بتعديل أسعار الطاقة للصناعات الكيماوية، والعودة إلى أسعار ما قبل 1 يوليو 2008، حيث تم تخفيض أسعار الكهرباء من 33 قرش/ كيلووات إلى 23 قرش/ كيلووات، وتخفيض سعر الغاز من 3 دولار لكل مليون وحدة حرارية بريطانية إلى 1.5 دولار لنفس الوحدة.

من جانبه، قال خالد أبو المكارم عضو مجلس إدارة غرفة الصناعات الكيماوية باتحاد الصناعات وعضو المجلس التصديرى للصناعات الكيماوية والأسمدة، إن قرار تعديل أسعار الطاقة للصناعات الكيماوية جاء استجابة لمطالب أصحاب المصانع العاملة فى هذا القطاع، ونأمل أن يساهم القرار فى زيادة إنتاجية المصانع، وكمية السلع المصرية التى سيتم تصديرها للخارج خلال المرحلة المقبلة.

أضاف أبو المكارم أن الصناع لم ييأسوا، وظلوا يطالبون بحقوقهم من أجل الحصول على هذا الدعم، خاصة فى ظل الخسائر التى تتكبدها مصانع الكيماويات بسبب تفاقم الآثار السلبية للأزمة المالية العالمية، واضطرار عدد من المصانع العاملة فى القطاع إلى تسريح نسبة كبيرة من العمالة لديها، لعدم قدرتها على صرف مرتبات لكل ما لديها من عمالة.

يذكر أن هذا القرار جاء بعد الاجتماعات المكثفة التى عقدتها غرفة الصناعات الكيماوية باتحاد الصناعات المصرية برئاسة الدكتور شريف الجبلى مع كبار المسئولين الحكوميين خلال الفترة الأخيرة، إضافة للعديد من الاتصالات التى قامت بها القيادات بالغرفة مع المهندس رشيد محمد رشيد وزير التجارة والصناعة، لتحقيق مطالب الصناع العاملين فى هذا القطاع الصناعى الحيوى.

كما يعد هذا المطلب من أهم الموضوعات التى أثارها الاجتماع الذى عقده المجلس التصديرى للصناعات الكيماوية والأسمدة برئاسة المهندس وليد هلال، فى 26 يناير الماضى، الذى حضره المهندس مصطفى شريف الجبلى وكيل المجلس والمدير التنفيذى لشركة "أبو زعبل" للأسمدة، وخالد أبو المكارم عضو المجلس، وحامد موسى رئيس شعبة البلاستيك بغرفة الصناعات الكيماوية باتحاد الصناعات، والمهندس محمد السيد العضو المنتدب لشركة "كابسى" للدهانات، والمهندس حسن عبد السلام عضو مجلس إدارة مجموعة "السويدى" للكابلات.


http://www.*************/vb/********/misc/progress.gif



بارك الله فيك اخى الكريم على هذا الخبر الاكثر من رائع

دا بقه اول الخباياااااااااااااااااااااا



ولسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه


الصبرررررررررررررررررررررررررررر


انسى انه معاك سهم اسمده
بعد كده هتنسى انه عندك اى اسهم غير اسهم الكيماويااااااااااااااات من اللى هتشوفو من الخيييييييييير



د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving:

سامح احمد
06 - 05 - 2009, 01:00
بارك الله فيك اخى الكريم على هذا الخبر الاكثر من رائع

دا بقه اول الخباياااااااااااااااااااااا



ولسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه


الصبرررررررررررررررررررررررررررر


انسى انه معاك سهم اسمده
بعد كده هتنسى انه عندك اى اسهم غير اسهم الكيماويااااااااااااااات من اللى هتشوفو من الخيييييييييير



د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving:


يارب الخير للجميع

teacher
06 - 05 - 2009, 01:01
الدولية اتحركت والماليه
باقى السماد
ربنا يكرم الصابرين
ساعات
وينطلق باذن الله

د.ايهاب الشريف
06 - 05 - 2009, 13:04
اللهم لك الحمد كما ينبغى لوجهك وعظيم سلطانك

اللهم ثبتنا على الايمان وانر بصيرتنا وزد لنا فى رزقنا الحلال

اميييييييييييين


الصبرررررررررررررررررررررر
الصبرررررررررررررررررررررر



كل ما أطلبه دعوه بظهر الغيب
كل ما اطلبه دعوه بظهر الغيب
فهى الدنيا بالنسبة لى


د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving:

المحررررروس
06 - 05 - 2009, 14:15
15.00 جنيه مصرى 11.3 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

اليوم 6\5\2009
:Taj35::Taj35::Taj35:

A_Aziz
06 - 05 - 2009, 15:27
من يعرفني يعلم عني أنني لا أتحدث من فراغ

السهم به الخير الكثير ويستحق أفضل من تلك الأسعار

أرباح الربع الأول تأثرت بالأزمة العالمية ولكن هل يستمر ذلك

بالطبع لا وبقليل من التفكير تجد أن المستقبل هي صناعة الأسمدة

فكر في أزمة الغذاء العالمية وفكر في التحذيرات من إنتشار المجاعات

أوراسكوم للإنشاء كيان عملاق قام على المصرية للأسمدة والتي بيعت رخيصاً

وكان مساهموها يعتقدون بأنها بيعة رابحة وخسروا وخاب مسعاهم بالطبع

فكر قليلاً ستجد إنفجار أسهم قطاع الأغذية والتي تعتمد على قطاع الأسمدة

طبعاً تلك ليست إلا دعوة للتفكير فقط لا غير وقرارك لابد أن ينبع من داخلك

أود أن أحيي الأستاذ إيهاب على مجهوداته الممتازة


اليوم فقط كان شرارة البداية وما يأتي بإذن الله أعظم

Ameen
06 - 05 - 2009, 21:17
فوليوم تاريخى

thegazy
07 - 05 - 2009, 13:02
أعلنت الشركة عن توزيع الكوبون رقم(11) بقيمة 21 قرش ,,, نهاية الحق 21.05.2009 ,,, التوزيع 26.05.2009

المحررررروس
07 - 05 - 2009, 16:42
14.75 جنيه مصرى 2.6 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

اليوم 7\5\2009
:medium-smiley-081:

Ameen
08 - 05 - 2009, 20:48
يا ترى تسوية المليون و نصف سهم يوم الاحد
حيحصل اية

د.ايهاب الشريف
08 - 05 - 2009, 21:23
يا ترى تسوية المليون و نصف سهم يوم الاحد




حيحصل اية


قبل ان اعلق على سؤالك اخى الكريم سأذكر اولا التحليل الفنى للسهم من الاستاذ رجب يوم الجمعة 8/5/2009


سهم سماد مصر (ايجيفرت)

بجلسة الاربعاء كسر نقطة مقاومة الذهبية 13.86 جنيه

واختبر نقطة مقاومة 15.30 جنيه واكتفى بالاغلاق تحتها (جيد)

فى حال كسره نقطة مقاومة 15.30 جنيه بجلسة الاحد أو الاثنين بالكتير ؟؟

يبقى حنشوف نقطة مقاومة 17.62 جنيه باذن الله ...

وفى النهاية اقول ان أسهمك احتفاظ .... والله الموفق


انتهى كلام الاستاذ رجب عند هذا الحد حتى لا احمل الرجل مسؤلية كلامى انا




تعليقى انا على استفسارك اخى الكريم هو كالتالى




لم و تجميع يوم الاربعاء لم يكن لم أو تجميع افراد على الاطلاق اخى الكريم

هؤلاء لا ينتظرون التسوية

هؤلاء ينتظرون شهووووووووووووووووور قبل ان يفكروا فى البيع ببساطة لانهم لا يشترون الا بعد تفكيييييييييييير شهووووووووووووووووور


بارك الله لمن يبيع يوم الاحد فهو صاحب القرار وهو ادرى بما يفعل ولكن فليكن على يقين ان هناك من ينتظر بفااااااااااارغ الصبر من يبيع يوم الاحد و الايام القادمة ناصبا شباااااااااااااكه ليصطاااااااااااااد من يفكر فى تريده هزيله


تعلمنا الصبر كل الفترة الماضية على الخسارة فلماذا لا نصبر قليلا على المكسب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


نحن فى ترند صاعد و فى قطاع المستقبل
نحن فى ترند صاعد و فى قطاع المستقبل
نحن فى ترند صاعد و فى قطاع المستقبل
نحن فى ترند صاعد و فى قطاع المستقبل


جزاكم الله خيرا


د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving:

aboasem
08 - 05 - 2009, 22:45
DJIA (http://finance.aol.com/quotes/dow-jones-industrial-average/$INDU/DJI) 8,574.65164.801.96%NASDAQ (http://finance.aol.com/quotes/nasdaq-composite/$COMPX/NAI) 1,739.0022.761.33%S&P 500 (http://finance.aol.com/quotes/sandp-500-index-rth/$INX/CMI) 929.2321.842.41%

MR GOOGLE
09 - 05 - 2009, 02:59
http://alamwal.net/up/uploads/a600c3183f.jpg (http://alamwal.net/up/)

inverted head & shoulder and breakout with heavy voume
شكل راس وكتفين مقلوب وهو اقوي الاشكال العاكسة للاتجاة في علم التحليل الفني وكسر لخط العنق مثالي مع فوليوم تاريخي يوضح القوة الشرائية في السهم مع انخفاض في السعر ثاني يوم بعد الكسر مصحوب بانخفاض موازي في الفوليوم بما يعني ان السهم اخذ الاتجاة صعودي حيث يزيد الفوليوم مع الصعود ويقل مع النزول و التارجت هو 26 جنية
علما بان اخر ثلاثة ايام تداول تم شراء 520 الف سهم يليهم شراء 1.4 مليون سهم يليهم 595 الف سهم يعني انتقل ما يوازي 2.5 مليون سهم من بائع الي مشتري جديد من اصل 9 مليون سهم كل اسهم الشركة لا اعلم كم نسبة التداول الحر في الورقة - ولكن لو افترضنا 100 % تداول حر وتم لم 2.5 مليون سهم في 3 ايام من اصل 9 مليون يبقي انتظروا انفجار في هذة الورقة


MR GOOGLE

MR GOOGLE
09 - 05 - 2009, 03:07
يا ترى تسوية المليون و نصف سهم يوم الاحد




حيحصل اية


لن يحدث شئ فقط قليل من الترهيب عشان كل الخائفين يخرجوا من الورقة وليتم انتقال السهم من ايادي مرتعشة الي ايادي محترفة لا تكتفي باقل من 100 %

mr google

MR GOOGLE
09 - 05 - 2009, 03:30
http://alamwal.net/up/uploads/e2b6d21469.jpg (http://alamwal.net/up/)

MR GOOGLE
09 - 05 - 2009, 03:47
http://alamwal.net/up/uploads/d1f94f0ea0.jpg (http://alamwal.net/up/)

weekly chart
the reversal formation inverted head and shoulder it gives us more confirmation
دة الشارت الاسبوعي للسهم عشان نعرف الاتجاة طويل الاجل وايضا السهم عامل شكل الراس والكتفين المقلوبين واختراق لخط العنق ع فوليوم اسبوعي جيد جدا ليؤكد عكس اتجاة السهم علي المدي الطويل
بصراحة انا من زمان لم اري شارت بهذا الوضوح علي اليومي والاسبوعي وكمان الشهري
طبعا اي هبوط في السهم هايكون طفيف جدا وهايكون فرصة نادرة لتكوين مراكز او للاضافة الي المراكز القائمة بالفعل

MR GOOGLE
09 - 05 - 2009, 11:19
http://alamwal.net/up/uploads/499d4b859d.jpg (http://alamwal.net/up/)

monthly chart
الشارت الشهري

MR GOOGLE
09 - 05 - 2009, 11:59
السبت، مايو 09، 2009

وزارة الاستثمار تسهم في إنشاء مصنعين للأسمدة وتقيم فندقا جديدا بأسوان (http://egyptstockexchange.blogspot.com/2009/05/blog-post_9081.html)



أعلن الدكتور محمود محيي الدين‏,‏ وزير الاستثمار‏,‏ إن شركة النصر للتعدين التابعة للوزارة ستسهم مع شركات تابعة أخري في إنشاء مصنعين جديدين للأسمدة الفوسفاتية في أسوان وسيتم إنشاء فندق سياحي جديد في أسوان وتطوير الفنادق التاريخية‏.‏ وقال وزير الاستثمار ـ خلال تفقده أمس شركة النصر للتعدين وبرفقته اللواء مصطفي السيد‏,‏ محافظ أسوان‏,‏ والمهندس زكي بسيوني‏,‏ رئيس الشركة القابضة للصناعات المعدنية‏,‏ إن خطة الحكومة لتنمية محافظات الصعيد تعتمد علي تنفيد مشروعات زراعية وصناعية وخدمية لتنوع مصادر الانتاج وزيادة فرص العمل‏,‏ وإنه سيتم إرسال بعثة فنية من الشركات التابعة لتفقد قطعة أرض يقوم عليها فندق سياحي في أدفو بمحافظة أسوان إضافة إلي خطة جار تنفيذها لتطوير وتحديث الفنادق التاريخية ومنها فندق كتراكت بأسوان وإن معبد إدفو يشهد عملا كبيرا في أعمال الصوت والضوء علي غرار معبدي الكرنك وأبوسمبل‏.‏ وتبدأ الأعمال التنفيذية لمشروع الصوت والضوء في معبد أدفو مع بداية السنة المالية الجديدة‏.‏ قال وزير الاستثمار‏,‏ إن مشروعات الاستثمار الزراعي الجديدة في محافظة أسوان ستكون الأولوية فيها لأبناء المحافظة‏,‏ مشيرا إلي أنه تم تكليف الوزارة بمشاركة وزارتي الزراعة والري بدراسة الامكانات الزراعية في زمام المحافظة بمنطقة غرب كوم أمبو وتوشكي‏.‏ وأضاف وزير الاستثمار أن مصنع الورق التابع للشركة القابضة للصناعات الغذائية يشهد تحديات كبيرة وسيتم معالجة هذه الأمور لاعادة تشغيل المصنع بكامل طاقته الانتاجية‏.‏ وقام رئيس شركة النصر للتعدين ـ خلال الزيارة ـ باستعراض تقرير عن أداء الشركة خلال العام المالي الحالي‏,‏ مؤكدا أن الشركة تأثرت بالأزمة المالية العالمية‏,‏ حيث انخفضت مبيعات الفوسفات من‏196‏ ألف طن إلي‏136‏ ألف طن وإنخفاض الانتاج من‏2,3‏ مليون طن إلي‏1,6‏ مليون طن‏.‏ كما قام وزير الاستثمار بزيارة مفاجئة لشركة السبائك الحديدية التابعة للشركة القابضة للصناعات المعدنية‏,‏ وتم خلال الزيارة استعراض تقرير عن مؤشرات أداء الشركة خلال العام المالي الحالي‏.‏ وأكد التقرير إن الشركة تحقق أرباحا متصاعدة علي مدي السنوات الأربع الماضية وتشهد تطوير مادة الفيروسيلكون ولكن حذر التقرير من زيادة أسعار الطاقة الذي أدي إلي زيادة التكلفة الانتاجية من‏55‏ مليون جنيه إلي‏100‏ مليون جنيه وأن مع استمرار أسعار الطاقة المرتفعة فان الشركة يمكن أن تتحول إلي الخسارة بعد سنوات‏.‏ وفي هذا الصدد أشار المهندس زكي بسيوني رئيس الشركة القابضة للصناعات المعدنية أن أسعار الطاقة هي الأعلي في مصر علي مستوي العالم باستثناء دولة الصين ووعد وزير الاستثمار بعرض الأمر علي وزير الكهرباء لدراسة إمكانية معالجة تأثير ارتفاع أسعار الكهرباء علي الصناعة‏.‏ وقد أكدت جولة وزير الاستثمار أمس علي المصانع ان ارتفاع أسعار الطاقة والأزمة العالمية يمثلان تحديا كبيرا أمام تطور الصناعة المصرية‏.‏

MR GOOGLE
09 - 05 - 2009, 12:00
السبت، مايو 09، 2009

بدء إجراءات تأسيس «المصرية للأسمدة المركبة».. وحصة المال العام ٧٠٪ (http://egyptstockexchange.blogspot.com/2009/05/blog-post_7931.html)



المصرى اليوم- اقتربت إجراءات تأسيس الشركة المصرية للأسمدة المركبة من الانتهاء، وتبلغ استثماراتها ١.٥ مليار دولار، ويساهم فيها كل من «أبوقير للأسمدة» ٢٥٪، و«النصر للتعدين» ٢٥٪، و«حلوان للأسمدة» ١٥٪، و«بلوسيرف» ١٥٪ و«المالية والصناعية» ١٥٪، وشريكين أجنبيين هما «آجر فوس» الأمريكية و«إند جرو» اليونانية، بواقع ٢.٥٪ لكل منهما، ما يعنى أن حصة المال العام لن تقل عن ١.٠٪. وقال ناجح عبدالعال، رئيس «النصر للتعدين»، فى تصريحات أمس الأول بمقر الشركة فى السباعية، إن محافظ أسوان وافق على منح الشركة الأراضى اللازمة فى منطقة «الشراونة»، وقال عبدالعال إن أسعار الفوسفات تراجعت من ٣٤٠ دولاراً للطن إلى ١٠٠ ـ ١٥٠ دولارًا، بحسب مستوى تركيز الخام، ومع ذلك فإن أرباح النصر التى كانت ٤٥٠ مليون جنيه فى ٢٠٠٧/٢٠٠٨ ستتضاعف هذا العام، وقرر صرف شهر مكافأة لجميع العاملين، وحذر عبدالعال من أخذ نصائح الخبراء الأجانب، كما هى، وقال إن بعض النصائح التى جاءتنا منهم كانت ستقودنا إلى الخراب لو طبقناها، داعيا إلى وجود مصرى مع خبير أجنبى، وإلى وجوب مراعاة ملاءمة الحلول التكنولوجية المقترحة لواقع الخامات المصرية، وكشف أنه تبين له أن أوكرانيا زادت بشكل غير عادى مؤخراً من وارداتها من فوسفات أبوطرطور، وظهر أن السبب هو أنه يحتوى على نسبة عالية من كبريتيك الحديد، التى تستخدم فى العديد من الصناعات المهمة، ودعا رئيس «النصر» إلى عدم ترك الخامات المصرية تعانى «البطالة»، قائلاً إنه لابد من «عمل شغل» عليها لتعظيم القيمة المضافة منها، وحث هيئة التنمية الصناعية على سرعة إنهاء التراخيص التى تحتاجها الشركة المصرية/ الهندية، والتى ترمى إلى صناعة حامض الفوسفوريك ومنتجات أخرى، قائلاً إن «النصر» تملك فيها ٢٤٪، وأنه عرف أن مفاوضات تدور حالياً بين أوراسكوم للإنشاء والجانب الهندى، لتشترى الأولى ٥٢٪ من الحصة المملوكة للهنود، ملمحاً إلى أن الجانب الهندى ذهب إلى الأردن والمغرب لإقامة مصانع مثيلة بعد أن تأخر مشروعه فى مصر عامين

د.ايهاب الشريف
09 - 05 - 2009, 14:27
السبت، مايو 09، 2009

بدء إجراءات تأسيس «المصرية للأسمدة المركبة».. وحصة المال العام ٧٠٪ (http://egyptstockexchange.blogspot.com/2009/05/blog-post_7931.html)




المصرى اليوم- اقتربت إجراءات تأسيس الشركة المصرية للأسمدة المركبة من الانتهاء، وتبلغ استثماراتها ١.٥ مليار دولار، ويساهم فيها كل من «أبوقير للأسمدة» ٢٥٪، و«النصر للتعدين» ٢٥٪، و«حلوان للأسمدة» ١٥٪، و«بلوسيرف» ١٥٪ و«المالية والصناعية» ١٥٪، وشريكين أجنبيين هما «آجر فوس» الأمريكية و«إند جرو» اليونانية، بواقع ٢.٥٪ لكل منهما، ما يعنى أن حصة المال العام لن تقل عن ١.٠٪. وقال ناجح عبدالعال، رئيس «النصر للتعدين»، فى تصريحات أمس الأول بمقر الشركة فى السباعية، إن محافظ أسوان وافق على منح الشركة الأراضى اللازمة فى منطقة «الشراونة»، وقال عبدالعال إن أسعار الفوسفات تراجعت من ٣٤٠ دولاراً للطن إلى ١٠٠ ـ ١٥٠ دولارًا، بحسب مستوى تركيز الخام، ومع ذلك فإن أرباح النصر التى كانت ٤٥٠ مليون جنيه فى ٢٠٠٧/٢٠٠٨ ستتضاعف هذا العام، وقرر صرف شهر مكافأة لجميع العاملين، وحذر عبدالعال من أخذ نصائح الخبراء الأجانب، كما هى، وقال إن بعض النصائح التى جاءتنا منهم كانت ستقودنا إلى الخراب لو طبقناها، داعيا إلى وجود مصرى مع خبير أجنبى، وإلى وجوب مراعاة ملاءمة الحلول التكنولوجية المقترحة لواقع الخامات المصرية، وكشف أنه تبين له أن أوكرانيا زادت بشكل غير عادى مؤخراً من وارداتها من فوسفات أبوطرطور، وظهر أن السبب هو أنه يحتوى على نسبة عالية من كبريتيك الحديد، التى تستخدم فى العديد من الصناعات المهمة، ودعا رئيس «النصر» إلى عدم ترك الخامات المصرية تعانى «البطالة»، قائلاً إنه لابد من «عمل شغل» عليها لتعظيم القيمة المضافة منها، وحث هيئة التنمية الصناعية على سرعة إنهاء التراخيص التى تحتاجها الشركة المصرية/ الهندية، والتى ترمى إلى صناعة حامض الفوسفوريك ومنتجات أخرى، قائلاً إن «النصر» تملك فيها ٢٤٪، وأنه عرف أن مفاوضات تدور حالياً بين أوراسكوم للإنشاء والجانب الهندى، لتشترى الأولى ٥٢٪ من الحصة المملوكة للهنود، ملمحاً إلى أن الجانب الهندى ذهب إلى الأردن والمغرب لإقامة مصانع مثيلة بعد أن تأخر مشروعه فى مصر عامين



هذا الخبر نقطة فى سيل الاخبار المستقبلية


وما خفى كان اعظم والايام بيننا


من يريد ان يفرط فى سهم واحد من القطاع فلينسى كلمه اسمها الندم مستقبلااااااااااااااا


القطاع هو قطاع المستقبل وليس قطاع للمضاربات الهزيلة فمن بيده سهم على هذه الاسعار فى هذا القطاع بيده كنززززززززززز لن يعرف قيمته الا مع الصبررررررررر


اللهم بلغت اللهم فشهد فهذا مالك ومال اولادك فحافظ عليه بالصبررررررررررررررر والتفكيييييييييييييير و القرار قرارك فى النهايه


د.ايهاب الشريف:cgiving::cgiving::cgiving:

Ameen
09 - 05 - 2009, 14:52
السبت، مايو 09، 2009

بدء إجراءات تأسيس «المصرية للأسمدة المركبة».. وحصة المال العام ٧٠٪ (http://egyptstockexchange.blogspot.com/2009/05/blog-post_7931.html)




المصرى اليوم- اقتربت إجراءات تأسيس الشركة المصرية للأسمدة المركبة من الانتهاء، وتبلغ استثماراتها ١.٥ مليار دولار، ويساهم فيها كل من «أبوقير للأسمدة» ٢٥٪، و«النصر للتعدين» ٢٥٪، و«حلوان للأسمدة» ١٥٪، و«بلوسيرف» ١٥٪ و«المالية والصناعية» ١٥٪، وشريكين أجنبيين هما «آجر فوس» الأمريكية و«إند جرو» اليونانية، بواقع ٢.٥٪ لكل منهما، ما يعنى أن حصة المال العام لن تقل عن ١.٠٪. وقال ناجح عبدالعال، رئيس «النصر للتعدين»، فى تصريحات أمس الأول بمقر الشركة فى السباعية، إن محافظ أسوان وافق على منح الشركة الأراضى اللازمة فى منطقة «الشراونة»، وقال عبدالعال إن أسعار الفوسفات تراجعت من ٣٤٠ دولاراً للطن إلى ١٠٠ ـ ١٥٠ دولارًا، بحسب مستوى تركيز الخام، ومع ذلك فإن أرباح النصر التى كانت ٤٥٠ مليون جنيه فى ٢٠٠٧/٢٠٠٨ ستتضاعف هذا العام، وقرر صرف شهر مكافأة لجميع العاملين، وحذر عبدالعال من أخذ نصائح الخبراء الأجانب، كما هى، وقال إن بعض النصائح التى جاءتنا منهم كانت ستقودنا إلى الخراب لو طبقناها، داعيا إلى وجود مصرى مع خبير أجنبى، وإلى وجوب مراعاة ملاءمة الحلول التكنولوجية المقترحة لواقع الخامات المصرية، وكشف أنه تبين له أن أوكرانيا زادت بشكل غير عادى مؤخراً من وارداتها من فوسفات أبوطرطور، وظهر أن السبب هو أنه يحتوى على نسبة عالية من كبريتيك الحديد، التى تستخدم فى العديد من الصناعات المهمة، ودعا رئيس «النصر» إلى عدم ترك الخامات المصرية تعانى «البطالة»، قائلاً إنه لابد من «عمل شغل» عليها لتعظيم القيمة المضافة منها، وحث هيئة التنمية الصناعية على سرعة إنهاء التراخيص التى تحتاجها الشركة المصرية/ الهندية، والتى ترمى إلى صناعة حامض الفوسفوريك ومنتجات أخرى، قائلاً إن «النصر» تملك فيها ٢٤٪، وأنه عرف أن مفاوضات تدور حالياً بين أوراسكوم للإنشاء والجانب الهندى، لتشترى الأولى ٥٢٪ من الحصة المملوكة للهنود، ملمحاً إلى أن الجانب الهندى ذهب إلى الأردن والمغرب لإقامة مصانع مثيلة بعد أن تأخر مشروعه فى مصر عامين



سماد مصر تمتلك حصة ليست بالهينة
من شركة بولى سيرف التى تمتلك بدورها حصة كبيرة
فى شركة ابو زعبل للاسمدة و الصناعات الكميائية
يعنى الخبر يخص سماد مصر بطريق غير مباشر

دكتور / ايهاب
استاذ جوجل
فعلا السهم وراة رجالة

MR GOOGLE
09 - 05 - 2009, 19:15
المعلومات الأساسية http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif اسم الشركة: سماد مصر (إيجيفرت)http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif الغرض من إنشاء الشركة الاتجار فى الاسمدة والمخصبات والكيماويات والمبيدات الزراعية والمواد الاولية المتعلقة بها المحلية والمستوردة وتصنيع وتعبئة الاسمدة الصلبة والسائلة "الأسمدة الورقية" وإنتاج البذور والتقاوي الزراعية والأعلاف الخاصة بها والإتجار فيها وكذلك الإتجار فى الحاصلات الزراعية ومنتجاتها وإنتاج الأسمدة المركبة والإتجار فيها والإستيراد والتصدير والوكالة التجارية. http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif

بيان استثمارات الشركة

http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif: بولى سيرف للأسمدة (7.57 % )

العربية للكبريت (50 % )

أبوزعبل للاسمدة والمواد الكيماوية (0.07016 % )

http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif
http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifمعلومات الإتصال http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif العنوان: 13 شارع حسين رستم- ميدان المساحة - الدقى - الجيزةhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif رقم الهاتفhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif +202- 37491360 http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif الفاكس http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif الموقع الإلكترونىhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif البريد الإلكترونيhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif +202- 37491362 http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif www.egyfert.com (http://www.egyfert.com)http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif info@egyfert.com

MR GOOGLE
09 - 05 - 2009, 19:20
عدد الأسهمhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif 9,600,000 القيمة الإسمية للسهم http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif 5 جنية رأس المالhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif http://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif 48,000,000.00 جنيه مصرىhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gifhttp://forum1.esgmarkets.com/../images/spacer.gif

selemo
09 - 05 - 2009, 19:24
المالية ثم مصر لصناعة الكيماويات ثم الدولية للمحاصيل (لانهاتملك حصص كبيرة فى ابوزعبل للاسمدة وبولى سرف )ثم ايجيفرت لانهاشركة تعبئة)
مضاربيا فى القطاع سماد مصر ثم مصرلصناعة الكيماويات لقة الاسهم
وفى الحالتين هو قطاع المستقبل لانقاش

Ameen
10 - 05 - 2009, 13:54
مشكلة السهم الوحيدة ارتباطة بأداء سهم المالية و الصناعية

Ameen
10 - 05 - 2009, 21:48
لا جديد
:nosure:

د.ايهاب الشريف
10 - 05 - 2009, 22:04
لا جديد



:nosure:



طول ما فيه
صبرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
لازم يبقى فيه جديد
بس مش كل يوم يعنى
حتى خليها جديد كل اسبوع يا اميييييييييييييييييييييين

د.ايهاب الشريف
10 - 05 - 2009, 22:15
ولا تزعل يا اميييييييييييييييييييييين


رأى الاستاذ رجب فى سهم سماد مصر وهو رأى قائم لحين كسر ال 15.30 كاقفال



سهم سماد مصر (ايجيفرت)

بجلسة الاربعاء كسر نقطة مقاومة الذهبية 13.86 جنيه

واختبر نقطة مقاومة 15.30 جنيه واكتفى بالاغلاق تحتها (جيد)

فى حال كسره نقطة مقاومة 15.30 جنيه بجلسة الاحد أو الاثنين بالكتير ؟؟

يبقى حنشوف نقطة مقاومة 17.62 جنيه باذن الله ...

وفى النهاية اقول ان أسهمك احتفاظ .... والله الموفق

Ameen
10 - 05 - 2009, 22:51
ايوة كدة الواحد بيطمن طول ما فى حد فى السهم

د.ايهاب الشريف
11 - 05 - 2009, 00:53
ايوة كدة الواحد بيطمن طول ما فى حد فى السهم




دا مش حد بس يا ابو اميييييييييييييييييييين دا الاسبوع كله:36_1_13::36_1_13::02::02:

حسن معوض حسن
11 - 05 - 2009, 06:00
ايوة كدة الواحد بيطمن طول ما فى حد فى السهم

لى احد الاصدقاء شارى السماد 35ج قبل الانهيار ولسه صابر فيه وبياكد ليه ان السهم هيجيب سعره تانى بس عاوزين الصبر

meta
11 - 05 - 2009, 19:37
لى احد الاصدقاء شارى السماد 35ج قبل الانهيار ولسه صابر فيه وبياكد ليه ان السهم هيجيب سعره تانى بس عاوزين الصبر


35 جنية
:medium-smiley-026:

Ameen
12 - 05 - 2009, 21:11
35 جنية
:medium-smiley-026:


اليوم تجميع واضح و تحضير لطلعة جامدة
باذن الله

teacher
12 - 05 - 2009, 23:31
السماد طالع باذن الله فيه 20

د.ايهاب الشريف
13 - 05 - 2009, 00:00
السماد طالع باذن الله فيه 20


يااااااااااااااااااااااااااااااااا رب
ياااااااااااااااااااااااااااااااا رب

وان كنت فى الحقيقة اتوقع اكثر بكثيييييييييييييييييييييييييييير على المدى الطويل وطبعا هذا رأى شخصى يحتاج صبررررررررررررر طوييييييييييييييل:Taj35::Taj35::Taj35::Taj35::Taj3 5:

MR GOOGLE
13 - 05 - 2009, 00:01
http://alamwal.net/up/uploads/cf32216be4.jpg (http://alamwal.net/up/)


السهم اخترق خط العنق لنموذج الراس والكتفين المقلوب بفوليوم كبير والان وبعد الاختراق اعاد السهم الاختبار منطقة خط العنق في حركة تجميعية قصيرة الاجل يواصل بعدها اتجاهة الصعودي مصحوب بارتفاع احجام التداول وسوف يكسر السهم القمة السابقة لاعلي وهي 15.5 مواصلا رحلة صعودة الي مستهدفاتة الاولي وهي 26 جنية كمستهدف اول

MR GOOGLE
13 - 05 - 2009, 00:06
http://alamwal.net/up/uploads/e428efedcb.jpg (http://alamwal.net/up/)

Ameen
13 - 05 - 2009, 21:41
بالرغم من الاداء السىء للسوق عامة
بس لسة السهم فية خير
و توقع الشغل على ميعاد الكوبون

Ameen
16 - 05 - 2009, 22:23
ميعاد الكوبون يوم 26 من الشهر الحالى
يعنى قربت
و ريال برضوة يبنفع

المحررررروس
28 - 05 - 2009, 22:33
11.9 جنيه مصرى 2.9 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-down.gif

28\5\2009

Ameen
30 - 05 - 2009, 21:26
السهم مؤشراتة فضيت على الديلى
يعنى دخول ان شاء الله

fayoumwindow
01 - 06 - 2009, 19:40
معاياايجيفرت على 14.2 اعمل ايه البومين الجايين

Ameen
01 - 06 - 2009, 20:46
معاياايجيفرت على 14.2 اعمل ايه البومين الجايين


اقولك تعمل اية
لما السهم يجيب 14.30
بيع على طول

osama_sadek
01 - 06 - 2009, 20:47
http://www.marketwire.com/press-release/Orascom-Construction-Inds-SAE-LSE-ORSD-997192.html

المحررررروس
01 - 06 - 2009, 21:05
12.96 جنيه مصرى 5.1 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

1\6\2009

Ameen
01 - 06 - 2009, 21:12
http://www.marketwire.com/press-release/orascom-construction-inds-sae-lse-orsd-997192.html


معلش الانجليزى عندى ضعيف
ممكن ترجمة

osama_sadek
01 - 06 - 2009, 21:15
معلش الانجليزى عندى ضعيف
ممكن ترجمة

الخبر بيتكلم عن تصدير او شحنه امونيا لشركه اوراسكوم انشاء

د.ايهاب الشريف
01 - 06 - 2009, 23:28
معلش الانجليزى عندى ضعيف

ممكن ترجمة


دا الخبر يا استاذ امين

ترجمة روح معنى مش ترجمة حرفية لحسن حد بتاع انجليزى يجى يبهدلنا:cgiving::cgiving:

الاثنين، يونيو 01، 2009

تصدير أول شحنة أمونيا من قطاع الأسمدة بشركة أوراسكوم للإنشاء والصناعة (http://egyptstockexchange.blogspot.com/2009/06/blog-post_4214.html)



أعلنت شركة" أوراسكوم للإنشاء و الصناعة" اليوم أن الشركة المصرية للصناعات الأساسية (ايبك) قد قامت بتصدير أول شحنة من الأمونيا لها والتي بلغت 23400 طن من خلال منفذها للتصدير بميناء العين السخنة . وتمتلك شركة (ايبك) و تدير عدد (2) صهريج لتخزين و تصدير الأمونيا بطاقة استيعابية قدرها 80 ألف طن كما تمتلك أنبوب شحن و تصدير يصل فيما بين خطوط الإنتاج بالمصنع و ميناء التصدير وتصل طاقته التصديرية إلى 1200 طن / ساعة . و تبلغ الطاقة الإنتاجية للمصنع 2000 طن يوميا




في الاثنين, يونيو 01, 2009 (http://egyptstockexchange.blogspot.com/2009/06/blog-post_4214.html)http://www.blogger.com/img/icon18_email.gif (http://www.blogger.com/email-post.g?blogID=6006842693028394557&postID=5104650014750047186)

د.ايهاب الشريف
01 - 06 - 2009, 23:33
مشاركة رائعة وعميقه لصاحب النظرة الثاقبة الاستاذ محمود نصر (trust) اتفق معه فيها 100% طبعا اتفاق أصغر التلاميذ لأحد أكبر الاساتذة والمحللين

بسم الله الرحمن الرحيم
اى سهم مضاعفه تحت ال8 وال5 شراء والاولوية لمن تحت ال5
وبعض الاسهم ينظر الى اخبارها المتواترة لانها تستغل مضاربة
اغلبية الاسهم جيدة ولكن علينا اعقال الامور وتحديد هدفنا من الشراء ونقاط الدخول والخروج
اهم حاجة انظر للامام وليس حاليا
اسهم الكيماويات و الاسمدة ستكون لها توصيات خاصة جدا الايام المقبلة لكن نعبر نتائج الربع الثانى بسلام
اما المنفردة فى القطاع الان مصر لصناعة الكيماويات لان ميزانيتها تنتهى 30/6 ومحققة طفرة عن 2008

meta
01 - 06 - 2009, 23:39
مشاركة رائعة وعميقه لصاحب النظرة الثاقبة الاستاذ محمود نصر (trust) اتفق معه فيها 100% طبعا اتفاق أصغر التلاميذ لأحد أكبر الاساتذة والمحللين

بسم الله الرحمن الرحيم
اى سهم مضاعفه تحت ال8 وال5 شراء والاولوية لمن تحت ال5
وبعض الاسهم ينظر الى اخبارها المتواترة لانها تستغل مضاربة
اغلبية الاسهم جيدة ولكن علينا اعقال الامور وتحديد هدفنا من الشراء ونقاط الدخول والخروج
اهم حاجة انظر للامام وليس حاليا
اسهم الكيماويات و الاسمدة ستكون لها توصيات خاصة جدا الايام المقبلة لكن نعبر نتائج الربع الثانى بسلام
اما المنفردة فى القطاع الان مصر لصناعة الكيماويات لان ميزانيتها تنتهى 30/6 ومحققة طفرة عن 2008




استاذ ايهاب انت وش الخير كل ما بتظهر السهم بيطلع
متحرمناش من مرورك على الباب

د.ايهاب الشريف
02 - 06 - 2009, 10:30
استاذ ايهاب انت وش الخير كل ما بتظهر السهم بيطلع
متحرمناش من مرورك على الباب

يا اخى الله يكرمك ويباركلك فى كل اسهمك

انتو كلكم وش الخير مش انا واحنا كلنا اخوات ونحب لبعضنا كل خير

بارك الله فيك وعليك ولو على كده دنا كنت انااااااااااااااااااااام فى الباب:02::02: ومخرجش منه عشان خاطرك وخاطر الجميع اللى انا بتعلم منهم اخى الكريم

بارك الله فيك وشكرا على زوقك

د.ايهاب الشريف
04 - 06 - 2009, 13:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


هذا الشراء غير العادى واضح فى السهم....... هذا شراء من يعرف قيمة ما يملك اما البيع فى هذا السهم يؤسفنى ان اقول انه بيع افراد لا تعرف قيمة ما تملك وتفرح بقروش او جنيهات فى تريده غير مضمونة. واكرر غير مضمونه.......

مجمل الشراء فى الصعود فى هذا السهم خاصة يكاد يكون محصور فى 4 أو 5 فيشات يتم لمهم ماركت دون النظر لسعر الشراء وتكرار المحاولة كل مرة ولكن البيع دائما ب 500 و 1000 سهم وهذا افراد




السهم له مشتقبل باهر ولكن يجب الصبررررررررر............الصبررررررررررر الطويل المدروس........... السهم لم يتحرك بعد و أنا اعتبره شخصيا تحرك بعد ال 20 على الاقل حتى ولو صبرت شهووووووووور طويله ......... اقسم بالله العلى العظيم نتيجة الصبر فى سوق ترند صااااااعد تحقق لك الاحلاااااااااااام وتزيد عن ما كنت تحلم ان تكسبه فى بورصة وفى سهم قوى فى قطاع قوى فى سوق ترن صاعد حتى وان كان غرض الشركة هو الاتجار فى الاسمده ولكن مع التمعن فى نشاطها سيجد انها تنتج الاسمده ايضا وتنتجها بكميات وأسأل حتى اى فلاح بسيط فى اسم السماد الذى يستخدمه........




اكرر البيع من 4 شهور بيع افرااااااااد ولكن التجميع من اساتذه ومؤسسات ومستثمرين يدركون قيمة ما يجمعون........




سبب عدم صعود السهم المتوقع هو وجود افراد تسلم السهم لمن يطلب بمكسب قروش وجنيهات وبالتالى لما يحاول الكبار الصعود طالما هناك افراد تسلمهم ما يريدون بكل سهولة وسزاجة




انا لست بأفضلكم ولكن أقلكم والله على ما اقول شهيد ولكن انظر للسهم والاخبار بعين التفكير والتحليل وارى ان مستقبل هذا السهم باااااااارع اكثر مما تتخيل ولكن مع الصبرررررررررررر حتى وان لم يحرك نفسه فسيحركه قائد القطاع واسهمه القوية:02::02:


تقبلو تحياتى وبارك الله فيكم وأوصيكم بالصبررررر فحلاوة نتيجته تفوووووووووق الخيال:cgiving::cgiving::cgiving::cgiving:

fngad
04 - 06 - 2009, 14:07
أداء ولا أروع للسهم اليوم وان شاء الله يكمل المسيرة الاسبوع القادم الي المستهدف الاول 20ج

hossam200s
04 - 06 - 2009, 23:38
المهم يكسر ال 15.5 مقاومة حديدية

المحررررروس
07 - 06 - 2009, 15:19
14.13 جنيه مصرى 5.1 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

7\6\2009

المحررررروس
09 - 06 - 2009, 14:36
13.88 جنيه مصرى 0.6 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

9\6\2009

meta
11 - 06 - 2009, 23:26
السهم العجيب تعريض مع فوليم رهيب

:medium-smiley-081:

د.ايهاب الشريف
14 - 06 - 2009, 12:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اللهم اجعنا من الصابرين الصابرين الصابرين
اللهم اجعلنا من عبادك الشاكرين
اللهم امين
اللهم أمين
بارك الله لكم فى نعمه
:02::02::02:
:cgiving::cgiving:

meta
14 - 06 - 2009, 14:23
ملاحظ اليوم ان سهم السماد شغال لوحدة بدون المالية و الصناعية
دة حتى هو الى طلع قطاع الاسمدة كلة و كان قائد القطاع
يا ترى فى خبر على السهم ولا مضاربة فقط

مادى
14 - 06 - 2009, 15:38
ملاحظ اليوم ان سهم السماد شغال لوحدة بدون المالية و الصناعية

دة حتى هو الى طلع قطاع الاسمدة كلة و كان قائد القطاع

يا ترى فى خبر على السهم ولا مضاربة فقط

ياعم ده بخت أنتم مرزقين
يريت الاخوه برضه يبقه فى كلام على أخو السماد الصغير الكيماويات يعنى برضه كلمتين عليه

بولس
14 - 06 - 2009, 15:42
حسب موقع مباشر اعضاء مجلس الاداره بيبيعوا
يا ريت اللى فاهم حاجه يقول وشكرا

meta
15 - 06 - 2009, 20:37
ياعم ده بخت أنتم مرزقين


يريت الاخوه برضه يبقه فى كلام على أخو السماد الصغير الكيماويات يعنى برضه كلمتين عليه



اهو الكيماويات طلعت النهاردة يا اخ مادى
يالة مبروك و عقبال كل قطاع
الكمي كا
قصدى الكيماويات

meta
15 - 06 - 2009, 21:47
يضم المالية والصناعية مع 5 شركات أخرى ...تكليف "بارسون" الأسترالية بدراسة جدوى مشروع مجمع الأسمدة الفوسفاتية
أشار يحيى قطب، رئيس مجلس إدارة شركة المالية والصناعية لإنتاج الأسمدة لـ "الشروق " إلى أنه تم تكليف شركة بارسون الأسترالية، لعمل دراسة الجدوى لمشروع مجمع للأسمدة الفوسفاتية، الذي تشارك فيه شركته مع ست شركات مصرية وعالمية .
وأضاف قطب أنه من المنتظر أن تنتهي بارسون، وهي نفس الشركة التي تقوم بدراسة جدوى مشروع محطة الطاقة النووية في مصر من الدراسة خلال 12 شهرا .
وكان مجلس إدارة المالية وافق مبدئيا في أغسطس الماضي على المشاركة بنسبة 18% في مشروع إنشاء مجمع للأسمدة الفوسفاتية، الذي يصل حجم رأسماله المدفوع إلى 300 مليون دولار والمرخص به 1.5 مليار دولار، وقال بيان للمجلس، حينها : إن الموافقة النهائية ستتم بعد تقديم دراسة الجدوى التفصيلية .
وسيتم تأسيس شركة باسم المصرية للأسمدة الفوسفاتية والمركبة (إيجيفوس )، في مدينة إدفو بالصعيد، لتملك المشروع، الذي يساهم فيه كل من شركات أبو قير للأسمدة، وحلوان، وبولي سيرف، والنصر للتعدين بحصص مماثلة لحصة المالية والصناعية، إضافة إلى 10% مناصفة لكل من شركتي أجريفوس الأمريكية، وإنداجرو اليونانية .
وأظهرت نتائج أعمال الشركة في الربع الأول من العام الحالي تراكم المخزون حتى وصلت قيمته إلى نحو 291.5 مليون جنيه، وهو ما أدى إلى توجيه الجهاز المركزي للمحاسبات ملحوظة للشركة بهذا الشأن، وقال قطب : "إن هذا التراكم مرتفع بسبب القيمة، وليست الكمية ".
من ناحية أخرى، أوضح قطب أن شركته انتهت من عملية شراء كميات إضافية من الكبريت، للنزول بمتوسط سعر الطن إلى 180 دولارا، بهدف خفض التكلفة وكان صعود الأسعار المتواصل منذ مطلع عام 2008 دفع الشركة لشراء كميات كبيرة من الكبريت، الذي يعتبر الخامة الرئيسية لصناعة الأسمدة الفوسفاتية، بسعر 660 دولارا للطن، بهدف تجنب الزيادات المتواصلة، وتثبيت التكلفة، إلا أن الركود الناتج عن الأزمة العالمية دفع سعر طن الكبريت إلى أسفل وبلغ 30 دولارا النهائية للإنتاج خلال العام .
وأشار قطب إلى أن ضبط متوسط سعر الطن من مخزون الكبريت بشراء كميات جديدة لن يظهر في أداء الشركة إلا في نهاية العام المالي الحالي في ديسمبر المقبل .
وقد تراجعت أرباح الشركة في هذا الربع مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي بنسبة 84.2%.

meta
16 - 06 - 2009, 20:51
قطاع الاسمدة تما م النهاردة

meta
18 - 06 - 2009, 18:45
جنى ارباح طبيعى

د.ايهاب الشريف
20 - 06 - 2009, 12:34
رأى وتحليل فنى رائع وشامل وكافى ايضا لبتهوفن الشرتات حبيبى الاستاذ "مهران" فى بابه الكنز الذى لابد أن يقدره ويتابعه كل من يفهم فى البورصة "أعرف سهمك بدون تعليق" حول سماد مصر "ايجيفيرت":cgiving::cgiving: بتاريخ 20-6-2009


سماد مصر

http://up.esgmarkets.com/uploads/images/esgm-bb357b870e.png (http://up.esgmarkets.com/)

تابع السماد

http://up.esgmarkets.com/uploads/images/esgm-f2e0b060eb.png (http://up.esgmarkets.com/)


تابع السماد

http://up.esgmarkets.com/uploads/images/esgm-fc45673289.png (http://up.esgmarkets.com/)

المحررررروس
24 - 06 - 2009, 18:44
12.14 جنيه مصرى 7.8 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-down.gif

24\6\2009
:36_1_10[1]:

المحررررروس
28 - 06 - 2009, 14:53
12.70 جنيه مصرى 4.6 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

28\6\2009

aamermahmoud
01 - 07 - 2009, 11:28
اخر سعر تداول
12.93جنيه مصرى http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif


30\6\2009
وكل عام وانتم بخير

المحررررروس
02 - 07 - 2009, 15:05
13.30 جنيه مصرى 2.6 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

2\7\2009

aamermahmoud
02 - 07 - 2009, 20:33
يا مسهل الاحوال

مصر لصناعة الكيماويات ركب الطيارة عقبال قائدالقطاع سماد مصـر

المحررررروس
05 - 07 - 2009, 17:28
13.2 جنيه مصرى 1.7 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-down.gif

5\7\2009

المحررررروس
15 - 07 - 2009, 18:50
11.84 جنيه مصرى 0.9 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-down.gif

15\7\2009

المحررررروس
16 - 07 - 2009, 16:27
12.30 جنيه مصرى 2.8 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

16\7\2009

المحررررروس
27 - 07 - 2009, 16:23
13.40 جنيه مصرى 2.8 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

27\7\2009

aamermahmoud
29 - 07 - 2009, 20:25
13.7 أخر سعر تداول
13.54 أغلاق 29/7/2009

aamermahmoud
31 - 07 - 2009, 09:06
2009-07-30

الاغلاق 13.71
التغير 0.17
لتغيير % 1.26

الحجم 155,585
الافتتاح 13.70
أعلى سعر 13.98
أدنى سعر 13.60

المحررررروس
04 - 08 - 2009, 16:06
13.5 جنيه مصرى 3.4 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-down.gif

4\8\2009

المحررررروس
06 - 08 - 2009, 15:25
14.18 جنيه مصرى 2.1 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

6\8\2009

aboamro
13 - 08 - 2009, 00:16
مبروك لحاملى السهم ...
السهم اليوم منفذ مليون ونصف سهم وده فوليوم عالى جدا ...
اعتقد المستهدف فى حدود 20 جنيه ...

المحررررروس
14 - 08 - 2009, 00:15
15.51 جنيه مصرى 3.1 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

13\8\2009

salahanwar
14 - 08 - 2009, 00:36
السهم جيد كتريدات

المحررررروس
14 - 08 - 2009, 00:48
السهم جيد كتريدات

سهم النوم نفذ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المحررررروس
24 - 08 - 2009, 15:51
15.80 جنيه مصرى 4.8 % http://www.mubasher.info/CASE/images/arrow-up.gif

24\8\2009

aboamro
06 - 09 - 2009, 11:37
السهم يمر بمرحلة تجميع وفى حالة اختراق الـ 16 جنيه بحجم تنفيذ كبير المستهدفات 18.5 ثم 20 ثم 23 جنيه باذن الله ....*

aboamro
06 - 09 - 2009, 12:34
خبراء يتوقعون صعوداً قوياً لأسهم "الأسمدة" في الفترة القادمة
خاص مباشر الخميس 27 أغسطس 2009 10:39 ص


كتبت : أميرة كاظم

تراجعت أرباح شركة الأسمدة بنحو كبير خلال النصف الأول من العام الحالى متأثرة بالأزمة العالمية وتداعيتها وذلك على الرغم من محاولات الحكومة لدعم صناعة الأسمدة والنهوض به مع السعى لتحريرها نهاية العام الحالى و البحث عن وسائل أخرى لدعمها.

وأجمع خبراء أسواق المال على أن تراجع أرباح شركات الأسمدة يُعد أمراً طبيعياً نظراً لاعتماد هذه الشركات بشكل كبير على عمليات التصدير فى الوقت الذى تأثر فيه السوق العالمى من جراء ماخلفته الأزمة العالمية وهو ماتسبب فى غياب المشتريين .

فى البداية أكد باسم رمزى - المحلل المالى بشركة "مترو" لتداول الأوراق المالية - أنه على الرغم من ارتفاع هامش ربح منتجات الأسمدة بشكل كبير، إلا أن المشكلة التى واجهت القطاع خلال النصف الأول هى شرائهم لـ"حمض الكبريتيك"، وهو العنصر الرئيسى فى صناعة الأسمدة، بأسعار مرتفعة.. ولكن تراجع أسعاره بعد الأزمة العالمية، جعل الكثير من الشركات تحتفظ به، انتظارا لتحسن الطلب، وهو ما أسهم فى تراجع الأرباح بالضرورة.

وأضاف أن التحسن الملحوظ فى الطلب سيساعد على رفع أسعار الأسمدة خلال النصف الثانى، وبالتالى سوف ترتفع الأرباح ، مشيراً الى أنه فى حال ارتفاع الأسعار خلال النصف الثانى، سوف تشهد شركات القطاع نشاطا فى أدائها، وزيادة فى أسعار أسهمه.

ومن جانبها أوضحت ماريان عزمى - المحلل المالى - بأن التراجعات فى أرباح شركات الاسمدة تعتبر طبيعية ومنطقية، حيث أن الشركات تعتمد على التصدير بشكل أكبر، فى الوقت الذى لا يوجد فيه مشترى بالسوق العالمى، نظرا للظروف الاقتصادية التى يمر بها العالم.

واضافت بأن الاعتماد على التصدير فى الوقت الحالي يعتبر أمر مبالغ فيه، حيث إنه يؤدى إلى الارتباط بالاحتياجات الخارجية بشكل كبير للغاية، وفى حال تراجع الطلب، نرى تراجعا شديدا فى الإيرادات والأرباح وهو ما حدث بالفعل وساعد على تراجع أرباح الشركات.

وتوقعت ماريان صعودا قويا لأسهم القطاع، بقيادة أبو قير للأسمدة، والمالية والصناعية، وسماد مصر، نظرا لإمكانية تحقيقها لطفرات سعرية ،موضحة أن ذلك سيكون مدعوما بارتفاع الطلب العالمى على الأسمدة خلال الربعين الثالث والرابع من العام، وهو ما سيزيد من الإيرادات للشركات بالضرورة .

تجدر الإشارة إلى أنه من المنتظر أن يبدأ مصنع الأسمدة الفوسفاتية الجديد الذي أعلنت الشركة القابضة الكويتية مؤخرا عن تأسيسه، إنتاجه خلال 28 شهرا، ويقام المصنع في مدينة السادات، برأسمال مليار جنيه، بالتعاون مع شركاء مصريين وخليجيين، ليكون بذلك واحد من 20 مصنعا للأسمدة الفوسفاتية، باستثمارات تقدر بنحو 7 مليارات جنيه، بعد أن حصلت على التراخيص في مارس الماضي مما قد يزيد من قيمة صادرات الأسمدة المصرية إلى العالم .

وبالنظر إلى الأداء المالي لشركات الأسمدة ينهاية يونيو الماضى فقد بلغ إجمالى الارباح المحققة نحو 1071.7 مليار جنيه بتراجع قدره 26.4% مقابل صافى ربح بلغ 1456.889 مليار جنيه خلال نفس الفترة من العام الماضى ، فقد تراجعت أرباح "ايجيفرت " بنحو 79.9% أيضا تراجعت أرباح " المالية والصناعية المصرية " بنسبة 78.2% و " كفر الزيات للمبيدات " بنسبة 56.3% وكانت شركة " بولى سيرف للأسمدة " الوحيدة التى حققت خسائر بلغت 17.3 مليون جنيه .

aboamro
07 - 09 - 2009, 11:44
تحرك جيد للسهم واختراق الـ 16 جنيه بحجم جيد حتى الان الفوليوم 392 الف سهم واعلى سعر 16.2 جنيه ...

aboamro
08 - 09 - 2009, 12:32
ماشاء الله سهم سماد مصر منفذ فوليوم عالى حتى الان 722 الف سهم مع صعود جيد اعلى سعر حتى الان 17 جنيه ...

aboamro
10 - 09 - 2009, 00:42
الأربعاء، سبتمبر 09، 2009
شركات الأسمدة تركب موجة التفاؤل المدعومة بتوقعات النمو وارتفاع الأسعار ..9 شركات تعمل بالسوق باستثمارات تقدر بنحو 40 مليار جنيه
أبدي رؤساء شركات وخبراء الاسمدة تفاؤلهم تجاه نمو القطاع في الفترة المقبلة نظرا لتوقعاتهم لارتفاع الاسعار خلال الفترة المقبلة بعد ان تراجعت ربحية الشركات بسبب ارتفاع اسعار الغاز اضافة الي انخفاض الاسعار عالميا وهو ما ادي الي انخفاض الطلب في كثير من الاسواق نتيجة الانكماش الاقتصادي وان كان بعضهم يري ان فرص نمو شركات الاسمدة الازوتية خلال الفترة القادمة شبه منعدمة بسبب عدم موافقة الحكومة علي امداد المصانع بالغاز الطبيعي. اكدوا ان الفترة الحالية هي الانسب لتحرير اسعار الاسمدة باعتبار ان السعر العالمي يقترب من المحلي مشيرا الي ان عدم تحرير القطاع في الفترة الحالية سيكون من الصعوبة تحقيقه فيما بعد ولسنوات طويلة. توقعوا ان تشهد اسهم القطاع في البورصة نشاطا خلال المرحلة القادمة وخاصة ان القطاع يمتلك من المقومات والفرص ما يؤهله للنمو مرة اخري. بداية فقد انخفضت اسعار الاسمدة بشدة في نهاية العام الماضي لتهوي الي 200 دولار للطن بعد ان كانت قد وصلت الي مستوي الـ800 دولار للطن في منتصف العام، وانخفض الطلب في كثير من الاسواق نتيجة الانكماش الاقتصادي. كان قطاع الاسمدة المصرية قد شهد توسعات في السنوات الاخيرة، بإنشاء مصانع جديدة بدأت العمل بالفعل، او اخري يجري تأسيسها مع زيادة الطلب المحلي والعالمي علي الاسمدة.. وانعكس ذلك علي زيادة الصادرات حيث ارتفعت قيمتها تدريجيا من 14.95 مليون دولار في 2004 الي 77.73 مليون في 2007 الا انها قفزت قفزة واسعة في العام الماضي مع الزيادة الكبيرة في اسعار السماد العالمية، حيث زادت قيمة الصادرات بنسبة 361% لتصل الي 359 مليون دولار في الاشهر التسعة الاولي فقط من العام. معظم الشركات التي تعمل بقطاع الاسمدة في الشرق الاوسط وفقا لتقرير جلوبال شركات خاصة قادة علي التصدير والتمتع بالاسعار العالمية المرتفعة ولكن هناك شريحة اخري من الشركات التابعة للقطاع العام التي لا تملك حقا في التصدير تعاني وطأة التزامها بالاسعار المحلية مما دفعها الي المناداة بتحرير القطاع وتمكينهم من التصدير. وتعمل الشركات العامة في مجال الاسمدة النتروجينية "اليوريا والنترات" وتعتبر اهمها الدلتا والنصر للاسمدة والصناعات الكيماوية بينما تسيطر علي 60% من هذا القطاع شركة ابوقير للاسمدة وهي شركة مشتركةن تبلغ حصة المال فيها 80% وتبلغ حصتها قرابة 62% من السوق المحلي للاسمدة. توقع محمد الخشن رئيس الشعبة العامة للاسمدة ان معدلات اداء شركات الاسمدة سوف تنمو خلال العام المالي 2009 ـ 2010 في ظل تحرك الاسعار العالمية نحو الصعود مرة اخري بالرغم من ان تحركاتها مازالت تتسم بالبطء. اكد ان الفترة الحالية هي الانسب لتحرير اسعار الاسمدة باعتبار ان السعر العالمي يقترب من المحلي مشيرا الي ان عدم تحرير القطاع في الفترة الحالية سيكون من الصعوبة تحقيقه فيما بعد ولسنوات طويلة. اضاف الخشن ان الفترة الحالية تمثل حالة مثالية لشركات الاسمدة في ظل التوازن بين التكاليف واسعار البيع مشيرا الي ان الاداء الحالي لشركات الاسمدة يقترب من اداء الشركات في عام 2005 ـ 2006 مؤكدا ان عام 2007 ـ 2008 ارتفعت الاسعار بشكل غير مبرر وهو ما انعكس بالفعل علي ربحية الشركات بالايجاب. اشار الي ان السوق المصري يوجد به نحو 9 شركات تبلغ استثماراتهم نحو 40 مليار جنيه بواقع 6 شركات للاسمدة الازوتية باستثمارات 30 مليار جنيه و3 شركات تنتج السوبر فوسفات باستثمارات تبلغ نحو 10 مليارات جنيه وسوف تصل عدد شركات الفوسفات خلال عام 2010 ـ 2011 الي 5 شركات. ومن جانبه اكد علي ماهر غنيم رئيس شركة الدلتا للاسمدة ان شركات الاسمدة من المتوقع لها ان تنمو بشكل جيد خلال الفترة القادمة في ظل الشركات الجديدة التي يتم انشاءها اضافة الي عمليات الاحلال والتجديد والتوسعات في الشركات القائمة وخاصة في شركتي كيما والدلتا اللتين بدأتا في عملية احلال وتجديد وحدة الامونيا باستثمارات تبلغ 250 مليون دولار يتم تمويلها ذاتيا من الشركة والشركة القابضة للصناعات الكيماوية وبعض البنوك. اضاف ان شركات الاسمدة تأثرت حتما بالازمة المالية العالمية وهو ما ادي الي تراجع ارباحها خلال العام الحالي اضافة الي زيادة اسعار الغاز للمصانع بالرغم من استمرار الشركات في بيع الاسمدة بسعر ثابت. اكد رئيس شركة الدلتا ان تحرير قطاع الاسمدة اصبح ضرورة وخاصة ان سعر السماد عالميا اصبح مساويا للسعر المحلي تقريبا ولكنه شدد علي ضرورة ان يكون التحرير تدريجي وعدم خروج الجهات الحكومية المتمثلة في البنوك والجمعيات التعاونية بشكل مفاجئ لاحداث نوع من التوازن بالسوق المحلي. ومن جانبه يري الدكتور شريف الجبلي رئيس غرفة الصناعات الكيماوية ان فرص نمو شركات الاسمدة الازوتية خلال الفترة القادمة شبه منعدمة بسبب عدم موافقة الحكومة علي امداد المصانع بالغاز الطبيعي اما فيما يخص الاسمدة الفوسفاتية التي تم الحصول علي موافقات لانشاء مشروعات جديدة فمن المتوقع لها ان تنمو خلال الفترة القادمة هي والاسمدة البوتاسية والمركبة. وأكد الجبلي ان الوقت الحالي اصبح مناسبا جدا لتحرير صناعة الاسمدة وخاصة مع اقتراب الاسعار العالمية من السعر المحلي مشيرا الي اهمية وضع الضوابط للتحرير وخاصة في قطاع الاسمدة الازوتية. توقع ان تعاود اسعار الاسمدة الي الارتفاع خلال الربع الحالي مع بداية العام القادم بعد ان انخفضت الاسعار خلال العام الماضي بنسب تراوحت بين 40 و70% وهو ما سوف يؤثر علي نتائج اعمال الشركات وربحيتها بالايجاد. وحول اداء اسهم القطاع بالبورصة توقع مصطفي الاشقر مدير الاستثمار بشركة جراند انفستمنت ان تشهد نشاطا خلال المرحلة القادمة خاصة ان القطاع يمتلك من المقومات والفرص ما يؤهله للنمو مرة اخري بعد ان تراجعت ربحيته بسبب ارتفاع اسعار الغاز اضافة الي انخفاض الاسعار عالميا وهو ما ادي الي انخفاض الطلب في كثير من الاسواق نتيجة الانكماش الاقتصادي. اضاف أن التراجعات في ارباح شركات الاسمدة خلال العام الحالي تعتبر طبيعية ومنطقية حيث ان الشركات تعتمد علي التصدير بشكل اكبر في الوقت الذي لا يوجد فيه مشتر بالسوق العالمي نظرا للظروف الاقتصادية التي يمر بها العالم. ابدي الاشقر تفاؤله بشأن النظرة المستقبلية لقطاع الاسمدة في منطقة الشرق الاوسط وشمال افريقيا بفضل الاساسيات القوية التي يتمتع به القطاع وتحسن اجراءات الرقابة علي التكاليف مشيرا الي ان المنطقة سجلت معدل استخدام للاسمدة تجاوز نسبة 100% في العام 2007 وهو ما يرجع اساسا الي الزيادة الهائلة في الطلب علي الاسمدة في جنوب وشرق اسيا وسوف يظل التركيز علي التقنيات الزراعية المبتكرة والسعي الي زيادة المحاصيل الزراعية وهو ما يبشر بنتائج ايجابية لقطاع الاسمدة في الشرق الاوسط وشمال افريقيا.

aboamro
22 - 09 - 2009, 14:08
حجم تنفيذ جيد 460 الف سهم حتى الان
:smilie_9:

aboamro
24 - 09 - 2009, 10:39
الحكومة تتجه لتحرير تجارة الأسمدة العام المقبل و«الغرف التجارية» يطالب بسرعة التنفيذ
المصري اليوم الخميس 24 سبتمبر 2009 10:21 ص

علمت «المصرى اليوم» أن الحكومة تتجه لتحرير تجارة الأسمدة اعتباراً من أول يناير المقبل، خاصة فى ظل استقرار سوق السماد فى مصر، غير أن مسؤولاً فى الحكومة قال إن القرار النهائى مرهون بحركة أسعار الأسمدة فى السوق العالمية وتأثيرها على السوق المحلية.

وكشفت مستندات حصلت عليها «المصرى اليوم» صادرة عن شركة أبوقير للأسمدة عن اتجاه الحكومة لتحرير الأسمدة اعتبارا من بداية العام المقبل فى ظل استقرار الأوضاع وعدم التكالب عليها،

وأشارت إلى سعى الحكومة لإعطاء الشركات العاملة فى مجال الأسمدة فرصاً متساوية للارتقاء بطاقتها الإنتاجية وتحقيق الأهداف التى أنشئت من أجلها دون الإخلال بآليات السوق المحلية ودون العودة إلى افتعال الأزمات والسوق السوداء.

وقال عبدالسلام الجبلى، نائب رئيس شعبة الأسمدة فى اتحاد الغرف التجارية، إن تحرير تجارة الأسمدة فى الوقت الحالى ليس تحريراً بمعناه وإنما تنظيم السوق فقط موضحاً أن عملية التحرير مرتبطة مع الجمهور برفع أسعار الأسمدة.

وأضاف الجبلى أن الأسعار العالمية حالياً تساوى الأسعار المحلية وربما تزيد الأخيرة بنسبة بسيطة موضحا أن سعر طن اليوريا يصل إلى 1500 جنيه محلياً فيما يبلغ سعره عالمياً 260 دولارًا.

من جانبه أكد مسؤول حكومى بارز أن قرار تحرير الأسمدة مرهون بالأسعار العالمية ارتفاعاً أو هبوطًا، موضحا أن الحكومة ملتزمة بتعهدها بتحرير الأسمدة بحلول 2010 غير أن التنفيذ يخضع لعوامل متعددة ومرتبطة بشأن سياسى واقتصادى داخلى.

وقال رئيس إحدى شركات الأسمدة - طلب عدم الكشف عن اسمه - إن تحرير تجارة الأسمدة سيؤدى إلى قيام بنك التنمية والائتمان الزراعى بدوره كاملاً كداعم للمزارعين ومساند لهم لإتمام دورات زراعية ناجحة.

وقال فى تصريحات لـ«المصرى اليوم» إن المهندس رشيد محمد رشيد، وزير التجارة والصناعة، أعلن فى وقت سابق عن تحرير تجارة الأسمدة،

موضحا أنه خلال اجتماعه مع الشركات كشف عن اختيار أول يناير ليكون موعد التنفيذ فى ظل استقرار الأوضاع خاصة عقب تأثر السوق العالمية بالأزمة المالية العالمية وانخفاض الأسعار.

وطالب محمد الخشن، رئيس شعبة تجارة الأسمدة فى اتحاد الغرف التجارية الحكومة بالإسراع فى تنفيذ القرار لأنه يصب فى صالح المستهلك والشركات والتجار، ويقضى على منظومة خاطئة فى توزيع وتجارة الأسمدة فى السوق المحلية.

aboamro
29 - 09 - 2009, 14:37
فوليوم عالى مليون و 77 الف سهم ...
باذن الله خير

احمد اسامه
29 - 09 - 2009, 20:09
السلام عليكم
يا ريت ممكن نعرف مستهدف سهم سماد مصر بعد اداء اليوم

nallam
30 - 09 - 2009, 14:37
اية ما حدش يعرف مستهدف سهم سماد مصر ايجيفرت

kimo_nen
01 - 10 - 2009, 02:57
مستفد سماد مصر 19.64

aboamro
01 - 10 - 2009, 10:48
ياه الموضوع ده انا اتكلمت فيه زمان عن قطاع الاسمدة وخصوصا سهم سماد مصر وايامها السهم كان بـ 14 جنيه والسهم شهد رحلة صعود حتى 44 جنيه تقريبا .... والله كانت ايام حلوة ....
عموما السهم الان مستهدفه الاول 18.5 جنيه ثم 20 ثم 23.5 ثم 25 جنيه وذلك بالطبع يحتاج دفعة من اداء السوق يعنى بشرط استمرار الاداء الجيد للسوق ككل ....
:v9v9net_059::v9v9net_059:

aboamro
06 - 10 - 2009, 16:01
توقعات بحركة صعودية قوية لقطاع الاسمدة بقيادة المالية والصناعية وسماد مصر ...
:36_1_13:

مادى
06 - 10 - 2009, 16:37
اجمل وارق تحيه لكل شهداء مصر انتم معنا لن ننسى من اعطانا العزه والكرامه رضى الله عنكم وارضاكمhttp://www.ertu.org/october/images/main1-copy.jpg

aboamro
28 - 01 - 2010, 09:55
الحكومة تحرر تجارة الأسمدة بدءا من مارس المقبل .. والقطاع الخاص يشكك فى جدية التنفيذ

كتب أشرف فكرى وعبدالرحمن شلبى 28/ 1/ 2010
أكدت مصادر مسؤولة اعتزام الحكومة تحرير تجارة الأسمدة ابتداء من شهر مارس المقبل، فى الوقت الذى شكك فيه عاملون فى القطاع الخاص فى إمكانية الإقدام على هذه الخطوة، خشية تعرض الحزب الوطنى لتأثيرات سلبية خلال الانتخابات البرلمانية المقبلة.

وكشفت مصادر مسؤولة بقطاع الأسمدة أن الحكومة طلبت من شركة أبوقير للأسمدة أكبر منتج فى السوق تجديد التعاقد مع بنك التنمية والائتمان الزراعى لمدة شهرين فقط لحين اتخاذ قرار بشأن تحرير تجارة الأسمدة، على عكس المعتاد فى هذا التعاقد الذى كان يتم سنويا.

وعلمت «المصرى اليوم» أن المهندس أمين أباظة، وزير الزراعة، أبلغ رؤساء شركات الأسمدة فى اجتماعات مغلقة على مدار الأسابيع الماضية أن الحكومة ستحرر تجارة الأسمدة بعد شهرين من تأجيله عن موعدها المقرر فى يناير الجارى لأسباب ترتبط بعوامل تنظيمية وتسويقية حسب قوله.

ونقل مسؤول بارز فى إحدى الشركات الكبرى عن وزير الزراعة تأكيده أهمية وصول الأسمدة للفلاح بسعر مناسب، وأن تكون متواجدة وألا تحدث أى مشكله فى توفيرها.

من جانبه ربط المهندس شريف الجبلى، رئيس غرفة الصناعات الكيماوية ورئيس جمعية موزعى الأسمدة، القرار النهائى للحكومة بحركة أسعار الأسمدة فى السوق العالمية وتأثيرها على السوق المحلية، مشيراً إلى أن اتخاذ هذا القرار يجب أن يأخذ فى الاعتبار عوامل متعددة.

وأشار الجبلى إلى ضرورة توافر شروط صارمة فى تحرير تجارة الأسمدة فى مقدمتها التنظيم القوى للسوق، بما يضمن وصول الأسمدة للفلاح بسعر موحد دون مضاربة وبالكميات المطلوبة فى الوقت المناسب، فضلاً عن دور رقابى قوى من جانب الوزارة يسمح لها بالتدخل فى حالة حدوث أزمة أو مشكلة فى السوق.

وبلغ الإنتاج من الأسمدة الآزوتية فى مصر عام 2009/2010 حوالى 16.1 مليون طن مكافئ، وذلك لبدء إنتاج عدة شركات للأسمدة بالمناطق الحرة، حيث تساهم الشركات المحلية بحوالى 51.1% وشركات المناطق الحرة بنسبة 48.5% من إجمالى الإنتاج، حسب البيانات الصادرة عن هيئة التنمية الصناعية.

من جانبه شكك محمد الخشن، نائب رئيس شعبة تجارة الأسمدة باتحاد الغرف التجارية، فى قدرة الحكومة على اتخاذ قرار بتحرير تجارة الأسمدة فى مارس المقبل أو حتى خلال العام الجارى، قائلاً: «السنة الانتخابية الحالية التى نمر بها ستمنع أى مسؤول عن اتخاذ أى قرارات تثير غضب الفلاحين حتى وإن كانت لمصلحة البلد».

ولفت الخشن فى تصريحات خاصة لـ«المصرى اليوم» إلى أنه بمتابعة السنوات التى تجرى فيها انتخابات تشريعية أو سياسية تتجنب الحكومة أياً كانت اتخاذ قرارات تمس مصالح الفلاحين والعمال وهو ما ينطبق حاليا على وضع تجارة الأسمدة، فالحكومة وعدت منذ ثلاثة أعوام بتحريرها فى يناير 2010، ثم قررت تجميدها لمدة شهرين ومن المتوقع أن تؤجلها طوال العام الجارى.

وأضاف أن الأسعار العالمية حالياً تساوى الأسعار المحلية، وربما تزيد الأخيرة بنسبة بسيطة، موضحا أن سعر طن اليوريا يصل إلى 1500 جنيه محليا، فيما يبلغ سعره عالمياً 280 دولارًا، بما يشير إلى أن الفجوة بين السعرين ليست كبيرة.

وطالب رئيس شعبة تجارة الأسمدة فى اتحاد الغرف التجارية الحكومة بالإسراع فى تنفيذ القرار لأنه يصب فى صالح المستهلك والشركات والتجار، ويقضى على منظومة خاطئة فى توزيع وتجارة الأسمدة فى السوق المحلية، عانى منها الجميع خلال السنوات الماضية.

كانت وزارة الزراعة قد طلبت فى ديسمبر الماضى من الشركات الموردة للأسمدة إلى «الائتمان الزراعى» بالالتزام بتجديد عقود التوريد لفترة شهرين جديدين تنتهى فى نهاية فبراير المقبل.

aboamro
01 - 02 - 2010, 10:21
الحكومة تضع شروطا صارمة لمنع التلاعب فى سوق الأسمدة بعد تحريرها
المصري اليوم الاثنين 1 فبراير 2010 3:01 م


قررت الحكومة السماح للقطاع الخاص بالعودة إلى تجارة الأسمدة مع وضع شروط صارمة تحد من حدوث أى تلاعب فى السوق على غرار ما حدث منذ عامين ودفعت الحكومة إلى حظر ممارسة القطاع الخاص لتجارة الأسمدة وقصرها على بنك التنمية والائتمان الزراعى.

وقال مسؤول حكومى بارز إن وزير الزراعة أمين أباظة منح تجار وموزعى الأسمدة المعتمدين لدى الجمعية المصرية لموزعى الأسمدة موافقة مشروطة على عودتهم إلى مجال توزيع وتجارة الأسمدة، شريطة عدم الإخلال بمنظمونة التسويق والأسعار الطبيعية فى السوق، بجانب عدد من الشروط الأخرى.

وأوضح المسؤول فى تصريح خاص لـ«المصرى اليوم» أن من بين الشروط تأسيس الجمعية شركة مساهمة بالتعاون مع بنك التنمية والائتمان الزراعى والجمعيات التعاونية، بهدف شراء إنتاج مصانع الأسمدة وبيعه فى السوق المحلية بسعر واحد يتفق عليه بين الجانبين لعدم إحداث طفرات سعرية متفاوتة فى السوق.

يأتى هذا فى الوقت الذى نقلت فيه مصادر شاركت فى اجتماعات عقدها وزير الزراعة مع مسؤولى شركات تجارة وتوزيع الأسمدة مؤخرا تأكيد الوزير أن الدولة ستتدخل لدعم أسعار الأسمدة الزراعية، حال حدوث أى ارتفاع كبير فى الأسعار العالمية يزيد من العبء على المزارعين، ويؤدى إلى ارتفاع تكلفة الإنتاج الزراعى.

من جانبه، قال الدكتور شريف الجبلى رئيس الجمعية المصرية لتجار وموزعى الأسمدة إن موزعى وتجار الأسمدة الأعضاء فى الجمعية بدأوا فى الإعداد لإنشاء الشركة المطلوبة من جانب وزير الزراعة تمهيداً لأى قرار من جانب الحكومة أو وزارة الزراعة.

وقال الجبلى لـ«المصرى اليوم» إن نجاح تحرير تجارة الأسمدة مرهون بقدرة الحكومة على التدخل فى الوقت المناسب لضبط الأسعار فى السوق فى حالة انفلاتها، مشيراً إلى ضرورة تخزين نصف مليون طن أسمدة فى مخازن بنك التنمية والائتمان الزراعى يمكن من خلالها ضبط السوق حال حدوث ارتفاع غير مبرر فى السوق.

وعلمت «المصرى اليوم» أن 90 من أعضاء الجمعية المصرية لتجار وموزعى الأسمدة سجلوا أسماءهم حتى الآن لدى الجمعية للمساهمة فى الشركة الجديدة من بين 180 عضوا مسجلين بصفة رئيسية لديها موزعين على مختلف أنحاء الجمهورية.

aboamro
02 - 02 - 2010, 11:21
"سي آي. كابيتال" ترفع السعر المستهدف لـسهم"المالية والصناعية المصرية" إلى 30 جنيهًا
مباشر الثلاثاء 2 فبراير 2010 1:54 م

رفعت "سى. آى. كابيتال" السعر المستهدف لسهم "المالية والصناعية المصرية" إلى 30 جنيهًا، مبقية على القيمة العادلة للسهم عند 32 جنيها، وكذلك حافظت على توصيتها بـ"الشراء".

وأوضحت فى تقرير لها عن السهم أن قرار الحكومة المصرية برفع الحظر عن القطاع الخاص فى تداول الأسمدة سيكون خبرا جيدا بالنسبة للمالية والصناعية، حيث سيكون للشركة القدرة على تصدير سلفات الأمونيوم والاستفادة من ارتفاعات السعر بدون الاعتماد على اتفاقية مع طرف ثالث.. فى الوقت الذى لديها شراكة مع "أوراسكوم للإنشاء والصناعة" لتوزيع 300 ألف طن من سلفات الأمونيوم، بسبب شبكة توزيع أوراسكوم للإنشاء.

وأشارت سى. آى. كابيتال إلى أن إدارة المالية والصناعية يجب أن يكون لها القدرة على إقناع الحكومة المصرية لبدء تصدير سلفات الأمونيوم فى فبراير 2010، مستفيدة من ارتفاع أسعار سلفات الأمونيوم بنسبة 33% منذ الربع الثالث من 2009، متوقعة ارتفاع الطلب على الأسمدة فى 2010 كنتيجة للنمو العالمى للسكان، وعجز الأغذية الذى وقع فى 2009- وهو ما يتوقع بتعافيه خلال 2010، بالإضافة إلى تزايد الأنشطة الزراعية المتوقع بعد موجة من الطقس غير الجيدة للزراعة.

AGM
02 - 02 - 2010, 20:55
"سي آي. كابيتال" ترفع السعر المستهدف لـسهم"المالية والصناعية المصرية" إلى 30 جنيهًا
مباشر الثلاثاء 2 فبراير 2010 1:54 م

رفعت "سى. آى. كابيتال" السعر المستهدف لسهم "المالية والصناعية المصرية" إلى 30 جنيهًا، مبقية على القيمة العادلة للسهم عند 32 جنيها، وكذلك حافظت على توصيتها بـ"الشراء".

وأوضحت فى تقرير لها عن السهم أن قرار الحكومة المصرية برفع الحظر عن القطاع الخاص فى تداول الأسمدة سيكون خبرا جيدا بالنسبة للمالية والصناعية، حيث سيكون للشركة القدرة على تصدير سلفات الأمونيوم والاستفادة من ارتفاعات السعر بدون الاعتماد على اتفاقية مع طرف ثالث.. فى الوقت الذى لديها شراكة مع "أوراسكوم للإنشاء والصناعة" لتوزيع 300 ألف طن من سلفات الأمونيوم، بسبب شبكة توزيع أوراسكوم للإنشاء.

وأشارت سى. آى. كابيتال إلى أن إدارة المالية والصناعية يجب أن يكون لها القدرة على إقناع الحكومة المصرية لبدء تصدير سلفات الأمونيوم فى فبراير 2010، مستفيدة من ارتفاع أسعار سلفات الأمونيوم بنسبة 33% منذ الربع الثالث من 2009، متوقعة ارتفاع الطلب على الأسمدة فى 2010 كنتيجة للنمو العالمى للسكان، وعجز الأغذية الذى وقع فى 2009- وهو ما يتوقع بتعافيه خلال 2010، بالإضافة إلى تزايد الأنشطة الزراعية المتوقع بعد موجة من الطقس غير الجيدة للزراعة.
خير ان شاء الله

ucppharma
03 - 02 - 2010, 01:35
الاخ مادى بارك الله فيك لقد تذكرت من كانوا اولى نضع زكراهم فوق رؤسنا شهداء مصر الذين ضحوا بارواحهم لكى نغيش الان بكرامة لكن للاسف جعلنا القدوة فى تامر حسنى الهارب من الخدمة العسكرية او احتفلنا بذكرى ممثل او مغنية ونسينا اصحاب الفضل علينا رضى الله عنهم وارضاهم وجمعهم مع المصطفى واخوانهم من شهداء بدر واحد وخيبر وكل شهداء المسلمين اللهم اغفر لنا تقصيرا

aboamro
05 - 02 - 2010, 16:06
.


شركات الأسمدة تراهن علي تجاوز الأزمة المالية العالمية في 2010
توقع عدد من رؤساء شركات الأسمدة علي هامش الملتقي السادس عشر للأسمدة أن يشهد العام الحالي 2010 بداية التعافي للقطاع خاصة بعد الانفراجة النسبية للأزمة المالية العالمية وفي ظل التحسن التدريجي في الطلب والارتفاع الملحوظ في الأسعار. وأكدوا أن فرص النمو موجودة وخاصة في مجال صناعة الأسمدة الفوسفاتية في ظل توافر الخام المتمثل في حجر الفوسفات متوقعين حدوث توسع في إنتاج هذا النوع من الأسمدة خلال الفترة القادمة متزامنا مع الرخص الجديدة. أضافوا أنه فيما يخص الأسمدة النيتروجينية فإن توافر الغاز الطبيعي وزيادة الاكتشافات تعزز من فرص النمو وإن كان المجلس الأعلي للطاقة اتخذ قرارا بعدم التوسع في هذا النوع من الأسمدة لوجود طاقات كافية تغطي الاحتياجات المحلية. كما أن خطط الحكومة لتوسيع رقعة الأراضي الزراعية بأكثر من 150 ألف فدان سنويا يتوقع أن تساعد في نمو الاستهلاك المحلي للأسمدة إلي 12.9 مليون طن في العام المالي 2013-2014. توقع المهندس عادل الموزي رئيس الشركة القابضة للصناعات الكيماوية أن تتجاوز شركات الأسمدة الأزمة المالية العالمية خلال العام الحالي في ظل التحسن التدريجي في الطلب والارتفاع الملحوظ في الأسعار. وأضاف أن صناعة الأسمدة في مصر هي الرائدة علي مستوي الشرق الأوسط منذ عام 1936 وتطورت واتسعت طاقاتها الإنتاجية وأعداد المصانع العاملة لتضم حاليا 17 شركة منتجة للأسمدة وخاماتها تمثل قاعدة صناعة الأسمدة النيتروجينية والفوسفاتية والمركبة ويصل حجم استثماراتها إلي 50 مليار جنيه يعمل بها بشكل مباشر 20 ألف عامل ومهندس إضافة إلي عدد آخر من المشاريع تحت التنفيذ وأخري تحت التأسيس باستثمارات تتجاوز الـ20 مليار جنيه ومن المنتظر أن توفر 4 آلاف فرصة عمل جديدة. أشار إلي أن الطاقات الإنتاجية لهذا القطاع تصل إلي حوالي 9 ملايين طن من مختلف أنواع الأسمدة تحقق عائدا يقارب من 15 مليار جنيه حيث يستهدف الإنتاج بالدرجة الأولي تغطية الاحتياجات المحلية المطلوبة للزراعة وتصدير الفائض للخارج. ومن جانبه أكد المهندس أحمد الجيار رئيس مجلس الادارة والعضو المنتدب لشركة أبو قير للأسمدة ان صناعة الأسمدة الأزوتية في مصر من أهم الصناعات الواعدة وذلك نظراً للجانب الايجابي منها علي الاقتصاد القومي ومن خلال دورها الحيوي والاساسي في العملية الزراعية مرجعا ذلك إلي ما تتمتع به تلك الصناعات من افاق مبشرة في مجال التسويق المحلي والخارجي بسبب تزايد الطلب عليها محليا وعالميا. اشار إلي أن اجمالي استهلاك البلاد من الأسمدة الازوتية يبلغ حوالي 8 ملايين طن حيث يبلغ معدل النمو السنوي للطلب حوالي 3% ومن المعروف ان الرقم العالمي حوالي 2%. تابع قائلا ان الشركة تنتج حوالي 5.5 مليون طن بنسبة تقدر بحوالي 40% من كامل انتاج مصر من الأسمدة الازوتية و70% من انتاج الشركات المحلية، مشيرا إلي أن هذه الطفرة في الانتاج تحققت مع بداية عام 1999 عندما بدأ مشروع أبو قير (3) الانتاج ومنذ ذلك التاريخ تغيرت سياسة التصدير من تصدير الفائض إلي مخطط تصديري في ضوء الانتاج الوفير خاصة من اليوريا إلا أن ادارة الشركة انطلاقا من التزامها نحو الزراعة المحلية تعطي اولوية لتوفير الأسمدة في السوق المحلي وخاصة في موسم الذروة الصيفي. ومن جانبه المهندس عادل الدنف رئيس شركة حلوان للأسمدة أكد ان فرص النمو موجودة خاصة في مجال صناعة الأسمدة الفوسفاتية في ظل توافر الخام المتمثل في حجر الفوسفات متوقعا حدوث توسع في انتاج هذا النوع من الأسمدة خلال الفترة القادمة متزامنا مع الرخص الجديدة. اضاف انه فيما يخص الأسمدة النيتروجينية فان توافر الغاز الطبيعي وزيادة الاكتشافات تعزز من فرص النمو وان كان المجلس الأعلي للطاقة اتخذ قرارا بعدم التوسع في هذا النوع من الأسمدة لوجود طاقات كافية تغطي الاحتياجات المحلية. أكد ان شركات المناطق الحرة الخاصة تأثرت جدا بقرار الغائه وانتقالها إلي قمظلة قانون الاستثمار الداخلي بالرغم من أن الأسعار العالمية لليوريا مازالت تساعد الشركات علي تغطية التكاليف. ويتفق مع الرأي السابق المهندس علي ماهر غنيم رئيس شركة الدلتا للأسمدة قائلا: إن فرص النمو مواتية لصناعة الأسمدة في ظل توافر مدخلات الصناعة وتنامي الطلب وارتفاع الأسعار. واكد غنيم ان خطة تطوير شركة الدلتا الخاصة بإضافة وحدة "أمونيا" جديدة بطاقة 30% عبر إعادة هيكلة الوحدة الحالية باستخدام تقنيات حديثة ترفع من مستوي التشغيل تقدمت لها بالفعل 14 شركة مصرية وأجنبية مما لها سابقة خبرة للقيام بدور المقاول المنفذ اضافة الي تلقي الشركة 3 عروض من شركات تقوم بدور المستشار المالي. واشار غنيم الي ان استثمارات المشروع الجديد تقدر بنحو 250 مليون دولار يتم الانتهاء منها خلال 3 سنوات من بدء العمل بالمشروع الذي لن يتطلب مساحات اراض جديدة تضاف للمصنع، بل سوف تتم علي مساحة المشروع الحالية. ومن جانبه يري الدكتور شريف الجبلي رئيس غرفة الصناعات الكيماوية ان فرص نمو شركات الاسمدة الازوتية خلال الفترة القادمة شبه منعدمة بسبب عدم موافقة الحكومة علي امداد المصانع بالغاز الطبيعي اما فيما يخص الاسمدة الفوسفاتية والتي تم الحصول علي موافقات لانشاء مشروعات جديدة فمن المتوقع لها ان تنمو خلال الفترة القادمة هي والاسمدة البوتاسية والمركبة. ومن جانبه اكد القبطان محمد حماد حافظ المدير المالي للشركة الوطنية للمناجم والمحاجر انه لا توجد خطة واضحة المعالم لتنظيم السوق مما يصعب التنبؤ بتوقعات خاصة بفرص نمو قطاع الاسمدة خلال المرحلة القادمة مؤكدا ان كل شركة تبكي علي ليلاها. وطالب بإنشاء مشروعات جديدة للاسمدة تتواكب مع المواصفات العالمية وان تكون للقطاع الخاص خاصة ان عمليات التطوير منصبة فقط علي مصانع قائمة. وحول تحرير سعر السماد وتأثيره علي الشركات أكد ان تأثيره سيكون محدود اخاصة ان جميع الدول خاصة العربية تبيع بأسعار مختلفة مطالبا الاتحاد العربي للأسمدة باتخاذ موقف تجاه ذلك. وفي تقرير لسي آي كابيتال اكد ان منتجي الاسمدة في مصر يتمتعون بالحصول علي المواد الخام -مثل صخور الفوسفات- والغاز الطبيعي باسعار رخيصة لهذا فإن مصر تمتلك صناعة اسمدة قادرة علي المنافسة كما ان الانتعاش المتوقع في سوق الاسمدة في 2010 يعزز التوقعات الايجابية للقطاع.
في الجمعة, فبراير 05, 2010

aboamro
07 - 02 - 2010, 10:01
استثمارات قطاع الأسمدة تتجاوز 50 مليار جنيه بالسوق المحلي
الوفد المصرية السبت 6 فبراير 2010 5:09 م


الموزي ‬يتوقع انطلاقة قوية للأسمدة العام الحالي

توقع المهندس عادل الموزي رئيس شركة القابضة للصناعات الكيماوية أن يشهد قطاع الأسمدة خلال العام الحالي انطلاقة قوية، بعد انحسار الأزمة المالية العالمية .

وقال » الموزي « ان الأزمة العالمية كان لها تداعياتها السلبية علي القطاع الذي انخفضت أسعاره بصورة ملحوظة .

وأضاف » لمرزي « خلال الملتقي السنوي » 16 « الذي نظمه الاتحاد العربي للأسمدة خلال اليومين الماضيين ان صناعة الأسمدة بالسوق المحلي شهدت تطوراً ملموساً، حيث وصل عدد الشركات الي » 17 « شركة منتجة للأسمدة وخاماتها، التي تتمثل في قاعدة الأسمدة النيتروجينية والفوسفاتية والمركبة باستثمارات تتجاوز » 50 « مليار جنيه .

وأشار الي أن القطاع يعمل به » 20 « ألف عامل ومهندس لافتاً الي ان المشروعات الجديدة تحت التنفيذ والتأسيس تصل استثماراتها الي » 20 « مليار جنيه من المنتظر ان توفر » 4 « آلاف فرصة عمل .

aboamro
08 - 02 - 2010, 01:03
الأحد، فبراير 07، 2010
"الزراعة" تبدأ فى تنفيذ تحرير أسعار الأسمدة
انتهت وزارة الزراعة واستصلاح الأراضى من تنفيذ سياسة تحرير أسعار الأسمدة بالأسواق بداية من الشهر الجارى.وصرح أمين أباظة وزير الزراعة أن الوزارة وضعت سياستها الجديدة فى تحرير أسعار الأسمدة وفقا للأسعار العالمية والتى تصل بسعر الطن إلى ألف و500 جنيه بدلا من ألف و200 بزيادة 300 جنيه مشيرا إلى أن بنك التنمية والائتمان الزراعى سيتولى عملية توزيع الأسمدة على الفلاحين من خلال فروعة الموجودة فى المحافظات والقرى.وقال أباظة ان الجمعيات الزراعية ستتولى أيضا عملية التوزيع بعد تخصيص حصة لها و ذلك لمنع انتشار السوق السوداء التى تقوم برفع الأسعار على الفلاحين .وأضاف أباظة إلى أن مخازن بنوك التنمية والائتمان الزراعى بها فائض كبير من الأسمدة التى لايمكن أن يكون بها عجز فى أى من فروعة لافتا إلى أن رفع سعر السماد وفقا للأسعار العالمية سيقابله تعويض للفلاحين من خلال رفع أسعار المحاصيل الزراعية حيث ستتسلم بنوك التنمية محصول القمح من الفلاحين بأسعار تتراوح ما بين 270 الى 290 جنيه على الرغم من انخفاض الأسعار العالمية والتى تصل الى 190 جنيه للأردب.وأشار إلى أن أسعار الذرة سيتم أيضا رفعها لتصل إلى 170 جنيه بدلا من 140 وهو الدعم الذى وضعته الوزارة للفلاحين فى صورة زيادة فى أسعار المحاصيل الزراعية حتى تقوم الوزارة بمساعدة الفلاحين.ومن جانبه صرح مصدر مسئول بوزارة الزراعة أن الوزارة بدأت بالفعل فى تفعيل سياستها نحو تحرير أسعار الأسمدة التى تحدث عنها الوزير منذ يونيو الماضى مشيرا إلى أن هذه الأسعار تم وضعها وفقا للأسعار العالمية حتى لا تكون على كاهل الفلاح.وأضاف أن أمانه الفلاحين بالحزب الوطنى عقدت أول أمس اجتماعا حضره وزير الزراعة ورئيس لجنة الزراعة بمجلس الشعب وتم الاتفاق على تنفيذ هذه السياسة.

sssadel
08 - 02 - 2010, 22:51
رفعت مصانع الأسمدة الحكومية وفى مقدمتها الدلتا للأسمدة أسعار تسليم أسمدة نترات الأمونيا المسلمة لبنك التنمية والائتمان الزراعى من ١٠٠٠ جنيه تسليم مصنع إلى ١٣٠٠ جنيه بعد قرار وزارة الزراعة رفع سعر بيعها إلى ١٤٠٠ جنيه للفلاح من خلال البنك والجمعيات التعاونية الزراعية.
وقال مصدر مسؤول فى إحدى شركات الأسمدة الحكومية إن وزارة الزراعة رفعت أسعار نترات الأمونيا دون أن تمنح المصانع فرصة لتقاسم هذه الزيادة رغم الأعباء المتزايدة على المصانع حالياً مع ارتفاع تكلفة الإنتاج.
وتسلم مصانع الأسمدة الحكومية نحو ٦٠٠ ألف طن من أسمدة نترات الأمونيا سنوياً إلى بنك التنمية والائتمان الزراعى الذى يقوم بتوزيعها بالتعاون مع الجمعيات التعاونية فى فروعها المنتشرة فى أنحاء الجمهورية المختلفة.
وأضاف أن شركات الأسمدة مطالبة بالتوازن بين تكلفة الإنتاج والبيع النهائى للفلاح بما يوجب على الحكومة مراعاة هذه الزيادة مع مصانع الأسمدة الحكومية.
وقال: «لا يعقل أن تذهب ٤٠٠ جنيه مرة واحدة إلى بنك التنمية والائتمان الزارعى دون أن تحصل المصانع على أى زيادة فى المقابل»، وأضاف أن مصانع الأسمدة تعانى حاليا من عدم قدرتها على تصدير أى كميات من الأسمدة للخارج رغم الارتفاعات الحالية على المستوى العالمى.
كان وزير الزراعة المهندس أمين أباظة قد أكد يوم الثلاثاء الماضى، خلال اجتماع لجنة الزراعة بالحزب الوطنى، أن إنتاج الأسمدة يأتى عن طريق مصنعين ملك للدولة ينتجان ٦٧% من احتياجات مصر من الأسمدة الآزوتية فيما تتكفل الحكومة بشراء الباقى من مصانع محلية أخرى، لأن المصانع داخل مصر تنتج ضعف الكميات التى نحتاجها، لأن الأسمدة سلعة حساسة ومرتبطة بالتوقيت .
الموضوع الأصلى من هنا: مجموعة البورصة المصرية http://www.**********.com/showthread.php?p=498412
من جانبه، قال جمال عزيز، سكرتير عام شعبة الأسمدة باتحاد الغرف التجارية أن قرار الحكومة برفع سعر نترات الأمونيا من ١٢٥٠ جنيهاً للطن إلى ١٤٠٠ يأتى فى إطار توجه عام بتقريب الفارق السعرى بين السوقين المحلية والعالمية لتشجيع القطاع الخاص على الاستيراد من الخارج لسد احتياجات السوق المحلية، حيث يصل السعر المحلى لنترات الأمونيا إلى ١٤٠٠ جنيه بعد الزيادة، بينما يصل السعر العالمى إلى ١٥٨٠ جنيهاً للطن.
الموضوع الأصلى من هنا: http://www.**********.com/showthread.php?t=317993&page=11

aboamro
09 - 02 - 2010, 10:32
اتجاه حكومى لإلغاء دعم الأسمدة.. وزيادة أسعار توريد المحاصيل
المصري اليوم الثلاثاء 9 فبراير 2010 1:37 م


أكد مسؤول حكومى بارز اتجاه الحكومة إلى إلغاء الدعم الموجه للأسمدة، الذى يتم تخصيصه لصالح المزارعين عبر صندوق موازنة الأسعار، فى خطوة لسد الفارق بين السعرين الحقيقى والمدعوم للأسمدة محليا.

وقال المسؤول إن هذه الخطوة ستتم بالتزامن مع تعويض الفلاحين عبر زيادة أسعار توريد المحاصيل لبنك التنمية الزراعية التى أعلنتها الحكومة فى وقت سابق، وتضمنت رفع سعر شراء محصول قصب السكر إلى 234.5 جنيه بدلا من 200 جنيه والقمح إلى270 جنيها.

وبلغ إجمالى دعم الأسمدة ، حسب آخر بيانات صادرة عن صندوق موازنة الأسعار نحو 900 مليون جنيه تحملتها وزارة المالية نيابة عن الوزارات الأخرى.

ورأى المسؤول، الذى فضل عدم ذكر اسمه، أن انتقال تبعية وإدارة صندوق موازنة الأسعار من وزارة الزراعة إلى «المالية» مطلع العام المالى الجارى 2009-2010 سيوفر الشفافية والإفصاح عن أداء الصندوق وحجم الدعم خلال الموازنة العامة للدولة، وهو ما لم يتوافر قبل نقل تبعية الصندوق.

وأكد أن وزارة الزراعة تدرس عدة آليات جديدة ، على رأسها تكوين شراكة مع القطاع الخاص بغرض إشراكه فى توزيع الأسمدة الواردة من المصانع الحكومية على أن تحتفظ الحكومة بالنصيب الأكبر فى الكيان الجديد لضمان التوزيع العادل وعدم حدوث أيه تلاعب فى الأسعار والكميات الموزعة.

من جانبه، أكد جمال عزيز، سكرتير عام شعبة الأسمدة باتحاد الغرف التجارية، أن الزيادة المقررة من الحكومة فى أسعار الأسمدة ، خلال الأسبوع الماضى ستساعد الحكومة على خفض فاتورة الدعم.

كانت وزارة الزراعة، قد قررت فى 2008 قصر حق توزيع 8 ملايين طن من الأسمدة فى السوق المحلية على 1200 فرع لبنك التنمية والائتمان الزراعى مع حرمان القطاع الخاص والجمعيات التعاونية من الحصص التى كانت تتسلمها.

aboamro
15 - 02 - 2010, 22:53
هما الجماعة بتوع مجلس ادارة سماد مصر مافيش لا حس ولا خبر ... مافيش اى اخبار او تطوير او تعليق على الشركة او القطاع ... الله يرحم رئيس مجلس الادارة السابق كان نشيط ...

ammora
16 - 02 - 2010, 04:34
فلبي حاسس ان السهم ده هيطير فجاة
هو و اسهم هذا القطاع الواعد
:02::02::02:
:v9v9net_059::v9v9net_059::v9v9net_059:

ammora
17 - 02 - 2010, 14:26
أمين أباظة: نسعي لخلق منافسة بين الموزعين.. حفاظاً علي استقرار الأسعار
شرم الشيخ إسكندر أحمد:
أعلن أمين أباظة وزير الزراعة واستصلاح الأراضي أنه في ظل حالة الاستقرار التي يشهدها سوق الأسمدة سيتم السماح للقطاع الخاص بدخول عملية التوزيع وفق ضوابط وآليات محددة.
قال في مؤتمر صحفي عالمي الليلة الماضية علي هامش المؤتمر الوزاري العربي الأفريقي بمدينة شرم الشيخ إن الهدف من هذا الإجراء خلق منافسة بين الموزعين تساهم في استقرار الأسعار بإيجاد أكثر من قناة يمكن من خلالها الحصول علي الأسمدة.
أضاف أن الحكومة لم ولن تتخلي عن المزارع وأنها تعمل علي توفير المنتج بأسعار تتوافق مع الأسعار العالمية وتتحمل الدولة أي زيادة في الأسعار للتخفيف عن المزارعين.
أوضح أنه في حالة حدوث أي ممارسات تؤثر علي استقرار الأسواق أو التلاعب في الأسعار تتدخل الحكومة علي الفور لضبط المتلاعبين وحماية الأسواق.
أشار أباظة إلي أن الاستثمار في توشكي واعد. وأن المشروع يشهد نهضة في معدلات التنفيذ والأداء خاصة مع اقتراب العمل في السحارة أسفل الفرع رقم "3" لتوصيل المياه إلي مساحات جديدة.
أكد أباظة أنه سيتم عرض ما توصل إليه المؤتمر الوزاري العربي الأفريقي للتنمية الزراعية والأمن الغذائي علي القمة العربية التي ستعقد في ليبيا.

aboamro
21 - 02 - 2010, 00:47
السبت، فبراير 20، 2010
أباظة‏:‏ السماح للقطاع الخاص بتوزيع الأسمدة خلال أسابيع
‏وزارة الزراعة واستصلاح الأراضي وضعت مخططا شاملا يسمح للقطاع الخاص بالدخول في توزيع الأسمدة والحصول علي حصة من الانتاج المحلي لتسويقها داخليا وخارجيا خلال الأسابيع المقبلة‏.وفق ضوابط صارمة تضمن عدم ظهور أي احتكارات في السوق أو أي ممارسات قد تضر بمصالح المزارعين‏.‏أمين أباظة وزير الزراعة واستصلاح الأراضي أوضح أن الحكومة لن تسمح‏,‏ مجددا بأي اختناقات في سوق الأسمدة‏,‏ قائلا إنها ستخضع لآليات العرض والطلب بإشراك شركات الأسمدة التابعة للقطاع الخاص في استيرادها وتوزيعها وطرحها بأسعار تنافسية‏,‏ وعدم اقتصار توزيع الأسمدة علي بنك التنمية والائتمان الزراعي‏,‏ لضمان عدم حدوث اختناقات في السوق ولعدم احتكار شركات بعينها توزيع الأسمدة الأزوتية‏.‏وأكد أن مصر لديها فائض كبير في انتاج الأسمدة الازوتية وهو ما يعكس رؤية الدولة المتعلقة بتحرير سوق الأسمدة مع منحها صلاحيات التدخل لمنع حدوث اختناقات في هذه السوق أو سيطرة إحدي الشركات علي هذه السوق المهمة لحماية المزارعين وتوفير مستلزمات الانتاج بأسعار مناسبة‏.‏وأكد أن الدولة ستتدخل لدعم أسعار الأسمدة الزراعية في حالة حدوث أي زيادة كبيرة في الأسعار العالمية بما يثقل كاهل المزارعين ويؤدي الي ارتفاع تكلفة الانتاج الزراعي‏,‏ مشيرا الي أن الأسعار في السوق المحلية ستكون بنفس السعر العالمي خلال الفترة الحالية مما لا يدعو الي أي تدخل في تلك المرحلة مشيرا الي أن الدولة مع تحرير أسعار بيع الأسمدة‏,‏ لكن في ظل ضوابط‏,‏ وفي حالة اكتشاف حدوث أي تلاعب ستردع الحكومة الشركات‏.‏

aboamro
21 - 02 - 2010, 09:52
«المالية» ترفض مقترحاً لـ «الزراعة» بإنشاء شركة خاصة لتوزيع الأسمدة

كتب أشرف فكرى وناجى عبدالعزيز عبدالرحمن شلبى 21/ 2/ 2010
أكد مصدر فى الاتحاد العام للغرف التجارية أن الدكتور يوسف بطرس غالى، وزير المالية، رفض مقترحا لوزارة الزراعة واستصلاح الأراضى، بالسماح للقطاع الخاصة بالمشاركة فى توزيع الأسمدة من خلال تأسيس شركة لهذا الغرض.

وقال المصدر فى تصريح خاص لـ«المصرى اليوم» إن غالى برر لوزير الزراعة أمين أباظة رفضه، بعدم قانونية الاقتراح، لاصطدامه بقانون المنافسة ومنع الممارسات الاحتكارية ويضع سلعة استراتيجية مثل الأسمدة فى يد جهة واحدة غير حكومية. وأشار المصدر إلى أن «الزراعة» حاولت إقناع «المالية» بأن تحديد الأسعار سيتم وفق ضوابط وآليات تحددها الحكومة، غير أن غالى تمسك بضرورة تعدد قنوات التوزيع أيضا وعدم قصرها على شركة واحدة.

كانت «المصرى اليوم» قد كشفت مؤخرا أن وزير الزراعة منح تجار وموزعى الأسمدة المعتمدين لدى الجمعية المصرية لموزعى الأسمدة موافقة مشروطة على عودتهم إلى مجال التوزيع، شريطة عدم الإخلال بمنظومة التسويق والأسعار الطبيعية، بجانب اشتراطه تأسيس الجمعية شركة مساهمة بالتعاون مع بنك التنمية والائتمان الزراعى والجمعيات التعاونية، بهدف شراء إنتاج مصانع الأسمدة وبيعه فى السوق المحلية بسعر واحد يتفق عليه بين الجانبين لعدم إحداث طفرات سعرية متفاوتة.

ومن جانبه، قال محمد الخشن، نائب رئيس الجمعية المصرية لموزعى الأسمدة، لـ«المصرى اليوم»، إن أكثر من 150 عضوا فى الجمعية ينتظرون الخطوات التنفيذية لتعهد وزير الزراعة بالسماح للقطاع الخاص بالعودة إلى تجارة الأسمدة، مشيراً إلى استعداد أعضاء الجمعية تقديم الضمانات الكفيلة بالحفاظ على توازن واستقرار الأسعار.

يأتى هذا فى الوقت الذى، أكد فيه الدكتور سعد نصار، مستشار وزارة الزراعة، أن الاتصالات الحكومية الدائرة حاليا حول النظام الجديد لتسويق الأسمدة، تهدف إلى استعادة القطاع الخاص لحصة تسويقية تتراوح بين 20 و30% من الإنتاج فقط. وشدد نصار فى تصريحات خاصة على أن التعديلات التى يجرى التفاوض لتطبيقها لا تعنى تحريراً كاملاً لتجارة الأسمدة، لأن الدولة ستعود للتدخل فى التسويق أو من خلال الدعم حال معاودة الأسعار العالمية الارتفاع.

وأشار إلى أن انخفاض أسعار الأسمدة وتساويها محليا وعالميا خلق فائضاً فى المخازن، الأمر الذى يفوق القدرة على تسويقها من جانب المنتجين والمسوقين. وأوضح مستشار وزير الزراعة أن الوضع الجديد لسوق السماد يتطلب استعادة دور القطاع الخاص فى تسويق السماد، بدلا من استحواذ بنك التنمية الزراعى وحده عليها.

وأضاف أن نظام تسويق الأسمدة الذى يجرى التفاوض لتعديله، يتضمن تولى بنك التنمية والائتمان الزراعى تسلم إنتاج اليوريا والنترات من الشركات العامة وتوزيعها فى السوق عبر فروعه أو عبر الجمعيات الزراعية، كما يتولى البنك الاستيراد إذا كان الإنتاج المحلى غير كاف للاستهلاك الزراعى على أن يسوق السماد المستورد بنفس الطريقة السابقة.

وأكد أن عودة القطاع الخاص للسوق يجب أن تتم وفق ضوابط وشروط أبرزها وجود ضمانات بعدم ارتكابه لأى ممارسات احتكارية قد تؤدى لخلق سوق سوداء مرة أخرى، لافتا إلى وجود مناقشات حاليا بهذا الشأن مع الجمعية المصرية لتجار وموزعى الأسمدة.

وقال نصار إن الشروط والضوابط تتضمن أيضا إلزام بنك التنمية والائتمان الزراعى بتكوين مخزون استراتيجى يتم استخدامه حال حدوث ممارسات احتكارية من جانب القطاع الخاص أو حال عودة السوق السوداء فى توزيع الأسمدة، على أن تكون هناك رقابة من جانب الوزارة على هذا الوضع.

aboamro
21 - 02 - 2010, 09:54
«الزراعة»: حصة القطاع الخاص فى الأسمدة لن تتعدى 30%

كتب ناجى عبدالعزيز وأشرف فكرى وعبدالرحمن شلبى 21/ 2/ 2010
كشف الدكتور سعد نصار، مستشار وزارة الزراعة، أن المشاورات الحكومية الدائرة حالياً حول النظام الجديد لتسويق الأسمدة تهدف إلى منح القطاع الخاص حصة تسويقية تتراوح بين 20 و30% فقط من الإنتاج.

وشدد نصار فى تصريحات لـ«المصرى اليوم» على أن الوضع الجديد لسوق الأسمدة يتطلب استعادة دور القطاع الخاص، بدلا من استحواذ بنك التنمية الزراعى منفرداً على السوق. وأضاف أن نظام تسويق الأسمدة الذى يجرى التفاوض لتعديله، يتضمن تولى بنك التنمية والائتمان الزراعى تسلم إنتاج اليوريا والنترات من الشركات العامة وتوزيعها عبر فروعه أو الجمعيات الزراعية، كما يتولى البنك الاستيراد إذا كان الإنتاج المحلى غير كاف للاستهلاك.

وأكد أن عودة القطاع الخاص للسوق يجب أن تتم وفق ضوابط وشروط أبرزها وضع ضمانات تمنع الممارسات الاحتكارية وظهور السوق السوداء، لافتا إلى وجود مناقشات حالياً بهذا الشأن مع الجمعية المصرية لتجار وموزعى الأسمدة.

وقال نصار إن الشروط والضوابط تتضمن أيضا إلزام بنك التنمية والائتمان الزراعى بتكوين مخزون استراتيجى لاستخدامه حال حدوث ممارسات احتكارية من جانب القطاع الخاص أو حال عودة السوق السوداء. وأضاف أن الوزارة قررت، فى ظل هذا الوضع، زيادة مقررات الفدان 25%، والسماح لملاك الأراضى الزراعية داخل وخارج الزمام بالحصول على السماد بالكميات المحددة بمقررات كل محصول.

ammora
21 - 02 - 2010, 17:59
هو فيه ايه؟
اخر سعر 13.72 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟:nosure::nosure::nosure:
:medium-smiley-026::medium-smiley-026::medium-smiley-026::medium-smiley-026::medium-smiley-026:

ammora
24 - 02 - 2010, 00:30
اغلاق 13.28:nosure:

ammora
28 - 02 - 2010, 01:43
هو مفيش حد معاه السهم ده غيري؟؟؟

ammora
01 - 03 - 2010, 13:37
سهم مضاربات صحيح

مدنى
03 - 03 - 2010, 00:59
هو مفيش حد معاه السهم ده غيري؟؟؟

السهم فى قاع واللى فى قاع لازم يتجمع هل سيكون ايجفرت هو قائد القطاع

مدنى
04 - 03 - 2010, 01:03
الحمد لله

amel2003
04 - 03 - 2010, 01:51
انظر على الشارت المرفقوقول رائيك فيه

http://img35.imageshack.us/img35/8447/smfr.jpg

ammora
04 - 03 - 2010, 09:37
قصدك ايه؟
كسرنا خط الاتجاه الصاعد?

ammora
04 - 03 - 2010, 09:43
وفيه كمان اشارة دخول
و لكن ما الؤشر الذي تستخدمه في هذا البرنامج؟

مدنى
04 - 03 - 2010, 13:10
وفيه كمان اشارة دخول
و لكن ما الؤشر الذي تستخدمه في هذا البرنامج؟
ارى تجميع هائل للسهم فى هذه المنطقة

amel2003
04 - 03 - 2010, 13:14
وفيه كمان اشارة دخول
و لكن ما الؤشر الذي تستخدمه في هذا البرنامج؟


اشارة دخول متوسطة الثقة ولكن من متابعتى للسهم شايفة انه هايعكس اتجاه كويس ويكسر 14.22 قريبا جدا

بالنسبة للمؤشر
مؤشر الاشكال العاكسة فى برنامج الويلث لاب

ويمكن المتابعة فى الرابط التالى
http://www.esgmarkets.com/forum/showthread.php?t=83471&page=1

bondoknono
04 - 03 - 2010, 13:55
ان شاء اللة السهم حيعمل شغل كويس
والقرار حينزل بتحرير الاسمدة وحيكسر الدنيا:Taj35:

خالد مصطفي
04 - 03 - 2010, 14:06
لقد اشتريت السهم علي سعر 13.30 اريدمعرفة نقاط الدعم والمقاومة

مدنى
04 - 03 - 2010, 14:21
لقد اشتريت السهم علي سعر 13.30 اريدمعرفة نقاط الدعم والمقاومة
المقاومة الاولى13.49 المقاومة الثانية13.64 الدعم الاول13.17 الدعم الثانى13.02 دى وجهة نظرى ممكن تكون صح وممكن تكون غلط تحياتى اخى خالد

خالد مصطفي
04 - 03 - 2010, 14:30
المقاومة الاولى13.49 المقاومة الثانية13.64 الدعم الاول13.17 الدعم الثانى13.02 دى وجهة نظرى ممكن تكون صح وممكن تكون غلط تحياتى اخى خالد
شكرا استاذ مدني علي الرد ومعاك في سماد مصر والعالمية *** والود متصل بيننا لما فية الخير للجميع ان شاء اللة***

مدنى
04 - 03 - 2010, 14:32
شكرا استاذ مدني علي الرد ومعاك في سماد مصر والعالمية *** والود متصل بيننا لما فية الخير للجميع ان شاء اللة***
انت الود والاخلاق الرفيعة اخى الاستاذ خالد وارجوا الحذر من العالمية فى هذه الفترة

bondoknono
07 - 03 - 2010, 09:24
هانت :nosure: انشاء اللة

aboamro
08 - 03 - 2010, 22:53
مجلس الشعب يناقش أسعار الأسمدة وخطة الحكومة في مجال توفير الاحتياجات اللازمة للزراعة
وكالة أنباء الشرق الأوسط الاثنين 8 مارس 2010 9:54 م


ناقش مجلس الشعب خلال جلسته اليوم برئاسة الدكتور أحمد فتحى سرور رئيس المجلس تقرير لجنة الزراعة والرى بشأن موضوع أسعار الأسمدة وارتفاع أسعار سماد النترات وخطة الحكومة فى مجال توفير الاحتياجات اللازمة للزراعة المصرية والتوجهات الأخيرة نحو تحرير أسعارها وتأثير ذلك على الزراعيين ، كما ناقش أسعار الحاصلات الزراعية الرئيسية وعدم التناسب بين الأسعار المعلنة من قبل الحكومة وتكلفة عملية الانتاج الزراعى بالاضافة إلى فرض غرامات على الزراعيين المخالفين الذين قاموا برى وزراعة الأرز العام الماضى.

وقد أوصى التقرير بضرورة الا تتم دراسة السياسة السعرية للحاصلات الزراعية الأساسية من جانب الحكومة منفردة لان التقرير يتم على أساس التكلفة المقدرة من جانب أجهزتها ولكن يجب أن تشترك مع الحكومة فى هذه الدراسة اللجان المتخصصة فى مجلسى الشعب والشورى وممثلو الفلاحين فى التنظيمات السياسية والشعبية ، فضلا عن أنه لايمكن أن يكون السعر العالمى هو المعيار فى عملية تقدير الأسعار للمحاصيل الرئيسية المحلية الا بعد تهيئة المناخ وتطوير منظومة الزراعة المصرية لتتمشى مع الأسواق العالمية ، فضلا عن خلق آليات تجنب الفلاحين الاضطرابات التى تتعرض لها الأسعار العالمية مثل إنشاء صناديق لموازنة الاسعار ، وتفعيل دورها.

وطالب التقرير باستمرار النظام المعمول به حاليا فى توزيع الأسمدة والتمسك بدور بنك التنمية والتعاونيات فى استلام وتوزيع السماد على الفلاحين لمدة عامين ولايتم تحرير الاسعار الا بعد انقضاء هذه المدة.

وأوصى التقرير بوقف تنفيذ غرامات الارز مؤقتا لمدة سنة ، على أن يكون الايقاف نهائيا إذا ماتم الالتزام فى العام الحالى بالشروط التى يحددها القانون واللائحة التنفيذية بشأن زراعة الأرز وفقا للقواعد التى يحددها وزير الموارد المائية والرى .. كما توصى اللجنة بدعم الزراعيين لتمكينهم وتشجيعهم على الانتاج الزراعى وفقا للسياسة الزراعية بما فى ذلك شراء الأسمدة ومستلزمات الانتاج بأسعار معقولة يتحملها الفلاح وأن تعرض الحكومة سياستها فى هذا الشأن على المجلس.

وقال الدكتور محمد نصر علام وزير الرى أن مصر لديها خطة مائية اعتمدت منذ عام 2003 إلى 2017 حتى تفى الاحتياجات المائية بالكامل .. مشيرا إلى أن مصر ماضية بخطة وليس بطريقة عشوائية .

وأضاف وزير الرى أن الخطة المائية التى وضعتها الدولة تقوم على استخدام المياه بطريقة مثلى فى الزراعة ، موضحا أن مياه فيضان النيل لهذا العام أقل خامس فيضان خلال 100 سنة الأخيرة.

وأشار الوزير لوجود تعاون مصرى مع دول حوض النيل ، حيث تم حفر مايقرب من 26 بئر فى دارفور وصرف 26 مليون دولار فى جنوب السودان ومشروع فى تنزانيا 22 مليون دولار وغيرها من مشروعات التعاون مع دول حوض النيل .

وأكد الوزير أنه قام ب 25 زيارة لدول حوض النيل خلال الفترة الأخيرة مما يدل على التعاون المثمر مع هذه الدول.من جانبه ، قال الدكتور مفيد شهاب وزير الدولة للشئون القانونية والمجالس النيابية أن الدولة ساهمت بجهود كبيرة من أجل توفير الأسمدة منذ عام 2008 ، حيث
أدت جهودها إلى توفير الأسمدة بأسعار مناسبة.

وأضاف الدكتور مفيد شهاب أن الحكومة قامت بحل مشكلة الاسمدة وأسعارها حيث ارتفعت الأسمدة عالميا إلى 900 دولار أمريكى أى 5000 جنيه مصرى ، فقامت الحكومة بشراء كميات إضافية بسعر 1500 جنيه أى بدعم 3500 جنيه تدعيما للطن خلال الصيف الماضى .

وأوضح الدكتور مفيد شهاب أن دعم الدولة للاسمدة بلغ 700 مليون جنيه وهذا يؤكد أن الحكومة تقف مع الفلاح والشعب وليس كما أثار النائب حمدى الطحان أن الحكومة ضد الفلاح .

وكان المجلس قد ناقش عدة طلبات إحاطة مقدمة من عدد من الأعضاء خلال الجلسة حول فرض غرامات على مزارعى الارز وعدم اتباع نظام الدورة الزراعية لترشيد استخدام مياه الرى ،وضرورة تقديم الدعم اللازم للفلاحين وزيادة أسعار الاسمدة .

aboamro
08 - 03 - 2010, 22:54
لو حد فاهم حاجة يفهمنا معاه ...؟!!
:medium-smiley-026:

aboamro
11 - 03 - 2010, 10:53
اسم الشركة : سماد مصر (ايجيفرت) كود الترقيم الدولي : Egs51191c012 القوائم المالية عن الفترة :من 01/01/2009 الى 31/12/2009 صافي الربح
البورصة المصرية الخميس 11 مارس 2010 10:17 ص

اسم الشركة : سماد مصر (ايجيفرت)
كود الترقيم الدولي : Egs51191c012
القوائم المالية عن الفترة :من 01/01/2009 الى 31/12/2009
صافي الربح : 2,369,671 جنيه مصري
ارقام المقارنة عن الفترة : من 01/01/2008 الى 31/12/2008
صافي الربح لفترة المقارنة : 5,269,372 جنيه مصري
تقرير مراقب الحسابات : مرفق
المصدر : سماد مصر (ايجيفرت)

ammora
11 - 03 - 2010, 11:07
يعني تراجع حولي 50%
مش مهم
المهم لسه كسبان وتاثير الازمه العالمية برضه
هنشوف تاثير الخبر ده ايه في الفترة القادمة
المهم تماسك السوق

aboamro
17 - 03 - 2010, 22:45
الله يلعن ده سهم ... 9 مليون سهم ومافيش ميكر قادر يلم التداول الحر بتاع السهم ويطلع بالسهم ... الصراحة حاجة تقرف ...

ammora
18 - 03 - 2010, 01:43
صبرا جميلا
هذا السهم يصعد فجاة
ان شاء الله

mnoon
18 - 03 - 2010, 03:06
صبرا جميلا

هذا السهم يصعد فجاة

ان شاء الله


فعلا سيصعد فجأتن-- بس في الحلم !!!
سهم مقرف الله يسامحه اللي شار بيه--
يلا -- العوض من الله -- وعلي الله

ammora
18 - 03 - 2010, 12:49
هانت

aboamro
22 - 03 - 2010, 02:49
وزارة الزراعة تدرس منح القطاع الخاص‏25%‏ من توزيع الأسمدة

أعلن محمد الخشن رئيس الشعبة العامة لشركات توزيع الأسمدة أن وزارة الزراعة تدرس منح القطاع الخاص نحو‏25%‏ من توزيع الأسمدة في مصر والباقي للتعاونيات وبنك التنمية الزراعية‏,‏ مشيرا إلي أن الموسم الزراعي المقبل متخم بالمشكلات‏,‏ وأن العجز المحلي يقدر بمليوني طن‏,‏ ما يمثل‏20%‏ من حجم الإنتاج المحلي‏,
‏ وأنه ستتم تغطية هذا العجز واستيراده من شركات المناطق الحرة‏.‏
وقال إن وزارة الزراعة تدرس إعطاء القطاع الخاص نحو‏25%‏ من توزيع الأسمدة في مصر والباقي للتعاونيات‏,‏ مشيرا إلي أن القطاع الخاص رفض أن يحصل علي جزء من حصة بنك التنمية‏,‏ لأن البنك يعطي سعرا لا يشمل تكاليف النقل والشحن‏,‏ وأن القطاع الخاص يسعي للحصول علي شرعية في سوق الأسمدة مثل بنك التنمية‏,‏ كما أن البنك يواجه مشاكل متراكمة من الماضي في صور أرصدة بضاعة أسمدة‏,‏ ويسعي لتصدير تلك المشكلات للقطاع الخاص‏.‏
وأشار الخشن إلي أننا مقبلون علي موسم مليء بالمشكلات‏,‏ وبالتالي سيتم تحميل المسئولية علي القطاع الخاص‏.‏
وقال إن هناك مشكلة تتعلق بعجز النترات أمام الاستهلاك المحلي تقدر بـ‏1,2‏ مليون طن في العام خلال المرحلة المقبلة مقابل إنتاج لا يزيد علي‏800‏ ألف طن يتم استيراده من شركات المناطق الحرة بواقع‏1500‏ جنيه لسعر طن النترات العالمي بزيادة علي أسعار البنك‏,‏ وهي‏1400‏ جنيه للطن مقابل‏1750‏ جنيها لليوريا مقابل‏1500‏ جنيه لسعر البنك تتحمل الفارق في السعر الشركات المنتجة‏.‏
وقال إنه لا يوجد أي عجز في اليوريا‏,‏ وقال إن برنامج توزيع الأسمدة يضمن عدم ارتفاع الأسعار ووصولها للمزارعين وتخضع لرقابة جهاز رقابي في كل محافظة لرفع مؤشرات الأسعار بشكل دوري ومعاقبة أي مخالف بإيقاف حصته ومصادرة التأمين‏.‏
وقال إن شركات القطاع الخاص تسعي للتعاون مع وزارة الزراعة والأجهزة الرقابية لمتابعة وصول الأسمدة بشكل منتظم للمزارعين‏.‏
وقال إن الهدف من دخول القطاع الخاص لتجارة الأسمدة هو تغطية احتياجات البنك في المناطق الجديدة والتي تمثل‏40%‏ من مساحة مصر المزروعة‏.‏
وقال الخشن إن القطاع الخاص موجود في مدن الصعيد والطريق الصحراوي من القاهرة والإسكندرية والقنطرة شرق والسويس وشرق العوينات وتوشكي‏,‏ وهذه المناطق لا توجد فيها التعاونيات ولا البنك‏..‏ وقال إن الإنتاج الذي تحصل عليه التعاونيات يتسرب إلي القطاع الخاص‏,‏ وأنه سيتم وضع منظومة تمنع السمسرة والعمولات التي يتحملها في النهاية المزارع‏.‏
وردا علي سؤال حول عدم لجوء القطاع الخاص للاستيراد‏,‏ قال الخشن إن أسعار استيراد الأسمدة تزيد علي السعر المحدد من قبل وزارة الزراعة بنحو‏150‏ جنيها للطن وسيتم استيراد النترات وطرحها في الأسواق بأسعار تقل عن أسعار البنك وتعرض القطاع الخاص لخسائر بسبب قيام البنك بالبيع بأسعار أقل من الدعم الذي يحصل عليه‏..‏ متسائلا عن ضرورة وجود ضمانات للمنافسة العادلة بين القطاع الخاص والبنك‏.‏
وقال إن القطاع الخاص استورد نحو‏150‏ ألف طن في العام الماضي وتعرض لخسائر ضخمة بعد قيام البنك ببيع الطن من النترات بـ‏1150‏ جنيها بدلا من‏1400‏ جنيه للطن‏,‏ حيث اضطر القطاع الخاص إلي البيع بالسعر نفسه‏.‏
ويقول الخشن‏:‏ ليس من المعقول أن تستمر أزمة السماد في دولة بحجم مصر لمدة‏15‏ عاما من عامي‏1995‏ إلي‏2010‏ دون تدخل جذري من الحكومة ووزارة الزراعة‏.‏
وذكر رئيس الشعبة العامة لشركات توزيع الأسمدة بالاتحاد العام للغرف التجارية أن الإنتاج المخطط للشركات المصرية غير المنطقة الحرة يصل إلي‏7.15‏ مليون طن‏,‏ موزعة علي شركات أبوقير‏,‏ والدلتا‏,‏ والنصر‏,‏ وكيما‏,‏ وأن حجم الاستهلاك المحلي للمزارعين من الأسمدة يصل إلي‏9.25‏ مليون طن بنسبة‏15.5%‏ وفقا لأرقام وزارتي الزراعة والصناعة‏.‏
وقال الخشن إنه قد تزايد الاستهلاك بعد التغييرات التي طرأت علي معدل الاستهلاك والتركيب المحصولي والتغيير الذي طرأ علي الأصناف الجديدة في المحاصيل الزراعية الرئيسية والخضراوات والفاكهة‏.‏ وأضاف أن أرقام الإنتاج والاستهلاك تكشف عن وجود عجز يقدر بمليوني طن يضم‏700‏ ألف طن ويوريا وكمية‏500‏ ألف طن يوريا و‏400‏ ألف طن نترات‏,‏ وهو ما يمثل‏20%‏ من حجم الإنتاج المحلي‏.‏
وقال‏:‏ إنه تتم تغطية العجز باستيرادها من مصنع المنطقة الحرة بالأسعار رالعالمية بواقع‏300‏ ألف طن من شركة حلوان‏,‏ و‏50‏ ألف طن من الشركات المصرية‏,‏ و‏50‏ ألف طن من شركة الإسكندرية‏,‏ ويتم توريد هذه الكمية وهي‏400‏ ألف طن بصورة شهرية منتظمة‏,‏ ويتم استيراد أكبر كمية من نترات النشادر وفق منظومة تغطية العجز‏.‏
وحول عملية توزيع الأسمدة قال الخشن إن عملية التوزيع تتم من خلال القنوات الثلاث‏,‏ وهي التعاونيات‏,‏ والقطاع الخاص‏,‏ وبنك التنمية الزراعية‏,‏ مع التزام كل قناة باستيراد كمية تعادل‏20%‏ من حصتها من المنطقة الحرة أو من الخارج طبقا للأسعار العالمية‏.‏
وحول وجود دعم لشركات الأسمدة قال الخشن إنه لا يوجد دعم بالمعني المتعارف عليه للدعم‏,‏ لكن هناك سعر متوسط للكميات المحلية والكميات المستوردة‏,‏ وفقا لـ‏2075‏ جنيها للطن من اليوريا‏,‏ و‏1600‏ جنيه لطن النترات‏.‏
وقال‏:‏ إنه سيتم تحديد حصص المحافظات وفقا للمساحة والتركيب المحصولي‏,‏ وسيتم تقسيم حصة كل محافظة من التعاونيات والقطاع الخاص وبنك التنمية‏,‏ كما سيتم تقسيم الاحتياجات إلي يوريا ونترات وسلفات النشادر‏,‏ وسيتم تقسيم حصة كل قطاع علي أشهر العام طبقا للاحتياجات الشهرية‏,‏ ويكون هذا التقسيم ملزما لشركات الإنتاج‏,‏ وأيضا عمليات الاستيراد‏,‏ وقال الخشن إنه تم الاتفاق مع شركات المناطق الحرة علي نظام تسليم كميات اليوريا للقطاعات الثلاثة‏,‏ أما نترات النشادر فسيتم استيرادها من الخارج‏.‏ في الوقت نفسه قررت جمعية منتجي الأسمدة المصرية البدء في إجراءات تأسيس شركة مساهمة تضم‏116‏ شركة لتجارة وتوزيع الأسمدة ككيان اقتصادي كبير من القطاع الخاص لشراء الأسمدة وتوزيعها بهدف مراعاة التوزيع الجغرافي العادل للمحافظات والقري‏,‏ ويخضع هذا التوزيع لنظام رقابي صارم لا يسمح بالتلاعب في الأسعار‏.‏
وذكر شريف الجبلي رئيس غرفة الصناعات الكيماوية أنه سيتم تأسيس الشركة برأس مال مصدر‏60‏ مليون جنيه‏,‏ ورأس مال مدفوع‏15‏ مليون جنيه‏.‏
وأضاف أن إنشاء هذا الكيان يهدف لاستعادة القطاع الخاص عرشه في إنتاج وتجارة الأسمدة‏,‏ وأضاف أن حصص الشركات في تلك الشركة المساهمة سيتم وفقا لمعيار حصص برأس مال يتراوح بين‏50‏ ألفا وربع مليون جنيه‏.‏
وقال إن الشركة المساهمة سوف تتعاقد مع مراكز الإنتاج بشكل مباشر‏,‏ كما أنها ستتولي عملية استيراد النترات المستخدمة في صناعة الأسمدة‏.‏

aboamro
22 - 03 - 2010, 02:51
وزير الزراعة يؤكد استمرار دعم الدولة للأسمدة
الأحد، 21 مارس 2010 - 19:11

أكد أمين أباظة، وزير الزراعة واستصلاح الأراضى، استمرار الدعم الذى تقدمه الدولة للأسمدة، حيث يتسلم المزارعون الأسمدة من بنوك التنمية والائتمان الزراعى والجمعيات الزراعية بأسعار تحمل الدولة نحو 400 جنيه للطن فى أسمدة اليوريا، و300 جنيه للطن فى الأسمدة الأزوتية.. مشيرا إلى ضرورة الاقتراب بأسعار الأسمدة من الأسعار العالمية للقضاء على أى اختناقات أو سوق سوداء فى الأسمدة فى الأعوام القادمة.

وقال الوزير إنه لتوافر الأسمدة تقرر طرح كميات منها تتراوح ما بين 30 إلى 40 ألف طن شهريا للقطاع الخاص والجمعيات الأهلية لبيعها للمزارعين والمنتجين بأسعار يتفق عليها.

جاء ذلك خلال افتتاح الوزير اليوم معرض زهور الربيع الذى أقيم بحديقة الأورمان بالجيزة، وتفتح أبوابه للجمهور بالمجان ولمدة أسبوعين، ويشترك فى المعرض 175 عارضا من وزارات الزراعة والقطاع العام والخاص ومراكز البحوث الزراعية والجامعات والمدارس المصرية.

وأضاف الوزير أنه تقرر تحديد أسعار استرشادية لاستلام المحاصيل الأساسية من المزارعين مثل القمح والذرة والقطن، وذلك للتيسير على المزارعين فى بيع إنتاجهم من هذه المحاصيل، حيث من المتوقع أن يتراوح سعر قنطار القطن من الأقطان المنتجة بالوجه القبلى على أساس 600 جنيه والقطن جيزة 86 على أساس 750 جنيها وجيزة 88 على أساس 850 جنيها، مشيرا إلى أن سعر الزراعة سيتم تحديده بعد التعرف على الأسعار
العالمية ولصالح المزارعين.

وقال أمين أباظة، وزير الزراعة واستصلاح الأراضى- فى تصريحاته خلال افتتاح معرض زهور الربيع اليوم- إن صادرات البطاطس فى العام الماضى ارتفعت إلى 420 ألف طن ومن المنتظر زيادتها هذا العام.

وحول مشاكل واضعى اليد على أراضى الدولة أكد الوزير أن تقنين الأراضى لواضعى اليد قبل عام 2006 سيتم الانتهاء منها قبل نهاية يونيو القادم وستباع بالأسعار التى تحددها اللجنة العليا لتثمين أراضى الدولة ، أما الأراضى التى تم وضع اليد عليها بعد عام 2006 سيتم تقنينها وبيعها لواضعى اليد بالمزاد العلنى .

وأشار إلى أن الدولة تشجع طرح الأراضى الجديدة بسيناء ووادى النطرون والصعيد بحق الانتفاع لمدة تتراوح ما بين 49 إلى 99 عاما.

وأوضح الوزير أن صناعة الزهور فى مصر تزداد وتسير فى الطريق الصحيح وأن مساحة المعرض هذا تقام على 30 ألف متر مربع أى بزيادة 8 آلاف متر مربع عن العام الماضى، مشيرا إلى أن صادرات الزهور قد ازدادت فى العام الماضى بنسبة 30% عن العام السابق، ومن المنتظر زيادتها فى العام الحالى بنسبة تصل إلى 30% بعد فتح أسواق جديدة للزهور ونباتات الزينة فى أوروبا ودول الخليج.

وأضاف أن المعرض يشهد أنواعًا متعددة وجديدة من الأزهار ونباتات الزينة النادرة والتى يتم الإقبال عليها من الأسواق الأوروبية والآسيوية.

وحول التوسع فى الإرشاد الزراعى وتوعية المزارعين قال الوزير "إننا نفكر فى عمل قناة تليفزيونية متخصصة للزراعة تبث فى اليوم من 7 إلى 8 ساعات بأسلوب سهل وبسيط يتضمن معلومات حديثة للفلاح".

ومن جانبه قال المهندس محمد مصطفى رئيس الإدارة المركزية للتشجير إن الأزهار ونباتات الزينة المعروضة فى المعرض تقدر قيمتها بنحو مليار جنيه، مشيرا إلى أنه لأول مرة يشهد المعرض إقبالا من رجال الأعمال وأعضاء السفارات الأجنبية فى مصر والطلبة وتلاميذ المدارس ومن عامة الجمهور.

ammora
26 - 03 - 2010, 17:07
السماد قادم
ان شاء الله
:02::02::02:

thegazy
30 - 03 - 2010, 23:05
اسم الشركة : سماد مصر (ايجيفرت) كود الترقيم الدولي : Egs51191c012 القوائم المالية عن الفترة :من 01/01/2009 الى 31/12/2009 صافي الربح
البورصة المصرية الخميس 11 مارس 2010 10:17 ص

اسم الشركة : سماد مصر (ايجيفرت)
كود الترقيم الدولي : Egs51191c012
القوائم المالية عن الفترة :من 01/01/2009 الى 31/12/2009
صافي الربح : 2,369,671 جنيه مصري
ارقام المقارنة عن الفترة : من 01/01/2008 الى 31/12/2008
صافي الربح لفترة المقارنة : 5,269,372 جنيه مصري
تقرير مراقب الحسابات : مرفق
المصدر : سماد مصر (ايجيفرت)


الجمعية العمومية تعتمد اليوم نتائج الأعمال وعدم توزيع أرباح عن العام المالي 2009 ,,,,,

aboamro
30 - 03 - 2010, 23:46
الأربعاء، مارس 31، 2010
الخبراء: تحرير سعر الأسمدة يوجد سوقا متوازنة ويدعم الشركات إيجابيا
ورغم المخاوف التي قد تأتي كردة فعل مباشرة لتحرير أسعار الأسمدة والخاصة بارتفاع الأسعار للفلاح فإن الخبراء طالبوا بأن يصل الدعم للفلاح مباشرة ويجب علي كل شركات الاسمدة الحكومية ايصال منتجاتها كاملة لبنك التنمية والائتمان الزراعي وعندها لن تكون هناك مشكلة أسعار للفلاح.


وحسب اولئك الخبراء فإن تحرير سعر السماد سيوجد سوقا تتماشي مع السوق العالمية صعودا وهبوطا وتجعل هناك أرباح معقولة للشركات العاملة في القطاع خاصة ان مصر من البلدان المنتجة للأسمدة بشكل كبير ومؤثر.

وانتقد الخبراء تصدير الشركات الخاصة للأسمدة في ظل وجود عجز محلي وزيادة في الاستهلاك.

في البداية يؤكد عبدالسلام الجبلي رئيس مجلس إدارة الشركة الدولية للمحاصيل الزراعية ان رفض مجلس الشعب تحرير سعر الاسمدة الازوتية سيكون له تأثير علي السوق ككل مما سيؤدي الي اتجاه الشركات تعمل بدائل لعدم تحريره.

وأوضح ان المشكلة ليست في تحرير سعره ولكن بتوفير الاسمدة لسد حاجة السوق خاصة في فصل الصيف.

أشار إلي ان القطاع الخاص يرفض تحرير سعره قبل توفيره بكميات يحتاجها السوق نظرا لان الاسعار العالمية غير معروفة.

أوضح كذلك انه يوجد عجز في السماد الازوتي في حدود مليون ونصف المليون طن سنويا مشيرا الي ان شركتين فقط من الشركات الحكومية تقوم باعطاء كل المنتج الي بنك التنمية بينما شركات موبكو وحلوان والمصرية للأسمدة والاسكندرية للأسمدة لا تقوم بإرسال الكميات المطلوبة للبنك مطالبا بأن يتم اعطاء جميع انتاج هذه المصانع وبنفس اسعار شركة أبوقير للاسمدة لبنك التنمية الزراعية مؤكدا انه إذا قامت هذه الشركات بارسال انتاجها الي البنك ستؤدي الي انتهاء هذه المشكلة.

ونوه الجبلي الي ان السوق بحاجة الي 400 الف طن خلال أشهر ابريل الي يولية مطالبا بان تقوم شركات القطاع الخاص بتوفير الاسمدة للسوق المحلي بدلا من تصديرها نظرا لانها تقوم بتصديرها بفارق 20% عن الأسعار المحلية ولذلك يجب مطالبتها بتوفير الاسمدة وباسعار مخفضة بدون 20%، فضلا عن انه إذا قامت الشركات الحكومية بتلبية احتياجات السوق الي جانب قيام الشركات الخاصة بتوفير الاسمدة سيؤدي ذلك الي اكتفاء السوق من الاسمدة مما يؤدي الي عدم الحاجة لتحرير سعره.

أما محمد عبدالله رئيس مجلس إدارة شركة أبوقير للأسمدة سابقا فيري ان الحكومة تقوم بدعم سعر الاسمدة بحيث تلزم الشركات الحكومية ومنها أبوقير للأسمدة والدلتا للأسمدة بسعر محدد تقوم بتحديده الحكومة بحيث يتم بيعه للفلاح بسعر منخفض للغاية عن السعر العالمي مؤكدا ان الحكومة تقوم بدعم السماد بشكل مباشر وغير مباشر ولكن المشكلة هي كيفية ايصال الدعم الي مستحقيه.

أوضح ان كل الانتاج الخاص بالشركات المملوكة للدولة يصل الي بنك التنمية الزراعية والجمعيات التعاونية بسعر منخفض للغاية وأقل بكثير من السعر العالمي.

يري انه مازالت اسعار السماد غير مبالغ فيها بحيث تصل نسبة السماد في المنتج من 12% الي 15% وهذه تعد نسبة غير مؤثرة علي المنتج النهائي أو التكلفة.

أشار إلي أن شركات القطاع الخاص لا تقوم بانتاج الأسمدة للسوق المحلي ولكن لتصديره نظرا لارتفاع سعره العالمي مما يؤثر علي السوق.

ويري محمود شعبان رئيس مجلس ادارة شركة الجذور القابضة لتداول الاوراق المالية ان تحرير سعر الاسمدة سيسهم في تحقيق توازن بين الاسعار العالمية والمحلية موضحا ان تحريره سيكون له أثر ايجابي للشركات المنتجة ولكن له تأثير سلبي علي الفلاح ولذلك سيتطلب من الحكومة دعمه في حالة ارتفاع الاسعار بالاضافة الي اهمية دعمها في المنتجات التي يتم تصديرها بحيث نستطيع المنافسة مشيرا إلي ان الدول الامريكية والاوروبية تقوم بدعم التصدير.

وأكد ان عدم دعم الاسمدة سيؤدي الي ايجاد سوق سوداء الي جانب استغلال بعض الموزعين والتجار مما يسهم في عدم وصول الاسمدة الي مستحقيها موضحا ان التحرير يمثل أهم آليات الاقتصاد الحر

aboamro
30 - 03 - 2010, 23:49
الأربعاء، مارس 31، 2010
سماد مصر إيجيفرت تسعى لتقوية الملاءة المالية للشركة والاستثمار بقطاعات جديدة
قال شريف عبد الباقى رئيس مجلس الإدارة والعضو المنتدب لشركة سماد مصر - إيجيفرت (smfr) بعد انعقاد الجمعية العامة العادية للشركة التي انعقدت اليوم الثلاثاء انه على الرغم من تبعات الأزمة الاقتصادية وتقلبات سوق الأسمدة الكيماوية محليا وعالميا فان شركة سماد مصر - ايجيفرت نجحت في الحفاظ على حقوق مساهميها بل زادت في عام 2009 عن عام 2008 نتيجة تحقيق أرباح لتصل حقوق المساهمين إلى أكثر من 59 مليون جنيه مقابل رأس المال البالغ 48 مليون جنيه.




وأضاف ان الشركة نجحت فى زيادة حجم أصولها طويلة الأجل بنسبة 3 % ليصل إلى أكثر من 33 مليون جنيه فى عام 2009.



وحول استثمارات الشركة أشار إلى ان الاستثمارات طويلة الاجل للشركة تتركز فى المساهمة في شركات صناعية جيدة الأداء ومستقرة وعلى سبيل المثال وليس الحصر شركة بولى سيرف للأسمدة والكيماويات والشركة العربية للكبريت والخامات والكيماويات المصحونة.



كما أشار إلى أن الشركة تعمل على تقوية ملاءتها المالية عن طريق إقامة مخازن مملوكة للشركة وكذلك تطوير أساليب الإنتاج في الشركة العربية للكبريت والخامات والكيماويات المصحونة. كما قال ان الشركة تدرس فرص الدخول فى استثمارات فى قطاعات أخرى.



وأوضح عبد الباقى انه رغم تحقيق الشركة أرباح في عام 2009 فان الجمعية العامة اعتمدت نتائج الاعمال ووافقت على ترحيل الارباح عن عام 2009 وذلك لمواجهة التزاماتها والانتهاء من استكمال المخازن وتطوير اعمال الشركة العربية للكبريت والخامات الكيماوية المصحونة حيث سينعكس ذلك ايجابيا على ارباح الشركة المستقبلية نتيجة زيادة المبيعات والإنتاج وتخفيض تكاليف التشغيل.

aboamro
30 - 03 - 2010, 23:54
الثلاثاء، مارس 30، 2010
أوراسكوم للانشاء تشتري وحدتين هولنديتين للأسمدة
أمستردام- رويترز




أعلنت مجموعة دي.اس.ام الهولندية للكيماويات بيع وحدتيها للاسمدة والميلامين الى أوراسكوم للانشاء والصناعة مما يعزز من عائدات وأرباح الشركة المصرية.



وقالت دي.اس.ام - التي بصدد التحول الى شركة متخصصة في المكملات الغذائية ومحسنات الاداء - الثلاثاء انها ستبيع الوحدتين مقابل 310 ملايين يورو ( 417 مليون دولار) الى أوراسكوم للانشاء والصناعة المصرية التي تعمل في قطاعي البناء والاسمدة.



وستتكبد الشركة خسارة دفترية في حدود 15 الى 20 مليون يورو ، وهو ما وصفه محللون بانه ثمن رخيص للصفقة بالنسبة لاوراسكوم للانشاء التي تسعى للتوسع في عمليات الاسمدة في الداخل والخارج.



وعلق فابيان سميتس المحلل لدى رابو للاوراق المالية على الصفقة قائلا "كنا نتوقع سعرا أعلى بقليل، لكنه رحب بالصفقة كونها ستسمح للشركة بالمضي قدما في استراتيجيتها.



واشار فايكي سيبسما الرئيس التنفيذي لدى دي.اس.ام الى ان الشركة ستكمل عمليات التخارج قبل القيام بأي صفقات استحواذ كبيرة.



وارتفعت أسهم دي.اس.ام في 0.1 % الى 32.86 يورو في أوائل المعاملات بينما ارتفع المؤشر العام للسوق 0.7%، وارتفع سعر السهم لاكثر من مثليه منذ سجل في 2008 أدنى مستوياته في خمس سنوات لكنه منخفض 6 % عن أعلى مستوياته في 12 شهرا عند 35.25 يورو الذي سجله في يناير كانون الثاني.



من جهتها، قالت "أوراسكوم" التي يسيطر عليها الملياردير ناصف ساويرس انها تدرس تقديم عروض لشراء شركات أسمدة وذكرت كوبرباس وحدة الاسمدة البرازيلية التابعة لمجموعة أنجلو أمريكان للتعدين كهدف محتمل.



ويرى محللون ان صفقة دي.اس.ام ستعزز عائدات وأرباح أوراسكوم لتفوق توقعاتهم السابقة كما ستساعد الشركة على بيع المزيد من الاسمدة النيتروجينية ذات هامش الربح المرتفع.



واشار بنك الاستثمار المصري بلتون فاينانشال في مذكرة الى ان هذه الصفقة بلا ريب خطوة الى الامام بالنسبة لقطاع الاسمدة في أوراسكوم للانشاء حيث تتيح قاعدة لانتاج الاسمدة داخل أوروبا.

ammora
31 - 03 - 2010, 02:27
مشكور يا ابو عمرو علي الاخبار الجديدة
لعلها تكون دافع للسهم والقطاع علي المدي القصير

aboamro
13 - 04 - 2010, 11:01
الانتهاء من تراخيص شركة توزيع الأسمدة خلال أسبوع
جريدة الشروق المصرية الثلاثاء 13 أبريل 2010 1:09 ص


قال محمد الخشن رئيس شعبة الأسمدة بالاتحاد العام للغرف التجارية أن التراخيص الخاصة بشركة توزيع الأسمدة من القطاع الخاصة قد اقتربت من الانتهاء خلال أسبوع، إلا أن موعد بداية برنامج التوزيع سيكون مرهونا بقرار من وزير الزراعة.

وكشف الخشن عن أن الشركة قد تعمل على وضع حد أقصى لأسعار الأسمدة الموزعة منعا لانفلات الأسعار وكذلك حد أدنى لها لضمان عدم حدوث حرق للأسعار بين تجار الأسمدة، مؤكدا أن أسعار الأسمدة الموزعة من خلال القطاع الخاص سيتم تحديدها بالاتفاق مع وزارة الزراعة.

ويساهم في هذه الشركة 170 مساهما من القطاع الخاص برأس مال في حدود نصف مليار جنيه، بحسب الخشن.
وأعلنت وزارة الزراعة في نهاية فبراير الماضي رفعها لأسعار أسمدة النترات بنحو 200 جنيه للطن لتصل إلى 1400 جنيه. بينما استقر سعر طن أسمدة اليوريا عند 1450 جنيها.

وستتعاقد الشركة الجديدة على تسلم وتوريد أسمدة اليوريا والنترات على الوكلاء من القطاع الخاص، ليساهم القطاع الخاص في توزيع نسبة تتراوح بين 30% و35% من هذه الأسمدة، كما أضاف الخشن مشيرا إلى أن نسب توزيع القطاع الخاص في المحافظات ستتناسب مع حجم الاحتياجات في كل محافظة.

وتعتبر تلك الخطوة تحريرا لمنظومة توزيع الأسمدة، بعد منع مشاركة القطاع الخاص في هذه المنظومة منذ عام 2007.
ويبلغ عدد المصانع العاملة في مصر في قطاع الأسمدة حاليا 17 شركة تمثل قاعدة صناعة الأسمدة النيتروجينية والفوسفاتية والمركبة باستثمارات تتجاوز 50 مليار جنيه.

aboamro
20 - 04 - 2010, 09:53
بداية من الشهر القادم : الزراعة توافق علي السماح للقطاع الخاص بتوزيع الاسمدة
العالم اليوم المصرية الثلاثاء 20 أبريل 2010 9:04 ص

اعلن امين اباظة وزير الزراعة واستصلاح الاراضي السماح للقطاع الخاص العامل في مجال تجارة الاسمدة بالعودة الي التوزيع بدءا من الشهر المقبل بحصة محددة نحو 30 الف طن شهريا في اطار مخطط متكامل لتوزيع الاسمدة خلال الموسم الزراعي الصيفي علي مستوي الجمهورية والذي يشهد ذروة الاستهلاك للاسمدة بجميع المحافظات وبكميات تصل الي سته ملايين طن للاسمدة الازوتية .

واكد اباظة في تصريحات صحفية امس انه سيتم التعامل بحزم شديد مع اي محاولة للتلاعب في الاسعلر المحددة للاسمدة مشيرا الي ان الوزارة ستفرض رقابه مشددة علي القطاع الخاص موضحا انم بنك التنمية والائتمان الزراعي سيظل حتي شهر سبتمبر يعمل في اداء دوره في سوق الاسمدة والتوزيع مضيفا انه من الوارد انسحاب البنك تمام من مهمه التوزيع بعد ذلك في حاله انضباط الاسواق وعدم حدوث اي اختناقات طوال هذه الفترة تؤثر علي احتياجات المزارعين .

واوضح وزير الزراعة ان تقدية تيسيرات لمنح شركات الاسمدة المزيد من التسهيلات في عمليات بيع وتداول الاسمدة بالقطاع الخاص لا يعني علي الاطلاق تحرير اسعار الاسمدة الزراعيةو نظرا لحرص الدولة الكامل علي التمسك بالتزامها الكامل بدعم ومساندة القطاع الزراعي والريفي من خلال اتخاذ الاجراءات اللازمة لتوفير مستلزمات الانتاج وعلي راسها الاسمدة للمزارعين باسعار مناسبة مشيرا الي ان دور القطاع الخاص مهم وفاعل ونسعي للاستفادة منه لما فيه مصلحة الزراعة والمزارع .

aboamro
28 - 04 - 2010, 10:24
سي آي كابيتال تحدد القيمة العادلة لسهم "ايجيفرت" عند 16.6 جنيه
مباشر الاربعاء 28 أبريل 2010 8:32 ص


حددت شركة سى آى كابيتال القيمة العادلة لسهم "سماد مصر- ايجيفرت" عند 16.6 جنيه، فيما حددت السعر المستهدف عند 13 جنيه ، وأوصت التقليل من وزن السهم فى المحافظ بمخاطرة معتدلة.

وأشارت إلى أن سوق الأسمدة المصرى قد واجه خلال عام 2009 تداعيات الأزمة التى حدثت أواخر 2008، وترى سى آى كابيتال نظرة إيجابية طويلة الأجل لاستهلاك الأسمدة. وقالت إن شركة سماد مصر تتنافس بالفعل مع الشركات الأخرى المتداولة، وتعد واحدة من الشركات القليلة المرتبطة بالكبريت والأسمدة الأخرى المتعلقة بالمواد الخام (بما فيها صخور الفوسفات).

وذكرت سى آى كابيتال أنه وفقاً لمنظمة الأسمدة العالمية، فإن من المتوقع نمو الطلب السنوى بنسبة 2.3% حتى موسم الزراعة فى عام 2013-2014 ، ليصل الطلب العالمى إلى 187 مليون طن.

وتعتقد أن استثمارات سماد مصر فى شركة بولى سيرف للاسمدة قد تمدها ببعض الخصومات المفضلة، ومن ثم، فإن اتفاقية سماد مصر مع بولى سيفر قد تجنبها خطر ارتفاع المنافسة وتوسيع المزيد من الهوامش. كذلك تعتقد أن أسهم الشركة ستعانى من مشكلة سيولة.

thegazy
05 - 04 - 2012, 17:58
[b][22 ابريل.. نهاية الحق فى كوبون "سماد مصر" بواقع 20 قرشاً للسهم

اعلنت شركة سماد مصر "ايجيفرت" توزيع الكوبون رقم "12" بواقع 20 قرشاً للسهم الواحد إعتباراً من 26 ابريل 2012 على ان ينتقل الحق في التوزيع لمشتري السهم حتى نهاية جلسة يوم الاحد 22 ابريل 2012 ويتم الصرف عن طريق شركة مصر للمقاصة و الايداع و القيد المركزي .
*
كانت الجمعية العامة العادية قد صدقت على قائمة التوزيعات المقترحة والتى كشفت عن اقتراح مجلس إدارة الشركة توزيعات للمساهمين بنحو 1.92 مليون جنيه بواقع 20 قرشاً للسهم الواحد.

/b]

هانى سعيد
26 - 12 - 2012, 14:52
:nosure::nosure::nosure::nosure::nosure::nosure:

magedalighourab
21 - 11 - 2013, 18:46
ايه رأى حضراتكو فى هذا السهم

m_2007
22 - 11 - 2013, 14:55
جمعة مباركة على جميع رواد المنتدى باذن الله سبحانة وتعالى

magedalighourab
23 - 11 - 2013, 08:44
لم يرد على احد ، اريد معرفة هل السهم شراء فى هذه الاسعار ولا هينزل بيا

halim2005
23 - 11 - 2013, 10:55
لم يرد على احد ، اريد معرفة هل السهم شراء فى هذه الاسعار ولا هينزل بيا

هو ممكن يشتغل على حس النصر محاصيل والدولية الاسبوع القادم باذن الله

magedalighourab
05 - 01 - 2014, 18:58
السهم اشتغل انهارده قويس ، ممكن تبقى ده اول اشارة للشراء خصوصا بعد كسر 6 جنيه

magedalighourab
05 - 01 - 2014, 19:00
السهم كان عنده مقاومه عند 5.7 عداها وداخل على المقاومة الثانية عند 6 لو عرف يعديها الى 7.5 جنيه

magedalighourab
06 - 01 - 2014, 08:33
مفيش ليه تعليقات فى هذا الباب