المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فريق غنائي سعودي يتطاول على مصر

GAD
10 - 12 - 2008, 13:55
قام فريق غنائي سعودي ببث أغنية له على الإنترنت تسيء كلماتها لمصر وللمصريين وتمثل سبا وقذفا مباشرا في حق كل مصري.

وتناقلت مدونات مصرية خلال الأيام الماضية الأغنية ويط حالة من الغضب الشديد حسبما ذكرت جريدة نهضة مصر.
الأغنية التي أصبحت حديث المدونات المصرية حملت كما هائلا من الشتائم والبذاءات وصلت لحد وصف المصريين بالشحاتين والحرامية والنصابين والبلطجية فضلا عن استخدام عدد من الألفاظ الخادشة للحياء والتي لا يمكن ذكرها.

ودعت مدونات كثيرة السلطات المصرية والسعودية إلى اتخاذ الإجراءات اللازمة لمنع تداول هذه الأغنية بين الشباب العربي خاصة في منطقة الخليج.

ووفق المعلومات التي نقلها عدد من المدونات فان الأغنية تحمل اسم ثورة مصر وهو نفس العنوان الذي كانت وزارة السياحة اختارته قبل سنوات لبدء حملة إعلانات ترويجية على الشاشات الفضائية العربية.

وأشارت المعلومات إلى أن الفريق السعودي الذي يقوم بأداء هذه الأغنية اسمه "فريق وكر العصفورة" وهو فريق مشهور وله عدد من الأغاني المنتشرة على مواقع الإنترنت.

وركزت كلمات الأغنية على الحالة الاقتصادية السيئة للشعب المصري مقارنة بنظيره السعودي فتبدأ الأغنية بشاب مصري يطلب من سائح عربي مالا على سبيل "البقشيش" ويقول: "إزيك يا باشا.. مافيش حاجة حلوة كده يا باشا" فيرد السائح بلهجة خليجية تحمل قدرا من الضيق ويقول "يلعن أبوكم يا شحاتين " ثم يبدأ بعدها الفريق السعودي يغنى على أنغام الراب ويقول: "شحاتين شحاتين حرامية نصابين نشالين معروفين بلطجية

وتتواصل الإهانات وتتطاول الكلمات على النيل والأهرامات وأبو الهول إلى جانب بعض الشتائم التي توجه للمصريين في الخليج مثل "يابوصرة" و"على عوض".

واللافت أن الأغنية استخدمت نفس الشعارات التي اعتمدتها وزارة السياحة في حملة "نورت مصر" ولكن بصورة مهينة فعلى سبيل المثال تحول الشعار الشهير "طول ما أنت في مصر البيت بيتك" إلى "طول ما أنت في مصر الغرزة غرزتك نسرقك ننهبك بعد إذن حضرتك

وبعد فاصل من السباب والتطاول يختتم وكر العصفورة الأغنية البذيئة بسخرية أخرى من شعار "البيت بيتك" ويقول: "البيت بيتك وأيدنا في جيبك وحاسب على الكحل اللي في عينك.. هانسرقك هانسرقك".

GAD
10 - 12 - 2008, 14:02
رأي الناس منقول

لا حول و لا قوة إلا بالله
المرسل Mohammed Aljzzar في 10 كانون الأول 2008 - 13:48 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة (http://www.arabianbusiness.com/511823#comment-35115)

لا حول و لا قوة إلا بالله
مصر اصبحت محط للسب و الشتائم ؟؟
عموماً إن دل على شيء فهو يدل على كراهية العرب بعضهم لبعض و هو الشيء الذي سيجعلنا دائماً و ابداَ في تشتت و ضعف و هو ما نجحت فيه سياسات الغرب و العولمة المتعجرفة التي اجتاحت حياتنا
انا مصري و الحمد لله ، و افخر بذلك و إن كان هناك سعودي أو أي شخص من أي جنسيه سب بلادي فليس عندي شيء اقوله غير ( الله يسامحك )
و ربنا يهديك فما جعلك تسب بلد مسلم بشعبهـا و اهلها هو ضعف نفسك و خسة حالك و وضعك و حقدك و احتقارك لذاتك
و لكن ارفض ان نقول ( السعوديون جميعاً ) فهم أهل كرم و أصل الجزيره العربيه و اصحاب فضل على دول العالم العربي و الإسلامي أجمعز
ليتنا ننبذ الحقد و ندعو للتسامح فلسنا و الله إلا اصحاب دم عربي واحد

والهي حرام
المرسل إيمان, الدمام, السعودية في 07 تشرين الأول 2008 - 06:11 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة (http://www.arabianbusiness.com/511823#comment-28715)

أنا بصراحة سمعت هذة الاعنيه بلوتوث متناقل عندنا بالسعوديه وعن نفسي لمن سمعته زعلت مرة ليش السب والشتيمه احنا مسلمين ومايجوز تحصل هذة الاشياء ثانيا مصر دوله شقيقه وبحبها كثير خصوصا ان مارفع علم السعوديه ولا علمنا غير الدكاترة والمدرسين المصريين ارض علم وفكر ليش احنا نقل عليهم كذا بالعكس ناس طيبين ومحترمين جدا جدا وانا اوجة العذر والأسف الشديد لكافه الشعب المصري وياريت مايخذوا في خاطرهم وتروا الي عملوا هذا البلوتوث ناس مريضه وفاضيه وتافهه وحقيرة وانتم يالمصريين شعب متميز جدا ولكم مني خالص الشكر والتقدير

حرية شخصيه
المرسل لانا, جده, السعودية في 10 كانون الأول 2008 - 00:57 بتوقيت الإمارات العربية المتحدة (http://www.arabianbusiness.com/511823#comment-35081)

سمعت اغنية وكر العصفور عن مصر كل اللي قالوه حقيقه بصراحه عن نصبهم واستغلالهم للشعب السعودي كأنهم حقل نفط متنقل وححقارة بعضهم كان المفروض يكون فيه مراعاة لبعض الالفاظ البذيئه اللي حكوها بس بشكل عام كانوا صادقين بفكرتهم وهي اولا واخيرا تعتبر حرية شخصيه

عابر سبيل غلبان
10 - 12 - 2008, 14:24
هههههههههههههههه

فريق غنائي سعودي ........!!!

و الله ضحكت من قلبي

طبعاً لازم يطلّعوا أغنية زي دي

عشان الناس كلها تعرفهم و تتكلم عنهم و يبقوا مشهورين

أنا عايز أعرف إيه هي إنجازات السعودية في أي مجال

حتى ثروتهم هبة من عند الله سبحانه و تعالى

يعني مش صناعة و تعملقوا فيها مثلاً و جابوا منها مليارات

عاملين زي اللي ورث من أهله فلوس ..!!

عايز حد بهدوء كده يقولي

فين إنجازاتهم الصناعية ( غير الزبادي - و حفاضات الأطفال ) و فين إنجازاتهم الزراعية ( غير التمر ) و فين إنجازاتهم الأدبية ( كتاب و شعراء ) و فين و فين و فين

صدقني لولا إنهم بيموتوا من الحقد على مصر ماكانوش اهتموا بإنهم يشتمونا

لإن مصر رغم كل مشاكلها الأقتصادية لسه بتطلّع مبدعين و مفكرين و عمالقة

يتشطّروا كده و يطلّعوا مبدع سعودي في أي مجال و بعدين ييجوا يتكلموا

بلا خيبة

فالحين بس في الشتيمة و .............. و إلا بلاش عشان دي ايام مفترجة

و كلامي ده عن أي سعودي أو عربي بيشتم مصر لكن المحترم فيهم على عيني و راسي
و مش كل السعوديين زي بتوع وكر العصفورة

و بلاش كلمة وكر العصفورة دي

عشان لما يتقال وكر في السعودية
النية بتروح لمليون حاجة ( ده عندهم من كل لون يا باتستا )

hussien turky
10 - 12 - 2008, 15:37
هههههههههههههههه

فريق غنائي سعودي ........!!!

و الله ضحكت من قلبي

طبعاً لازم يطلّعوا أغنية زي دي

عشان الناس كلها تعرفهم و تتكلم عنهم و يبقوا مشهورين

أنا عايز أعرف إيه هي إنجازات السعودية في أي مجال

حتى ثروتهم هبة من عند الله سبحانه و تعالى

يعني مش صناعة و تعملقوا فيها مثلاً و جابوا منها مليارات

عاملين زي اللي ورث من أهله فلوس ..!!

عايز حد بهدوء كده يقولي

فين إنجازاتهم الصناعية ( غير الزبادي - و حفاضات الأطفال ) و فين إنجازاتهم الزراعية ( غير التمر ) و فين إنجازاتهم الأدبية ( كتاب و شعراء ) و فين و فين و فين

صدقني لولا إنهم بيموتوا من الحقد على مصر ماكانوش اهتموا بإنهم يشتمونا

لإن مصر رغم كل مشاكلها الأقتصادية لسه بتطلّع مبدعين و مفكرين و عمالقة

يتشطّروا كده و يطلّعوا مبدع سعودي في أي مجال و بعدين ييجوا يتكلموا

بلا خيبة

فالحين بس في الشتيمة و .............. و إلا بلاش عشان دي ايام مفترجة

و كلامي ده عن أي سعودي أو عربي بيشتم مصر لكن المحترم فيهم على عيني و راسي
و مش كل السعوديين زي بتوع وكر العصفورة

و بلاش كلمة وكر العصفورة دي

عشان لما يتقال وكر في السعودية
النية بتروح لمليون حاجة ( ده عندهم من كل لون يا باتستا )
يسلم تمك (بئك بالمصرى)أنت كده جبت المفيد... موتوا يا حاقدين بغيظكم :medium-smiley-081:أحنا برضوا هنفضل أحسن منكوا سواء كنا شحاتين أو فقرانين والتاريخ هو اللى بيقول كده مش أحنا:no: وبعدين متستعجلوش على أضاكوا بكره البترول يبقى بملاليم:Taj35: وترجعوا لأصلكوا تانى:36_1_10[1]: ياراكبى الجمال ولابسى النعال وبلاش نكمل أنتوا عارفين الباقى:nosure:

د.محمد حسين
10 - 12 - 2008, 16:23
يسلم تمك (بئك بالمصرى)أنت كده جبت المفيد... موتوا يا حاقدين بغيظكم :medium-smiley-081:أحنا برضوا هنفضل أحسن منكوا سواء كنا شحاتين أو فقرانين والتاريخ هو اللى بيقول كده مش أحنا:no: وبعدين متستعجلوش على أضاكوا بكره البترول يبقى بملاليم:taj35: وترجعوا لأصلكوا تانى:36_1_10[1]: ياراكبى الجمال ولابسى النعال وبلاش نكمل أنتوا عارفين الباقى:nosure:

من خلال خبرتى البسيطه فى التعامل مع اخواننا العرب
تبين لى أن جيل الشباب أكثر كرها وحقدا على الشعب المصرى أم جيل الشيوخ أو السن الاكبر فيحبون مصر والمصريين لما يعرفونه من فضل عليهم فى شتى المجالات
وهناك الكثير من الامثله أحب أن اذكرها
شيخ طاعن فى السن بحرينى الجنسيه فى أخر لقائى به فى كشف طبى نطق لسانى بقولى كلك ذوق يا حاج فماذا كان رده
أنتم المصريون اللى علمتونا الذوق
والعربى الذى تزوج مصريه أعرفه من أسلوبه وليس من لهجته بتشعر انه تعلم الأدب -نعم الادب والذوق- واقسم على ذلك ومن أمثله اراها أمامى وواضحه وضوح الشمش
الخلاصه دعوهم فسيبدأون من حيث انتهينا

hussien turky
10 - 12 - 2008, 17:47
حبيبى وأخى ألأستاذ / حسين وحشتنى ووحشنى الكلام معاك شوف يا أستاذ حسين أنا أبى رحمه الله كانت له شراكه فى أعماله مع سعودين وكنا بنسافر بحكم أعماله وصداقته لهم كثيرا الى السعوديه وخاصه المدينه ويااااااااااااااه على أهل المدينه ملائكه أبسط وصف لهم والمدينه بحق أجمل وأطيب بقاع ألأرض وقضينا بها أحلى أيام وفعلا هناك الناس تحترم وتقدر المصريين بل يحبونهم ويذكرون ما قاموا به فى المساعده من أعمار للمملكه ككل وهناك فعلا سعوديين أفاضل ومحترمين وحتى عند مجيئهم الى مصر يتعاملون بيها كما أهلها وكون كبار السن أو الشيوخ منهم الذى يتكلم عن مصر بالخير فذلك لأن هذا الجيل هو الذى سنحت له الفرصه لرؤيه مصر الحقيقيه قبل أن تصبح صوره مشوهه تعيش على أمجاد الماضى ولكن كما قلت ألأكثريه هى التى تكن الحقد ألأن على المصريين وأغلب الشباب يذكرون مصر والمصريين للأسف بكل سوء وهذا أن كان يدل فيدل على مدى أحساسهم بالنقص وعدم ألأحساس بأنهم زى قيمه أوعنصر مؤثر فى المجتمع ولا يوجد منهم من أضاف جديد لبلده وكما قال أخى عابر سبيل ما هم فيه توريث وليس أنجازولكن ياسيدى للأسف الشديد لا ننكر جميعنا بالرغم من الدفاع عن مصرنا الحبيبه أن هناك أوضاع وأمور تحدث فعلا وأن كانت ناتج للتردى الذى وصلنا أليه و للظروف ألأقتصاديه السيئه ألأ أنها تحدث فعلا من أول أصحاب التكسيات الى الملاهى اليليه وما يحدث بيها الى بنات الطبقه الفقيره وما وصلوا للأسف أليه ويتم تصويرهم وأستغلال ذلك ووضعه على مواقع النت تشويه صورتنا كما لو أننا الذين نعانى من هذا الوباء والعالم كله شرفاء أخى الحبيب مصر هتفضل حلوه بينا أحنا أهلها وليس ببترولها وده الفرق بينا وبينهم وأذا كانوا مش عاجبهم البلد مايجوش وبصراحه البلد بتبقى لا تطاق لما بيجوا والزحمه والقرف اللى بيعملوا فى المحلات ولكن أنا عارف كويس أن بالرغم من كده أننا ممكن نستغنى عن وجودهم ونبقى كمان مبسوطين لكن هما للأسف لا يمكن يستغنوا عن المجىء الى مصر ... شكرا على حديثك الممتع :cgiving:
أ

sayed30299
10 - 12 - 2008, 18:45
احنا غاضبين ليه
من اغنيه
====
خلينا نكون و اقعيين و ما نحدش راسنا فى الرمال زى النعام
السيد المحترم ريئس الجمهوريه السيد حسنى مبارك
و شله النصابيين الوزراء اللى معاه
جعل مصر و المصريين حثاله العالم
العربى و الاسلامى و العالمى
ما دامت مصر ضعيفه اقتصاديه و عسكريه سيكون العرب و المسلمين بلا قيمه
و اذا كانت مصر قويه اقتصاديه و عسكريه فسيكون للاسلام و العرب قيمه
و للاسف
مصر ضعيفه فى كل شئ فى
الدين
الاقتصاد
القوى العسكريه
و اصبح المصرى لا قيمه له فى مصر و فى خارج مصر
اصبح عامل النظافه
شحات فى الشوارع
يتسول من هنا و هناك
الحكومه المحترمه لعنه الله عليهم
تبيع البلد للاجانب بحجه الاستثمارات الاجنبيه
و الاستثمار يتمثل فى الطاقه و البحث عن البترول
ثم تقوم الحكومه بشراء البترول بالسعر العالمى
اى منطق هذا يا سامح يا فهمى
الرجل غير المناسب فى المكان الغير مناسب
و كل الوزراء كده بما فيهم
رجل القانون الذى يغضب كما قال فى حديث تلفزيونى اغضب عندما تنتهك حرمه القانون
اى قانون
الله يلعنكم
خلتونا ازلاء فى كل مكان

عابر سبيل غلبان
10 - 12 - 2008, 19:03
احنا غاضبين ليه

من اغنيه
====
و للاسف
مصر ضعيفه فى كل شئ فى
الدين
الاقتصاد
القوى العسكريه
اصبح عامل النظافه
شحات فى الشوارع
يتسول من هنا و هناك
اى قانون
الله يلعنكم
خلتونا ازلاء فى كل مكان

هو حضرتك سمعت الأغنية ....!!

موجودة هي و غيرها على موقع الـ youtube

شوف بيتكلموا يقولوا إيه و بعدين ممكن نسمع رأيك و نشوف هيفضل زي ما هو و لاّ هيتغير

لما بنات مصر و نسائها يتقال عليهم عاهرات و لما مصر تتشتم بأقذر الألفاظ اللي يادوب يقولوها أوسخ ناس في أقذر شارع و لما الشعب المصري كله يتشتم

يبقى الموضوع لا فيه حسني مبارك و لا سامح فهمي

و الدين و القوة العسكرية و الأقتصادية بقت عندنا ضعيفة و عندهم زي الفل بقى ..!!

دول لولا البترول كانوا فضلوا زي ما هما ولاد شحاتين

أما القوة العسكرية فدول آخرهم 3 دبابات و ياريت يعرفوا يشغّلوهم

و عن الدين فمذهبهم سني وهابي و ياريت حضرتك تسأل شيوخ الأزهر و غير شيوخ الأزهر و كل الدعاة ( الغير وهابيين طبعاً ) عن المذهب الوهابي ........!!!!

و ألذ حاجة في أغنية بيقولوا بما معناه ( عشان ما ينفعش اقول اللي في الأغنية ) إنهم هيعملوا الفاحشة في بنات مصر

طيب مش لما يبقوا رجالة الأول و يعتقوا العيال الصغيرة يبقى يفكروا في الفاحشة اللي مع البنات

شوف يا أخي

أنا عندي استعداد أتقبل اي نقد عن مصر و عن عيوب الشعب المصري اللي زادت أوي

لكن

1- يبقى النقد بأدب و إحترام ،، لكن شغل المخنثين بتوع وكر العصفورة ،، دول بأوسخ جذمة عندي و أدوس عليهم

2- لما ييجي النقد لازم يكون من حد عيوبه اقل من عيوبي عشان يبقى فيه منطقية ،، لكن لما السعوديين ينتقدوا المصريين يبقى عملوا زي تاجر المخدرات اللي بيقول للمتعاطي كده عيب ،، و نخلي الطابق مستور

sayed30299
10 - 12 - 2008, 19:30
هو حضرتك سمعت الأغنية ....!!

موجودة هي و غيرها على موقع الـ youtube

شوف بيتكلموا يقولوا إيه و بعدين ممكن نسمع رأيك و نشوف هيفضل زي ما هو و لاّ هيتغير

لما بنات مصر و نسائها يتقال عليهم عاهرات و لما مصر تتشتم بأقذر الألفاظ اللي يادوب يقولوها أوسخ ناس في أقذر شارع و لما الشعب المصري كله يتشتم

يبقى الموضوع لا فيه حسني مبارك و لا سامح فهمي

و الدين و القوة العسكرية و الأقتصادية بقت عندنا ضعيفة و عندهم زي الفل بقى ..!!

دول لولا البترول كانوا فضلوا زي ما هما ولاد شحاتين

أما القوة العسكرية فدول آخرهم 3 دبابات و ياريت يعرفوا يشغّلوهم

و عن الدين فمذهبهم سني وهابي و ياريت حضرتك تسأل شيوخ الأزهر و غير شيوخ الأزهر و كل الدعاة ( الغير وهابيين طبعاً ) عن المذهب الوهابي ........!!!!

و ألذ حاجة في أغنية بيقولوا بما معناه ( عشان ما ينفعش اقول اللي في الأغنية ) إنهم هيعملوا الفاحشة في بنات مصر

طيب مش لما يبقوا رجالة الأول و يعتقوا العيال الصغيرة يبقى يفكروا في الفاحشة اللي مع البنات

شوف يا أخي

أنا عندي استعداد أتقبل اي نقد عن مصر و عن عيوب الشعب المصري اللي زادت أوي

لكن

1- يبقى النقد بأدب و إحترام ،، لكن شغل المخنثين بتوع وكر العصفورة ،، دول بأوسخ جذمة عندي و أدوس عليهم

2- لما ييجي النقد لازم يكون من حد عيوبه اقل من عيوبي عشان يبقى فيه منطقية ،، لكن لما السعوديين ينتقدوا المصريين يبقى عملوا زي تاجر المخدرات اللي بيقول للمتعاطي كده عيب ،، و نخلي الطابق مستور
اخى الفاضل عابر سبيل
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
مين اللى وصل المصريين الى هذه الحاله
اذلاء فى كل مكان الكل يتطاول علينا
و يسبونا فى كل مكان
انا اعرف كثير من الاخوه العرب على قدر كبير من الاحترام و على خلق عالى
ليس كل العرب شرفاء
و ليس كل المصريين شرفاء ايضا
القافله تسير و الكلاب تعوى
انا عند راى انا ما و صلنا ايه من ذل و مهانه بسبب النخبه الحاكمه فى مصر
اصبح المصرى يعمل فى دول الخليج كعبد هناك اسال على نظام الكفيل الذى جعل الناس عبيد لديهم
من الذى اجبر هذا الرجل الريفى و الصعيدى للذهاب للعمل هناك
من الذى جعل شباب مصر يغامر فى تخطى البحار للذهاب الى اوروبا بمخاطره الموت غرقا
اليس النظام من قهر و استبداد و جعل البلد مرتع لكل من هب و دب بحجه جذب الاستثمار
احنا جعلنا من فريق مخنث له قيمه
اخى الفاضل
انا مصرى احب بلدى و قلبى يدمى
ما و صلنا اليه
من ذل و مهانه
فى كل مكان
و لك حبى و احترامى اخى الفاضل

د.محمد حسين
10 - 12 - 2008, 20:00
حبيبى وأخى ألأستاذ / حسين وحشتنى ووحشنى الكلام معاك شوف يا أستاذ حسين أنا أبى رحمه الله كانت له شراكه فى أعماله مع سعودين وكنا بنسافر بحكم أعماله وصداقته لهم كثيرا الى السعوديه وخاصه المدينه ويااااااااااااااه على أهل المدينه ملائكه أبسط وصف لهم والمدينه بحق أجمل وأطيب بقاع ألأرض وقضينا بها أحلى أيام وفعلا هناك الناس تحترم وتقدر المصريين بل يحبونهم ويذكرون ما قاموا به فى المساعده من أعمار للمملكه ككل وهناك فعلا سعوديين أفاضل ومحترمين وحتى عند مجيئهم الى مصر يتعاملون بيها كما أهلها وكون كبار السن أو الشيوخ منهم الذى يتكلم عن مصر بالخير فذلك لأن هذا الجيل هو الذى سنحت له الفرصه لرؤيه مصر الحقيقيه قبل أن تصبح صوره مشوهه تعيش على أمجاد الماضى ولكن كما قلت ألأكثريه هى التى تكن الحقد ألأن على المصريين وأغلب الشباب يذكرون مصر والمصريين للأسف بكل سوء وهذا أن كان يدل فيدل على مدى أحساسهم بالنقص وعدم ألأحساس بأنهم زى قيمه أوعنصر مؤثر فى المجتمع ولا يوجد منهم من أضاف جديد لبلده وكما قال أخى عابر سبيل ما هم فيه توريث وليس أنجازولكن ياسيدى للأسف الشديد لا ننكر جميعنا بالرغم من الدفاع عن مصرنا الحبيبه أن هناك أوضاع وأمور تحدث فعلا وأن كانت ناتج للتردى الذى وصلنا أليه و للظروف ألأقتصاديه السيئه ألأ أنها تحدث فعلا من أول أصحاب التكسيات الى الملاهى اليليه وما يحدث بيها الى بنات الطبقه الفقيره وما وصلوا للأسف أليه ويتم تصويرهم وأستغلال ذلك ووضعه على مواقع النت تشويه صورتنا كما لو أننا الذين نعانى من هذا الوباء والعالم كله شرفاء أخى الحبيب مصر هتفضل حلوه بينا أحنا أهلها وليس ببترولها وده الفرق بينا وبينهم وأذا كانوا مش عاجبهم البلد مايجوش وبصراحه البلد بتبقى لا تطاق لما بيجوا والزحمه والقرف اللى بيعملوا فى المحلات ولكن أنا عارف كويس أن بالرغم من كده أننا ممكن نستغنى عن وجودهم ونبقى كمان مبسوطين لكن هما للأسف لا يمكن يستغنوا عن المجىء الى مصر ... شكرا على حديثك الممتع :cgiving:

أ

لما بقرأ عن أهل المدينه أتذكر دعاء الرسول صلى الله عليه وسلم اللهم ارحم الانصار وأبناء الانصار وابناء أبناء الانصار
جزاك الله خيرا أستاذ حسين

د.محمد حسين
10 - 12 - 2008, 20:08
احنا غاضبين ليه

من اغنيه
====
و للاسف
مصر ضعيفه فى كل شئ فى
الدين
الاقتصاد
القوى العسكريه
اصبح عامل النظافه
شحات فى الشوارع
يتسول من هنا و هناك
اى قانون
الله يلعنكم
خلتونا ازلاء فى كل مكان

كلام فى الصميم ولكن أليس فى القوم رجل رشيد
رجل يعيد للبلد هيبتها وكرامتها
يشعر الناس بأن البلد فيها تنميه مش سرقه ونهب منظم
والله لن يرحمهم التاريخ ولن يرحمهم الله على ظلمهم لعباده
لقد جاوز الظالمون المدى
هل تعلمون قصه الفلبينيه التى قتلت مخدومها واسرته بسبب سوء المعامله ولما حكم عليها بالاعدام تحركت رئيسه الفلبين وجاءت فى زيارة سريعه للكويت وقابلت أمير البلاد ورفضت الحكم بالاعدام وطالبت بالتدخل فما كان من امير البلاد الا أن أخبرها بانه لا يستطيع أن يتدخل فى حكم القضاء ولكن من ناحيته لن يصدق على الحكم
رئيسه الفلبين اللى شعبها بنطلق عليهم خدامين ولكن لهم كرامه يحافظ عليها رئيسهم
لا حول ولا قوة الا بالله

gama
10 - 12 - 2008, 20:38
الاخوة الاعزاء كل عام وانتم جميعا بخير وجميع الامة الاسلامية والعربية بخيروسلامة .
لقد تعجبت لما قرأته آنفا وآسفت كل الاسف لما يحاك بشدة بين مصر والسعودية وما ان نخرج من مصيبة نجد بلوى اشد من سابقتها وكأنة مخطط لافساد العلاقة بين البلدين الكبيرين ولقد قرأت كل المشاركات السابقة ولى تعليق:
1-دورمصر فى المنطقة دور قيادى ريادى محورى رئيسى لا يستطيع اى ما كان سواء دول او افراد التقليل من هذا الدورومثل ذلك كمن يريد ان يحجب اشعة الشمس وهذا باختصار..
2-المواطن المصرى اصيل ومعدنة اصيل وكاى معدن يصيبة بعض الصدأ ولكن سرعان ما يعود الى اصله وهذا ما اكدة النبى الكريم فى السنة المطهرة كما اوصى بهم خيرا.
3-ان المصرى له فضل على الخليجى فى تعليمة وتنويرة والاخذ بيدة لما هو فيه الآن من تنوير وثقافة لا يستهان بها وهذا ما يؤمن به علية القوم ومثقفوهم.
4-السعودية لها وزنها الاقتصادى وبلاش نقلل من هذا الدور لاننا نضحك على انفسنا ولكن دول الخليج لللاسف لم تستغل النعمة التى انعم الله بها عليهم فى التقدم التكنولوجى ولا حتى النووى .
4-دور السعودية دور اساسى فى التصدى للشيعة وهى حامية للسنة والازهر كذلك ولم افهم من مشاركة سابقة ما يقصد اخى الفاضل من انها وهابية وسنة.ما اعرفة انها سنية مذهب الامام احمد بن حنبل وعلى فكرة اعتقد ان مذهب بن حنبل من اخف المذاهب وايسرها فى العبادات حسب علمى وعكس ما يشاع وان الحركة الوهابية كانت ضد الخزعبلات والقبور وعبدة الاوثان التى شاعت قبل الحركة الوهابية ..على العموم السعودية حكومة وشعبا (علية القوم والعقلاء)يعو جميعا بل اكثر منا اهمية مصر على مر التاريخ ويكفى صدق نبؤة خير الآنام محمد صلى الله علية وسلم.
6-ما قام به سفلة وكرالحشاشين ما هو الا ما يقوم بة بعض الحشاشين وانتم عارفين ..الهوس ..والهطل.. وكما اللى يحب يظهر دائما يبحث على كبير لكى يظهر علية
7-ليس كل حرامى وبلطجى مصرى وليس كل لوطى سعودى وليس كل مزور باكستانى... وليس ..وليس.. كل بلد وكل قرية بل كل قبيلة بل فى داخل الاسرة تجد الصالح والطالح .
8-السعودية ملىء بأفاضل العلماء والرجال المحترمين والمحبين باخلاص لمصر .ومصر عامرة بالصالحين والعلماء الافاضل المنتشرين فىكل مكان فى العالم ....المصرى الاصيل شعاع نور مشع فى اى مكان يحل به فى المعمورة...
واخيرا لابد من الثورة النفطية والعائدات الهائلة من الثروات ان تفرز بعض الزبالة كما هم وكر الحشاشين...
آسف للاطالة واصلح الله بين جميع الدول العربية والاسلامية

عابر سبيل غلبان
10 - 12 - 2008, 20:56
اخى الفاضل عابر سبيل
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
مين اللى وصل المصريين الى هذه الحاله
اذلاء فى كل مكان الكل يتطاول علينا
و يسبونا فى كل مكان
انا اعرف كثير من الاخوه العرب على قدر كبير من الاحترام و على خلق عالى
ليس كل العرب شرفاء
و ليس كل المصريين شرفاء ايضا
القافله تسير و الكلاب تعوى
انا عند راى انا ما و صلنا ايه من ذل و مهانه بسبب النخبه الحاكمه فى مصر
اصبح المصرى يعمل فى دول الخليج كعبد هناك اسال على نظام الكفيل الذى جعل الناس عبيد لديهم
من الذى اجبر هذا الرجل الريفى و الصعيدى للذهاب للعمل هناك
من الذى جعل شباب مصر يغامر فى تخطى البحار للذهاب الى اوروبا بمخاطره الموت غرقا
اليس النظام من قهر و استبداد و جعل البلد مرتع لكل من هب و دب بحجه جذب الاستثمار
احنا جعلنا من فريق مخنث له قيمه
اخى الفاضل
انا مصرى احب بلدى و قلبى يدمى
ما و صلنا اليه
من ذل و مهانه
فى كل مكان
و لك حبى و احترامى اخى الفاضل

و أنا متفق معاك
و مش بشكر في النظام المصري اللي هو السبب في اللي وصلنا ليه من مهانة
و مش بنكر عيوب المجتمع المصري اللي ظهرت في الآونة الأخيرة نتيجة متغيرات ثقافية و إجتماعية و أقتصادية
لكن كل مجتمع و له عيوبه و محاسنه
و المجتمع السعودي مليان عيوب و لكن يميزه فقط الثراء الفاحش
غير كده فيه عيوب كتير و عيوب قاتلة كمان

أنا مش ضد النقد المهذب ،، أنا كنت بسمع آراء سعودية مهذبة تجاه قضية الطبيين ،، و كنت بختلف معاها و بحترمها ،، لكن لما ألاقي شتيمة و سب ،، و تهليل من سعوديين للسب و الشتيمة دي ،، يبقى لأ و ألف لأ مهما كانت حالة بلدنا ،، لإن العيوب عمرها ما كانت مبرر للشتيمة ..

عابر سبيل غلبان
10 - 12 - 2008, 21:28
الاخوة الاعزاء كل عام وانتم جميعا بخير وجميع الامة الاسلامية والعربية بخيروسلامة .
لقد تعجبت لما قرأته آنفا وآسفت كل الاسف لما يحاك بشدة بين مصر والسعودية وما ان نخرج من مصيبة نجد بلوى اشد من سابقتها وكأنة مخطط لافساد العلاقة بين البلدين الكبيرين ولقد قرأت كل المشاركات السابقة ولى تعليق:
1-دورمصر فى المنطقة دور قيادى ريادى محورى رئيسى لا يستطيع اى ما كان سواء دول او افراد التقليل من هذا الدورومثل ذلك كمن يريد ان يحجب اشعة الشمس وهذا باختصار..
2-المواطن المصرى اصيل ومعدنة اصيل وكاى معدن يصيبة بعض الصدأ ولكن سرعان ما يعود الى اصله وهذا ما اكدة النبى الكريم فى السنة المطهرة كما اوصى بهم خيرا.
3-ان المصرى له فضل على الخليجى فى تعليمة وتنويرة والاخذ بيدة لما هو فيه الآن من تنوير وثقافة لا يستهان بها وهذا ما يؤمن به علية القوم ومثقفوهم.
4-السعودية لها وزنها الاقتصادى وبلاش نقلل من هذا الدور لاننا نضحك على انفسنا ولكن دول الخليج لللاسف لم تستغل النعمة التى انعم الله بها عليهم فى التقدم التكنولوجى ولا حتى النووى .
4-دور السعودية دور اساسى فى التصدى للشيعة وهى حامية للسنة والازهر كذلك ولم افهم من مشاركة سابقة ما يقصد اخى الفاضل من انها وهابية وسنة.ما اعرفة انها سنية مذهب الامام احمد بن حنبل وعلى فكرة اعتقد ان مذهب بن حنبل من اخف المذاهب وايسرها فى العبادات حسب علمى وعكس ما يشاع وان الحركة الوهابية كانت ضد الخزعبلات والقبور وعبدة الاوثان التى شاعت قبل الحركة الوهابية ..على العموم السعودية حكومة وشعبا (علية القوم والعقلاء)يعو جميعا بل اكثر منا اهمية مصر على مر التاريخ ويكفى صدق نبؤة خير الآنام محمد صلى الله علية وسلم.
6-ما قام به سفلة وكرالحشاشين ما هو الا ما يقوم بة بعض الحشاشين وانتم عارفين ..الهوس ..والهطل.. وكما اللى يحب يظهر دائما يبحث على كبير لكى يظهر علية
7-ليس كل حرامى وبلطجى مصرى وليس كل لوطى سعودى وليس كل مزور باكستانى... وليس ..وليس.. كل بلد وكل قرية بل كل قبيلة بل فى داخل الاسرة تجد الصالح والطالح .
8-السعودية ملىء بأفاضل العلماء والرجال المحترمين والمحبين باخلاص لمصر .ومصر عامرة بالصالحين والعلماء الافاضل المنتشرين فىكل مكان فى العالم ....المصرى الاصيل شعاع نور مشع فى اى مكان يحل به فى المعمورة...
واخيرا لابد من الثورة النفطية والعائدات الهائلة من الثروات ان تفرز بعض الزبالة كما هم وكر الحشاشين...
آسف للاطالة واصلح الله بين جميع الدول العربية والاسلامية

دور السعودية المؤثر في الأقتصاد العالمي - فقط - في قطاع النفط ،، و لا شيء غير هذا القطاع ،، و لا أنكر أهمية هذا القطاع الحيوي للغاية أو لو شئنا الدقة ،، أهم القطاعات ..

لكن هذا لا يعود لعبقرية السعوديين ،، لإن النفط ليس صناعة ،، و لكنها هبة من الخالق سبحانه و تعالى ،، و هذا ما قلته في المشاركة السابقة لي ..

السعودية لم تكن في يوم من الأيام حامية للأزهر الشريف ،، و يمكنك أن تبحث بنفسك عن الوهابية و نشأتها و تطوّرها و رأي العلماء فيها و الأمر متاح من خلال الإنترنت بسهولة ..!!
حتى لا يظن البعض أنني متحاملٌ على أي فرد ..!!
و هناك فارق بين محمد بن عبد الوهاب و ما حرّف عنه ..!؟

عموماً لست أنا من سأحاسب هذا أو ذاك على ديانته أو مذهبه

بالمناسبة هناك خطبة للشيخ السعودى الكبير عائض القرني تحدث فيها عن مصر ،، و تكلم بمنتهى التقدير و لا يمكن أن أنسى جملة قال فيها " إن مدحي لمصر كمدح الإعرابي للقمر "

و صدقني لا يضايقني أن يجهل العرب - قليلهم أو كثيرهم - قيمة مصر ،، لأن الجهل بالتاريخ لا يعيب التاريخ و لكنه يؤكد جهل الجاهل ..

zetro4m
10 - 12 - 2008, 21:40
وطني مارد ينام و يستيقظ في التاريخ مائة مرة
اول ما يصحي ياخد السودان و الحجاز تحت باطه و يعمل اللي عليه و يرجع يكمل نوم
عسكريا فمصر مهما حدث فيها من فساد و استهتار يظل جيشها قائما و هو الذي قال فيه الرسول و في هذا الشعب أنهم خير أجناد الأرض
فكر و ثقافة و ريادة و علم رغم أنف الجميع

gama
10 - 12 - 2008, 23:14
اخى العزيز عابر سبيل كل عام وانت بخير .
لم اقصد فى مشاركتى ان السعودية حامية للازهرالشريف ولكن المقصد ان الازهرو السعودية كلاهما حامى للسنة ولا يغفل اى عاقل الدورالكبير للازهرمنارة العلم..فى نشر الدعوة الاسلامية الحكيمة والرشيدة......
اما الوهابية ومحمد بن عبدالوهاب لا اعرف الاما أشرت اليه فى مشاركتى بعيدا عن التيارات الفكرية المختلفة

hamada25
11 - 12 - 2008, 03:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كلمة حق اقولها

الشعب السعودي فيه المحترم جدا وفيه البذيء زي الاخوه الاعداء الي بيسبوا مصر

ولكن اوضح حاجه بسيطه ده ان دل فيدل على حقدهم علينا لاننا بفضل الله وقوته افضل واقوى الشعوب العربية ده اولا

ثانيا ياريييييييت بلاش السعوديين بالذات يقولوا ده

ان نسوا نفكرهم بالتكيه المصريه وايام ماكانوا بيشحتوا هما مننا القمح الي بياكلوه وكسوة الكعبه

بس عمرنا ماعايرناههم بالحاجه دي ولا قلنا عليهم شحاتين ونصابيين

النهارده بقينا احنا الشحاتين

وده لا يدل الا على امر واحد وهو اننا شعب كريم ومن اصل كريم وقوي ومحترم ومفخره لكل العرب

الحمد لله منذ فجر التاريخ وحتى الان وفضلنا على كل الدول العربيه اوقفنا زمان زحف التتار وغيرهم لحد عبدالناصر والحروب الي انهكت اقتصادنا واخرها حرب الخليج وكانت القوات المصريه البرية اول من دخل الاراضي الكويتيه وحررها

فبلاش تخبيط من ناس لاحيله لها اساسا

عندهم شوية بترول عايشيين عليهم وده نعمة ربنا عليهم لا اكثر ولا اقل

ولكن نقول ايه الحفاه العراه الي تطاولوا فالبنيان

وبالمصري كده شبع بعد جوعه الظاهر نسيوا نفسهم وبيتطاولوا باللسان كمان

وعجبي على الزمن مع احترامي لكل انسان محترم فيهم اما كلامي موجه للاشكال البذيئه التافهه الي فيهم

مصــــــر فخر لكل عربي ومسلم ولله الحمد

التاريخ بكل طياته وانتصاراته لا يذكر الا الابطال المصريين

ومنذ عهد نبينا الكريم محمد عليه الصلاة والسلام

مصر فيها خير اجناد الارض

فلما يمر الزمان ويجي اليوم فريق تافه ووقح ومنحل ويقول علينا شحاتين يبئا على الدنيا السلام وان دل لا يدل الا على الحقد على من هو افضل ويدل على الغباء الشديد والتفاهه

ابوالعربي
11 - 12 - 2008, 03:44
الإخوة الأحباب
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من ضمن الأسباب الرئيسية
إن لم يكن أولها
هو
عدم إحترام المواطن المصري
من قبل المسؤلين عنه
في بلده
و في غير بلده
و هذا مدعاة للآخرين للتطاول عليه بغير ذنب إقترفته يداه !!!

================
و الله الموفق و الله المستعان .

hussien turky
11 - 12 - 2008, 13:14
الإخوة الأحباب
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من ضمن الأسباب الرئيسية
إن لم يكن أولها
هو
عدم إحترام المواطن المصري
من قبل المسؤلين عنه
في بلده
و في غير بلده
و هذا مدعاة للآخرين للتطاول عليه بغير ذنب إقترفته يداه !!!

================
و الله الموفق و الله المستعان .

السلام عليكم/أستاذ أبوالعربى... أسمحلى أرد على حضرتك بخصوص الدوله والنظام والحكومه والحاجات اللى من كوكب تانى دى... يا أستاذى الفاضل أحنا لو فضلنا نستنى الناس دى تجبلنا حقنا يبقى أحنا نستاهل اللى بيحصل ده وأكثر ياسيدى الفاضل دول فى وادى وأحنا فى وادى تانى خالص وساعات بعتقد أنهم أستبدلوا جنسيتهم المصريه بجنسيات أخرى وبالتالى هم مش من حقهم الدفاع عننا وبعدين لسه هنتكل عليهم تانى ما كفايه كده الله لا يسامحهم خربوها وقعدوا على تلها...ياسيدى أفضل أفضل رد على الناس دى هو القيام بحمله على النت والفيس بوك وبعض الصحف لأعلامهم بعدم رغبه الشعب المصرى بقدومهم لمصر ويشوفلهم أى بلد تانى يتحمل أرفهم فى الصيف وأتمنى الحمله دى توصل لكل مصرى غيور على كرمته وشرفه حتى الشحاتين زى مهما بيقولوا وساعتها أعتقد أنهم هيفكروا مليون مره بعد كده قبل ما يجيبوا سيرتنا وأنا من هنا بقولها وبأعلى صوت أنتم غير مرحب بيكم فى مصر وطز فى فلوس السياحه بتعتكوا أحنا كده كده مبنشوفش منها حاجه وألأجنبى اللى مش مسلم برقبتكوا يا حماه الكعبه ههههههههههههه

ايهاب يوسف
11 - 12 - 2008, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

رغم اننى لم استمع للاغنية المذكورة ولا احب ان اسمعها

الا اننى ارفض تماما الرد على الاساءة بالاساءة مثلها

فلا الاخلاق تسمح ولا هذة الايام المباركة تستحق هذة الالفاظ التى رايتها فى المشاركات من عينة

(مخنث -عش العصافير - ...........الخ )

هذة الايام لها حرمة ونبينا علية الصلاة والسلام حض فيها على كثير من اعمال الفضيلة

والذكر وكان فيها خطبة الوداع التى احسب ان كثيرين ممن سمعوا الاغنية لم يقراؤوا ما فيها

ولم يعملوا بما فيها

اضعتم اوقاتكم فيما لا تستحقة هذة الايام الطيبة

فى شتائم وسب واغتياب شعوب باكملها لمجرد ان فئة او (ثلة )شتمونا

ونسيتم قول الله عز وجل واذكر نفسى قبلكم فما اكثر نسيانى

(واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما )

صدق الله العظيم