روابط مهمة : استرجاع كلمة المرور المفقودة | طلب كود تنشيط العضوية | تنشيط العضوية | تعلــم لتربــح

Preview on Feedage: منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية Add to My Yahoo! منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية Add to Google! منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية Add to MSN منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية Add to Windows Live منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية

راقب شركتك أو مصنعك أو منزلك من أي مكان في العالم

مركز تحميل المجموعة المصرية للخدمات المالية لرفع وتحميل الصور والتشارتات والملفات

إعلانــــات هامـــــة
جميع المواضيع والمشاركات والمعلومات والآراء والتوصيات الواردة بالمنتدى تعبر عن رأي كاتبيها ... وإدارة المنتدى غير مسئولة عن أي تبعات قانونية أو إستثمارية نتيجة لأي خسائر ناتجة عن إستخدام هذه المعلومات أو الآراء أو التوصيات

للتسجيل اضغط هـنـا

العودة   منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية > المنتديــــات العامــــة > المنتــدي العــام

المنتــدي العــام هذا المنتدى مخصص لجميع المواضيع العامه البعيدة عن الإسفاف .

قديم 18 - 07 - 2007, 19:34   #1
noble911
مساهم متدرب

المعلومات الشخصية

علم الدولة : Egypt

noble911 غير متصل

افتراضي الحقوا اسعار النت الجديدة .......ده حرام

http://www.ntra.gov.eg/arabic/News_NewsDetails.asp?PID=35&ID=112

وافق مجلس إدارة الجهاز القومي لتنظيم الاتصالات في اجتماعه أمس برئاسة الدكتور طارق كامل وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات على إطلاق أسعار خدمات الإنترنت فائق السرعة ADSL لسرعاته المختلفة مع تحديد طاقة التنزيل أو عدد الساعات للربط مع فتح المجال أمام الشركات لتقديم عروض مختلفة طبقاً لآليات السوق مع تحديد لسعر الخدمة بسعر 45 جنيه شهرياً كحد أقصى للخدمة بسرعة 256 ك بت/ثانية بدلا من 95 جنيه وقام مجلس إدارة الجهاز بتحديد طاقة التنزيل بطاقة تحميل 2 جيجا شهرياً أو تحديد عدد ساعات الربط حسب طلب المشترك ويحدد الإطار الجديد انه عند طلب المشترك طاقة تنزيل أو ساعات ربط إضافية يتم سداد المقابل الشهري الإضافي.
ويأتي ذلك في إطار تحديث مبادرة الإنترنت فائق السرعة التي أطلقتها وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات في سنة 2004 حيث يهدف هذا القرار إلى نشر خدمة الإنترنت فائق السرعة في جميع أنحاء الجمهورية والوصول بالخدمة إلى شريحة أكبر من المستخدمين مع القضاء على الوصلات غير القانونية Line Sharing التي يتم مدها من منزل لمنزل والتي تقلل من جودة الخدمة وتعوق انتشار الخدمات الجديدة مثل خدمات الصوت والصورة حيث أن خدمة ADSL ترتبط بخدمة خط التليفون وهو مخصص للعين المؤجرة ( الشقة الواحدة).
وأضاف الدكتور عمرو بدوي الرئيس التنفيذي للجهاز أن ذلك سيؤدى إلى تحسين مستوى الخدمة وتخفيض الأسعار بالنسبة لمختلف السرعات لتكون في متناول أكبر قدر ممكن من المواطنين حيث من المتوقع أن تقوم الشركات بتقديم عروض مبتكرة ومتنوعة تتناسب مع الاحتياجات المختلفة للمستخدمين من حيث عدد ساعات الربط أو طاقة التنزيل هذا ومن المتوقع أيضا أن يؤدي ذلك إلى زيادة أعداد مستخدمي الإنترنت في مصر والبالغ عددهم اليوم 6.8 مليون مستخدم مما سيعمل على توسيع قاعدة المستفيدين من الخدمات الجديدة التي تتطلب سرعات عالية كحد أدنى لتوصيل الخدمة.
وأضاف الدكتور عمرو بدوى أن الجهاز يدعم هذا التخفيض من خلال صندوق الخدمة الشاملة بالتعاون مع الشركة المصرية للاتصالات وهو ما مكن الشركات العاملة في هذا المجال للوصول لهذا التخفيض والذي يقترب لنسبة أكثر من 50% بالنسبة لسرعة 256 ك/ب حيث كان السعر 95 جنيه شهرياً مع إطلاق حرية الشركات في تسعير باقي السرعات بسرعة 512 ك – 1 ميجا – 1.5 ميجا مع تحديد طاقة التنزيل بالنسبة لهذه السرعات أيضا كي تغطي احتياجات الأسرة الواحدة فقط دون توفير هذه الخدمة للمنازل أو الشقق المجاورة فيما كان يحدث عند عدم تحديد طاقة التنزيل.
وفى هذا الصدد فإن سرعة 2 ميجا سوف يظل سعرها استرشاديا 760 جنيه شهريا بطاقة تنزيل مفتوحة حيث أنها مخصصة للشركات والمؤسسات.
وقرر مجلس إدارة الجهاز أن تسري هذه القواعد الجديدة والأسعار الجديدة اعتبارا من أول سبتمبر 2007 ويستكمل مجلس إدارة الجهاز اجتماعه مساء الأربعاء لبحث باقي الموضوعات المعلقة والخاصة بترخيص الجيل الثالث لشركة موبينيل وسياسة تحرير الاتصالات الدولية والخطوط العامة لتحرير خدمات التليفون الثابت.

ل256 بقت 45 و تحميل 2 جيجا او ساعات محددة
و ده معناه ان محدش حينفع يعمل بيها وصلات لانها مش حتكفي واحد لوحده اصلا
و السرعة الوحيدة المفتوحة هي سرعة 2 ميجا علشان غالية و مقيش اي حد حيقدر يوزع بيها و لو للجيران مع بعض مش حيقدر عليها غير بعض السيبرات
لو اللي انا فهمته صح
يبقي انا حلغي الاشتراك نهائيا

دلوقتي نظام الدونلوود المحدد
مش بتعرف انت حملت كام
انتتروح زي الباشا الشركة اخر الشهر
يقولك 45 اشتراك + حملت 10 جيجا سعر الجيجا 8 جنيه
يبقي حسابق 80+45 =125

يعني اغلي و كمان بطريقة فاتورة التليفون
تروح زي الاعمي قولك حستبك كده يا تدفع يا نقطع الخدمة

قديم 19 - 07 - 2007, 01:30   #2
sme114
مساهم نشيط

المعلومات الشخصية

sme114 غير متصل

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى sme114

تعظيم سلام لطارق كامل علي هذا القرار
المفروض نبعت خطاب شكر علي هذا القرار لانه في ضالح الفقراء و لا يضر الاغنياء و لكن يمنع الطفيلين و المتسلقين في هذا المجتمع من استغلال الفقراء و استنزاف اموالهم و من يستخدم الخدمه بغباء عليه ذفع الثمن
و بعدين يا راجل انت ذعلان ليه انتي لو عتدفع اشتراك في الشهر 700 جنيه علي خط مفتوح 1 جيجا سرعه مش حاجه دانت مستثمر في البورصه يعني اشتراك سنه تجيبو في جيم واحد
انا بصراحه مبسوط مش لاني هدفع اقل لكن لان البلد هتندف من من شبكات النت و السيبر كافيه الي اصحابها اصبحو ذي البلهارسيا في جسد المجتمع المصري و تعديهم علي خصوصيات الناس و استغلالهم لغلو الاسعار و نشرهم للفساد في المجتمع
لقد تقدمت منذ اسبوعين بشكوي الي الوذير لتخفيض اشتراك النت و عرضت فيها بعض الاسباب و احمد الله ان القرار لبي اكثر مما كنت اتمني
تحيه الي هذا الرجل
و كلمه اخيره لاخي العذيذ
لا تفكر في مصلحتك الشخصيه لكن فكر في مصلحه الكل الماديه و المعنويه و الاخلاقيه
اننا نعيش في مجتمع اصبح كل واحد يفكر في مصلحته حتي علي حساب ابوه و هذا سبب انهيارنا اذا كنت انت خسران فهناك الالاف سوف تستفيد و الاف اللصوص سوف يتم القضاء عليهم الا يستحق هذا ان ندفع بضع جنيهات ذياده
يا اخي من 12 سنه كنا بندفع 120 جنيه ثمن 10 ساعات نت غير ثمن مكالمه التلفون و جه واحده مذوده للخدمه هي رئاسه مجلس الوزراء يعني نبعت ايميل فقط
ماذا حدث لكم يا مصريين لماذا الطمع لماذا يريد الغني و القادر ماديا و جسمانيا ان ياكل الفقير الضعيف
يجب ان نشجع كل من يريد ان يطهر المجتمع و ندفع الثمن ايضا
شكرا علي هذا الخبر الجميل

قديم 19 - 07 - 2007, 08:22   #3
hhrs2
موقوف

المعلومات الشخصية

hhrs2 غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sme114 مشاهدة المشاركة
المفروض نبعت خطاب شكر علي هذا القرار لانه في ضالح الفقراء و لا يضر الاغنياء و لكن يمنع الطفيلين و المتسلقين في هذا المجتمع من استغلال الفقراء و استنزاف اموالهم و من يستخدم الخدمه بغباء عليه ذفع الثمن
و بعدين يا راجل انت ذعلان ليه انتي لو عتدفع اشتراك في الشهر 700 جنيه علي خط مفتوح 1 جيجا سرعه مش حاجه دانت مستثمر في البورصه يعني اشتراك سنه تجيبو في جيم واحد
انا بصراحه مبسوط مش لاني هدفع اقل لكن لان البلد هتندف من من شبكات النت و السيبر كافيه الي اصحابها اصبحو ذي البلهارسيا في جسد المجتمع المصري و تعديهم علي خصوصيات الناس و استغلالهم لغلو الاسعار و نشرهم للفساد في المجتمع
لقد تقدمت منذ اسبوعين بشكوي الي الوذير لتخفيض اشتراك النت و عرضت فيها بعض الاسباب و احمد الله ان القرار لبي اكثر مما كنت اتمني
تحيه الي هذا الرجل
و كلمه اخيره لاخي العذيذ
اننا نعيش في مجتمع اصبح كل واحد يفكر في مصلحته حتي علي حساب ابوه و هذا سبب انهيارنا اذا كنت انت خسران فهناك الالاف سوف تستفيد و الاف اللصوص سوف يتم القضاء عليهم الا يستحق هذا ان ندفع بضع جنيهات ذياده
يا اخي من 12 سنه كنا بندفع 120 جنيه ثمن 10 ساعات نت غير ثمن مكالمه التلفون و جه واحده مذوده للخدمه هي رئاسه مجلس الوزراء يعني نبعت ايميل فقط
ماذا حدث لكم يا مصريين لماذا الطمع لماذا يريد الغني و القادر ماديا و جسمانيا ان ياكل الفقير الضعيف

واضح ان حضرتك مفهمتش ابعاد اللى حصل
لما كنت النت 95 كان عندك اشتراك 256 بت/ثانية لوحدك وكان هوة دة اللى نندفعة فى الشهر .. لكن الكلام دة معناة انك هتدفع 45 اشتراك شهرى اى نعم ، لكن ليك 2 جيجا بس ( ودول يخلصوا فى 3-5 ايام شاشة مباشر للاسعار +تشوف الايميل بتاعك + و اى حاجة تانية )
وبعد كدة تبداء تتحاسب بكل ما زاد عن 2 جيجا
زى ما تقول كدة لما كان من سنة ب 150 و خفضوة ل 95 ندموا و دى الطريقة الجديدة عشان يغلوة تانى

و ارجع فى الاخر اقول ... يمكن انا فاهم غلط !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

قديم 19 - 07 - 2007, 15:07   #4
bassem_9
مساهم نشيط

المعلومات الشخصية

bassem_9 غير متصل

افتراضي افهم انت صح

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hhrs2 مشاهدة المشاركة
واضح ان حضرتك مفهمتش ابعاد اللى حصل
لما كنت النت 95 كان عندك اشتراك 256 بت/ثانية لوحدك وكان هوة دة اللى نندفعة فى الشهر .. لكن الكلام دة معناة انك هتدفع 45 اشتراك شهرى اى نعم ، لكن ليك 2 جيجا بس ( ودول يخلصوا فى 3-5 ايام شاشة مباشر للاسعار +تشوف الايميل بتاعك + و اى حاجة تانية )
وبعد كدة تبداء تتحاسب بكل ما زاد عن 2 جيجا
زى ما تقول كدة لما كان من سنة ب 150 و خفضوة ل 95 ندموا و دى الطريقة الجديدة عشان يغلوة تانى

و ارجع فى الاخر اقول ... يمكن انا فاهم غلط !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بيقولك تحميل 2 جيجا فى الشهر مال الاميل ومال شاشة مباشر بالتحميل ............ تحميل افلام اعانى اى تحميل زيادة بيتحسب عليك..... ولية انت تحمل زيادة

قديم 19 - 07 - 2007, 15:29   #5
wageh
مساهم نشيط

الصورة الرمزية wageh

المعلومات الشخصية

wageh غير متصل

يا باسم ما هى شاشة مباشر علشان تشوفها بيحصل تحميل للداتا كل ثانيةوانت فاتح الايميل او ياهو او اى شئ هاتلاقى ان ده كمان تحميل...

قديم 19 - 07 - 2007, 19:50   #6
mas20011977
مساهم نشيط جداً

الصورة الرمزية mas20011977

المعلومات الشخصية

mas20011977 غير متصل

ناحية فنية
1- هل التحميل المقصود بة الداون لوود و لا التحميل اثناء التصفح اللى بيتحط فى الكاش
لو الداون لوود سهلة موش عاوزين بس لو على التصفح دى مصيبة
2-الشركة اللى انا فيها محتلة البورت و عاوز اغيرها و رافضة اعمل اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و ال 155 موش بتسال فى اى حد

التوقيع

حسبى الله و نعم الوكيل هو نعم المولى و نعم النصير

قديم 20 - 07 - 2007, 02:48   #7
noble911
مساهم متدرب

المعلومات الشخصية

noble911 غير متصل

السادة الافاضل
1- الاستاذ sme114 واضح انك مش واخد بالك من الحسبة كنت بتدفع منفرد او مشترك مع جيرانك 95 جنيه و تنزل مفتوح في حدود من 30-50 جيجا
دلوقتي ب 45 جنيه 2 جيجا
يعني نصب علني علشان تحمل بنفس الشكل السابق حتدفع حوالي 500 جنيه شهريا
احنا فيين و دول العالم كلها فيين
2- ال 2 جيجا مش حيكفوا تصفح للمواقع مراجعة تشرتات الاسهم الشاشة اللحظية التنقل بين المنتديات و مراجعة الاخبار
غير الانشطة الاخري مثل تحميل فيديو صوت برامج او مواد تعليمية
او حتي الكلام بالماسينجر صوت للاحباب في الدول العربية بدل المكالمات الدولية
و شوف بعدها حتدفع اد ايه
3- بالفعل اي حاجة بتعملها علي النت تعتبر من الترافيك و الدونلوود ال 2 جيجا سواء شاشات لخظية تصفح مواقع شات تحميل برامج او فيديو او صوت ايميل صور في المواقع كتشارتات و صور في توقيعات اعضاء المنتديات

ده غير ان كده ان بتحول لنظام التليفون اشتغل براحتك علي النت طوول الشهر و بعدين تروح اخر الشهر للشركة تلاقي فاتورة محترمة زي بتاعت التليفون و الصدمة تنزل عليك و يادفع ياللحجز
لحد امتي حيستغفلونا

قديم 20 - 07 - 2007, 07:59   #8
mas20011977
مساهم نشيط جداً

المعلومات الشخصية

mas20011977 غير متصل

لو التصفح العادى ها يتحسب من الداون لوود
وكذلك الشاشات و الاستريمر وكدة يبقى لتليفون العادى ها يكون ارخص
بس لو داون لود لافلام وبرامج فعلا 2 جيجيا كفاية
انما الشات و البراوزينج العادى ازاى يحسبوة داون لوود
وهل فى امكانية فصل دة عن دة
بمعنى هل يمكن فصل التحميل للبرامج عن التصفح العادى و الشاشات ؟؟؟؟؟؟
يا ريت حد لة فى هندشة الاتصالات يوضح النقطة الغامضة دى

التوقيع

قديم 20 - 07 - 2007, 08:01   #9
mas20011977
مساهم نشيط جداً

المعلومات الشخصية

mas20011977 غير متصل

التصفح العادى ها يتحسب من الداون لوود
وكذلك الشاشات و الاستريمر وكدة يبقى لتليفون العادى ها يكون ارخص
بس لو داون لود لافلام وبرامج فعلا 2 جيجيا كفاية
انما الشات و البراوزينج العادى ازاى يحسبوة داون لوود
وهل فى امكانية فصل دة عن دة
بمعنى هل يمكن فصل التحميل للبرامج عن التصفح العادى و الشاشات ؟؟؟؟؟؟
يا ريت حد لة فى هندشة الاتصالات يوضح النقطة الغامضة دى

التوقيع

قديم 20 - 07 - 2007, 14:34   #10
mohmed saleh
مساهم متدرب

المعلومات الشخصية

mohmed saleh غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sme114 مشاهدة المشاركة
تحيه الي هذا الرجل
و كلمه اخيره لاخي العذيذ

يا راجل اتق الله تعظيم سلام لمين بس
http://www.algomhuria.net.eg/algomhu...l/detail00.asp
أن الاشتراك بعدد 60 ساعة شهريا يوفر معدل ساعتين يوميا من استخدام الإنترنت فائق السرعة وهو كاف أو مساو تقريبا للوصول إلي تحميل 2 جيجا بايت شهريا.

خلاها ساعتين بس في اليوم وتقلي تعظيم سلام ارحمونا من التطبيل عالفاضي
يعني حتى ال95 اللي بندفعها كنا بنستفيد ب24 ساعة كده لو حبيت تستفيد ب4 ساعات بس هتدفع برضو 95 جنيه وخد منك 20 ساعة كاملين حراااااااااام بجد
بدل ما يدورا على فكرة توقف النت لو تم ايصاله لأكتر من مشترك، ده جهل منهم خلوها لمشترك واحد ويدفع الـ 95، وغرامة لو تبين ان بيديها لحد تاني إن شاء الله عقوبة حبس عشان برضوا انا معاهم ان توزيع النت على كذا واحد سرقة لكن هما كده بيسرقونا اكتر كده حراااااااااااام بجد وبطلو تصقفوا وتطبلوا وانتوا بتتسرقوا .