روابط مهمة : استرجاع كلمة المرور المفقودة | طلب كود تنشيط العضوية | تنشيط العضوية | تعلــم لتربــح

Preview on Feedage: منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية Add to My Yahoo! منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية Add to Google! منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية Add to MSN منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية Add to Windows Live منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية

راقب شركتك أو مصنعك أو منزلك من أي مكان في العالم

مركز تحميل المجموعة المصرية للخدمات المالية لرفع وتحميل الصور والتشارتات والملفات

إعلانــــات هامـــــة
جميع المواضيع والمشاركات والمعلومات والآراء والتوصيات الواردة بالمنتدى تعبر عن رأي كاتبيها ... وإدارة المنتدى غير مسئولة عن أي تبعات قانونية أو إستثمارية نتيجة لأي خسائر ناتجة عن إستخدام هذه المعلومات أو الآراء أو التوصيات

للتسجيل اضغط هـنـا

العودة   منتديات المجموعة المصرية للخدمات المالية > المنتديــــات العامــــة > المنتــدي العــام

المنتــدي العــام هذا المنتدى مخصص لجميع المواضيع العامه البعيدة عن الإسفاف .

قديم 30 - 05 - 2009, 23:32   #1
kareemabdou
مساهم نشيط

المعلومات الشخصية

علم الدولة : Egypt

kareemabdou غير متصل

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى kareemabdou

افتراضي عاشق الاسكندرية @@@ تحية لاهل اسكندرية

السلام عليكم

اولا تحية لكل اهل اسكندرية من ابوقير لغاية راس التين و الساحل الشمالى ومارينا

بصراحة عمرى ما شفت و لا حشوف بلد بجمال و صفاء اسكندرية بجد انا بحسد الناس اللى

عايشين هناك @@@@ اللهم اكتب لنا العيش فيها @@@@@

دى شوية صور انا جمعتها عن البلد رقم واحد فى مصر اسكندرية حبيبتى

و انا انشاااااااء الله جاى قريب جدا جدا جدا و لو حد عايز اي حاجة من اسوااااان انا مستعد وفى

خدمة اهل اسكندرية الجدعان

دى شوية صور انا جمعتها لاسكندرية و زكرياتى فى كل صورة يارب تعجبكم

دى طبعا بوابة اسكندرية بشوفها لما بكون رايح القاهرة بالمشروع (الميكروباص بالقاهرى)

دى المحطة طبعا ببقى فرحان اوى و انا ورايح على اسكندرية وببقى زعلان اوى و انا ومسافر راجع على اسوان طبعا رصيف رقم 4 رصيف الصعيد

الاسكندرية من داخل الطائرة

مطار الاسكندرية

جانب من مسجد القائد إبراهيم بمحطة الرمل طبعا يا ما صليت فيه و المحطة بتاعتة ممكن تركب من غير تذكرة لغاية محطة الرمل اللى بعدها على طول

طبعا دى محطة الرمل ياما صرفت فلوس هنا عند بتاع الفشار جوجو وملاهى السندباد و انا و صغير كنت بحب اللعب على السلم اللى بالكهربا بتاع الجمعية اللى تحت الارض

جنينة سعد زغلول ياما لعبنا هنا استغماية واحنا و صغيرين

كبرى ستالى فى الحته دى كافيتريا اسمها سلطنة استالى رهيبة و بتعمل ميلك شيك محصلش

طبعا ده موقف اللى رايحين العجمى فى محطة الرمل

بصراحة الحتة دى مش عارف فين بالظبط
قلعة قيتباي

هناك فى متحف اسمه تقريبا الاحياء البحرية كل سمك متحنط بس بصراحة خسارة فيه تمن التذكر لو يخلوه ببلاش يكون احسن
مسرح السلام

مسرح السلام فى ضهره على طول عمارات مصطفى كامل على فكرة نص سكان العمارات دى من اسوان

قبر الجندي المجهول

ده بقى غنى عن التعريف

المتحف اليوناني

المتحف ده عمرى مازرته
قلعة قيتباي

سينما ستراند بمحطة الرمل

سينما مشهورة بس مش حلوة دلوقتى حولوها لمسرح
جانب من مكتبة الأسكندرية

مكتبة الاسكندرية طبعا هى بتقوم بدورها الثقافى على اكمل وجه و دورها العاطفى لطلاب المجمع

مطعم محمد احمد

المطعم ده زمان لو راجل تعرف تشترى منه من كتر الزحام
المنتزه

المنتزة بصراحة حته مقطوعة وتقبض القلب

ليا صور كتير اوى على الكبرى ده مع ابويا الله يرحمه بصراحة كان بيصرف علينا كتير

المكان ده بردو عمرى ماروحته
وجولة في شوارع الاسكندرية

طبعا الترماى الزرقة بتاعة خط الرمل اشيك خط فى اسكندرية

ده التاكسى الاصفر المشهور فى اسكندرية بصراحة اصحاب التاكسيات بياخدو ملاليم من الناس المسافات دى لو فى اسوان تدفع 3 اضعاف اللى حتدفعه فى اسكندرية

دى بقى المنطقة اللى ساكنه فيها ستى ربنا يطول فى عمرها

دى بقى المنشية من ناحية المحكمة

فى راجل فى الحتة دى بتاع خروب على عربية اسمه خروب كلية الطب اشرب من عنده وادعيلى

من شواطيء الاسكندرية

جانب من شوارع الاسكندرية

دى بقى محطة سيدى جابر

من أثار كوم الدكة

الحته دى جنب محطة مصر فى بت مجنونة دايما كل ما اعدى هناك الاقيها بس بجد بتصعب عليا اوى مش عارف ليه
منطقة الكورنيش

المنشية ومنطقة المرسي أبو العباس

من حدائق المنتزه

كورنيش الاسكندرية مقابل مكتبة الاسكندرية

فلوسى كلها كانت ضايعة على الحاجات دى انا و صغير

الكورنيش مقابيل ميدان أحمد عرابي

البنايات المميزة على الكورنيش

من شواطيء الاسكندرية

وتمثال الاسكندر الأكبر

حدائق المنتزه
وفندق فلسطين

السلاملك

الأسواق الشعبية ببحري

بصراحة الاكل فى اسكندرية رخيص جدااااااااااااااااا و طازة اوى
محل للمجوهرات بمنطقة المنشية أو محطة الرمل ( إن لم تخونني الذاكرة )

زنقة الستات ليلا

فى الحتة دى فى شركة اسمها شركة الخير للاوراق المالية

اول شركة اتعاملت معاها بس هى فعلا وش الخير عليا

كافية دى لابيه كافتيريا مشهورة اوى بس شعبى شوية نص صحابى الاسكندرانين بيقعدو عليها

محطة الرمل على الكورنيش كلها ناس تخوف كام موقف مش ظريف حصلولى فى الحته دى عند فندق سيسل تقريبا

المدخل ده كنت بدخل منه المجمع ايام مكنت بقدم على دبلومه

مش عارف ليه العساكر دول بطلوا يقفوا هما و البنات اللى بينظموا المرور فى محطة الرمل

طبعا ده التمثال بتاع البقرة اللى واكله الست فى الشاطبى ادام المكتبة فى كافيتريا جميلة اوى نزلة لتحت شوية على الشط كده ابن خالى عرفنى عليها الصيف اللى فات بس جميلة اوى مش عارف ليه كل ما بقعد عليها مش بتكلم معى اى حد بيكون معايا بجد مش عارف ايه السبب مع انى رغاى اوىىىىىىىى

صعب تكون لوحدك فى اسكندرية حتى لو كنت من اسوان هههههههههههه

ده فندق سان استفانو فى الصيف تلاقينى هناك حد واتنين وخميس مواعيد ثابته بالنسبالى

ده الجامع اللى صلينا فيه على خالى الله يرحمة ويحسن اليه

ده فندق المحروسة شقتنا جنبه على طول جنب النفق
والعمارة اللى ساكنين فيها كلها من اسوان

طبعا بعد كل الكلام ده بتسألو نفسكم ازاى انا من اسوان

انا اسوانى صينى مغشوش يعنى
هههههههه

التوقيع

التوقيع

قديم 31 - 05 - 2009, 00:09   #2
ابوهاجر
مساهم متميز

الصورة الرمزية ابوهاجر

المعلومات الشخصية

ابوهاجر غير متصل

افتراضي رد: عاشق الاسكندرية @@@ تحية لاهل اسكندرية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kareemabdou مشاهدة المشاركة

المكان ده بردو عمرى ماروحته

ده لازم تروحله عوم من شاطئ فينيسيا فى المنتزة لانه بيمر على استراحات رئاسة الجمهورية لو رحتله بالطريق البرى
تصور انا رحتله من 25 سنه بس

التوقيع

اللهم ارحم والدى وجميع اموات المسلمين

اذا اردت ان تغرس لك نخلة في الجنة فقل ( سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم)

ألم تَرَى الأُسْدَ تُخْشى وهْي صَامِتة................والكلبُ يخسى لعمري وهو نبَّاحُ

قديم 31 - 05 - 2009, 03:15   #3
ابراهيم سكر
بطل من أبطال أكتوبر

الصورة الرمزية ابراهيم سكر

المعلومات الشخصية

ابراهيم سكر غير متصل

بسم الله الرحمن الرحيم
طالما انك بتحب اسكندرية يا استاذ .كريم
فانت معزوم على اكلة سمك عندنا فى ابو قير
بلد السمك الاصلى
بس متنساش الكركديه الاصلى
علشان نشربه بعد السمك
انا كنت زعلان منك شويه
علشان ساعات كلامك بيبقى شديد شويه
لكن طالما بتحب اسكندرية
يبقى مفيش مشكلة
وقول زى ما انت عايز
مسموح
واهلا بيك اخ عزيز
وفى انتظارك
ان شاء الله

قديم 31 - 05 - 2009, 10:30   #4
kareemabdou
مساهم نشيط

المعلومات الشخصية

kareemabdou غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابراهيم سكر مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

طالما انك بتحب اسكندرية يا استاذ .كريم
فانت معزوم على اكلة سمك عندنا فى ابو قير
بلد السمك الاصلى
بس متنساش الكركديه الاصلى
علشان نشربه بعد السمك
انا كنت زعلان منك شويه
علشان ساعات كلامك بيبقى شديد شويه
لكن طالما بتحب اسكندرية
يبقى مفيش مشكلة
وقول زى ما انت عايز
مسموح
واهلا بيك اخ عزيز
وفى انتظارك
ان شاء الله

انا اسف جدا و الله بس الطبع الصعيدى غلاب يمكن انا بفهم الكلام غلط اختلاف ثقافات بقى

ولو عزت اى حاجة يا استاذ ابراهيم يا سكر انا خدامك

التوقيع

التوقيع

قديم 31 - 05 - 2009, 17:30   #5
ابراهيم سكر
بطل من أبطال أكتوبر

الصورة الرمزية ابراهيم سكر

المعلومات الشخصية

ابراهيم سكر غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kareemabdou مشاهدة المشاركة

انا اسف جدا و الله بس الطبع الصعيدى غلاب يمكن انا بفهم الكلام غلط اختلاف ثقافات بقى

ولو عزت اى حاجة يا استاذ ابراهيم يا سكر انا خدامك
بسم الله الرحمن الرحيم
ان شاء الله نلقاك على خير
فى الاسكندرية بلدك
وتكون ضيفنا على خير
يا ابو عبده
مشتاجين

قديم 31 - 05 - 2009, 18:58   #6
kareemabdou
مساهم نشيط

المعلومات الشخصية

kareemabdou غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابراهيم سكر مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

ان شاء الله نلقاك على خير
فى الاسكندرية بلدك
وتكون ضيفنا على خير
يا ابو عبده
مشتاجين
الله يخليك و يعمر بيتك ان شاء الله

التوقيع

التوقيع

قديم 31 - 05 - 2009, 19:45   #7
kot
موقوف

الصورة الرمزية kot

المعلومات الشخصية

kot غير متصل

اه ده ياعم كريم.... الاخ الحاج ابراهيم سكر وصفلي اليوم في الصباح ما كتبته عن الاسكندرية.... لكن في الحقيقة انا في زهول من الصور والمناظر الرائعة الجميلة .... واشكرك عليها جداجدا...
ونحن اهلا ابوقير في انتظارك في اقرب فرصة كما دعاك الحاج ابراهيم سكر....
ولكن احب ان اقول لك ان بلدكم اسوان والاقصر اجمل واحلي بقاع الارض والناس عندكم في غاية الكرم ورجاله قوي قوي قوي وفي قمة الاحترام.... بس انا بدون صور حكتب لك عن اماكن جميلة في اسوان....
حديقة فريال.... ايه الروعة والجمال الساحر ده واه النباتات الجميلة والورود الرائعة ده... انا جلست هناك يوم كامل في 1987 بعد جوازي ب 3 سنوات.....
متحف اسوان وسط النيل...لالالالالا متقولش عن الروعة والجمال والاثار الرائعة والتحنط....
مقاس النيل.... لايمكن ان اصفه لك وحلاوة مياه النيل الصافيه عندكم....
اغا خان.... اه ده ياعم قصرجميل ومقبرة رائعة والرجل الا يضع الورد البلد الابيض في النهار والاحمر في الليل.....
عاوز اكثر من كده....
السد العالي والعظمه الكبيرة .... طبعا مفيش كلام اقوله عن هذه العظمة وقوة الشعب المصري....
بحير ناصر.... ايه السمك الرائع ده....
والكثير والكثير والكثير....
تعالي احكي لك حكاية شهامة من ناس اسوان... سنة 1987 انا كنت في اسوان في رحلة وهي الوحيدة وان شاء الله تعود معك.... المهم وانا في جولة حرة تعبت شويه في السوق ودخت وكانت معي المدام ... رجل كبير محترم احضر لي كرسي وجلست عليه وكنت شديد التعب احضر لي كوب من الحرجل وحلف البار الرائع بعد عمله وشرابته وسبحان الله كل الالام ضاعت ولا احسن دكتور .... وعلشان كده لم تيجيللاسكندرية عاوزين حلف بار وحرجل وحاجات حلوه من الحاجات ده....... والله انا مش ممكن انسي هذا البلد ولا الاقصر الا ذهبت اليها مرتين ... في هذه الرحلة..... ومنذ شهور لمدة يوم واحد في مامورية مهمة ....
وانا بحب الصعيد جدا جدا ... طبعا انا من اصل صعيدي من قنا.... بس مولود في ابوقير الاسكندرية.....
ولك الف مليون تحية وانشاء الله نواصل الاتصال علي طول ياعزيزي.....

قديم 31 - 05 - 2009, 20:17   #8
kareemabdou
مساهم نشيط

المعلومات الشخصية

kareemabdou غير متصل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kot مشاهدة المشاركة
اه ده ياعم كريم.... الاخ الحاج ابراهيم سكر وصفلي اليوم في الصباح ما كتبته عن الاسكندرية.... لكن في الحقيقة انا في زهول من الصور والمناظر الرائعة الجميلة .... واشكرك عليها جداجدا...
ونحن اهلا ابوقير في انتظارك في اقرب فرصة كما دعاك الحاج ابراهيم سكر....
ولكن احب ان اقول لك ان بلدكم اسوان والاقصر اجمل واحلي بقاع الارض والناس عندكم في غاية الكرم ورجاله قوي قوي قوي وفي قمة الاحترام.... بس انا بدون صور حكتب لك عن اماكن جميلة في اسوان....
حديقة فريال.... ايه الروعة والجمال الساحر ده واه النباتات الجميلة والورود الرائعة ده... انا جلست هناك يوم كامل في 1987 بعد جوازي ب 3 سنوات.....
متحف اسوان وسط النيل...لالالالالا متقولش عن الروعة والجمال والاثار الرائعة والتحنط....
مقاس النيل.... لايمكن ان اصفه لك وحلاوة مياه النيل الصافيه عندكم....
اغا خان.... اه ده ياعم قصرجميل ومقبرة رائعة والرجل الا يضع الورد البلد الابيض في النهار والاحمر في الليل.....
عاوز اكثر من كده....
السد العالي والعظمه الكبيرة .... طبعا مفيش كلام اقوله عن هذه العظمة وقوة الشعب المصري....
بحير ناصر.... ايه السمك الرائع ده....
والكثير والكثير والكثير....
تعالي احكي لك حكاية شهامة من ناس اسوان... سنة 1987 انا كنت في اسوان في رحلة وهي الوحيدة وان شاء الله تعود معك.... المهم وانا في جولة حرة تعبت شويه في السوق ودخت وكانت معي المدام ... رجل كبير محترم احضر لي كرسي وجلست عليه وكنت شديد التعب احضر لي كوب من الحرجل وحلف البار الرائع بعد عمله وشرابته وسبحان الله كل الالام ضاعت ولا احسن دكتور .... وعلشان كده لم تيجيللاسكندرية عاوزين حلف بار وحرجل وحاجات حلوه من الحاجات ده....... والله انا مش ممكن انسي هذا البلد ولا الاقصر الا ذهبت اليها مرتين ... في هذه الرحلة..... ومنذ شهور لمدة يوم واحد في مامورية مهمة ....
وانا بحب الصعيد جدا جدا ... طبعا انا من اصل صعيدي من قنا.... بس مولود في ابوقير الاسكندرية.....
ولك الف مليون تحية وانشاء الله نواصل الاتصال علي طول ياعزيزي.....
بصراحة انا مش لاقى كلام اقوله بعد الكلام الجميل جدا جدا جدا اللى انت قولته و هو فعلا اسوان جميلة بس مش بجمال اسكندرية اكيد

و انا يا جماعة انشاء الله جاى قريب اللى عايز اى حاجة مهما كانت انا فى الخدمة و تحت امركم و امر اهل اسكندرية البلد دى خيرها عليا و لحم كتافى من خيرها

انا اول واحد علمنى البورصة من اسكندرية و اول واحد دوقنى المكاسب كان من اسكندرية ربنا يباركه يارب هو اللى اخد بايدى و اتبنانى بعد ما كنت حسحب الفلوس وارجع بلدى

هو كمان بيكتب فى اكتر من منتدى وانسان محترم جدا و انا عمرى ما انسى فضله عليا هو الاستاذ عبد النور ربنا يباركه فى اولاده و ماله و اهل بيته و انا عمرى ما حنسى فضله عليا

لان هو اللى خلانى اعتمد على نفسى ومبقتش ابص لاى منتدى كل شغلى شاشة و الحمدلله

و انا عاجز عن شكر اهل اسكندرية العظام و حفضل احكى فضل اهل البلد دى عليا لاولادى و اولاد اولادى ...................انا و الله لما بقابل اى حد من اسكندرية هنا محدش يعرف انا بعمل ايه معاه كأنه واحد من قرايبى او اكتر

التوقيع

التوقيع